×
Mobilā versija
Brīdinājums +21.8°C
Viktors, Nils
Otrdiena, 19. jūnijs, 2018
7. jūnijs, 2018
Drukāt

Linkaits: Elektrifikācijai jāsaka skaidrs “nē” (8)

Foto - LETAFoto - LETA

Tālis Linkaits

Autors – Tālis Linkaits, satiksmes nozares eksperts

Pēdējās nedēļās “Latvijas dzelzceļš” dažādos medijos ir izvērsis apjomīgu aģitāciju par dzelzceļa elektrifikācijas lietderību, neaizmirstot pieminēt ekspertus, kas “nespēj paskatīties plašāk”, “iebilst progresam” un “nerūpējas par bērnubērniem”.

Ja “Latvijas dzelzceļš” mazāk laika un līdzekļu tērētu aģitācijai, bet vairāk – situācijas analīzei nozarē, tad nonāktu pie nepārprotama secinājuma: treknajos tranzīta uzplaukuma gados veidotais dzelzceļa elektrifikācijas projekts ir jāpārskata atbilstoši faktiskajai situācijai un reālistiskām prognozēm.

Elektrifikācija ir nepieciešama, jo tā ir mūsdienīgas dzelzceļa infrastruktūras pamatelements, ne tikai vides saudzēšanai, bet arī konkurētspējīgu pārvadājumu nodrošināšanai. Mūsu kaimiņi Lietuvā dzelzceļa elektrifikācijas ziņā ir mums kārtējo reizi aizsteigušies priekšā. Lai nodrošinātu līdzvērtīgu konkurenci, arī Latvijai ir vajadzīga elektrificēta dzelzceļa līnija. Jautājums ir tikai par virzieniem, apjomiem un tempiem. Ņemot vērā tendences, kādas ir vērojamas pēdējos gados tranzīta jomā (pagājušajā gadā kravu apgrozījums pa dzelzceļu bija viszemākais pēdējo 10 gadu laikā), un to, ka mēs zinām Krievijas plānus novirzīt kravas caur savām ostām, mums vajag ļoti skaidri apzināties, kāda būs kravu plūsma pēc pieciem līdz desmit gadiem, kā arī to, kādi būs galvenie kravu pārvadājumu virzieni.

Manuprāt, pirmais solis “Latvijas dzelzceļam” būtu atzīt, ka kravu tranzīta apjomi tuvākajās desmitgadēs būs par kārtu mazāki nekā iepriekš un ka Krievijas virzienā būs vislielākais kravu apjoma samazinājums. Tāpat kā atkarību ārstēšanā pacientam vispirms ir jāapzinās, ka problēma reāli pastāv. Un, ja tu esi to atzinis, tad tālāk saprast problēmas risinājumu: reālos apjomus, virzienus, infrastruktūras uzturēšanas minimālās izmaksas, iekšējās restrukturizācijas nepieciešamību – būs daudz vienkāršāk.

Uzskatu, ka reālākais virziens, ko būtu iespējams elektrificēt, ir virziens Rīga – Daugavpils. Tur ir skaidrs un paredzams sadarbības partneris – Baltkrievija, kas nav pilnībā pakļāvies Krievijas politikas ietekmei. Un tur pastāv arī loģika kvalitatīviem pasažieru pārvadājumiem starp divām lielākajām Latvijas pilsētām. Savukārt atzars uz Rēzekni šobrīd nav aktuāls, arī ņemot vērā to, kāds pašlaik ir VAS “Latvijas dzelzceļa” finanšu stāvoklis un valdības redzējums par uzņēmuma dividenžu politiku.

Liekus elektrifikācijas kilometrus ne “Latvijas dzelzceļš”, ne privātie operatori atļauties nevar. Un galu galā, par katru lieki izbūvēto kilometru maksāsim mēs kā nodokļu maksātāji un varbūt arī mūsu bērnubērni.

Pievienot komentāru

Komentāri (8)

  1. Krome etogo voznikajet vopros, a pochemu ne rassmatrivajut i ne predlagjut nikakih alternativnih variantov? Vedj estj novije vidi lokomotivov, naprimer gazovozi, ili gazoturbovozi! Estj daze lokomotivi na vodorodnom toplive. A novije teplovozi i rossijskije i nemeckije, otvechajut vsem ekologicheskim normam. Zachem togda eti nemerjannije trati?!

    • eļementarno, grafist! Atbildēt

      Dzelzceļam iet $ūdīgi; šī naudiņa ļautu vēl kādu laiku noturēties peldus …

      • Da, LDZ sejchas trudno, perevozki padajut. No eti denjgi ne spasut, ukrastj ih budet ochenj trudno. A vedj vsjo, chto postrojat na eti denjgi, nado budet soderzatj potom!
        Vopros, a za chej schet?

  2. Электрификация – это блеф! Atbildēt

    Ekspert prav, no ne sovsem. S tochki zrenija zeleznodoroznoj nauki, a takaja estj, elekrificirovatj nado bilo uchastok Riga – Valga, nu ili sovmestno s bellorussami, uchastok Polock – Bigosovo – Daugavpils. Togda na etih uchastkah mozno bilo bi uvelichitj ves poezda minimum na 500 tonn, i togda bil bi effekt!

  3. Linkaits pieder pie tiem, kas domā, ka pukins ir mūžīgs?

  4. Vaina jau nav tai elektrībā, vaina ir tikai pie būfirmu nodarbinātības un uzpūstām celtniecības-remontu izmaksām. Ja neatmaksāsies, pasmels no nodokļu maksātāju naudas. Tur ceļš ir vareni iestaigāts.

  5. kuram kalpo eksperts? Atbildēt

    “…Baltkrievija šodien nav pilnībā pakļāvusies Krievijas politikas ietekmei “, bet rīt, ja būs izdevīgi, pakļausies, un eksperts varēs mazgāt trusenes… Vot, tā !

Draugiem Facebook Twitter Google+