Mobilā versija
+4.7°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
14. jūnijs, 2014
Drukāt

Ja linoleju klāj… balts pulverītis

Foto - LETAFoto - LETA

Telpā 100 kvadrātmetru platībā ieklāts dabiskais linolejs. To regulāri vaskojam un ikdienā mazgājam ar ūdeni, bet, ja ir ļoti netīrs, lietojam arī mazgāšanas līdzekļus. Pēc lielākiem pasākumiem, kad ir staigāts un dejots, uz linoleja parādās balts pulveris, kas nosēžas arī uz apģērba un apaviem. Šķiet, linolejam nav saķeres ar vasku, tas ātri zūd. Esam savākuši šos miltus maisiņā. Kur varētu veikt analīzes šim pulverim, lai noskaidrotu, kas tas ir un no kā rodas?
 ANDRA RADZIŅA

Šo grīdas seguma materiālu ražo no dabiskām izejvielām – linsēklu eļļas, skujkoku sveķiem, koksnes miltiem, smalcināta kaļķa, videi nekaitīgiem krāsu pigmentiem, kā arī džutas. Dabisko linoleju var viegli kopt, taču tam nepieciešama periodiska aizsargkārtas uzklāšana jeb vaskošana. Taču pirms jaunas vaska kārtas uzlikšanas noteikti pilnībā jānoņem iepriekšējā kārta un grīdas segums rūpīgi jānomazgā. Ja iepriekšējo vaska kārtu notīra ar pārāk sārmainu līdzekli, linoleju var neizbēgami sabojāt.

– Neredzot linoleju un izmantoto vasku, grūti noteikt, kāpēc veidojusies šāda situācija, – saka SIA “Ekspertu pakalpojumi” eksperts Modris Avotiņš. – Iespējams, baltais pulverītis radies kādas dabiskā linoleja īpatnības vai pārāk biežas vaskošanas dēļ. Šādu linoleju nepieciešams vaskot vien divas reizes gadā. Lai to vispār nevajadzētu darīt, minēto grīdas segumu var pārklāt ar speciālu līdzekli, kas domāts dabiskā linoleja seguma kopšanai un aizsardzībai.

Savukārt Patērētāju tiesību aizsardzības centra Daugavpils reģionālās pārvaldes vadītāja Silvija Vanaga attiecībā uz linoleja kopšanas līdzekli dod šādu padomu: – Vispirms vajadzētu vērsties veikalā, kur iegādāta prece. Noteikti jābūt saglabātam pirkuma čekam, kā arī nedrīkst būt pagājuši seši mēneši kopš pirkuma veikšanas. Varbūt vasks bijis nekvalitatīvs, tādēļ pēc linoleja apstrādes veidojies baltais pulverītis. Ja ar tirdzniecības vietas pārstāvi neizdodas mutiski vienoties par prasības izpildi, tas ir, lai atdod iztērēto naudu vai arī piedāvā citu vasku, pircējam jāraksta un jāiesniedz prasības pieteikums. Uzņēmumam ir pienākums izskatīt iesniegumu 10 dienu laikā un sniegt atbildi, vai pircēja prasība atzīta par pamatotu vai ne. Ja neatzīst par pamatotu, pircējs var pieteikt neatkarīgo ekspertīzi. Uzraudzību pār ķīmiskajām precēm, tostarp vasku, veic Veselības inspekcija. Ja strīds būtu par linoleju, uzraudzību veic Patērētāju tiesību aizsardzības centrs – ekspertīzes veicēju datubāze ir norādīta mūsu institūcijas mājaslapā.

Veselības inspekcijas pārstāve Agnese Gusarova iesaka, ja vēlas veikt laboratorisku testēšanu, lai noskaidrotu konkrētā izstrādājuma (linoleja) sastāvu (piemēram, vai tas satur bīstamas kancerogēnas, mutagēnas vai toksiskas vielas), vispirms sazināties ar linoleja pārdevēju. Informāciju par īpašām bīstamajām vielām un to iespējamo klātbūtni izstrādājumos var skatīt arī ECHA mājaslapas saitē: http://echa.europa.eu/lv/information-on-chemicals/candidate-list-substances-in-articles-table (informācija sniegta angļu valodā). – Izstrādājuma sastāvs jānoskaidro tāpēc, ka laboratorijā jādod norādes par testēšanas parametriem. Atsaucoties uz REACH regulas NR. 1907/2006 33. panta 2. punktu, informāciju par attiecīgā izstrādājuma sastāvā noteiktajām bīstamajām ķīmiskajām vielām pārdevējam ir pienākums sniegt bez maksas 45 dienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas.

Jāņem vērā, ka laboratoriska testēšana ir dārga procedūra.

Gadījumā, ja uzņēmums nesniedz informāciju, lasītāja var vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, kas kontrolē ķīmiskās vielas tirdzniecībā esošajos izstrādājumos.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+