Mobilā versija
+1.7°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
11. augusts, 2013
Drukāt

Linsēklu eļļa sātam, sēklas vēderam

Foto-Stock.hxcngFoto-Stock.hxcng

Linsēklās ir trīs labas lietas – labie tauki, fitoestrogēni un šķiedrvielas. Pievienojot ēdienam sēkliņas vai eļļu, ikviens var izvēlēties, kas viņa veselībai nepieciešams visvairāk.

Linsēklas, īpaši to eļļa, ieteicama visiem tiem, kas domā par sirds un asinsvadu veselību, stāsta “Veselības centra 4” uztura speciāliste Guna Havensone. Tie palīdz nodrošināt organismu ar labajiem taukiem jeb omega-3 polinepiesātinātajām taukskābēm.

Putrai vai biezpienam pievienota saujiņa linsēklu ir garšīgs veids, kā līdzsvarot hormonu darbību, piemēram, sievietēm, kam nedod mieru premens­truālā sindroma un menopauzes izraisītās problēmas. Savukārt gremošanas sistēmai linsēklas ir neaizstājams palīgs gan šķīstošo, gan nešķīstošo šķiedrvielu dēļ. Nešķīstošās tai iziet cauri gluži kā birste, aizslaukot prom visu nevajadzīgo, bet šķīstošās pabaro zarnās mītošos mikroorganismus un atjauno zarnu dabisko mikrofloru.

Tieši tāpēc pret vēdera pūšanos un citiem gremošanas traucējumiem vislabākais līdzeklis ir skābpiena produkti kopā ar auzu pārslām un linsēklām.

Ko labāk lietot – sēkliņas vai eļļu? Ja vēlamies padarīt maltīti sātīgāku ar veselīgajām omega-3 taukskābēm, jālieto linsēklu eļļa. Der atcerēties, ka saskarē ar gaisu šī eļļa ātri oksidējas, tādēļ to nedrīkst izmantot cepšanai. Arī uzglabāt to vajag ledusskapī slēgtā traukā. Linsēklu eļļa ir ideāla piedeva dažādiem salātiem, pietiek ar pievienotu tējkaroti eļļas. Vienlaikus jāatceras, ka eļļa ir arī kalorijām bagāta.

Gremošanas sistēmas sakārtošanai uztura speciāliste dienu iesaka sākt ar glāzi kefīra vai paniņu un auzu pārslām, kurām pievienota ēdamkarote smalcinātu linsēklu. Šādu kursu, paralēli lietojot daudz šķidruma, vajadzētu turpināt vismaz divas nedēļas. Tas ne tikai uzlabos gremošanas sistēmas darbību, bet noderēs arī liekā svara zaudēšanai, jo iestieps kuņģi, radot sāta sajūtu uz ilgāku laiku. “Ideāls salikums ir linsēklas kopā ar skābpiena produktiem, piemēram, kefīru, jogurtu, paniņām, tīrkultūru, un svaigiem augu gabaliņiem, ogām,” stāsta uztura speciāliste. Pēc treniņiem vai aktīvas pastaigas spēkus var atjaunot enerģijas kokteilis no kopā sablenderēta biezpiena, piena, banāna, medus un linsēklām.

Sēkliņas pirms lietošanas var arī samalt, taču tikai tik daudz, lai varētu uzreiz apēst, jo uzglabājot tās ātri bojājas (kamēr linsēklas ir nemaltas, to iekšpusē esošās taukskābes nebojājas). Kā piedeva salātiem linsēklas īsti neder, jo to apvalki ir samērā cieti. Lai nezustu vērtīgās vielas, linsēklas nedrīkst karsēt, taču tās var pievienot siltam ēdienam.

“Ēdamkarote linsēklu brokastīs un tējkarote eļļas pusdienu salātos būtu pilnīgi pietiekama deva visai dienai,” saka Guna Havensone.

 

VIEDOKLIS

Ārsts fitoterapeits Artūrs Tereško: “Pareizi pagatavotai un pareizi tumsā uzglabātai linsēklu eļļai ir daudz vērtīgu, veselību uzlabojošu īpašību. Oksidējušos eļļu, par ko liecina tās rūgtā piegarša, iekšķīgi nav ieteicams lietot. Tā labi noder koka virsmu apstrādei, jo veido izturīgu caurspīdīgu plēvīti. Ja piejauc pigmentu, iegūst skaistas, noturīgas krāsas.

Lai izmantotu linsēklu eļļas labās īpašības, linsēklas ieteicams samalt, piemēram, kafijas dzirnaviņās pirms lietošanas un pievienot gan salātiem, gan siltiem, vārītiem kartupeļiem, gan ziest uz maizes, bet, galvenais, tajā pašā dienā apēst. Šo malumu nedrīkst karsēt cepot vai vārot.”

 

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+