Latvijā
Novados

Līvānieši: Autobusiem pēc pieprasījuma laukos nākotnes nav 16


Foto – Pixabay.com
Foto – Pixabay.com
Foto no Pixabay.com

Plānots, ka transports pēc pieprasījuma Līvānu novadā sāks kursēt maija izskaņā.

Ņemot vērā maršrutu un reisu optimizācijas nepieciešamību, šāda tipa pilotprojektu Līvānu novada maršrutā Līvāni–Mežancāni ierosināja VSIA Autotransporta direkcija (ATD). Aprīļa sākumā Sabiedriskā transporta padome iniciatīvu atbalstīja un pilotprojektu tiek plānots sākt šā gada maija izskaņā vai jūnija sākumā. Līvānu novada pašvaldība ir skeptiski noskaņota un uzsver, ka šai idejai nav nākotnes.

Brauciens jāpiesaka 24 stundas iepriekš

Līvānu novada maršrutā Līvāni–Mežancāni ir četri reisi un autobuss kursē vienu reizi nedēļā – trešdienās. Veicot izpēti, ATD secināja, ka vairākas dienas mēnesī autobusi brauc tukši vai vienā virzienā tas brauc tukšs, bet otrā virzienā autobusā ir viens vai divi pasažieri. “Šobrīd transports pēc pieprasījuma faktiski ir vienīgā alternatīva tam, lai varētu saglabāt mobilitātes iespējas mazapdzīvotās vietās, jo pretējā gadījumā šie maršruti varētu tikt slēgti vai tajos samazināts reisu skaits,” “LA” skaidro ATD sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone. Pilotprojekts paredz, ka turpmāk šajā maršrutā reisi tiks izpildīti tikai tad, ja pasažieris 24 stundas pirms brauciena būs telefoniski sazinājies ar pārvadātāju, piesakot braucienu. Transports pēc pieprasījuma nebūs kā taksometra pakalpojums, bet kā sabiedriskais transports, kas brauks noteiktā maršrutā un laikā, kā arī pasažieru apmaiņu veiks konkrētās pieturvietās.

Vecākā gājuma cilvēki nesapratīs

Arī Līvānu novada domē norāda – šis maršruts nav rentabls, jo vienā reisā transporta pakalpojumus izmanto vien daži pasažieri. “ATD izvirzītajai iniciatīvai piekritām tikai tādēļ, ka citu izvēles iespēju mums nebija,” saka Līvānu novada domes sabiedrisko attiecību un ārējo sakaru daļas vadītāja Indra Upeniece. Norādot, ja pašvaldība nepiekristu iepriekšminētajai iniciatīvai, šo reisu likvidētu, liedzot iespēju konkrētā lauku apvidus iedzīvotājiem saņemt sabiedriskā transporta pakalpojumus.

“Ne Satiksmes ministrija (SM), ne ATD nespēj redzēt un izprast situāciju, kādu redzam mēs – te uz vietas,” akmeni institūciju dārziņā met Līvānu novada pašvaldības vadītājs Andris Vaivods. “Pirmkārt, šo reisu pārsvarā izmanto vecākā gadagājuma cilvēki, kuriem visbiežāk nav ne prasmju, ne iespēju pakalpojumu pieteikt elektroniski. Jauniem cilvēkiem visbiežāk problēmu ar sabiedrisko transportu nav, jo viņiem ir personīgais transports, bet vecākā gadagājuma ļaudis, kuri dzīvo attālākajos lauku nostūros, praktiski ir izolēti. Otrkārt, manuprāt, radīsies domstarpības. Ja iepriekš cilvēki zināja, ka autobuss kursē vienu reizi nedēļā, konkrētā dienā un konkrētā laikā, tad to arī izmantoja. Tagad viens gribēs braukt pirmdien, cits sestdien. Vai būs iespējams vienoties?” retoriski jautā A. Vaivods.


Kursēšanas laiks netiks mainīts

Atbildot uz priekšsēdētāja jautājumu, ATD uzsver, ka arī pilotprojekta laikā autobuss no Līvāniem izbrauks plkst. 9.45 un 17.00, bet no Mežancāniem – plkst. 10.20 un 17.40, kā tas bijis iepriekš. Tikai turpmāk šie reisi tiks izpildīti tikai tad, ja pasažieris iepriekš būs pieteicis braucienu pa telefonu, nevis elektroniski. Un pasažieru apmaiņa arī pilotprojekta laikā tiks veikta kustības sarakstā iekļautajās pieturvietās.
Jautāts par sabiedrisko transportu maršrutu un reisu optimizāciju, A. Vaivods pauž neapmierinātību: “Tas ir koks ar diviem galiem. Autobusu reisus plāno samazināt, jo laukos samazinās iedzīvotāju skaits, bet kā lai tas nesamazinās, ja valsts politika šobrīd ir vērsta uz centralizāciju, nevis līdzsvarotu pilsētu un lauku attīstību? Autobusu reisu samazināšana ir vēl viens iemesls, lai lauku iedzīvotāji apsvērtu domu pārcelties uz pilsētu.”

Lai samazinātu autotransporta pakalpojuma sniedzēju un valsts finansējuma daļas izmaksas, bet nodrošinātu iespēju iedzīvotājiem un skolēniem izmantot transporta pakalpojumus, Līvānu novada pašvaldība ierosina samazināt transportlīdzekļu izmērus mazāk pieprasītos reisos. Tāpat arī veikt izmaiņas normatīvajos aktos, kas reglamentē pasažieru pārvadājumus, atļaujot pašvaldībām pārvadāt arī pieaugušos ar skolēnu autobusiem vietās, kur nekursē sabiedriskais transports.

LA.lv