Mobilā versija
Brīdinājums +2.0°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Ceturtdiena, 8. decembris, 2016
11. maijs, 2012
Drukāt

LNT pārņemšanas darījums atļauts ar stingriem nosacījumiem

lnt_tv3_mikrofoni

Konkurences padome (KP) ir atļāvusi darījumu, kurā mediju koncerns “MTG Broadcasting” (MTG) plāno pārņemt “Latvijas Neatkarīgo televīziju” (LNT) un “TV5”, liecina biznesa portāla “Nozare.lv” rīcībā esošā neoficiālā informācija, ko apstiprina vairāki neatkarīgi avoti.

Tiesa, atļauja dota, izvirzot stingrus nosacījumus, kas pagaidām netiek publiskoti. Līdz ar to nav zināms, vai MTG tiem piekritīs. Mediju koncerns, kura paspārnē jau darbojas kanāli “TV3”, “TV6” un citi, par lēmuma saturu vēl oficiāli nav informēts.

KP amatpersonas atklāj vien to, ka lēmums šajā lietā ir pieņemts un tiks publiskots divu nedēļu laikā. Jautāts, vai lēmums ir pozitīvs, KP priekšsēdētājs Dzintars Striks biznesa portālam “Nozare.lv” sacīja: “Šo informāciju nevaru ne apstiprināt, ne noliegt, taču rezultāts būs ļoti interesants.”

Neoficiāli zināms, ka apvienošanās atļauja varētu būt dota uz pieciem gadiem, pēc kuriem lēmums tiktu vēlreiz pārskatīts. Apvienošanās atļauja varētu tikt atcelta arī šo piecu gadu laikā, ja netiktu īstenots kāds no KP izvirzītajiem nosacījumiem, piemēram, attiecībā uz reklāmas tirgu u.c.

Viena no lēmuma pieņemšanas laikā izskatītajām versijām bija izvirzīt nosacījumu, ka ir jāsaglabā pilnīga abu struktūru nošķirtība. Tomēr šādam risinājumam nepiekrita MTG, jo tas nozīmētu, ka nav iespējami ietaupījumi, kas bija iecerēti, struktūras apvienojot.

Savukārt Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) iepriekš norādījusi, ka darījumam neiebilst, ja televīzijas kanāli LNT un “TV3” paliktu bezmaksas virszemes apraidē, saglabātu patstāvīgas ziņu raidījumu redakcijas un garantētu oriģinālsatura pieejamību.

Savus ieteikumus, kas jāņem vērā, izvērtējot šo darījumu, sniedza arī Latvijas Reklāmas asociācija.

NEPLP vēlējās, lai reklāmdevējiem būtu iespēja iegādāties reklāmu katrā kanālā atsevišķi pēc “nediskriminācijas principa”, proti, kanāli nevar tikt uzspiesti komplektā vai vairāku grupas kanālu izvēle nevar būt nosacījums “labākai” reklāmas cenai.

NEPLP arī uzskata, ka MTG regulāri – vismaz reizi ceturksnī – jāiesniedz neatkarīga, piemēram, aģentūras “TNS Latvia” veidota, mediju tirgus pētījuma dati par savās programmās ietverto Latvijā veidotā satura apjomu.

Par obligātu nosacījumu NEPLP uzskata arī MTG grupas piedāvātā ombuda izveidošanu, ko finansē pats MTG un kas seko līdzi viedokļu daudzveidības nodrošināšanai.

Pēc iespējamās apvienošanās zem MTG “jumta” būtu kanāli LNT, “TV3”, “TV5”, “TV6”, “K2”, “3+” un vēl virkne satelītprogrammu, kā arī radiostacija “Star FM”.

Iepriekš vairāki eksperti norādīja, ka apvienošanos nevajadzētu pieļaut, jo izveidosies monopols.

Tiks izveidots milzīgs monopols, kā arī darījums ir bīstams Latvijas informatīvajai telpai. Kas notiks, ja MTG īpašniekiem Zviedrijā radīsies finansiālas problēmas? Var sanākt tāda pati situācija kā laikraksta “Diena” pārdošanas darījumā, kad Zviedrijas īpašnieki īpaši nerūpējās par to, kas pārņems Latvijas mediju koncernu, intervijā Latvijas Radio uzsvēra sakaru operatora SIA “Lattelecom” valdes priekšsēdētājs Juris Gulbis, brīdinot, ka MTG var nonākt, piemēram, Krievijas gāzes koncerna “Gazprom” rokās, kas tādā gadījumā varētu kontrolēt 80% Latvijas televīzijas tirgus.

Mediju aģentūras “Media House” vadītājs Juris Liepiņš iepriekš sacīja, ka komerctelevīziju “TV3” un LNT apvienošanās darījums būtiski ietekmēs reklāmas tirgu visās Baltijas valstīs.

“Reklāmas tirgū situācija ir ļoti komplicēta ieņēmumu krituma dēļ. Līdz ar to pēc tam, kad KP darījumu apstiprinās, var tikt palielināts komerctelevīziju reklāmas budžets. Tas var tikt panākts atsevišķu nosacījumu gadījumā, kurus reklāmas devējs var pieprasīt klientam. Arī zaudējumu samazināšana var tikt risināta, nevis samazinot administratīvos izdevumus, bet gan palielinot reklāmas cenas. Visticamāk, uz citu mediju rēķina,” norādīja Liepiņš.

“Media House” vadītājs prognozēja, ka līdz ar darījumu pieaugs arī reklāmu skaits televīzijā, kas patērētājam nozīmē garākas reklāmas pauzes. Vienlaikus nav atbildēts jautājums, kā reklāmas daudzums ietekmēs reklāmas efektivitāti, sacīja Liepiņš.

NEPLP vēstulē KP norādījusi, ka apvienošanās darījums ir specifisks. Padome arī uzsver, ka bez KP identificētajiem tirgiem, kuru kontekstā jāvērtē darījums, pastāv vēl viens būtisks nosacītais tirgus “mediju daudzveidība”, kas garantē medija piedāvājuma un skatījumu uz notikumiem, procesiem utt. daudzveidību. NEPLP aicinājusi KP šim aspektam, vērtējot apvienošanās darījumu, pievērst īpašu uzmanību.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+