«Lūdzu, nesmiņķē!» kampaņa izdevusies
 0

Pareizā veidā, laikā un vietā pateikts vārds vai izlikts plakāts pārliecina arī to sabiedrības daļu, kas dažkārt neievēro vispārpieņemtās uzvedības normas, – šādu secinājumu varam izdarīt par pērn SIA “Rīgas satiksme” sākto kampaņu pret vandaļiem sabiedriskajā transportā “Roku darbs… to pamana!”, kuru uzņēmums šajā gadā turpina ar aicinājumu “Lūdzu, nesmiņķē!”. 


Reklāma
Reklāma
“Kā krāpnieks zināja, ka neesmu izņēmusi paciņu?” Lasītāja atmasko neīsto “Latvijas Pastu” 1
Kokteilis
Personības tests: jūsu dzimšanas mēneša zieds atklāj par jums vairāk, nekā spējat iedomāties 17
Mākslīgais intelekts nosauc piecus “neveiksmīgākos” latviešu politiķus 115
Lasīt citas ziņas

“Pārvadājumu daļa pēc strauji pieaugošā vandalisma gadījumu daudzuma, kas uzņēmumam radīja arī naudas zaudējumus, vērsās pie mums ar lūgumu palīdzēt. Secinājām, ka jārīko kampaņa, vienkāršā un saprotamā veidā cilvēkiem stāstot un rādot, kāds transporta līdzeklis izskatās pirms un pēc vandalisma akta. Mūsu kampaņas “Roku darbs… to pamana!” rezultāti bija pārsteidzoši labi, tāpēc šajā gadā sākto turpinām,” teic SIA “Rīgas satiksme” Klientu apkalpošanas un komunikācijas daļas vadītājs Viktors Zaķis.

Zemāk pievienotajā uzziņā var redzēt, ka pēc kampaņas sākšanas 2011. gada aprīlī strauji samazinājies vandalisma gadījumu daudzums.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ik dienu sabiedriskā transporta maršrutos Rīgā izbrauc aptuveni 800 transporta vienības. Dažādi vandalisma akti – tostarp sasisti un saskrāpēti durvju un salonu logu stikli, apzīmēti transporta līdzekļi no ārpuses, sazīmēti saloni, sagriezti sēdekļi, nozagti avārijas āmuriņi un citādi bojājumi – visvairāk notiek tramvaju otrajos vagonos vēlās vakara stundās.

“Mēs nevaram katrā transporta līdzeklī norīkot uzraugu, tāpēc, ja tiek bojāts transporta līdzeklis vai tā inventārs, lūdzam līdzdarboties ikvienu pasažieri, zvanot policijai vai pa mūsu bezmaksas tālruni. Tā numurs ir 80001919,” aicina V. Zaķis. Viņš gan atzīst, ka cilvēku zvanu nav bijis daudz, tomēr “Rīgas satiksmes” darbiniekiem dažkārt ir izdevies vandaļus noķert pašiem vai izsaukt policiju. To ārpus darba laika paveikusi 5. depo tramvaja vadītāja Edīte Tartinskiha un Rihards Vilciņš. Savukārt Arvils Bebris aizturēja vairākus vandaļus, kas bēga no notikuma vietas, bet Aleksandrs Grigorjevs aizturēja divus skolēnus, kas transporta līdzeklī bija izsituši logu. Visiem iepriekš nosauktajiem un vēl vairākiem citiem “Rīgas satiksmes” darbiniekiem uzņēmums pateicās ar gada balvu “Rīgas satiksmes lepnums”.

Šā gada pretvandalisma kampaņas moto ir “Lūdzu, nesmiņķē!”. Uzņēmuma Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Baiba Bartaševiča uzsver – arī senlatviešu vārds “nesmiņķēt” (tā nozīme ir “nezīmēt”) ir uzrunājis vandaļus.

 

“Rīgas satiksmes” apkopotie statistikas dati par 2012. gada pirmajiem četriem mēnešiem liecina, ka sabiedriskā transporta līdzekļos vandalisma gadījumu skaits ir mazāks nekā attiecīgajā periodā gadu agrāk. Tā šā gada pirmajos četros mēnešos konstatēts 361 vandālisma gadījums, kā seku likvidēšana uzņēmumam maksāja Ls 22 331.

 

Zinot, ka viena no vandaļu grupām ir jaunieši, šajā gadā īstenota iecere vandalisma ierobežošanā iesaistīt viņus. B. Bartaševiča teic, ka bijuši gadījumi, kad par 12 – 13 gadus vecu pusaudžu, kas paši vēl nevar atbildēt tiesā, paveiktajiem “varoņdarbiem” sabiedriskā transporta līdzeklī maciņš ir bijis jāatver viņu vecākiem. Ar mērķi piesaistīt jauniešu uzmanību šim samezglojumam un samazināt vandalisma gadījumu daudzumu uzņēmuma pārstāvji Rīgas 3. ģimnāzijā, Rīgas 6. un 49. vidusskolā stāstīja par vandalismu sabiedriskajā transportā, nodarītajiem bojājumiem un uzņēmuma darbinieku ieguldīto darbu transporta līdzekļu atjaunošanā. Pēc tikšanās ar “Rīgas satiksmes” darbiniekiem 196 šo skolu skolēni parakstīja aicinājumu saviem vienaudžiem nebojāt sabiedriskos transporta līdzekļus. Patlaban šie plakāti ir izvietoti sabiedriskā transporta līdzekļos, tie būs redzami arī pieturvietās. “Mūsu mērķis bija un ir iesaistīt jauniešus cīņā pret vandalismu, nevis mācīt viņus,” uzsver V. Zaķis.

Reklāma
Reklāma

Viņš teic, ka uzņēmumā vērtēta arī iespēja netīrīt apzīmētos vagonus vai transporta līdzekļu salonus, kā tas notiek, piemēram, Ņujorkas vai Parīzes metro. Tomēr izvēlēts cits ceļš. “Sapratām, ka cilvēki, kas pērk biļetes un ievēro vispārpieņemtās uzvedības normas, šādu attieksmi nav pelnījuši. Tāpēc viss aizvien tiek nomazgāts, sašūts, salabots un nokrāsots,” piebilst V. Zaķis.

Uzņēmumā atzīst – pilnīgi izskaust vandalismu, visticamāk, neizdosies nekad, tomēr ierobežot izdošoties noteikti. Vēl lielāku situācijas uzlabojumu noteikti varam gaidīt nākamajos gados. 2014. gadā “Rīgas satiksmes” meitasuzņēmums “Rīgas acs” visos galvaspilsētas sabiedriskā transporta līdzekļos jau būs uzstādījis novērošanas kameras. Zemās grīdas tramvajos, kur tās jau patlaban darbojas, vandalisma gadījumu patlaban tikpat kā nav.

“Rīgas satiksme” aicina par vandalisma gadījumiem ziņot pa bezmaksas informatīvo tālruni 80001919 vai arī policijai.

 

Publikācija tapusi sadarbībā ar SIA “Rīgas satiksme”

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.