Mobilā versija
Brīdinājums +4.9°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
9. septembris, 2013
Drukāt

Lutinām smadzenes, izmantojot… garšvielas! Garšīgi

Foto - www.andriskozlovskis.lvFoto - www.andriskozlovskis.lv

Ja ir liela slodze nerviem un smadzenēm, tām nepieciešams palīdzēt. Te vietā saprātīga, ar garšvielām un citām vērtīgām piedevām bagātināta ēdienkarte. Goda vietā – krustnagliņas.

 

Lai arī izklausās neparasti, bet smadzeņu darbība visciešāk saistīta ar gremošanu. Labi ēdīsi – labi strādās arī smadzenes, nervi būs mierīgi. Gan garšvielas, gan produkti, ko uzskatām par našķiem vai īpaši veselīgiem, ir lieliski palīgi – uzlabo gremošanu un smadzeņu darbību.

 

Vajadzības reizē noderēs

* Zinot, ka gaidāms satraucošs pārdzīvojums (eksāmens), jau no rīta der pagatavot nosvērtības dzērienu. Termosā ieber pa šķipsniņai koriandra, kardamona, krustnagliņu, fenheļa sēklu, nedaudz ingvera, uzlej verdošu ūdeni. Eksāmena laikā vai pirms tam pa malciņam iedzer. Ūdens mazina satraukumu un veicina koncentrēšanos, garšvielas rosina iekšējo skaidrību un uzlabo atmiņu.

* Smadzeņu priekam un gremošanas uzlabošanai – piens, uzvārīts kopā ar šķipsnu kardamona, koriandra, kurkumas, fenheļa, muskatrieksta un safrāna.

Var pievienot arī kanēli, krustnagliņas un ingveru. Ķiploku pie piena – nekādā gadījumā!

* Balva smadzenēm – pētersīļu čatnijs. Saišķīti pētersīļu zaļumu sagriež, pievieno laima sulu, tējkaroti brūnā cukura, ēdamkaroti valriekstu vai mandeļu eļļas, sablendē. Uzkarsē karoti gī sviesta, tajā apcep fenheli, svaigi maltu koriandru, čili, kardamonu, ķiploku – no visa pa šķipsniņai. Masu mazliet atdzesē, sablendē, samaisa ar zaļumiem, biezenī iecilā sagrieztus svaigus tomātus vai bumbierus.

 

Senām ēdamlietām – citādi pienākumi

Apmēram 50 procentus no smadzeņu masas veido taukšūnas. Tālab ēst sabalansēti nozīmē iekļaut uzturā pietiekami daudz tā saukto labo tauku.

Lielisks smadzeņu tonizētājs ir gī sviests – veicinot gremošanas uguni, tas baro audus, uzlabo atmiņu un intelektu, dara gaišāku prātu. Kopā ar garšvielām – eliksīrs smadzenēm.

* Melnais pipars ne vien palīdz atvērt transporta kanālus tauku iekļuvei smadzeņu šūnās, bet arī stimulē to darbību.

* Valrieksts gan atgādina smadzenes pēc izskata, gan tās pabaro, veicinot atmiņas uzlabošanos, mazinot miega traucējumus un nervozitāti. Ja, gatavojoties zināšanu pārbaudei, sāk likties, ka viss apgūtais no galvas izkritis, salātus vai brokastu putru vērts aizdarīt ar divām tējkarotēm valriekstu eļļas.

* Iedarbīga ir mandeļu eļļa, jo uzlabo atmiņu un sargā no psihošanas.

* Arī sezama un naktssveces eļļa satur daudz labo tauku, kuru klātbūtne svarīga veselībai.

* Salvijas tēja mazina nervozitāti un kliedē traucējošas emocijas.

* Ķiploks ir smadzeņu darbības stimulētājs, gan ēdot pa daiviņai dienā, gan kapsulās – asina ožu, stiprina nervus, vairo apņēmību sasniegt mērķi, piešķiļ uguni visam, kas grasās dzist. Bet pārdozējot – pretējs efekts.

* Čili, uzlabojot asins cirkulāciju smadzenēs, novērš pārpūles izraisītas galvassāpes, taču jāuzmanās no pārdozēšanas.

* Kanēlis noder kā nervu tonizētājs un smadzeņu darbības veicinātājs; tā lielais pluss – ātra iedarbība.

* Koriandrs palīdz darīt domas gaišākas, koncentrēties, kliedēt nemieru un saspringumu.

* Kardamons vairo iekšēju skaidrību, ticību augstākiem ideāliem un garīgām vērtībām.

 

Izmēģiniet!

Skaidrības tēja

Ja kaut ko grūti uztvert, vērts iemalkot kardamona, koriandra un fenheļa sēklu (pa tējkarotei uz litru ūdens) tēju – tā disciplinē domas.

* Safrāns ir iedarbīgākais pretlīdzeklis, ja sāk pārņemt bezcerība un depresija, šaubas par saviem spēkiem. Palīdz atjaunot optimismu, ticību sev un koncentrēšanās spējas.

Kurkuma, regulāri lietojot, palīdz izvadīt no organisma toksīnus. Der ne tikai eksāmenu laika satraukumos, bet arī Alcheimera slimības un demences profilaksei.

* Fenheļa sēklas noder, lai asinātu prātu, koncentrēšanās spējas, kliedētu pārmācīšanās un pārslodzes sekas.

* Šķipsniņa muskatrieksta kopā ar karstu pienu nomierina satrauktu prātu un palīdz iemigt vakarā pirms eksāmena. Izgulēties ir ļoti svarīgi!

* Ingvers ir īpaši labs, ja trauksmes un nemiera cēlonis ir stress.

 

SVARĪGI ZINĀT

* Ātri iedarbojas tikai dažas garšvielas – lai gūtu vēlamo efektu, vairums no tām jālieto ilgstoši un pastāvīgi.

* Lai nezaudētu ēteriskās eļļas, garšvielas vēlams malt vai sagrūst piestiņā tikai īsi pirms pievienošanas ēdienam.

* Nelielas bumbiņas no rupji samaltām krustnagliņām, sacietējuša medus un fenheļa sēkliņām ir dabiska alternatīva ne pārāk veselīgajai košļājamajai gumijai.

 

Izmēģiniet!

Riekstu un garšvielu gardums smadzeņu darbības stimulēšanai

2 tējkarotes nerafinēta cukura, 4 ēdamkarotes valriekstu vai mandeļu eļļas vai gī sviesta, 10 zaļās kardamona pākstis, 6 krustnagliņas, 2 lauru lapas, neliela standziņa kanēļa, 10 melnie pipari, 450 grami noskalotu un nosusinātu basmati rīsu, pa 2 ēdamkarotēm rozīņu un sašķeltu mandeļu, 2 ēdamkarotes pistāciju, 4 ēdamkarotes nesālītu Indijas riekstu, 900 mililitri karsta ūdens, pustējkarote safrāna, zaļumi, sāls pēc garšas.

Pannā karamelizē cukuru, ielej eļļu vai gī sviestu, ieber garšvielas, mazliet apcep. Pievieno rīsus un cep vēl dažas minūtes. Pieber rozīnes un riekstus, cep, kamēr viss zeltains. Tad pielej ūdeni, iemet safrānu un sāli, uzliek vāku un vāra uz ļoti mazas uguns apmēram 20 minūtes. Gatavam pievieno zaļumus, ja vēlas – arī kaltētus ķiršus.

 

Nav nagla, bet stiprina – krustnagliņa

Krustnagliņas garša ir rūgta un asa, iedarbības veids – viegls un ass. Kliedē visu, kas organismā nekustīgs, pārāk smags, gļotaini eļļains, der pret bronhītu, limfas stāzi, gremošanas sastrēgumiem, arī smaguma sajūtu domās un ķermenī.

Krustnagliņas antibakteriālās īpašības iznīcina kaitīgo mikrofloru mutē, bet ēterisko eļļu bagātība ir gan pretvīrusu barjera, gan gremošanas veicinātāja un asinsrites uzlabotāja. Krustnagliņu košļāšana atsvaidzina elpu, mazina zobu sāpes un kuņģa dedzināšanu, veicina piena veidošanos barojošām mātēm. To pulveris lietojams pret saaukstēšanās kaitēm, jo intensīvi no organisma izvada toksīnus.

Bet tīrs ķermenis nozīmē aktīvas un darbīgas sma-
dzenes.

Ja pirms eksāmena gadījies saaukstēties: tējkaroti krustnagliņu vāra 250 mililitros ūdens, dzer pirms ēšanas.

* Pret klepu un bronhītu palīdz pustējkarote krustnagliņu pulvera ar medu.

* Lai mazinātu grūtsirdību, tējkaroti krustnagliņu 5 minūtes vāra glāzē ūdens. Šo tēju var lietot arī pret ādas slimībām, pumpām, impotenci, pat hronisku muguras un locītavu sāpju mazināšanai.

* Deniņu ierīvēšana ar krustnagliņu eļļu mazina satraukuma izraisītas galvassāpes.

 

Izmēģiniet!

Koncentrēšanās spēju paaugstināšanai, spriedzes mazināšanai un ādas tvirtumam

* tējkaroti koriandra sēklu vai pustējkaroti to pulvera 10 minūtes vāra pienā (der tikai dabīgs neattaukots piens), dzer to divreiz dienā pa glāzei.

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+