RTU 2009. gada absolvents Miķelis Studers radījis “Catchbox” – pasaulē pirmo mīksto un mētājamo mikrofonu publikas iesaistīšanai diskusijā.
RTU 2009. gada absolvents Miķelis Studers radījis “Catchbox” – pasaulē pirmo mīksto un mētājamo mikrofonu publikas iesaistīšanai diskusijā.
Foto – RTU

Mācīsies domāt “ārpus kastes” 0

Jau no nākamā studiju gada Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) inženierzinātņu studenti sāks apgūt jaunu studiju kursu “Produktu dizains un attīstība”, lai iemācītos ne tikai radīt inovatīvus produktus, bet arī izveidot tos kā pārdodamus produktus vai pakalpojumus.

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa,” plāno aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri 69
Māte ar šausmām atklāj, ka jaundzimušais bērns, par kuru viņa rūpējās slimnīcā, nav viņas bērns 19
Atradusies pirms 13 gadiem pazudusi meitene, kura savulaik neatgriezās mājās no skolas 15
Lasīt citas ziņas

“Jau tagad mūsu studentiem ir iespēja darboties studentu biznesa inkubatorā un attīstīt uzņēmējdarbības prasmes, taču nākamajā studiju gadā būs īpaši izstrādāts modulis visās inženierzinātņu studiju programmās, lai studentiem attīstītu inovatīvas domāšanas un uzņēmējdarbības prasmes. Vēlamies, lai mūsu absolventi ir ne tikai darba ņēmēji, bet arī darba devēji,” par RTU plāniem saka tās studiju prorektors profesors Uldis Sukovskis. RTU vadība cer, ka jaunais studiju kurss palīdzēs topošajiem inženieriem saprast arī, kā veidot pašiem savu biznesu.

RTU Inženierekonomikas un vadības fakultātes studiju prodekāne Inga Lapiņa stāsta, ka pirmie jauno studiju kursu apgūs Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātes 3. kursa studenti. Nākamajos gados jauno studiju kursu vajadzētu pārņemt arī citām fakultātēm, kas sagatavo jaunos inženierus dažādām nozarēm. Atkarībā no studiju programmas veida produktu dizainu un attīstību topošajiem speciālistiem vajadzēs apgūt vienu vai divus gadus.

CITI ŠOBRĪD LASA

Studiju kursā studenti mācīšoties, kā “pārvērst vajadzības produktā”. Studenti strādāšot grupās, līdz ar to tikšot apgūtas arī prasmes, kas nepieciešamas, darbojoties komandā. Viņi vai nu paši pamanīšot, pēc kāda jauna produkta vai pakalpojuma sabiedrībā varētu būt pieprasījums, cenšoties to izstrādāt un attīstīt, vai arī pildīšot konkrētus uzņēmēju dotus uzdevumus. RTU ir izveidojusi savu dizaina fabriku ar 3D printeriem un citām nepieciešamām iekārtām, kurā iespējams radīt topošo produktu prototipus, lai saprastu, kas tajos uzlabojams. Tāpat Dizaina fabrikā iespējams produktu attīstīt tiktāl, lai to jau piedāvātu ražotājiem. Šādi studenti arī sapratīšot, cik jaunā produkta ražošana vispār varētu izmaksāt, iemācīsies plānot finanšu plūsmu un citus resursus. I. Lapiņa uzskata, ka jaunais studiju kurss “Produktu dizains un attīstība” palīdzēs studentiem “domāt ārpus kastes”. Prodekāne piebilst, ka tas jau iepriekš mācīts maģistrantūras studentiem un studējošo vidū ir ļoti iecienīts, taču, protams, lai pielāgotu pamatstudijām, tas pārveidots. “Studenti šajā kursā iemācās darīt paši. Viņi saprot, ka viņi var. Un, protams, tādā gadījumā prieks un gandarījums ir liels,” teic I. Lapiņa.

Jāpiebilst, ka jau līdz šim daļa RTU absolventu radījuši jaunus, inovatīvus produktus. Taču zināšanas par to attīstību viņiem nācies gūt citviet. Piemēram, Miķelis Studers, kurš 2009. gadā absolvēja RTU bakalaura programmu “Elektronika”, radījis “Catchbox”, kas ir pasaulē pirmais mīkstais un mētājamais mikrofons publikas iesaistīšanai diskusijā. Kastes formā izveidotais mikrofons uzlabo lekciju, konferenču un sanāksmju norisi, kā arī iedrošina cilvēkus izteikt viedokli, uzdot jautājumus un dalīties ar idejām. Puisis atzīst, ka “Catchbox” kā produkts un bizness radās Ālto universitātē Somijā, kur Miķelis studēja maģistrantūrā. Tur viņam bija iespēja piedalīties mācību kursos, kur studenti pilda uzņēmēju dotus uzdevumus, attīstot reālus nākotnē tirgū laižamus produktus. Tāpat universitāte studentiem piedāvājusi iespēju piedalīties biznesa attīstības programmās ar savām uzņēmējdarbības idejām. “Rezultātā kopā ar diviem somu draugiem radās uzņēmums, kas ražo “Catchbox”, stāsta Miķelis. Viņš atceras, ka laikā, kad pats studēja RTU, bakalaura studijās bija daži teorētiski mācību priekšmeti, kuros bija runa par biznesa attīstīšanu. Taču par prototipu veidošanu un reālu produktu virzīšanu tirgū tolaik inženierzinātņu studentiem nav stāstīts. Miķelis atzīst: izskatās, ka RTU ideju par studentu apmācību produktu attīstībā aizguvuši no citām augstskolām, piemēram, jau pieminētās Ālto universitātes. Arī “Catchbox” tapis universitātes dizaina fabrikā, tikai Somijā. “Taču šis ir tas gadījums, kad špikot ir ļoti labi,” teic Miķelis. Viņš atzinīgi novērtē RTU ieceri jaunajā studiju kursā likt uzsvaru uz praktisku zināšanu apguvi.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.