Foto: Shutterstock

Mājsaimniecību elektrības tirgū lielāko daļu prognozē “Latvenergo” “Universālajam pakalpojumam” 0

Mājsaimniecības elektroenerģijas brīvajā tirgū pēc 2015.gada 1.janvāra pārsvarā būs izvēlējušās AS “Latvenergo” “Universālo pakalpojumu”, aģentūras LETA rīkotajā diskusijā par elektroenerģijas tirgus atvēršanu mājsaimniecībām atzina eksperti.

Reklāma
Reklāma
Notriektā tautumeita 7
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 63
Lasīt citas ziņas

Līdz šim gatavību tirgot elektrību pauduši seši uzņēmumi – “Latvenergo”, SIA “BCG Riga”, SIA “Baltcom TV”, SIA “220 Enerģija”, SIA “Starfit Energy” un SIA “Win Baltic”. Tomēr no tiem savus elektrības cenu piedāvājumus mājsaimniecībām publiskojuši četri – “Latvenergo” ar “Elektrum” produktu līniju, “Baltcom TV”, “Win Baltic” un “220 Enerģija”. Kā pārliecinājās LETA, elektroenerģijas tirgotāju mājsaimniecībām piedāvāto elektrības cenu atšķirības ir minimālas.

Diskusijā elektroenerģijas tirgotāji norādīja, ka patlaban vēl pāragri spriest par to, cik liela būs katra uzņēmuma tirgus daļa pēc 1.janvāra, taču eksperti prognozēja, ka lielākā daļa mājsaimniecību brīvajā tirgū elektrību pirks no “Latvenergo”.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Latvenergo” komercdirektors Uldis Bariss informēja, ka “Latvenergo” ir visiem līdzšinējiem klientiem nosūtījis produktu līnijas “Elektrum” piedāvājumu, taču visapjomīgākais “Latvenergo” piedāvājums ir tieši “Universālais pakalpojums” jeb regulētais pakalpojums ar fiksētu gada cenu un bez līguma laušanas maksas. Šo piedāvājumu “Latvenergo” atzinis kā piemērotu 80% līdzšinējo klientu. “Es sagaidu, ka lielākā daļa no klientiem būs izvēlējušies “Universālo pakalpojumu”,” sacīja Bariss.

“Providus” vadošais pētnieks Reinis Āboltiņš arī domā, ka pēc tirgus atvēršanas daudzas mājsaimniecības paliks pie “Latvenergo” “Universālā pakalpojuma”, taču viņa vērtējumā, šis piedāvājums ir pats vienkāršākais risinājums, kas, visticamākais, būs arī visdārgākais. Tiesa, Āboltiņš pieļāva, ka uz mazā patēriņa rēķina klientiem var neatmaksāties izvēlēties citu piedāvājumu.

Savukārt Bariss oponēja, uzsverot, ka “Universālais pakalpojums” ir izdevīgs, ņemot vērā klientu patēriņu. “Nevaru piekrist, ka “Universālais pakalpojums” nav izdevīgs. Tas ir izdevīgs piedāvājums klientiem ar elektrības patēriņu zem 200 kilovatstundām. Ja patēriņš ir lielāks, tad ir jāskatās uz citiem piedāvājumiem,” uzsvēra “Latvenergo” komercdirektors.

“Baltcom TV” mārketinga direktore Elizabete Podinska norādīja, ka, ja klients līdz šā gada 15.decembrim neizvēlēsies nevienu tirgotāju, no kura pirkt elektrību pēc 1.janvāra, viņš automātiski būs izvēlējies “Latvenergo” “Universālo pakalpojumu”. “Tas nozīmē, ka klientam nebūs jāizvēlas nekas, lai kļūtu par “Latvenergo” klientu. Un tā ir bāze, kas veidos lielu daļu no “Latvenergo” klientiem,” uzskata Podinska.

Savukārt “Baltcom TV” prognozē, ka līdz šā gada beigām kompānijas klientu skaits, kas vēlēsies iegādāties elektrību, saglabāsies 2000 robežās. “”Baltcom TV” zvanu centrs patlaban dienā saņem vairākus simtus zvanu, kas interesējas par elektroenerģijas piedāvājumu. Tiesa, noslēgto līgumu apjomu patlaban nevaru nosaukt, bet mums jau ir ap 2000 bāzes klientu, kuri pirms gada un šogad ir noslēguši līgumus par elektroenerģijas iegādi vienā paketē ar telekomunikācijām,” atzina Podinska.

Reklāma
Reklāma

“Baltcom TV” piedāvājumu mājsaimniecībām jau labu laiku ir izstrādājis tieši esošajiem abonentiem, kuriem, pēc Podinskas teiktā, ir ļoti svarīgi kopējie mājsaimniecības izdevumi. Savukārt piedāvājums, kas stāsies spēkā ar 1.janvāri, izstrādāts jebkuram patēriņa grozam. Viņa arī atzina, ka patlaban par “Baltcom TV” elektroenerģijas piedāvājumu interesējas ne tikai esošie uzņēmuma klienti, bet arī citi interesenti.

Savukārt trešais tirgotājs – Igaunijas kompānijai “220 Energia” piederošā “220 Enerģija” – elektroenerģijas cenu piedāvājumu publicēja nesen, tāpēc patlaban uzņēmums vēl neprognozē, kāda būs klientu aktivitāte. Tiesa, pēc elektroenerģijas tirgus atvēršanas mājsaimniecībām Igaunijā “220 Energija” patlaban ir ap 20 000 klientu, un uzņēmuma portfelis Igaunijā ir aptuveni 5% no mājsaimniecību kopējā patēriņa.

“Pēc “220 Enerģijas” pieredzes Igaunijā, lielākā klientu aktivitāte bija vērojama divas nedēļas pirms termiņa [Latvijā tas ir 15.decembris], kad klients var izvēlēties tirgotāju, no kura 1.janvārī saņemt elektrību. Līdz ar to paredzams, ka lielākā aktivitāte Latvijā varētu būt decembra sākumā, tad arī varēsim saprast, ar kādu tirgus daļu rēķināties. Taču ir skaidrs, ka Latvijā lielākā daļa mājsaimniecību izvēlēsies “Latvenergo” nodrošināto “Universālo pakalpojumu”,” norādīja “220 Enerģijas” pārdošanas un mārketinga vadītāja Madara Jurgelāne.

Vērtējot tirgotāju piedāvājumus un to konkurētspēju, Āboltiņš norādīja, ka patlaban ir grūti vērtēt to, cik liela loma tirgotāja izvēlē būs papildu piedāvājumiem. Tomēr, viņaprāt, nākotnē populāras varētu kļūt piedāvājumu paketes, kurās elektrība tiek tirgota kopā ar vēl kādu pakalpojumu, kā to patlaban dara “Baltcom TV”. “Vienīgi Latvijā šajās paketēs vajadzētu skaidri pozicionēt, cik katrs pakalpojums izmaksā atsevišķi. Patērētāji vēlas zināt, cik maksā atsevišķi elektrība, vai elektrības cenas kopā ar internetu vispār ir izdevīga utt.,” uzsvēra Āboltiņš.

Savukārt “Prudentia Energy Markets” direktors Roberts Samtiņš atzina, ka elektroenerģijas tirdzniecībā mājsaimniecībām un mazajiem uzņēmumiem ar mazu patēriņu ir svarīgi tas, cik efektīva ir tirgotāja klientu apkalpošana. “Jo vairāk klientu zvanīs, jo vairāk viņi traucēs tirgotāju, un tas attiecīgi radīs tirgotājam papildu izmaksas, piemēram, klientu apkalpošanas infrastruktūras izmaksas u.c. Savukārt brīdī, kad produkti tiek sapakoti, iespējams, uzņēmums iegūs konkurējošo priekšrocību, jo mazināsies klientu apkalpošanas izmaksas,” norādīja Samtiņš.

Runājot par tirgotāju piedāvājumiem, Āboltiņš norādīja, ka kopumā vienkāršā elektrības cenu piedāvājumā klientam ir grūti orientēties, tāpēc elektrības cenas piedāvājums ir jāskaidro vēl vienkāršāk. “Piemēram, “Latvenergo” piedāvātie “Elektrum” pakalpojumi ļauj klientam skatīt elektrības cenas ar pievienotās vērtības nodokli (PVN) un bez PVN, taču kopumā daudziem tas, kā veidojas elektrības cenas, ir raķešu zinātne,” atzina “Providus” pētnieks.

Jau ziņots, ka sākotnēji elektroenerģijas tirgus pilnīga atvēršana bija plānota no 2014.gada 1.aprīļa. Taču šā gada martā Saeima galīgajā lasījumā pieņēma grozījumu Elektroenerģijas tirgus likumā, paredzot, ka mājsaimniecībām elektroenerģijas tirgu atvērs no 2015.gada 1.janvāra. Patlaban, kamēr mājsaimniecības elektroenerģijas patēriņš nav pārsniedzis 1200 kilovatstundas, tiek piemērots tā dēvētais Starta tarifs un maksa par elektrību ir 11,64 centi, bet pēc tam tiek maksāts tā dēvētais Pamata tarifs jeb 15,15 centi par kilovatstundu.

Līdz šim savus elektrības cenu piedāvājumus mājsaimniecībām publiskojuši četri tirgotāji.

“Latvenergo” produktu līnijā “Elektrum” ietilpst seši piedāvājumi. “Elektrum ekonomiskā” cena ir 16,7 centi par kilovatstundu, “Elektrum universālais” – 16,9 centi par kilovatstundu, “Elektrum klasiskais” – 16,9 centi par kilovatstundu, “Elektrum dinamiskā” cena būs atkarīga no elektroenerģijas cenas “Nord Pool Spot” biržā, savukārt “Elektrum izdevīgais 200+” vienas kilovatstundas cena 16,35 centi un viens eiro mēneša maksa, bet “Elektrum izdevīgais 600+” vienas kilovatstundas cena 16 centi un trīs eiro mēneša maksa.

“Win Baltic” izstrādājis divus tarifu plānus. Pirmais ir universālais ar minimālo garantēto enerģijas cenu 16,5 centi par kilovatstundu. Savukārt otrs “Win Baltic” tarifa plāns paredz tirgot elektrību pēc biržas cenas, kurā elektroenerģijas cena veidojas no biržas “Nord Pool Spot” mēneša vidējās svērtās elektroenerģijas cenas Latvijas reģionā, elektroenerģijas piegādes un sadales pakalpojumu, obligātā iepirkuma komponentes un pievienotās vērtības nodokļa.

“Baltcom” klientu portālā reģistrētiem klientiem standarta elektroenerģijas tarifs būs 0,1665 eiro par kWh pie kopējā patēriņa līdz 199 kWh mēnesī. Ja patēriņš mēnesī būs 200-599 kWh apmērā, cena, sākot no pirmās iztērētās kWh, būs 0,1650 eiro par kWh. Pie patēriņa no 600 līdz 999 kWh mēnesī cena par vienu kWh būs 0,1635 eiro. Bet, ja elektroenerģijas patēriņš mēnesī būs virs 1000 kWh, tad cena, sākot no pirmās iztērētās kWh, būs 0,1620 eiro par kWh

Savukārt “Baltcom” klientu portālā nereģistrētiem patērētājiem tiks piemērots par 0,015 eiro augstāks tarifs par vienu kWh. Ja vienai personai pieder vairāki īpašumi, piemēram, dzīvoklis, vasarnīca un garāža, tad visu īpašumu elektrības patēriņš var tikt summēts, un klients iegūs lētāku tarifu.

Savukārt “220 Enerģija” izstrādājusi divus piedāvājumus. “Universālajā pakalpojumā” elektroenerģijas pakalpojuma cena ir 17,314 centi, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli, papildus maksājot divu eiro mēneša maksu. Tāpat uzņēmums izstrādājis “Biržas cenas piedāvājumu”, kurā cena par elektroenerģijas pakalpojumiem svārstās no 13,779 centiem, ja klients izvēlas par elektrību norēķināties ar priekšapmaksu, līdz 13,809 centiem, ja klients izvēlas par elektrību norēķināties ar pēcapmaksu.

Lai saņemtu pakalpojumu 2015.gada 1.janvārī, klientiem sev piemērotākais piedāvājums jāizvēlas līdz šā gada 15.decembrim. Pēc elektroenerģijas tirgus atvēršanas mājsaimniecības elektrības tirgotāju varēs mainīt kaut vai katru mēnesi.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.