Mobilā versija
+11.5°C
Viesturs, Viestards, Kitija
Trešdiena, 28. jūnijs, 2017
15. novembris, 2015
Drukāt

Māra Libeka: Matīss aizlidoja. Kad lidos padome? (3)

Gata Šļūkas zīmējumsGata Šļūkas zīmējums

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss ir atlaists no valdības un tagad strādā Saeimā, bet akciju sabiedrības “AirBaltic Corporation” padomes atbildība investora meklējumos nacionālajai aviokompānijai palikusi aiz kadra.

Šī uzņēmuma padomē par priekšsēdētāju iecelts Nikolajs Sigurds Bulmanis, bet viņa kolēģi padomē ir Kaspars Briškens un Finanšu ministrijas padotībā esošās Valsts kases pārvaldnieks Kaspars Āboliņš, kurš šeit nopelna dāsnāk, nekā strādājot savā pamatdarba vietā. Un vai tas savā ziņā nav interešu konflikts, ka 80 miljonus eiro “AirBaltic” flotes atjaunošanai grasās pasmelties no Valsts kases, kuras priekšnieks iecelts padomē? Grūti saprast, kāpēc Matīss ir vienīgais grēkāzis, ja uzņēmumā ar vairāk nekā 3000 eiro dāsnu atalgojumu mēnesī ir iecelta padome, kurai jākontrolē valdes darbība. Piemēram, jāseko līdzi valdes priekšsēdētāja Martina Gausa (kurš saņem 37 324 eiro lielu algu mēnesī) veikumam un nodomiem, kā arī jāprasa atbildība, ja viņš kavējas ar lēmumiem vai piesaista Latvijas valstij apšaubāmus investorus.

Likumā noteikts, ka padomei jārīkojas kā rūpīgam un čaklam saimniekam un jāizvērtē visi riski, kas saistīti ar valstiski svarīgu lēmumu pieņemšanu. Ja tas būtu pienācīgi izdarīts, tad droši vien valdības vadītāja Laimdota Straujuma nepaliktu ar muti vaļā, pēdējā brīdī saņemot tikai vienu apšaubāma investora piedāvājumu. Nu jau bijušais ministrs stāsta, ka bijuši arī citi, tikai tos nav paspēts izvērtēt.

“Valdes un padomes locekļi no atbildības (..) tiek atbrīvoti vienīgi tad, ja spēj pierādīt, ka ir rīkojušies kā krietns un rūpīgs saimnieks, kas nozīmē, ka tie savā rīcībā nav pieļāvuši pat vieglu neuzmanību.” (Advokāts Raivis Anspaks). Taču šāds vērtējums nav, jo neviens jau to neprasa un droši vien neprasīs arī tad, ja investoru neizdosies piesaistīt. Ministram portfelis ir atņemts, un ar to pietiek.

Investori uz “AirBaltic” netrauksies ar atvērtu naudas maku, zinot nepatīkamo vēsturi ar bēdīgi slaveno Bertoltu Fliku, faktu par Eiropas Komisijas padziļināto izmeklēšanu, lai noskaidrotu, vai valsts finansiālais atbalsts lidsabiedrībai ir piešķirts pēc privātā investora principa.

Nebija tālu līdz tam, ka valsts piešķirtie miljoni “AirBaltic” būtu jāatmaksā un uzņēmums, visticamāk, bankrotētu. Par laimi, no Eiropas Komisijas sankcijām izdevās izlīst kā caur adatas aci.

Vai ir izanalizēts tas, vai šībrīža zemo degvielu cenu laikā “Bombardier” lidmašīnu iegāde vēl joprojām ir tas labākais risinājums? Patlaban “Bombardier” ražotājiem īsti nesokas ar jauno lidmašīnu pārdošanu. Daudzi ir izteikuši pieņēmumu, ka viens no iemesliem ir zemās degvielas cenas. “Bombardier” jaunās lidmašīnas patērēs mazāk degvielas nekā “Airbus” un “Boeing” šīs klases lidmašīnas, tieši tāpēc “Bombardier” lidmašīnas ir dārgākas. Vērts maksāt vairāk ir tikai tad, kad degvielas cenas ir augstas. Pieņemot lēmumu par šo lidmašīnu iegādi, kā viens no galvenajiem iemesliem tika minēts zemais degvielas patēriņa līmenis. Tomēr šobrīd daudzas lidsabiedrības vairs neuzskata, ka zemās degvielu cenas laikā, kas turpināsies tuvākos gadus, tām būtu nepieciešams maksāt par dārgām lidmašīnām, kas patērē maz degvielas.

Bet varbūt izdevīgāk ir lidmašīnas nomāt, nevis pirkt, kā to dara daudzas citas lidsabiedrības?

Vai ir izanalizēti visi alternatīvie varianti? Ja jau būs jauns satiksmes ministrs, tad varbūt jānāk arī jaunai “AirBaltic” padomei, kas vēlēsies iedziļināties šajos jautājumos un neradīs pēdējā brīža pārsteigumus koalīcijai un sabiedrībai kopumā.

Pievienot komentāru

Komentāri (3)

  1. Kad “lidos” Rīgas brīvostas mafija ?

  2. Nesaprotu, priekš kam visur ir šīs padomes? Tās ir barotavas tiem, kuriem tāpat pietiek? Kur tad ir tā valsts interešu aizstāvība par tādu algu? Un vai nu Valsts kases priekšniekam tāpat nepietiek?

  3. Matīsa kungs NEKUR neaizlidoja!? Viņu NEKAUNĪGI UN NELIKUMĪGI NOVĀCA NO CEĻA,JO TRAUCĒJA STRAUJUMAI UN VIŅAS INVESTORAM RUNGAINIM!!! CIK NEKAUNĪGS IR BĒDĪGI SLAVENAIS RUNGAINIS, NEVIENAM NAV JĀSKAIDRO… Ja vajadzēs, NOVĀKS NO CEĻA ARĪ PADOMI!!! Jāatbild par TAGADĒJO jezgu ir VIENĪGI premjerei un NEVIENAM CITAM!!!

Māris Antonevičs: Pirmais eksāmens KNAB vadītājam. Pagaidām teorētisks... (11)Par "oligarhu sarunām" vairāk taisnošanās nekā pārliecības par rīcību.
Lasītāju aptauja
Ērika Oša zīmējums
Ēriks Ošs. Pie domes durvīm manītas lāča pēdas

Vakar Daugavpils pilsētas domes priekšsēdētāja amatā ievēlēts partijas “Saskaņa” saraksta līderis Andrejs Elksniņš. Arī Rēzeknes pilsētas domes priekšsēdētāja amatā atkārtoti ievēlēts “Saskaņas” saraksta līderis Aleksandrs Bartaševičs. Līdz ar to šobrīd “Saskaņa” nonākusi pie abu Latvijas lielāko pilsētu – Rīgas un Daugavpils, kā arī Rēzeknes vadības grožiem. Jūrmalā “Saskaņa” veido koalīciju ar ZZS.

Partija “Saskaņa” maksimāli izmantojusi to, ka atrodas opozīcijā un nepiedalās valsts pārvaldē, tādēļ partijas nākšana pie varas lielākajās Latvijas pilsētās ir likumsakarīga, šādu viedokli aģentūrai LETA paudis politologs Filips Rajevskis. Viņš gan to neuztver kā nopietnu atspēriena punktu gaidāmajās Saeimas vēlēšanās: “”Saskaņa” ir bijusi ļoti konsekventa, jo nelauž līgumu ar partiju “Vienotā Krievija”, aktīvi uzstāj uz attiecībām ar Krieviju un nemainīgi negatīvi attiecas pret Latvijas līdzdalību NATO. Šī būs tā robeža, kas “Saskaņai” kā kreisajiem neļaus pilnīgi izpausties, jo, lai gan cilvēkiem varētu patikt kaut kādi ideoloģiski punkti viņu programmā, tomēr nedomāju, ka vairākums cilvēku ir tik prokrieviski orientēti.”

Ko sagaidāt pēc noklausīto oligarhu sarunu publicēšanas?
Juris Jansons: Valodu lielu dara cilvēki (4)Man ir patiess gods būt starp tiem dažiem miljoniem, kuri var domāt, runāt un klausīties latviešu valodā.
Juris Lorencs: Globālo sasilšanu gaidot (6)Cīņā par zaļajām idejām aktīvi līdzdarbojas arī dažādu interešu lobiji
Draugiem Facebook Twitter Google+