Mobilā versija
Brīdinājums +0.7°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Ceturtdiena, 8. decembris, 2016
12. maijs, 2016
Drukāt

Maratonu kolekcionāri: kinorežisore Laila Pakalniņa, “LA” žurnālists Artis Drēziņš, juriste Sigita Vāce

1. Sigita Vāce. Rūdītais pamās pretī

1no4
– Skriet man patīk jau kopš jaunības, man tas ir pašsaprotami, jo mani vecāki ir sporta skolotāji, – priecājas juriste Sigita Vāce. Šogad ar laiku 11:02:05, veicot 107 kilometrus no Brīvības pieminekļa Rīgā līdz Valmieras Svētā Sīmaņa baznīcai, viņa kļuva par astotās "gladiatoru pastaigas" – skrējiensoļojuma "Rīga–Valmiera" uzvarētāju sieviešu konkurencē. Pērn līdzīgās sacensībās viņa izcīnīja 2. vietu.– Skriet man patīk jau kopš jaunības, man tas ir pašsaprotami, jo mani vecāki ir sporta skolotāji, – priecājas juriste Sigita Vāce. Šogad ar laiku 11:02:05, veicot 107 kilometrus no Brīvības pieminekļa Rīgā līdz Valmieras Svētā Sīmaņa baznīcai, viņa kļuva par astotās "gladiatoru pastaigas" – skrējiensoļojuma "Rīga–Valmiera" uzvarētāju sieviešu konkurencē. Pērn līdzīgās sacensībās viņa izcīnīja 2. vietu.
No vēstures

Lai noskrietu maratonu (42,195 km), vajadzīgs gan gribasspēks, gan fiziska izturība. 490. gadā p. m. ē. notika Maratonas kauja, kurā cīnījās grieķi ar persiešiem. Saskaņā ar leģendu pēc kaujas komandieris deva pavēli vienam no saviem karavīriem – Feidipīdam – skriet uz Atēnām un paziņot prieka vēsti visai pilsētai. Karavīrs, būdams paklausīgs, pilnā ekipējumā aizskrēja līdz pilsētai, iesaucās – "Mēs uzvarējām!" un no pārpūles nomira. Feidipīda maršruts veda pa kalnainu reljefu un par precīzu distances garumu zinātnieki vēl strīdas, taču pirmajās atjaunotajās olimpiskajās spēlēs – 1896. gadā – Atēnās tika izvēlēts tieši šāds distances garums. Tātad bez atbilstošas sagatavošanās maratona skriešana var būt dzīvībai bīstama.

– Skriet man patīk jau kopš jaunības, man tas ir pašsaprotami, jo mani vecāki ir sporta skolotāji, – priecājas juriste Sigita Vāce. Šogad ar laiku 11:02:05, veicot 107 kilometrus no Brīvības pieminekļa Rīgā līdz Valmieras Svētā Sīmaņa baznīcai, viņa kļuva par astotās “gladiatoru pastaigas” – skrējiensoļojuma “Rīga–Valmiera” uzvarētāju sieviešu konkurencē. Pērn līdzīgās sacensībās viņa izcīnīja 2. vietu.

15. maijā notiks divdesmit sestais Rīgas maratons, kas aizsākās jau 1991. gadā. Daudz plašāku atpazīstamību ieguva 2007. gadā, kad par tā ģenerālsponsoru kļuva Nordea banka.

Dalībnieku izvēlei, kā ierasts, būs pieejamas četras distances – maratons (42 km 195 m), pusmaratons (21 km 097,5 m), 10 km un ~ 6 km. Neliels īsākās distances pagarinājums ir aicinājums apņemties, trenēties un skriet vairāk! Daudziem maratona skriešana kļuvusi teju par daļu no dzīvesstila. Varētu teikt, ka aizvien vairāk ļaužu kolekcionē maratonus. Arī Latvijā.

Sigita Vāce skrējusi

1. Berlīnes maratonā (2012)

2. Amsterdamas maratonā (2013)

3. Rīgas maratonā (2014, 2015)

4. Valmieras maratonā (2014, 2015)

5. Viļņas maratonā (2015)

– Skriet man patīk jau kopš jaunības, man tas ir pašsaprotami, jo mani vecāki ir sporta skolotāji. Mamma Irēna strādā Saldus 2. vidusskolā, tētis Rūdolfs – Saldus tehnikumā. Sportisko azartu cenšos ieaudzināt arī savam dēlam Rūdolfam (11). 19. martā Saldū piedalījos Rozentāla skriešanas svētkos, kas bija veltīti novadnieka gleznotāja Jaņa Rozentāla jubilejai. Pēc finiša ieguvu īpašā dizainā veidotu piemiņas medaļu ar krāsu paletes attēlu, – priecājas juriste Sigita Vāce. Šogad ar laiku 11:02:05, veicot 107 kilometrus no Brīvības pieminekļa Rīgā līdz Valmieras Svētā Sīmaņa baznīcai, viņa kļuva par astotās “gladiatoru pastaigas” – skrējiensoļojuma “Rīga–Valmiera” uzvarētāju sieviešu konkurencē. Pērn līdzīgās sacensībās viņa izcīnīja 2. vietu.

– Rīgas maratonā skriešu pusmaratonu un citiem dalībniekiem būšu tempa uzturētāja. Uz mana sporta krekliņa būs vienmērīgas skriešanas rezultāta norāde 1:45. Tie, kas vēlēsies ieturēt šādu skriešanas tempu, varēs pievienoties manai grupai. Esmu iecienījusi skriet ultramaratonus – tātad garākus par klasisko maratonu. Tāpēc trenējos laikus un izvērtēju, kurās sacensībās piedalīties, kurās ne. Svarīgi ieklausīties savā organismā, trenēties pakāpeniski – sākt ar īsāku distanci. Nevajadzētu kautrēties – iesākumā var veikt vien ātru pastaigu. Esmu pret straujiem treniņiem, tā var iedzīvoties traumās.

Sigita Vāce atgādina arī par pareizu uzturu:

– Nedēļā, kad jāskrien, pirmajās trīs dienās ieturu olbaltumvielu diētu (piemēram, vārīta vistas fileja, liesais jāņusiers, kefīrs, biezpiens). Nākamajās dienās pastiprināti ēdu ar ogļhidrātiem bagātu pārtiku (putras, cepumus…), tādējādi organisms tiecas strauji uzkrāt enerģijas rezerves. Protams, ir arī speciālas enerģijas želejas – šo pašu ogļhidrātu koncentrāts. Jāatceras, ka tām virsū obligāti jāuzdzer ūdentiņš. Želejām ar kofeīna piedevu ir muskuļus tonizējošs, centrālo nervu sistēmu un nieru darbību stimulējošs efekts. Tādu želeju varētu lietot sacensību distancē kādu pusstundu pirms finiša. Speciālisti akcentē – nekādā gadījumā šāds produkts nav piemērots distances sākumā.

Parkos arvien vairāk pamanām skrējējus, vai tie visi trenējas Rīgas maratonam? Iespējams, taču Sigitai ir savi novērojumi:

– Treniņos dabā, pamanot kādu skrējēju, cenšos viņam pamāt – īsts rūdīts skrējējs allaž pamās pretī. Tāda ir mūsu tradīcija. Bet tāds modes skrējējs pablenzīs lielām acīm, pie sevis nomurminās, ko viņam uzbāžas. Un, iespējams, vairs nepiedalīsies skriešanā.

  1. Sigita Vāce. Rūdītais pamās pretī
  2. Pievārējis 85 maratonus! "LA" žurnālists Artis Drēziņš
  3. Maratons filmā un skrējiens ar suņiem 
  4. Maratoni citviet

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+