Mobilā versija
+0.3°C
Auseklis, Gaisma
Ceturtdiena, 14. decembris, 2017
2. februāris, 2017
Drukāt

Māris Zanders: Valdības spēle un paslēpes ar publiku (8)

Foto - Timurs SubhankulovsFoto - Timurs Subhankulovs

Māris Zanders

Tiem, kuri labprāt apspriež jaunievēlētā ASV prezidenta komandas darba stilu (saturs ir atsevišķa tēma), būtu derīgi pievērst vairāk uzmanības mūsu pašu valdības darba stilam. Ministru kabineta (MK) sēde šonedēļ šajā ziņā bija zīmīga.

Atgādināšu, ka valdības sēdes nosacīti dalās atklātajā un slēgtajā daļā. Dažkārt var diskutēt par iemesliem, kādēļ kāda jautājuma izskatīšana iekļauta slēgtajā daļā, tomēr kopumā tāda, protams, ir nepieciešama, jo nav, kā saka, visai pasaulei jāzina, piemēram, Latvijas aizstāvēšanās pozīcija kādā starptautiskā tiesvedībā. Atklātajā daļā savukārt ir sadaļa “saskaņotie tiesību aktu projekti”, kas arī ir jēdzīgi. Proti, nav ministriem sēdē jātērē laiks nepārprotami specifiskiem jautājumiem, un savulaik ironiskas piezīmes izpelnījās, tēlaini izsakoties, tītaru labturības prasību izklāstīšana sēdē, lielai daļai klātesošo pašsaprotami garlaikojoties.

Bet pēdējā laikā novērojama braukšana no viena grāvja otrā – saskaņoto tiesību aktu sadaļā tiek iekļauti jautājumi, tātad tie vispār netiek apspriesti, kas ir nozīmīgi vai vismaz publikai interesanti. Piemēram, man nav skaidrs, kādēļ MK sēdē 31. janvārī uz saskaņoto daļu tika pārcelts Labklājības ministrijas sagatavotais pārskats par bērnu stāvokli Latvijā un Veselības ministrijas iesniegtais ziņojums par audita rezultātiem Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas īstenotajos ERAF projektos. Varu iedomāties atrunu: nav bijis gribētāju (nevalstisko organizāciju vai kādu valsts iestāžu personā) dokumentiem iebilst vai tos iztirzāt. Nu, un? Manā ieskatā, ja runa ir par sabiedrībai būtiskām tēmām, tad izpildvaras uzdevums ir publiski koncentrēti un saprotami izklāstīt to būtību, jo pilsonim nav jāiedziļinās pašos dokumentos vai jācer, ka par tiem kaut kas parādīsies presē. Pārceļot šādas tēmas uz “saskaņoto” sadaļu, izpildvara paziņo, ka visiem viss ir skaidrs, bet, ja nav, paši vainīgi.

Tāpat situācijas apraksts “no viena grāvja otrā” attiecas uz citu varas darbības sadaļu. No vienas puses, MK sēdēs ir vērojama no pilsoņa interešu viedokļa mazliet kaitinoša situācija, kad, runājot par kādu jautājumu, tiek piesaukta t. s. koalīcijas padome. Kurā vai nu kaut kas ir jau izlemts, attiecīgi valdībā nekādu debašu nebūs, vai arī, tieši otrādi, vienošanās padomē nav panākta, un vienalga publisku debašu MK sēžu zālē nebūs. Tādējādi ir izveidojies īdzīgs priekšstats par šo visvareno koalīcijas padomi. Lai gan tās statuss lēmumu pieņemšana juridiski ir visai apšaubāms, lai nu būtu.

Tomēr izrādās, ka nereti kaut kādi strīdiņi starp partijām parādās pēdējā brīdī, un tad nav skaidrs, ar ko šī padome patiesībā nodarbojas. Piemēram, 31. janvāra sēdē Tieslietu ministrija – kā purpināja ekonomikas ministrs “piecas minūtes pirms sēdes sākuma” – nobloķēja (pieprasīja jautājumu atlikt) Ekonomikas ministrijas sagatavotos Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumus. Ļoti iespējams, ka tajos patiešām ir vēl saskaņojami jautājumi, bet kas tā par manieri pamosties, kā saka, pēdējā brīdī? Tās pašas sēdes ietvaros tieši šādā pašā manierē gan sagrēkoja arī pats ekonomikas ministrs, kurš savus iebildumus (kopumā jēdzīgus) par iepriekšējā MK sēdē lemto par krājaizdevu sabiedrību attīstību Latvijā iesniedza neatļauti novēloti.

Šo un citu epizožu iespaidā rodas divi jautājumi. Pirmais – ar ko īsti nodarbojas koalīcijas padome. Otrais – vai nav tā, ka, dauzoties pa dažādām padomēm un forumiem, ministru un viņu ministrija kopīgā darba ritmā nav parādījušies pamatīgas aritmijas elementi. Tie var izpausties divējādi. Vai nu ministri kaut kādu iemeslu dēļ rausta pēdējā brīdī savus ierēdņus, vai arī ierēdņi dzīvo savu, no ministriem diezgan autonomu dzīvi. Labs nav neviens no variantiem.

Īsi sakot, šobrīd koalīcijas darba stils ir gan necaurskatāms, gan vienlaikus diezgan haotisks. “Burvīga” kombinācija. Ja runājam par caurskatāmību, tad, ja politiķiem liekas, ka publiskas diskusijas veicina “spēli uz publiku”, valdības sēžu atklātais modelis ir likvidējams. Tas būtu nelāgi, tomēr šobrīd savulaik kā liels panākums daudzinātā sēžu translēšana internetā ir kļuvusi par atklātības imitāciju.

Pievienot komentāru

Komentāri (8)

  1. INSTRUKCIJA: Kā iznīcināt zemes īpašnieku

    1. Ja Jūsu māja ir pilnvarojusi apsaimniekotāju par starpnieku attiecībā uz zemes nomu, tad lauziet šo līgumu, vai un pieprasiet, ka gribat maksāt katrs atsevišķi, kā rezultātā Jūs iegūsiet to, kas rakstīts instrukcijā zemāk. Nav svarīgi cik jums jāmaksā, kaut vai 1,00 eur/m, GALVENAIS SKAĻI BĻAUJIET, ka neesat apmierināti, dārgi, diskriminācija, genocīds utt., vārdu sakot taisiet LIELU BRĒKU.
    2. Ja apsaimniekotājs ir baigi godprātīgais, tad sūtiet viņu taisni, slēdziet līgumu ar citu apsaimniekotāju, ka piemēram, ļoti labi zemes īpašnieku uzmetēji ir “RĪGAS NAMU PĀRVALDNIEKS”, tur viņiem ir tāds vadītājs Trubko, kas pats ieteiks kā labāk to līgumu slēgt, lai zemes īpašnieki tiktu iznīcināti!
    3. Tiklīdz panāksiet, ka Jums attiecības ar zemes īpašnieku ir katram atsevišķi, tā zemes īpašniekam iestājas vājprāta situācija! Iedomājieties, mums mājā ir 124 dzīvokļi….!!! Zemes īpašnieki tagad ir pilnīgā šokā, jo likums pieļauj situāciju, ka katrs var darboties ATSEVIŠĶI!!! ( 50.pants Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju).
    4. Skaidrs, kad taisīja šos likums, visiem bija skaidrs, ka attiecības normāli var pastāvēt tikai 1:1 nevis 1:124, bet viņi pieļāva likumā caurumu un tādi zemes īpašniekam iestājās vājprāta situācija, ka viņam attiecības jākārto ar 124 dzīvokļiem, no kuriem citi arī ir dalīts īpašums, tātad vēl plus 10-20 personas, kas summā ir jau 145!!!
    5. Papildus visam zemes īpašnieku var čakarēt ilgi un dikti ar saucamā nomas līguma rakstveida formu, ko civillikums vispār nepieprasa, bet citos speciālajos likumos tas tiek pieprasīts. Līdz ar to dažas tiesas apmaldās šajā pretrunīgo likumu labirintā un pieprasa slēgt rakstveida līguma formu, bet tam īsti nav nozīmes, jo tāpat jau likumā viss ir ierakstīts 6% …., un noslēdot līgumu nekas jau pats par sevi nemainās,
    6. Zemes īpašnieku kapitāli var vilkt aiz deguna un maldināt, sakot, ka Jums nepatīk tāds punkts, tad šitāds utt. un gadi atkal pagājuši uz priekšu. Ka jūs it kā gribat slēgt rakstveida līgumu, Jūs neesat juridiski izglītots, Jums jāpakonsultējas utt.
    7. Gadiem ejot zemes īpašniekiem tāpat ir jāmaksā zemes nodoklis, jo dzīvokļa īpašnieks ir izredzētā kārtā, viņam kopš 2015.gada tas nav jāmaksā. Līdz ar to nesaņemot zemes nomu zemes īpašnieks ne tikai negūst labumu no savas zemes, bet vēl papildus cieš zaudējumus, kas pie pašreizējiem zemes kad.vērtībām ir krietna summa vienam cilvēkam, tā ir aptuveni 3000-5000 eur/m., kas dažos gados ar visiem RD nodokļu inspekcijas uzrēķiniem dubultojas un jau pēc 2-3 gadiem tas jau ir zemes īpašniekam nesamaksājams skaitlis ( 20-40 000 EUR !!!). Dabīgi, ka pārsvarā zemes īpašnieki šo slogu nevar paciest, sākās parādi Rīgas domei. Teorētiski RD ir gan tiesības, gan likumi, gan iespējas sodīt administratīvi par mājas neracionālu apsaimniekošanu, iecelt NORĪKOTO PĀRVALDNIEKU utt., bet praksē tas netiek darīts, vai tiek darīts, ja zemes īpašums pieder RD „PIETUVINĀTAJIEM”.
    8. Savukārt parāds pašvaldībām par NĪN tiek piedzīts bezstrīda kārtībā praktiski UZREIZ no ZEMES ĪPAŠNIEKA, bet zemes īpašniekam lai to pašu parādu dabūtu no dzīvokļa īpašnieka ir jātiesājas gadiem, ir precedenti kur tiesas process ieildzis 5 gadus par 60 EUR NĪN un 300 EUR zemes noma. Līdz ar to praktiski zemes īpašnieks ar šo situāciju ir pazudināts.
    9. Pie šādas situācijas un pastāvošās tiesu sistēmas praktiski 100% zemes īpašnieks neuzspēs iztiesāties, samaksāt par KATRU tiesas procesu VALSTS NODEVU, un pie šādām situācijām ADVOKĀTI prasa kā minimums 50% no tīrā ienākuma, kuru izdodas iztiesāt, līdz ar to ZEMES ĪPAŠNIEKS praktiski padodas!
    Kā rezultātā pastāv ļoti liela varbūtība, ka DZĪVOKĻA ĪPAŠNIEKS NEKAD NEMAKSĀS NODOKĻUS ( līdz 2015. Gadam) un ZEMES NOMU.
    10. Nobeigumā ZEMES ĪPAŠNIEKU piebeigs maksātnespējas administrācijas ar savu „sakārtoto” sistēmu, kur pie RD nodokļu inspekcijas darbojas slepens „pietuvināto” grupējums, kas to vien gaida, kad atkal nežēlestībā kritīs kārtējais maksātnespējīgais ZEMES ĪPAŠNIEKS un viņa zemi nopirks par SMIEKLA NAUDU „nevainīgais” un „nejaušais” kāda deputāta vai nodokļu inspekcijas brālēns vai tikai paziņa!

    Tādā veidā jūs būsiet pilnībā iznīcinājuši zemes īpašnieku !

    Savukārt jaunajam „NEJAUŠAJAM ” īpašniekam gan ieteiktu maksāt, jo tas jau 90% būs kāds no „PIETUVINĀTAJIEM” un tad gan ar Jums ātri izrēķināsies!

  2. Diskriminēti ir zemes īpašnieki!
    Dzīvokļu īpašnieki ir parazītiski namaksātāji!
    Ļoti daudzi dzīvokļu īpašnieki, kas dzīvo uz zemes īpašnieku rēķina un nemaksā ne centa zemes īpašniekiem jau vairāk kā 12 gadus.
    Šāda situācija pašlaik ir iespējama, jo zemi dz.īpašnieki var lietot DE FACTO par to nemaksājot ne centa, savukārt zemes īpašniekam ir jātiesājas gadiem iztērējot 1000 eur, lai atgūtu 300 eur!
    Kur taisnība?
    Kur loģika?

  3. Koalicijas padome ir samozvanci. Kura likuma tas pilnvaras ir atrunatas? Ta radas Repses populisma padarit valdibas sedes atklatas, tatad tikai formalas.
    Tam ir parlaments, valdiba etc.
    Un zirnalistiem vajag kusteties nevis pasivi gaidit interesantu debati pasniegtu formala sede…

  4. KĀ ATGŪT RĪGU LATVIJAI? UZMANĪBU – NEBALSOT PAR SAEIMAS PARTIJĀM – SASKAŅU (SS) + TB/LNNK/NA, NEBALSOT PAR VIENOTĪBU, ZZS – viņi melo, pārdodas sātanam – korupcijai, tīra kabatas tautai.

    (1) Apvienojieties ar Jāņa Bordāna partiju, jo, piemēram, katrs no 5 partijām atsevišķi saņem pa 4 %, visas balsis aiziet Ušakovam vai citai partijai, bet kopā iegūsiet 20 % vai visus 50+1. Ir vērts apvienoties.

    (2) Izvirziet 3 – 5 sava partijas savu mēra kandidātus un vienojieties – kura partija vai kurš mēra kandidāts iegūs lielāku atbalstu, tas būs mērs.

    (3) Izvirziet kā pirmo solījumu, ka nodrošināsiet Rīgā NESTRĀDĀJOŠIEM pensionāriem un skolniekiem BEZMAKSAS BRAUKŠANU, lai AIZVĒRTU muti Ušakova melu KAMPAŅAI, ka tie CITI ATŅEMS bezmaksas braukšanu nestrādājošiem pensionāriem un citām kategorijām.

    (4) Pastāstiet, ka valsts galvaspilsētā Rīgā nodrošināsiet vienādu braukšanas maksu visiem Latvijas iedzīvotājiem – 0.60 centu.

    (5) Analizējiet, ka 0.60 centu biļetes cena visai Latvijai savā galvaspilsētā būs ekonomiski izdevīga cena – jo mazāk jāmaksā, jo biežāk brauks un jo vairāk samaksās, nekā tad, ja biļete 1.15 vai 2.0 EUR un nekādu zaudējumu nebūs.

    (6) Uzsveriet, ka ar tagadējo biļešu cenu par “bezmaksas” braukšanu Ušakovs melo un krāpj rīdziniekus, jo šo naudu no pensionāru kabatas izņem ar citiem maksājumiem, no bērniem, mazbērniem, no lauciniekiem, no strādājošiem rīdziniekiem ar paaugstinātu biļetes maksu, ar tēriņiem RNP uzturēšanai utt.

    (7) Skaidrojiet – ja ievēlēs, LIKVIDĒSIET RĪGAS NAMU PĀRVALDNIEKU (RNP), kas izveidots kā nepamatots rīdzinieku apsaimniekošanas naudas izsaimniekotājs daudzu miljonu apjomā šī aparāta uzturēšanai, ko var izdarīt tās pašas namu pārvaldes un ko tās dara, neļaujot dublēt maksu, izslēdzot remontfirmām apšaubāmu remontdarbu sadārdzinājumu.
    (8) Ka izskatīsiet un apmierināsiet visus iesniegumus par piespiedu nomas zemes zem daudzdzīvokļu mājām samazināšanu atbilstoši apbūves noteikumiem.
    (9) Paskaidrojiet, ka atteiksieties no zemes piespiedu nomas līgumu slēgšanas vai pieprasīsiet iesniegt “funkcionāli nepieciešamās zemes gabala” zemes robežu plānu ar atsevišķi kadastrālo vērtību, lai izslēgtu ražojošās vai apbūves zemes kadastrālo vērtības iekļaušanu dzīvojamām mājām.

    (10) Paskaidrojiet, ka Ušakova pārvaldītā kapitālsabiedrība Rīgas namu pārvaldnieks (RNP) nelikumīgi uzliek dzīvokļiem maksāt par apgrūtinājumos izmantojamo zemi, kas pēc Civillikuma attiecas uz zemes īpašnieku vai zemes īpašnieks ar apgrūtinājumu zemi slēdz atsevišķus līgumus.

    Latvijas Avīzes raksta virsraksti: Kurš apmaksās rēķinus par neveiktiem darbiem; Iekasē naudu par nepadarīto; Kur paliek uzkrājumi? Pārvaldnieks pārkāpumus neatzīst; Atklājumi iedzīvotājus nepārsteidz; Valsts kontroles atklājumi iedzīvotājus nepārsteidz;

    Ja jūs risināsiet šīs un citas rīdzinieku piezemētās, bet globālas vajadzības – atsegsies Ušakova melus par “bezmaksas”braukšanu –

    VĒLĒTĀJI TEV SAMAKSĀS AR SAVĀM BALSĪM,

  5. “… ar ko īsti nodarbojas koalīcijas padome.”
    Pamatos tā kā būtu skaidrs – ar svarīgu jautājumu izskatīšanu / apspriešanu.
    Nav skaidrs, ar ko tādā gadījumā nodarbojas Ministru padome!

  6. Vai tad Koalīcijas padome ir tikai ļurļur?

  7. un par šo ļurļur LA sprukstņam Zanderam maxā eur??

    • Lai uz pavasara pusi izdīgtu vairāk tādu sprukstiņu!Kas gan būtu ,ja nevarētu pasmieties ,caur asarām ,kā viņš rok to suni .Tikai, tā bedre kļūst arvien dziļāka .Kā I.Ziedonis jautāja ,kas mūs vilks ārā.

Lasītāju aptauja
Gata Šļūkas zīmējums
Gatis Šļūka. Es sameklēšu mums darbinieku!

Pašlaik Latvijā trūkst visu kvalifikāciju darbinieku – gan augstākā un vidējā līmeņa, kā arī nepietiek mazkvalificētu darbinieku. To intervijā LTV pirmdien atzina Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) prezidents Aigars Rostovskis. 60% no aptaujātajiem LTRK biedriem atzinuši, ka saskaras ar darbaspēka trūkumu, 80% uzņēmēju pauduši atbalstu ārvalstu studentu iesaistei Latvijas darba tirgū. 90% aptaujāto uzņēmumu uzskata, ka ir nepieciešams pārskatīt augstskolu studiju programmas, koncentrējoties uz tām specialitātēm, kuru trūkst visvairāk. Viņš minēja, ka, piemēram, viens no Latvijā straujāk augošajiem sektoriem ir informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) joma. Būtu nepieciešams, lai augstskolu IKT jomā ik gadu pabeigtu ap 3000 jauno speciālistu, taču šobrīd gadā šo specialitāti iegūst vien 500-600 absolventi.

Vai vidējai izglītībai Latvijā jābūt obligātai?
Draugiem Facebook Twitter Google+