×
Mobilā versija
Brīdinājums +10.7°C
Līga
Sestdiena, 23. jūnijs, 2018
27. februāris, 2018
Drukāt

Mārketinga eksperte: Man kauns, kā veikalu akcijās muļķo klientus (52)

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Biznesa augstskolas "Turība" docente, mārkentinga eksperte Iveta Liniņa.

Autore – Biznesa augstskolas “Turība” Komercdarbības katedras docente Iveta Liniņa

Lielākā daļa cilvēku, ikdienā iepērkoties, pievērš uzmanību arī akcijas precēm, kas lielveikalos atpazīstamas pēc īpašām cenu zīmēm. Taisnību sakot, lielās dzeltenās vai sarkanās zīmes ar uzrakstu “Akcija” ir grūti nepamanīt, un vairums cilvēku sāk aizdomāties par attiecīgās preces iegādi. Vēlos vērst uzmanību uz to, ka prece ar atlaidi ne vienmēr nozīmē zemāku cenu, jo mūsdienās lielveikali bieži manipulē ar pircējiem, izliekot zīmi “Akcija” vai paslēpjot preci bez atlaides starp akcijas precēm.

Lielveikalu mārketings 90. gadu labākajās tradīcijās

Man kā mārketinga pasniedzējai ir kauns, skatoties uz to, kas notiek mūsu veikalos. Pa dienu mācu studentiem, kā izmantot mūsdienīgas mārketinga metodes, lai sekmētu uzņēmuma konkurētspēju, peļņu, kā palielināt tirgus daļu u.tml., bet ikdienā veikalos redzu 90. gadu labākās tradīcijas, kad daļai uzņēmumu šķita, ka vienīgā iespēja iegūt peļņu ir apkrāpt klientus. Un tādas lietas notiek lielajos veikalu tīklos.

Zem akcijas slēpjas mākslīgi palielināta cena

Akciju cenu zīmes ir viens no izplatītākajiem klientu apmānīšanas veidiem. Domāju, ka daudzi būs pamanījuši, ka reizēm zem lielā, spilgtā uzraksta “Akcija” slēpjas pavisam mazs cenas samazinājums, mēdz gadīties, ka cena samazināta tikai par dažiem eiro centiem, taču mērķis ir sasniegts – pircēja uzmanība pievērsta, un, ja palaimējas, pircējs nepamana, ka atlaide ir smieklīgi maza un nopērk attiecīgo preci. Bet ir arī citas metodes – precei, kas visu laiku bija vienā noteiktā cenā, akcijas uzlīmē tiek norādīta daudz augstāka cena, iespējams, tik augsta, kāda šai precei nekad nav bijusi. Tas ļauj parasto cenu (vai pat nedaudz lielāku) jau norādīt kā akcijas cenu un pavisam vienkārši apkrāpt klientu.

“Rimi” piemērs ar nēģiem

Akcija beidzas un pēc tam minētā prece maksā pat lētāk, nekā akcijas laikā. Spilgtu piemēru nesen piefiksēju veikalā “Rimi”, par ko rakstīju arī veikala pārstāvjiem. Veikalu plauktā parādījās nēģi ar akcijas cenu 25,99 eiro/kg, zemāk esošajā cenā bija redzams, ka pirms akcijas šī delikatese it kā esot maksājusi 33,99 eiro/kg. Pēc šīs akcijas beigām, preces cena bija 23,49 eiro/kg, un, lieki piebilst, ka nebiju piefiksējusi, ka nēģi šajā veikalā kādreiz būtu maksājuši 33,99 eiro/kg, kā bija norādīts pie cenas. Pircējiem ir jābūt ļoti vērīgiem un uzmanīgiem, īpaši tas attiecas uz precēm, ko ikdienā tik bieži nepērkam. Ikdienas precēm cenas tomēr iegaumējam diezgan labi, un veikali nevar “pierakstīt” tām milzīgus viltus uzcenojumus, tāpēc šo triku parasti izmanto delikatesēm u.tml. precēm.

Akcijas laikā augstāka cena nekā ikdienā

Uz manu aizrādījumu veikals atbildēja, ka viņiem ir dažādi piegādātāji, tāpēc arī preces cena tā “lēkā”. Atļaušos norādīt, ka piegādātājam ar to nav nekāda sakara, jo tieši veikals izlemj, kādu uzcenojumu uzlikt vienai vai otrai precei. Tieši veikals pieņem lēmumu par uzcenojumu, lai preces pamata cena akcijas laikā būtu daudz lielāka un varētu piešķirt šķietami lielu atlaidi. Ļoti nepatīkami, ka cilvēki tiek uzskatīti par muļķiem. Šāda cilvēku muļķošana nav arī lielo veikalu ķēžu vadības rīkojums, jo Rietumeiropā vai Skandināvijā šāda prakse nav izplatīta, kas liek secināt, ka šādas “akcijas” ir mūsu pašu vietējo mārketinga speciālistu metodes. Tas ļoti uzskatāmi parāda, kā tiek vērtēta mūsu sabiedrība. Nemaz nerunājot par gadījumiem, kad akcijas cena izrādās pat lielāka nekā cena, kas bijusi līdz tam. Arī šādas “pērles” ir atrodamas interneta dzīlēs.

Paslēpt dārgāko preci starp akcijas precēm

Kā jau minēju, vēl viens no pircēju maldināšanas veidiem ir saistīts ar preču izvietošanu, proti, stendā vai piramīdā tiek izvietotas akcijas preses ar lielu uzrakstu par atlaidi, bet starp tām saliktas arī līdzīgas preces bez akcijas, piemēram, no cita ražotāja. Rezultātā daudzi pircēji, nonāk pie kases un tikai tad konstatē, ka uz paņemto preci akcija tomēr neattiecas, tik un tā to nopērk. Kāpēc veikali atļaujas šādus izgājienus, nebaidoties zaudēt klientus? Diviem liekākajiem veikalu tīkliem, kuros šādas “akcijas” sastopamas visbiežāk, pieder vairāk nekā 40% tirgus daļas, tāpēc arī viņi jūtas tik pārliecināti.

Uzlīmju vākšanas akcijas šķietamas atlaides iegūšanai

Vērsiet uzmanību arī tām precēm, kuras var iegādāties par šķietami zemāku cenu, savācot noteiktu skaitu uzlīmju, ko piedāvā lielveikali. Izpētiet, kādu preci apmaiņā pret uzlīmēm piedāvā veikals, iespējams, ka tā paša ražotāja prece citā veikalā tiek pārdota par zemāku cenu bez uzlīmju vākšanas. Atgādināšanu, ka pavisam nesen vienā no lielākajiem veikaliem apmaiņā pret uzlīmēm varēja iegādāties instrumentus, it kā par zemāku cenu, taču atklājās, ka būvmateriālu veikalos šie paši instrumenti ir iegādājami par vēl zemāku cenu. Līdzīga situācija bija arī kādā no Latvijas degvielas uzpildes stacijām, kad kārtējās uzlīmju akcijas ietvaros varēja iegādāties bumbas, kuras sporta preču veikalā tika pārdotas par zemāku cenu, nekā minētā akcijas cena uzpildes stacijā. Veikli tiek izmantota latviešu tautas tieksme krāt, lai iemānītu dārgākas preces.

Neļausim sevi muļķot!

Pats sāpīgākais, ka cilvēki uz šādiem āķiem joprojām uzķeras. Daudzi patērētāji nezina savas tiesības un pieņem – ja veikals tā dara, tātad tā drīkst darīt. Es gribētu aicināt visus būt vērīgiem – fotografējiet šādas viltus akcijas, lieciet šīs ziņas un bildes sociālajos tīklos, dalieties ar informāciju un aiciniet arī citus būt uzmanīgiem. Atcerieties, ka veikals ir publiska vieta, kurā drīkst fotografēt. Droši uzrunājiet veikala pārstāvjus un vadību, norādot uz šādām lietām. Nekautrējieties paust savu neapmierinātību, izklāstiet problēmu, un veikala administrācija būs spiesta nākt pretī un vērst situāciju par labu. Ja mēs atļausim sevi muļķot, tā darīs arī nākotnē! Rakstiet iesniegumus Patērētāju tiesību aizsardzības centram, jo, lai viņi varētu rīkoties un novērst šādas aplamības, ir nepieciešami mūsu iesniegumi, pretējā gadījumā viņiem nav pamata uzsākt darbības. Ja sabiedrība parādīs, ka mēs neesam vientieši, situācija mainīsies.

Pievienot komentāru

Komentāri (52)

  1. Rasma Balode Saldus Atbildēt

    Lielveikalos paredzētās kases invalīdiem arī ir tikai ķeksīts kāda atskaitē. Pamatā tās nedarbojas un , ja darbojas, tad tā ir vienīgā kase, kur visi stāv vienā rindā. Esmu zvanījusi MAXSIMA vadībai , vairākas reizes solīts atbildi atsūtīt uz e – pastu, nekad neko neesmu saņēmusi un, protams, nekas arī nemainās.

  2. nu, un? baigais jaunums…

    • un šādu andru dēļ arī nekas nemainās. jo situācija paliek “nu un?” līmenī, čakarētāji var mierīgi darboties tālāk

  3. Jaa, bet citas valstis, tirznieciibas iestaades var saukt pie atbildiibas, par pirceeju maldinaasanu . Un viniem ir jaabuut dokumentaacijai, cik ilgu laika periodu sii prece ir tirgota par to augstaako cenu , un cik reizes pa gadu ir bijusi akcija. Un akcijas periods nedriikst paarsniegt periodu, kad sii prece tiek tirgota par augstaako cenu. Nedaudz citaadi ir ar partikas produktiem. Daziem cenas atskiras , jo ir sezonali. Vai latvijaa tiesam nav kaada likuma, kas to visu kontrole??? Nekad netiku aizdomajusies…..

  4. Jautājums. Aptieka skaitās publiska vieta vai nē? Jo aptiekās neatļauj akcijas fotografēt.

  5. Komentārus dzēš?

  6. Raksts būtu interesants, ja tik ļoti neizklausītos pēc Maximas PR. Nesen tieši Turības telpās apmeklēju lekciju par Kritisko domāšanu, sagrozītu informāciju, kļūdām utt. Šis raksts, diemžēl, neiztur kritiku.

  7. Vai šis ir Maxima melnā PR darbiņš? Kā grēkāzis pieminēts tikai Rimi. Kāpēc nav analizēti citi lielveikali?

  8. Rimi tas ir regulāri-pirms ZSV konfekšu cenas saliktas tādas,kādas mūžā nav bijušas un atlaide, salīdzinot ar parasto , neakcijas cenu, štrunts vien ir.

  9. Pašai gadījās, ka rimi, jau vakarā pērkot preci ar 40%atlaidi. Pie kases uzzināju, ka akcija vairs nav spēkā, esot bijis jāskatās atlaidē norādītajais datums…
    Lieki teikt no preces atteicos, jo uzskatu, ka veselas dienas laikā lielu reklāmas plakātu var noņemt 😀

  10. Vēl Iveta aizmirsa pieminēt vēl tādu lietu, kā cenu pacelšanu pirms akcijas nedēļas. Jautājums, kāpēc visos lielajos veikalos liegts fotografēt, filmēt? Ļoti vienkārši. Kāds var “izčekot” krāpšanos ar cenām un iegūt pierādījumus. Patiesībā tā saucamajā “vakareiropā”, kur valda “nežēlīgais” kapitālisms, šādas mahinācijas dēvē par krāpšanu un klientu maldināšanu. Tādēļ lielajos veikalos ar tādām m..cībām tie nenodarbojas. Ja atlaide, tad parasti mēneša, ceturkšņa, sezonas beigās un neviens nemēģina krāpties, jo klientus aizsargā tā dēvētais PTAB (kur mūsu birojs nu slinks, kā kaķis un atpērkas ar visādām negribām). To pierāda gadījums ar precēm, kuras tiek ražotas un pārdotas Rietumeiropā salīdzinājumā ar austrumeiropas valstīs pārdodamajām. Kas notika, paši zināt.

  11. Alkatībai nav robežu un kamēr nebūs vienota likuma,kas aizliedz tā darīt,nekas nemainīsies,tikai šiem alkašiem apetīte augs griezdamās un būs stulbas atrunas,ka redz atlaižu cenas ir tāpēc tādas,ka prece nāk no dažādiem piegādātājiem,ALKATĪBA sit augstu vilni mūsu valstī!!!!

  12. O! PAMODĀS! 😀

  13. Kur tad vēl paliek preces, ko tirgo ar klāt pieliktām dāvanām, kas nav nekas cits kā krāpšanās, jo cena ir noteikta abiem priekšmetiem kopā. bet otrs tiek nosaukts par dāvanu, vai tur nav krāpšana. Jo katrs zina, ka nekas nevienam netiek dots par velti. Tā ir mūsu laikmeta apsēstība, neapzagsi – neizdzīvosi

  14. Kārtējā cilvēku kacināšana.

  15. tas tak sen zinams,uzliek 300%uzcenojumu,tad izbola acis,sataisa atbildīgu gīmi,un še tev atlaide,nu piem. kādi 40%,un vienalga divkārša peļņa,ar visu atlaidi,tā dēvēto…stulbums,kā jau viss mūsu valstelē–caur zadņicu!

  16. Nav jābūt docentam, lai šo visu sarakstītu. Un piemēri nav izvēlēti tie labākie. Nēģes nav nekāds pirmās nepieciešamības pirkums, lai tagad par to satrauktos, kā arī svaiguma pakāpe var būt dažāda, kas savukārt var būtiski samazināt pamatcenu.
    Un par tām uzlīmēm- tikai viens piemērs? un no gadījuma, kas jau tika iztirzāts un kur tika izskaidrota tā cenu starpība. Citur arī bija akcijas cena, nevis pamatcena un uz daudz īsāku periodu, tāpēc akcijas cena zemāka. Tas viss ir loģiski un mārketinga speciālistei vajadzēja mazliet vairāk iedziļināties pirms tik kategoriski un deklamējoši celt traci.

  17. No vienas puses, tas, protams, nav īsti glīti, ja akcijas cena ir tikai par pāris centiem zemāka par parasto cenu. No otras puses, lai gan masu mēdiji nenogurstoši runā par ekonomikas uzplaukumu un par vidējās algas strauju pieaugumu, tomēr dzīves skarbā realitāte Latvijā ir tāda, ka daudziem cilvēkiem, tai skaitā šo rindiņu autoram, arī neliels cenas samazinājums nozīmē diezgan daudz.

  18. VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV

  19. Ja ar galvu draudzējas,tad jau var atšķirt,kur cenas ir uzskrullētas!

  20. Visas sis klientu manisanas un citi triki notiek ari citas valstis ,ta ka tas liekas ,ir tirgotaju prioritate pelnit negodigi.Sis viltibas ir regularas un diez vai acigs pircejs to neredz ,bet ko padarisi?

  21. Atcerieties, ka veikals ir publiska vieta, kurā drīkst fotografēt.
    ********
    Mūs gan vienā no lielajiem hipermarketiem apsargs padzina, ka te nedrīkst fotografēt. Un ej nu viņam ko pierādi.

    • Nu ir iekšējie kārtības noteikumi,kas aizliedz bildēt vai filmēt veikala iekštelpās.Ar piezīmi ja veikala vadība atļauj to.
      Nu ja tā ir publiska koplietošanas telpa tad to var darīt uz ielas gaiteņos u.tt.

    • A tev viņam nekas nav jāpierāda….

      • Vaine, piss viņu nahuj, neko viņš izdarīt nevar, sist un cietumā tevi neliks, un ja liks tad uz kāda pamata, nobildē viņa purnu un met sociālajos, un iedod ledeni lai uzsūkā blat

      • Vaine, piss viņu nahuj, neko viņš izdarīt nevar, sist un cietumā tevi neliks, un ja liks tad uz kāda pamata, nobildē viņa purnu un met sociālajos, un iedod ledeni lai uzsūkā blat

  22. Visam piekrītu, bet,manuprāt, cilvēks ir debils,ja raksta EIRO CENTUS!!!
    Ja būtu vēl lati mūsu valūta- arī rakstītu latu santīmi??? :@
    Latvijā ir viena valūta! Kāda mārrutka pēc ir jāsaka EIRO centi??? Tas tikai norāda uz cilvēka stulbumu!!

  23. Nav j’asarkst,kundz’it. Jums nav 16.Akcija ir mu’l’ku atsij’a’sana no sabiedr’ibas vismaz’k inform”’et”as da’las un tas,ka ‘s’i da’la pak’laujas ietekm’e’sanai un izdara nepl’anotus pilrkumus, ir vi’nu “”maksa par izgl’it’ibu””.

  24. Rakstā uzskaitīti visi tie triki, kas jau ir zināmi. Diemžēl daudzi turpina “uzķerties”, it īpaši sievietes.

  25. Ciemos no Norvēģijas Atbildēt

    Cēsu skaistajā Solo veikalā pievērsu uzmanību, ka teju visām precēm cena ir līdzvētīga Norvēģijas cenām. Nu no kurienes, lai vidējam latvietim norvēģu algas.

    • Ne tikai Cēsu Solo bet arī Maxima Rimi utt cenas ir daudz augstākas kā Vācijā. Arī atlaides precēm cenas ir augstākas.

  26. Varbūt atceraties, bija kādreiz tāds ”Palink”, SIA ar veikaliem Cento. Tad lūk: ja bija paredzēta akcija kādai precei no nākošās nedēļas; tad šonedēļ tai pacēla cenu. Un akcijas laikā ”nometa” tikai par dažiem centiem no pamata cenas. Domāju, ka šādu ”stilu” piekopa vai piekopj arī citi.

  27. Paldies par rakstu. Šos visus trikus esmu ievērojusi!

  28. Par nēģiem! Nēģu ( svaigu) iepirkuma cena no zvejniekiem šajā sezonā ir 6-9 eur/kg, pārstrādātājs, t.i. cepējs tos tirgo par 12 eur/kg, bet tajā pat laikā tirgotāji kuri ir Rimi Mxima utt tos tirgo par 26 un ….! nepērciet pie tiem SPEKULANTIEM un tad arī cenas nolaidīsies. Pie piegādātājiem nēģus šogad varēja iegādāties no 15- 18 eur/kg tā lūk!

  29. Par nēģiem! Nēģu (svaigu) iepirkuma cena no zvejniekiem šajā sezonā ir 6-9 eur/kg, pārstrādātājs, t.i. cepējs tos tirgo par 12 eur/kg vairumā, bet tajā pat laikā tirgotāji kuri ir Rimi Mxima utt tos tirgo par 26 un ….! nepērciet pie tiem SPEKULANTIEM un tad arī cenas nolaidīsies. Pie piegādātājiem nēģus šosezon varēja iegādāties no 15- 18 eur/kg tā lūk!

  30. Arī man ir gadījies nokļūt “muļķa lomā”. Bauskas “RIMI” iegādājos franču baltvīnu (1,0 l tilpums).
    Sākotnējā cena ap 20E, ar atlaidi 12E. Nodomāju – 8E, tā ir laba atlaide. Pēc pāris nedēļam, šo pašu vīnu, redzēju vienā no Rīgas “RIMI” – 6E bez atlaidēm. Tas nozīmē, ka šim vīnam Bauskā bija 100% “uzcenojuma” akcija. P.S. Šo vīnu redzēju pirmo reizi, tāpēc arī uzķēros.

  31. Pilnīgi piekrītu arī man nācās saskarties top veikalā prece 4,49 itkā akcija pie kases sekojot līdzi 6.49 prasu tur cena zemāka es neņemšu .vai meitenes nav noņēmušas.iejot pēc pāris dienām akcija stāv tā pati un cilvēki neskata tik panem un pie kases tad brīnas kur tik daudz samaksājuši.tik iesaku visiem skatīt katru preci kad pērkat veikalā pie kases.

    • ASV gadījumos, kad pie kases cena izrādās lielāka, nekā plauktā (pat tad, ja, piemēram, viena ražotāja siers netīšām nolikts pie cita ražotāja siera un tam ir lētāka cena nekā pirmajam), jāmaksā ir tā cena, pie kuras atrodas prece. Doma tāda, ka tā ir vekala (darbinieku) vaina, ka nepamanīja, ka prece stāv ne tur, kur tai jābūt, un pircējam par šādu darbinieku kļūdu to nav jāmaksā.

  32. ejot gar šīm atlaides cenām es jūtos ,ka par mani ņirgājas,tāpēc cenšos iepirkties mazos veikaliņos, tirgos ,kur var parunāt, padiskutēt ar pārdevēju par šo preci un pakaulēt

  33. Bet drīks jau arī veikals pieder privātuzņēmumam,kādu cenu vēlos tādu lieku,nekā nelikumīga tur nav!!!!!!!!!!!!!!!

  34. Tā kā bieži mainy veikalus kuros iepěrkos un apmuļkošana ir acïm redzama.
    Tāpàt ir arī ar Rimi un Supper neto.
    Ja naudiņas būtu tik cik gribas ,bet ir,
    cik ir, tad arī cenăm ir ļoti jăseko.
    Ir tautas daļa ,kuri neiepěrkas (ar vārdiem)
    Maximā, Es tur iepěrkos *jo man vajag ikdienas preci.Cenu starpība oho – 16 centi 400 gr paciņai.

  35. taisniba ari maxima tas notiek tam cenam kuram lielie sarkanie karodzini vecas cenas vispar liek nodzest jautajums kapec

  36. Tādēļ jābūt spēcīgām PTAC tipa organizācijām, tostarp nevalstiskām, kas šo visu krāpšanu ceļ gaismā un neļauj kapitālistiem tik viegli muļķus ķert.

  37. Visdrošākais līdzeklis pret šīm akcijām – pircējam saprātīgi izvērtēt, vai par konkrēto preci viņš ir ar mieru maksāt norādīto cenu. Padomāt, vai prece tik vajadzīga, lai ķertu par to summu, kas minēta uz dzeltenās cenu zīmes. Pati esmu strādājusi lielveikalā un zinu, ka tad tiek izpirkti visi štrunti, kas pat par velti diezin vai īsti var mājās derēt. Liela daļa “ekonomiski pirktās bagātības” kā mūžīgās dāvanas klīst no viena saņēmēja pie otra, jo īsti neder ne vienam.
    Par fotografēšanu runājot – piemēram, MAXIMA fotografēt neatļauj. Tas esot drošības apsvērumu dēļ.

  38. Un ko darīt ar tv reklāmu? Rimi reklamē cūkgaļas karbonādi pa 6eiro un cik tur centiem,un tagad ir atlaide ,maksā 3.90…..vai tad karbonāde ir maksājusi kau kad pie 7 eiro?

  39. Viss ir pareizi jūsu rakstā,bet diemžēl tā bijis un diemžēl,tā būs.

  40. Šo krāpniecisko metodi LV es jau sen piefiksēju un nekad neuzķeros. Lai gan jāpiebilst, ka vairāk neko, praktiski, no Latvijas nevedu, jo cenas ir vai nu tādā pašā līmenī vai dārgākas nekā pie mums. Vienīgais ko paņemu, tā ir rupmaize un biezpiens. Un vēl sālītā siļķe. Hej då , Latvijas tirgoņi !

  41. Pārtikas veikals ir viens no visbiežāk apmeklētākiem un pilnīgi par visiem 100 procentiem piekrītu raksta autorei.Bieži vien izliekot preci uz akciju uz cenu zīmes iepriekšējā cena tiek norādīta augstāka nekā tā bija patiesībā,un šīs dienas cenu(tātad īstā) vai arī par dažiem centiem samazināta tiek uzrādīta kā akcijas cena.Vienīgais kur patiesi samazināta cena pēc maniem novērojumiem ir produktiem,kuriem ir beidzies vai beigsies realizācijas termiņš.Paldies par rakstu un sekojam visam līdzi,ja negribam tikt apkrāpti.

  42. Kāds likums nosaka, ka drīkst fotografēt? Man nav iebildumu, ja pie manis fotografē, bet citos veikalos ir aizliegumi. Uz kāda likuma pamata es varu pateikt, ka drīkstu?

    • Gribētu prasīt to pašu! Ieejot veikalā parasti ir zīme, kas liedz fotografēt. Un ir nācies konfliktēt ar apsargiem, kad mēģināju fotogafēt (ar telefonu) dažādus absurdus!

Draugiem Facebook Twitter Google+