Foto – Shutterstock

Mazāk nekā 50 skolēni mācās 76 skolās 2

Latvijā šogad darbojas 76 skolas, kuru skolēnu skaits nesasniedz pat 50 audzēkņu robežu, liecina aģentūras LETA rīcībā esošie dati.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm 24
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus 21
Kāpēc apklusis Krievijas tirāns? Pēc prezidenta vēlēšanām pazudis Putins
Lasīt citas ziņas

Šajā mācību gadā darbību sākušas vairāk nekā 250 tā saucamās mazās skolas, kurās mācās mazāk nekā 100 skolēni. Vairums no tām ir pamatskolas un sākumskolas, kurām skolu tīkla sakārtošanas procesā noteikta īpaša loma, proti – sākumskolas izglītība jānodrošina pēc iespējas tuvāk dzīvesvietai, bet 7.-9.klases tīkls tikšot pielāgots attiecīgā institucionālā tīkla specifikai.

Šo uzstādījumu skolu tīkla sakārtošanai par ne īpaši ekonomisku vērtē ne tikai lielo pašvaldību pārstāvji, bet arī pašas mazās skolas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Šogad mazākajā Latvijas skolā reģistrēti tikai 12 bērni. Konstantinovas sākumskolas pirmajā klasē mācās trīs skolēni, otrajā – viens, bet piektajā – neviens, tāpēc mācību stundas Konstantinovas sākumskolā vairākām klasēm nereti notiek apvienoti. Dagdas novada pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta nodaļas vadītāja Marija Mickeviča, kuras pārziņā atrodas mazākā Latvijas skola, aģentūrai LETA norādīja, ka pastāv varbūtība, ka nākotnē Konstantinovas sākumskola varētu kļūt par kādas lielākas Dagdas novada izglītības iestādes filiāli.

Aģentūras LETA apjautātie mazo skolu dibinātāju – pašvaldību – pārstāvji par iemesliem skolu neslēgšanai minējuši gan ES fondu līdzekļu ieguldījumu klašu uzlabošanai, gan veiktos remontdarbus, gan arī raizes par to, ko darīt ar tukšajām ēkām. Rūpes sagādātu arī jautājums par to, kā līdz citām skolām transportēt slēgto skolu skolēnus.

Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) pašlaik nav iespēju tiešā veidā ietekmēt skolu tīklu, jo tā esot pašvaldību kompetence, norāda Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības departamenta direktore Evija Papule. IZM sniedz tikai galavārdu tam, ko ierosinājušas skolu dibinātājas – pašvaldības. Vienīgie veidi, kā ministrija varētu “uzspiest” uz pašvaldībām, ir finansējums, kas ik gadu tiek pārskaitīts pašvaldībām, kuras savukārt lemj par līdzekļu sadalījumu skolām.

Papule skaidroja, ka valsts dotācija izglītības iestādēm sastāv no trim daļām – naudas pedagogu algām, mācību līdzekļiem, kā arī brīvpusdienām. Pārējo, piemēram, skolas uzturēšanas izmaksas, sedz pašvaldība. Risinājums skolu tīkla sakārtošanai varētu būt minimālā skolēnu skaita klasē noteikšana. Lai gan par šo jautājumu tiek diskutēts ilgu laiku, tikai pavisam nesen IZM pedagogu darba samaksas modeļa izstrādes darba grupai piedāvāja apspriest pirmos iespējamos skaitļus. Tie paredz, ka 10.klasi republikas nozīmes pilsētas skolā varētu atvērt, ja tajā pieteiksies 22 bērni, reģionālās nozīmes attīstības centros – 18 bērni, bet novados – 14 bērni.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.