Mazda CX-5 – “Gada auto” titula pretendents 0

Gadskārtējais konkurss “Latvijas Gada auto” tātad sācies. Sācies ar pretendentu dalību izstādē Ķīpsalā, ar pirmajiem individuālajiem testu braucieniem. Tā aprīļa beigās 400 skaistus kilometrus pavadīju kopā ar “Mazda CX-5”, automobili, kas balsojumā piedalās “apvidus auto” kategorijā.


Reklāma
Reklāma

 

Kurš izdomās labu nosaukumu?

Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
Lasīt citas ziņas

Pagaidām latviski to nav spējis neviens. LPAA savā jaunajā klasifikatorā šos auto joprojām dēvē par “apvidus”. Es protestēju – nu nav te ne miņas no šajā apzīmējumā dominējošām skarbām bezceļa īpašībām! Sevišķi vēl, ja ņemam vērā, ka liela daļa (statistikā neizdalīti) no šiem ir pat bez pilnpiedziņas. “Gada auto” orgkomiteja stundu meklē citu formulējumu, groza anglisko “crosover”, krieviskos “vņedorožņik” un “vsedorožņik”, nevienu par labu neatzīst. Un arī paliek “apvidū”…

Lai paliek. Ceru tomēr, ka tikai pagaidām, jo grupa, kas Latvijā aizņem trešdaļu no jaunu auto tirgus, labu vārdu ir pelnījusi.

 

“Lielie” un “mazie”

CITI ŠOBRĪD LASA

Klasifikatorā un statistikā apvidus auto dalīti divās grupās. Strikti pēc garuma. Ir 4,4 metri vai vairāk – esi liels. Kā “Tiguan” vai “RAV-4”. Ir par septiņiem centimetriem mazāk (“Qashqai”, “Duster”), tiec saukts par mazu. “CX-5” ir 4,54 m garš, tātad nepārprotami tiek skaitīts pie lielajiem. Noliekot šo blakus manam ikdienas “kaškajam”, tāds arī tas skatiņš ir. Relatīvi liela ir šī “Mazda”. Ne tikai izmēros. Dizainā arī.

 

Agresīvāka, “lecīgāka”. Uzsvērti dinamiska, sportiska. Ietilpība? Lielas atšķirības nemanu, ja neskaita “kāju rūmi” aizmugurē, kas manās ikdienas vajadzībās neietilpst, – šeit mēdz sēdēt tikai mazdēli, kuriem vietas tāpat pietiek.

 

Te redzu pirmo “CX” problēmu. Tirgus centrā pie mums ir “mazie apvidus” auto. Pie pašiem visvairāk pirktajiem pieder “Juke” un “Yeti”, kuru garums nepārsniedz 4,2 metrus. Racionāli apsvērumi tik lielus krosoverus kā “Honda CR-V”, “Nissan X-trail”, “Mitsubishi Outlander” ir nobīdījuši maliņā, padarījuši par nevis vairuma, bet nišas preci. Tikai dažiem ļoti iekārojamu.

 

“Dārgie” un “lētie”

Pēdiņās šie apzīmējumi likti tādēļ, ka lētu jaunu auto nemaz nav. Pat 13,5 tūkstoši eiro, par kuriem var dabūt pilnpiedziņas (piemēriem izmantošu tikai šīs kaut cik apzīmējumam “apvidus” atbilstošās grupas cenas) “Duster”, arī lielākajai daļai Latvijas iedzīvotāju ir milzu nauda.

Lētākais krosovers tātad ir “Dacia”. Tam tuvoties spēj tikai pavisam mazais “Suzuki Jimny” (14 200 eiro). Zem 20 “palien” vēl divi – “Suzuki SX-4” un “Škoda Yeti”.

Milzu drūzma ir cenu grupā no 20 līdz 30 tūkstošiem eiro. Tajā atrodas tirgus līderi “Nissan Juke” un “Qashqai” (lejasdaļā – ap 23 000), nedaudz lētāki ir radinieki “Kia Sportage” un “Hyundai iX 35”. Nedaudz dārgāki “Tiguan” un “RAV-4”.

 

“CX-5”? Knapi noturas zem 30 tūkstošu robežas (29,5) un ir pavisam tuvu lētākajiem no dižo vāciešu pulka – par 31 800 var dabūt lētāko “Audi Q3” versiju, par 32 900 – “BMW X1”. Abi gan ir nepilnu sprīdi īsāki par “CX-5”, taču zīmolu prestižā neapšaubāmi “garāki”.

Reklāma
Reklāma

 

Paliks laikam mazdas iksiņš nišā… Lai gan brauc tas ļoti labi.

 

Ātri – kur atļauts…

“CX-5” autori un pārdevēji savās reklāmās uzsver dinamikas un ekonomijas apvienojumu. Sevišķi attiecībā uz divu litru benzīna dzinēja (ar paaugstinātu kompresijas pakāpi) versiju, ar kuru braucu šajā testā. Ko teikt – tiešām ātrs auto. Sevišķi, kad saproti manuālās ātrumkārbas (slēdzas fantastiski labi!) garo pārnesumu virkni, apjēdz, ka dinamiskai apdzīšanai no starta ātruma 85 km/h te jāslēdz nevis no sestā uz piekto, bet vismaz uz ceturto, ja ne trešo, kad sāc motoriņu “griezt” kā sacīkšu trasē, – raķete! Bet tā braukt Latvijā nedrīkst. Un lojālos asfalta režīmos jāsecina – nav te nekas pārāks par mana nisana tradicionālo dzinēju. Ne dinamikā, ne patēriņā. Tie paši nepilni astoņi litri uz simtu trasē Rīga–Usma sanāk.

Uz līkumotas grants var paplosīties pat likuma robežās. Izslēdzu visas elektroniskās kontroles, auto vienalga turas kā pielīmēts, maigā slīdē ir dabūjams tikai ar varu, ar rallija paņēmieniem. Labs!

 

Uzziņa

Līdz 5. maijam pieteiktie konkursa dalībnieki:

Mazda CX-5

Ford B-MAX

Opel Zafira Tourer

Chevrolet Aveo

Chevrolet Malibu

Hyundai i40 sedan

Hyundai i30

Honda Civic

KIA Cee`d

KIA Optima

Subaru XV