“Hyundai i30” un “Citroen C3”
“Hyundai i30” un “Citroen C3”
Foto – Atis Jansons

“Mazie” jau sen nav ne mazi, ne vārgi 0

Konkursa nolikums paredz nākamā gada titula pretendentu pieteikšanos līdz pat novembrim, tādēļ šie divi (pavasara un rudens) izbraukumi ir tikai tāda galīgās vērtēšanas priekšspēle. Vēl netiek ne balsots, ne kāds skaļi kritizēts vai slavēts. Pat žūrijas biedru dalība tajos nav obligāta (tomēr ieradušies bija 17 no 25). Tādēļ arī manu turpmāk teikto lūdzu uzskatīt tikai par iespējamo rezultātu skici.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 17
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
VIDEO. “Vai tu zināji, ka krāpniekam nemaz nav svarīgi, vai tev kontā ir vai nav nauda?” Padoms kā pārbaudīt, vai krāpnieki uz tava vārda nav paņēmuši kredītus 4
Lasīt citas ziņas

Lielie gozējas vientuļi

Skaidrs, ka interesantākā pretendentu grupa šogad būs “mazie” un kompaktie auto. Premiumklase pārstāvēta skaitliski trūcīgi. Tomēr spilgti. 5. sērijas “BMW” vēsturiski ir lielo (garums gandrīz 5 metri) dinamikas un precīzas vadāmības etalons. Un tāds paliek arī savā jaunākajā versijā. Pavasarī tas uz šāda pjedestāla gozējās vientuļš.

CITI ŠOBRĪD LASA

Nu līdzās piebrauca gandrīz precīzi tikpat liels “VW Arteon”. Ar pilnpiedziņu – tātad bez neizbēgamajām “velkošas priekšas” minimālajām, tomēr stūres gard-ēžiem jūtamajām neprecizitātēm ātrās trajektorijās. Un ne tikai bez tām, bet pat ar jau pērn Q2 sakarā slavēto progressive steering – vieglu un “īsu” pilsētā, ļoti labu, komfortablu ārpus tās. Izcils auto. Lieliska dinamika (konkrētajā izmēģinātajā 280 ZS). Labs dizains. Gluži iespējams pretendents uz uzvaru vissubjektīvākajā balsojumā par titulu “skaistākais”. Bet – tikai uz lauriem papildnominācijās, jo galveno Latvijas balvu mēs principā nedodam tiem, kuru cena sniedzas pāri pussimtam tūkstošu.

Maz krosoveru

Maz pagaidām pieteikto “krosoveru”. Faktiski tikai viens – “Renault Koleos”. Izskatā atšķirīgs, bet tehniskajās un gaitas īpašībās ļoti līdzīgs savam dvīņubrālim “Nissan X-trail”. Vienīgā būtiskā atšķirība ir dīzeļdzinēja un variatora komplekts, kādu “Renault/Nissan” alianse ikstreilam nedod. Un vārds. Un cenas atšķirības – ja tādas būs.

Divi citi Usmas piknika nelielajai meža ceļu iedaļai piemērotie auto bija, kā saka, no citas operas. Jaunais “Discovery” – milzis, kurš no smagu taku atklājēja (to discover) pārtapis ietilpības un superkomforta (manuprāt, mazliet smagnēja) pārstāvī.

Tieši izmēri un svars bija tie, kuri ar visu (joprojām saglabāto) izcilo “bezceļu” piedziņas un jaudas komplektu tomēr neļāva šim uzbraukt Ūdrukalnā pa smilšaino stigas špūri. Ne man tas izdevās, ne rallija zvaigznēm Ivaram Caunem un Jānim Baumanim (pēdējais žūrijas sastāvā iekļauts tikai šogad). Nedaudz augstāk par “Koleos Discovery” tika, bet līdz kalnu karaļa virsotnei daži metriņi tomēr pietrūka. “Volvo XC60” no šā pārbaudījuma atbrīvojām – klīrenss par mazu, priekšējā pārkare par lielu. Lai sēņo vieglāk pieejamās vietās un cīnās par “premium” lauriem lielākos ceļos.

Maz tātad pagaidām “krosoveru”. Vēlāk rudenī pievienoties solījuši “Jeep Compass” un “Audi Q5”. Pat pirmais visai dārgs, par otro nemaz nerunājot. Bet lētākajā galā jaunumu šogad pagaidām nav (iespējams gan, ka rudens testos būs jaunā “Mazda CX-5”).

Reklāma
Reklāma

Mazie labi aprīkoti

“Lētākajā galā”, kurš Latviju interesē ļoti, sacensība šogad toties ir. Mazāku, bet pilnīgi pietiekamu gabarītu zonā. Un tas priecē. Jo tieši šī ir joma, kurā Latvijas automobilizācija atpaliek no Eiropas standartiem visvairāk. “Mazā klase” Eiropas statistikā aizņem vairāk kā trešdaļu. Augoši aizņem (skat. tabulu). Pie mums – nedaudz vairāk par desmito daļu. Gandrīz neaugoši.

Bet visi šīs klases pārstāvji sestdien brauca ļoti labi. Priecēja pat lielo ātrumu karali Jāni Baumani. Priecēja mani, priecēja visus. Gaitas komforts – pilnīgi apmierinošs. Dinamika un maksimāli iespējamie ātrumi – ne tikai soda punktu, bet pat diskvalifikācijas zonā. Modernie digitālie aprīkojumi arī. “Hyundai i30” (ne gluži vairs mazā klase), piemēram, (maksimālā komplektācijā, kādas dīleri mēdz testiem piedāvāt) šajā jomā neatpaliek no “premium” grandiem.

Arī devīgi komplektētās “Fiesta”, “Micra”, “Citroen C3” nav neko “plikākas”.

Ko var saņemt par 200 eiro mēnesī

Šajā grupā starta cenas ir tikai nedaudz virs 10 000 eiro. Pirmās līzinga iemaksas ap 1500 – 2000 eiro, mēneša maksājumi nepārsniedz 200 eiro. Jauns auto ir sasniedzams, ja tu neesi spožu zīmolu un nevajadzīgi lielu izmēru hipnozē un atkarībā.

“Citroen C3”. “Plikākajā” versijā – 10 500 eiro. “Micra” – 12 400. “Ford Fiesta” – 11 300. Sprīdi garāks “Hyundai i30” – pat 9900… Nu labi – ir šiem trūkumiņi (kurus gan pamanīs tikai tie, kas iepriekš regulāri vai pastāvīgi braukuši ar dārgākiem). Jānis Baumanis teica, ka “Citroen” manuālā ātrumkārbas svira esot ar tādiem pārāk plašiem gājieniem (es piebildu, ka iepriekšējā testā provētais “C3” automāts toties bija ļoti labs). Pats nedaudz sašutu par “Ford Fiesta” automāta noraustīšanos pie katra šosejas režīmu (80 – 100 km/h) “kikdauna”. “Nissan Micra” Usmā tika pelta par mazā turbo motoriņa kūtrumu paātrinājumos. Bet – var (un vajag) taču pār-slēgt un 4., varbūt pat 3. robu! Un iet šī kā raķete. Ar lieliem veciem motoriem braucot, esam izlaidušies un apslinkuši…

“Mazie” ir labi. Un atļaujos prognozēt – kāds no tiem būs mūsu “Gada auto”. Kurš? Nezinu. Man šajā braucienā vislabāk patika “i30” gaita. Gandrīz līdzvērtīga dārgākajai “Honda Civic”. Bet te būs šķērslis – “Hyundai” jau uzvarēja aizpērn. Vai nebūs par daudz goda, ja šogad atkārtosim?

“Fiesta” ir pērn visvairāk pirktais šīs klases auto Eiropā. Arī Latvijā. Mazajā klasē pie mums otrais ir mūsu agrāk ievēlētais “Hyundai i20”. Strauji aug šīs markas pārdošanas apjomi Eiropā. “Nissan” markas prestižu Latvijā visai augstu pacēluši ilggadējie “Qashqai” panākumi. “Citroen C3” ir ietilpīgākais četrus metrus garo konkurencē… Par ko balsosim?

Atis Jansons, konkursa žūrijas priekšsēdētājs