Latvijā
Izglītība

Maznodrošinātie un pensionāri risina juridiskas problēmas ar studentu palīdzību 0


Madara Laugale.
Madara Laugale.
Publicitātes foto.

Autore – Madara Laugale, Biznesa augstskolas “Turība” Juridiskās fakultātes studente

Neviens nav pasargāts no problēmām, kas saistītas ar juridiska rakstura jautājumiem, taču lielai mūsu sabiedrības daļai nav līdzekļu, kas ļautu noalgot pieredzējušus juristus, kas palīdzētu atrisināt radušos problēmu, tāpēc maznodrošinātie un pensionāri juridisko palīdzību meklē pie tiesību zinātņu studentiem. Tā vienlaikus ir iespēja mācīties pašai un palīdzēt citiem, turklāt klienti netiek šķiroti pēc maciņa biezuma.

Liels pieprasījums pēc bezmaksas konsultācijām

Studentu, kas sniedz bezmaksas juridiskās konsultācijas, nav daudz, tāpēc slodze mācību gada laikā ir pietiekami liela un intensīva.

Ir pat gadījumi, kad visus gribētājus nevaram pieņemt, jo fiziski nepietiek laika.

Proti, konsultāciju laiks ir noteikts un ārpuskārtas bez pasniedzēju uzraudzības nevienu nevaram pieņemt.

Galvenā mērķauditorija ir cilvēki, kuri paši nevar atļauties sevi nodrošināt ar juristu vai advokātu, kā arī pensionāri. Protams, palīdzību var saņemt ikviens, neskatāmies pēc maciņa biezuma vai auto, ar kādu atbraucis klients. Palīdzam ikvienam, kam nepieciešams padoms.

Pārsvarā klienti par konsultācijām uzzina no kāda cita drauga vai paziņas, kurš, iespējams, arī savulaik meklējis palīdzību pie mums. Daļa ir tie, kuriem mūsu pakalpojumus iesaka Juridiskās palīdzības administrācija. Tāpat pie mums brauc cilvēki no reģioniem, kuriem viņu dzīvesvietā nav iespējas iegūt šādu konsultāciju.

Cilvēki uzticas studentiem

Sniegto konsultāciju laikā no klientu puses vērojama liela uzticība studentiem. Grūti pateikt, kas kalpo par galveno iemeslu tik lielai uzticībai, varbūt tas, ka esam jauni un perspektīvi, iespējams, juridisko konsultāciju vadītājas uzraudzība konsultāciju laikā, kā arī tas, ka dekāns pārrauga visu, kas notiek. Gribētos domāt, ka uzticību veidojam ar savu apzinību un darba ētiku.

Ir klienti, kuri nāk biežāk, jo viņu problēma nav atrisināma nedēļas laikā.

Dažkārt cilvēkiem nav citu variantu, viņiem ir jāpieņem tā palīdzība, kas ir pieejama attiecīgajā brīdī, bet jebkurš students darbu veic pēc labākas sirdsapziņas, pilnībā iedziļinoties problēmas saturā ar mērķi šo problēmu atrisināt. Par uzticēšanos liecina atgriezeniskā saite, kad klienti pēc kāda laika nāk, zvana un stāsta par to, kā situācija ir atrisinājusies. Tas ir ļoti liels gandarījums.

Svarīgi apzināties, ka šādas konsultācijas spēj sniegt lielisku pieredzi vairākos aspektos.

Iespējams, ka daudzus biedē atbildība, kas jāuzņemas, jo sagatavotie dokumenti tiek sūtīti uz tiesām un citām iestādēm. Šīs problēmas skar reālus cilvēkus –tas vairs nav mācību process, bet realitāte un sākumā tas var šķist biedējošs. Manuprāt, tas ir liels pluss – iemācīties izjust un uzņemties atbildību par lietām, kuras dari. Prakse juridisko konsultāciju sniegšanā vēlreiz atgādināja, kāpēc esmu izvēlējusies studēt tieši tiesību zinātnes.

Darbs saspringtos apstākļos

Pirmajā tikšanās reizē iepazīstamies ar klientu un viņa problēmu, kuraicenšamies rast risinājumu. Ideālā gadījumā klientam jau ir sagatavoti dokumenti, kas vienmēr sekmē ātrāku gala rezultātu – nepieciešamā dokumenta sagatavošanu var sākt jau pēc konsultāciju sniegšanas, jo papildus dokumenti no klienta nav jāgaida. Pēc pirmās tikšanās ar klientu, studentam tiek dota nedēļa laika, lai iepazītos ar situāciju, rastu tai risinājumu un sagatavotu nepieciešamos dokumentus.

Ņemot vērā, ka studentiem praktiski nav pieredzes darbā ar klientiem, paralēli jāmācās arī personiski nošķirt sevi no risināmās problēmas un strādāt saspringtos apstākļos, ar ko darba vidē nāksies sastapties pietiekami bieži. Protams, ne vienmēr nepieciešams gatavot dokumentus, ir reizes, kad cilvēks atnāk pēc padoma un sarunas ar kādu, kas konkrēto jomu pārzina, bet arī tad konsultācijai jāpieiet nopietni – lai sniegtu padomu, ir jābūt pārliecinātam par savu teikto un jābūt drošam, ka padoms ir juridiski pareizs.

Visbiežāk risinām tādus gadījumus, kas ir izdoti klientam nelabvēlīgi administratīvie akti, kā arī gatavojam prasības pieteikumus iesniegšanai tiesā.

Atalgojums – gandarījums par paveikto

Viens no spilgtākajiem gadījumiempraksē bija, kad darba vieta atteicās izmaksāt pelnīto atalgojumu saviem darbiniekiem. Darbinieki vērsās pēc palīdzības pie studentiem. Pirmajā tikšanās reizē iepazināmies ar situāciju, kopīgi diskutējot, centāmies vienoties par labāko lietas risināšanas metodi. Sagatavojām klientiem prasības pieteikumu, kurātika lūgts, lai darbiniekiem izmaksā pelnīto atalgojumu.

Brīdī, kad saņēmu ziņu, ka manis gatavotais prasības pieteikums ir apmierināts, mani pārņēma prieks, lepnums un liels gandarījums par paveikto.

Atceros arī gadījumu, kad pie manis atnāca kundze, kas ar prieka asarām acīs teica pateicības vārdus un bija laimīgapar manis gatavotā lūguma apmierināšanu. Tieši tāpēc mēs mācamies un strādājam! Tās ir sirreālas sajūtas, kad esi paveicis ko tādu, kas tik daudz ko maina citu cilvēku dzīvē. Tas ir tas, kas motivē doties tālāk un attīstīt sevi.

Mācīties no reālām dzīves situācijām

Ir vairākas labas iemaņas un īpašības, kuras studenti iegūst juridisko konsultāciju sniegšanas laikā.Šāda prakse sniedz ieskatu reālās problēmās, kuras mācību procesā netiek apskatītas. Pieteikumu, iesniegumu, sūdzību, dažādu citu dokumentu sagatavošana, patiesas cilvēku emocijas. Svarīgi pieminēt, ka konsultācijas notiek vadītājas uzraudzībā un dekāna vadībā – tas sniedz drošības sajūtu gadījumā, ja vajadzīgs padoms vai palīdzība jautājumu risināšanā.

Vislabākais veids, kā iepazīt savu nākotnes profesiju ir prakse.
Saistītie raksti

Juridiskās konsultācijas ir lielisks veids, kā mācīties,tajā pašā laikā palīdzot arī citiem. Prasme veidot komunikāciju, vadīt sarunu, izprast problēmu un klienta nostāju – bez reālas prakses šīs īpašības attīstīt ir grūti. Mākslīgi veidotas situācijas studiju ietvaros nespēj aizstāt tās situācijas, kas norisinās dzīvē, jo tās ir piesātinātas ar patiesām cilvēku emocijām.

Cilvēki nāk ar reālām problēmām. Katrs cilvēks ir savādāks, katram vajadzīga individuāla pieeja – mūsu uzdevums ir izveidot šo individuālās pieejas plānu un atrisināt radušos problēmu. Varētu pat teikt, ka attīstām arī komunikācijas un izpratnes spējas.

LA.lv