Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: SHUTTERSTOCK

Kā sokas jaunuzņēmumiem jeb “startup” projektiem? 1

Kristiāns Līcis, “Greynut” vadītājs: “Mums ir trīs “startup” projekti – “99 LED balloons”, “Luxafor” un “Bindio”, kuri nodarbojas ar dažādu inženiertehnisko projektu izveidi. Projekti attīstās veiksmīgi, visi gada laikā krietni paaugušies. Baloni ir šobrīd aktuālākais un pamanāmākais produkts. Lielāks un lēnāks projekts ir velonovietnes, kurām tikko beidzās testi. Būšana par “startup” uzņēmumu reizēm dod zināmas atlaides, piemēram, citi uzņēmumi saprot, ka mēs vēl mācāmies un varam pieļaut kļūdas. Viņi sniedz ierosinājumus, ko ņemam vērā. Mēs vienmēr esam mēģinājuši pelnīt naudu jau ar pirmo projektu un no pirmās dienas. Līdz ar to investoriem bijām interesanti un finansējumu piesaistījām ātri. Nākotnē gribam augt un veidot jaunus projektus, esošajiem produktiem veidojot jaunas ienākumu plūsmas. Šobrīd eksports mums veido 90% un eksportējam faktiski no uzņēmuma pirmās dienas. Klientus sākām meklēt ārzemēs, nevis Latvijā. Latvijā jaunam uzņēmumam attīstīties ir relatīvi sarežģīti.”

Reklāma
Reklāma
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 115
Saules uzliesmojumu dēļ Zemi pārņēmusi spēcīga magnētiskā vētra. Cik dienu tā plosīsies?
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija
Lasīt citas ziņas

Kristaps Runts, “skolutiesibas.lv” izveidotājs: “Izveidotajā interneta vietnē piedāvāju likumdošanas jaunumus un iekšējo dokumentu paraugus izglītības iestādēm – skolām un pirmsskolām. Sāku 2011. gadā, un šobrīd manus pakalpojumus izmanto jau apmēram puse jeb 600 Latvijas skolu. Publiskoju visu nepieciešamo informāciju vietnē, bet klients samaksā gada maksu. Ar savu produktu atviegloju darbu un ietaupu laiku izglītības iestāžu administrācijai. Sākumā strādāju no rīta līdz vakaram trīs gadu garumā. Par peļņu, kas interesētu kādu investoru, protams, nevar runāt, jo produkts ir orientēts uz vietējo tirgu. Pat ja apgūtu visas Latvijas skolas, neuzskatu, ka tas kādam investoram būtu interesanti. Šaura niša, vietējais tirgus un juridiskā joma, ko daudzi nesaprot. Esmu domājis par ārvalstīm un citiem projektiem, piemēram, medicīnā, bet šobrīd orientējos uz šo. Mazajiem uzņēmumiem Latvijā ļoti perspektīvs bija mikrouzņēmumu nodoklis, kas diemžēl šobrīd tiek likvidēts.”

Oskars Putniņš, “infy.me” vadītājs: “Mūsu izveidotā lietotne vizītkaršu pārvaldībai darbojas, un cilvēki to lieto, taču tā nespēj pati sevi uzturēt, līdz ar to paralēli esam sākuši izstrādāt jaunu produktu. Sapratām, ka pieļāvām dažas kļūdas, ko turpmāk centīsimies novērst. Jaunais produkts būs lietotne, kas palīdzēs veikaliem mārketingā. Iedomājieties, cik ērti būtu cilvēkam, ja viena lojalitātes karte derētu visiem veikaliem. Bet vēl labāk – viena lietotne, kas strādātu kā karte. Un pie tā mēs strādājam. Atlaides cilvēki iegūs apmaiņā pret reklāmas vietu savā sociālo tīklu profilā. Tādējādi iegūs abi – gan pircējs, gan pārdevējs. Prieks, ka sistēmu vēlas ieviest vairāki uzņēmumi. Ja “startup” projekts orientējas uz vietējo tirgu, tad attīstīties var, bet, ja ir vēlme iekarot pasaules tirgu, tad ir ļoti grūti izsisties. Jā, ir pirmā soļa atbalsts kā granti un tamlīdzīgi, bet trūkst tālākā atbalsta kā otrā līmeņa investīcijas, kas sponsorētu, piemēram, braucienu uz Silīcija ieleju, uzturēšanos tur un prakses iespējas.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Andris Karičkins, “AK Studio” dibinātājs: “Mēs tikai sākam savu darbību, aktīvu uzņēmējdarbību vēl neveicam. Jāsāk ar programmatūras izstrādi, lai ir ko piedāvāt tirgū, un jācīnās par finansējumu. Nodarbosimies ar elektronikas, tehnoloģiju, programmatūras izstrādi. Nākotnē plānojam attīstīt savus projektus, iesaistīties arī citos. Kopumā iespējas attīstīties Latvijā vērtēju kā labas, jo ir vairākas programmas, kurās var piedalīties. Pārbaudīsim tās praksē!”

UZZIŅA

 Uzsācējuzņēmums, jaunuzņēmums, tehnoloģiju iesācējuzņēmums jeb “startup” ir jaundibināts uzņēmums vai projekts, kas atrodas izstrādes stadijā. Parasti “startup” projekti ir saistīti ar jauno tehnoloģiju jomu.

 Latvijā ir vairāk nekā 200 “startup” uzņēmumu un saraksts aktīvi papildinās. Veiksmīgākie un zināmākie “startup” uzņēmumi: “infogr.am”; “AirDog”; “ClusterPoint”; “Ask.fm”. Kopš 2007. gada jaunuzņēmumos Latvijā investēti 34,6 miljoni eiro. “Startup” uzņēmumi arī piesaistījuši 56,6 miljonus eiro investīciju no partneriem, kā arī 8,2 miljonus eiro privāto investoru līdzekļu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.