Kravas auto Brīvkalnu trasē.
Kravas auto Brīvkalnu trasē.
Publicitātes foto

Meistarība veidojas treniņos 1

Pēc pāris gadu pārtraukuma Latvijā atkal ir kārtīga ziema ar salu un sniegu. Daudziem autobraucējiem šādi apstākļi saistās ar raizēm par slideniem ceļiem un drošu nokļūšanu galamērķī. Taču tos, kas apguvuši ziemas braukšanas iemaņas, šādi bīstami apstākļi īpaši nebiedē, bet pašiem meistarīgākajiem pat sagādā prieku.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm 115
Lasīt citas ziņas

Līdzīgi kā ar slēpošanu vai slidošanu, pieliekot zināmas pūles, ziemas braukšanu apgūt var praktiski ikviens. Galvenais ir vēlēšanās, un tad jau atradīsies gan laiks, gan nauda liekam litram benzīna.

Latvijā ir vairākas trases, kur ziemā ar savu auto patrenēties. Drošākās ir grunts trases, kas izveidotas pļavā. Kārtīgā ziemā var braukt arī pa ūdenstilpēm, taču jābūt uzmanīgiem ar ledus biezumu (urbiet un mēriet – vajag vismaz 25 cm!), kas mūsu nepastāvīgā klimata un dažādu zemūdens straumju iespaidā var būt ļoti mainīgs. Jāņa Štrausa “Brīvkalni” Liepājas šosejas 21. kilometrā kopš pirmā nopietnā sala ir atvērti un darbojas, jo saimnieks negaida, bet strādā. Pļavas trase prasa ūdens liešanu. To dara naktīs, un, ja vajag, pielāpa izdilušos caurumus pa dienu. Šādā pļavas trasē dažādās vietās slīd dažādi. Klasiskās trajektorijas nopulētas kā spogulis, ārmalās sniega paliekas un noplēstā ledus krikumi. Taču pārejas nav asas, ir dabiskas un līdzīgas ikdienā uz ceļiem sastopamajām. Brauktuve plata, platākajā un ātrākajā līkumā pat ļoti. Kaut ko apskādēt iespējams vien galējas paviršības vai pārgalvības gadījumā. Cena desmit eiro par stundu. Piemēram, pagājušās piektdienas vidū pa trasi riņķoja trīs četras mašīnas, kas 1,5 kilometru aplim nav daudz. Tuvākajās nedēļas nogalēs gan trase ir rezervēta dažādām sacensībām, kā arī klubu un uzņēmumu organizētajiem pasākumiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

Latvijas lielākais autopārvadājumu uzņēmums “Kreiss” arī jau vairākas reizes saviem darbiniekiem organizējis ziemas braukšanas treniņus Brīvkalnu trasē. Stāsta “Kreisa” kvalifikācijas daļas instruktors Andris Pļavenieks: “Mūsu uzņēmumā ir vairāk nekā 1300 kravas automobiļu, taču tie praktiski visu laiku ir reisos pa visu Eiropu, bet uz vietas ir tikai kādas 15 – 20 mašīnas. Tā ka šoferi nav galvenie dalībnieki šajās ziemas braukšanas nodarbībās. Lielākoties tie ir biroja darbinieki ar saviem ģimenes locekļiem. Es šīs nodarbības esmu sadalījis trīs daļās pa trīs stundām katru. Sākumā ir teorija mūsu uzņēmuma telpās. Tālāk sestdien un svētdien darbojamies pa trasi. Vispirms ir vienkāršāki pamata vingrinājumi ar stūrēšanu un bremzēšanu, bet pēc tam jau var doties trases lielajā aplī. Piemēram, aizpagājušajā nedēļas nogalē divu dienu laikā šajos braukšanas kursos piedalījās apmēram 150 cilvēku. Bijām uz trasi atveduši arī abus mūsu autoskolas kravas automobiļus, protams, bez puspiekabēm. Šoferi varēja drošos apstākļos izmēģināt, kā šie auto uzvedas uz ledus, bet tie biroja darbinieki, kas vēlējās, varēja iejusties kravas šofera ādā un izmēģināt, kā ir stūrēt šādu lielu mašīnu.”

Brīvkalnu trases saimniekam Jānim Štrausam šoziem darba netrūkst – ar traktoru jāšķūrē sniegs un trasē jālej ledus. Taču viņš, kā jau īsts savas lietas fanātiķis, ir priecīgs par šīs ziemas labvēlīgajiem apstākļiem. “Iepriekšējā ziema bija ļoti īsa, taču šogad laika apstākļi līdz šim ir ļoti labi. Uzskatu, ka tas ir ļoti apsveicami, ja uzņēmumi saviem darbiniekiem rīko šādus braukšanas treniņus, kuros ir apvienots patīkamais ar lietderīgo. Tas uzņēmuma darbiniekiem ir arī labs kopīgs pasākums svaigā gaisā ar desiņu cepšanu. “Kreisa” nedēļas nogales treniņi bija labi organizēti. No malas īpaši iespaidīgi trasē izskatījās lielie kravas auto. Arī pats pamēģināju izbraukt kādu aplīti. Jāteic, ka mūsdienu kravenieku vadīt nav īpaši sarežģītāk par vieglo auto, taču gabarīti, protams, ir pavisam citi,” tā Jānis Štrauss.