Mobilā versija
-2.8°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
22. jūlijs, 2015
Drukāt

“Šitās lietas ir jāzina!” Nometne “Alfa” jau 48. gadu pulcē talantīgākos skolēnus Latvijā (3)

Foto-Andris GrīnbergsFoto-Andris Grīnbergs
Uzziņa

Vasaras skola seminārs "Alfa" Zasas vidusskolā notiek septīto reizi. To rīko Valsts izglītības satura centrs sadarbībā ar nodibinājumu "Jaunatnes fonds "Vertikāle"".

"Alfa" pulcē līdz pussimt Latvijas talantīgāko skolēnu.

Kopš 1976. gada "Alfu" vada VISC ilggadējā darbiniece Mudīte Kalniņa.

“Nav jau tā, ka esam baigie grāmatu tārpi,” “LA” stāsta Rīgas 89. vidusskolas audzēknis Aleksandrs Zajakins, kurš ieguvis pirmo vietu valsts olimpiādē informātikā un tagad Valsts izglītības satura centra (VISC) rīkotajā vasaras skolā seminārā “Alfa” piedalās matemātikas un informātikas sekcijas darbā. “Vienkārši esam zinātkāri jau kopš agras bērnības. Es, piemēram, programmēšanas kursos iestājos jau tad, kad vēl mācījos tikai sestajā klasē.”

“Par ķīmiju interesējos jau kopš bērnudārza vecuma,” piebilst Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolas audzēknis Vladislavs Aščeulovs, pirmās vietas ieguvējs valsts olimpiādē ķīmijā. “Mamma man uzdāvināja Mendeļejeva tabulu, ar to arī viss sākās.”

Vasaras skola seminārs “Alfa”, kur katru gadu trīs nedēļas mācās ap 50 Latvijas talantīgāko vecāko klašu skolēnu, šogad notiek no 13. jūlija līdz 1. augustam Jēkabpils novada Zasas vidusskolā.

“”Alfas” dalībnieki ir valsts mācību priekšmetu olimpiāžu uzvarētāji un Latvijas 39. skolēnu zinātniskās konferences laureāti,” stāsta nometnes ilggadējā vadītāja, VISC darbiniece Mudīte Kalniņa. “Ir liels gandarījums strādāt ar spējīgiem un uzcītīgiem jauniešiem, vēl jo vairāk tāpēc, ka dzīve pierāda – ar laiku viņi kļūst par zinātniekiem, augstskolu pasniedzējiem, valsts iestāžu vadītājiem.”

Mācības notiek lekciju un praktisko nodarbību veidā četrās sekcijās – fizikas, matemātikas un informātikas, ķīmijas un bioloģijas, humanitāro un sociālo zinātņu. Nodarbības vada daudzi Latvijas Universitātes (LU) profesori, kuri ir jau ilggadēji vasaras skolas semināra lektori, piemēram, filozofe Skaidrīte Lasmane, ķīmiķe Anda Prikšāne, matemātiķis Andrejs Cibulis, fiziķis Andris Broks, politologs Juris Rozenvalds, astronoms Ilgonis Vilks un citi. Dalībnieki ir sajūsmināti, uzzinot, ka lektoru vidū ir vairāki bijušie nometnes “Alfa” dalībnieki, piemēram, LU rektors profesors Mārcis Auziņš, asociētais profesors fiziķis Vjačeslavs Kaščejevs, datorzinātņu profesors Leo Seļavo, docents ķīmiķis Jānis Ģībietis. Īpašu popularitāti ieguvusi kopējā nodarbība, ko jau vairākus gadus vada bijušais “Alfas” dalībnieks, Latvijas Bankas prezidents Ilmārs Rimšēvičs. Viņš liek jaunajiem gudriniekiem pašiem meklēt atbildes un iedziļināties dažādās finanšu, ekonomikas un saimniekošanas lietās. Izrādās, tās ir nesalīdzināmi sarežģītākas, nekā esam pieraduši domāt, vienalga, vai runa ir par konkurētspēju, krīzēm, naudas aizdevumiem, nenopelnītas naudas tērēšanu, taupīšanu, procentu likmēm vai ko citu.

“Mīļie, šīs lietas ir jāzina!” kādā brīdī iesaucas I. Rimšēvičs. Varbūt arī tādēļ pēc nodarbības zinātkārākie lūdz lektoru atbildēt uz vairākiem jautājumiem. Jau tas vien, ka pēc saspringtās nodarbības viņi nesteidzas uz izeju, liecina, ka bijis patiešām interesanti un aizraujoši.

Nometnē jaunieši veic arī pētnieciskos darbus un par iegūtajiem rezultātiem ziņos konferencē vasaras skolas noslēgumā. Un kur tad vēl aizraujošie mākslinieciskās pašdarbības un sporta pasākumi! “Esam gandarīti, ka esam varējuši Zasā sagādāt nometnei piemērotus ap­stākļus,” saka Jēkabpils novada domes priekšsēdētājs Edvīns Meņķis.

Pievienot komentāru

Komentāri (3)

  1. Svarīgs nav tas, cik agri bērns sācis interesēties par ķīmiju vai vel ko. Svarīgi ir tas, vai tā interese viņam saglabāsies visā mūža garumā un vai viņš ir gatavs tam veltīt visu savu dzīvi. Kurš ir tas talantīgais, parasti skolās izlemj kaut kāda “nopelniem bagāta” pedagoģie, kura, lai pate nesajauktu kaut ko, liek skolniekiem zubrīt visu pēc kārtas un talantīgais pēc viņas domām ir tas, kurš labāk zubrās. Cik esmu redzējis tādu, kuru skolotāja ir nozīmējusi par talantīgu matemātiķi un ar to sabojājusi cilvēkam visu mūžu. Patiesībā viņam ir bijuši pavisam citi talanti. Negribu neko nomelnot, gribu tikai pateikt, ka nevajag taisīt ažiotāžu šajā jautājumā jo īstie talanti parasti nav tik spilgti un saprotami. Nav daudz arī tādu skolotāju, kas var atšķirt kas un kur ir būtiskākais.

    • Drīzāk jau būtu jāatbalsta tie bērni, kuriem mācībās tik raiti un labi neiet. Olimpiāžu uzvarētāji paši to vielu var apgūt, ja grib.
      Un būt jebkādas olimpiādes uzvarētājam nemaz nenozīmē būt taantīgam. Talantīgi ir tie, kas, it īpaši skolas laikā, paplašina savus apvāršņus ar vispusīgām zināšanām, nevis “studē” kaut ko padziļināti. Talantīgs cilvēks dara ļoti daudzas lietas vienlīdz labi un ir erudīts visās jomās, nevis tikai vienā.

      Tad jau labāk pastrādāt ar vispusīgi erudītiem bērniem, lai ievirzītu to inetersi kādā no jomām, bet nē!!! Tas ir pārāk sarežģīti. Viegli mācīt tos, kuri jau mācāmo lietu zin un izprot.

      • Nopietni? Kà ir iespējams pie tik foršas informācijas kaut ko tik nīgru iekomentēt? Mīļais cilvēk, kaut Jums dzīvē vairāk prieka būtu lai ar citu cilvēku prieku un veiksmi būtu vieglāk samierinàties!

Aukstums šoziem paņēmis jau 29 cilvēku dzīvības; sestdien stindzinās pat -16 grādu salsAukstums šoziem paņēmis jau 29 cilvēku dzīvības, bet vēl vairāki simti ar ķermeņa atdzišanu nonākuši slimnīcā, piektdien vēstīja raidījums “LNT Ziņas”.
Draugiem Facebook Twitter Google+