Enno Ence: “Uzņēmējdarbība Latvijā attīstīsies straujāk, ja veidosim ciešāku sadarbību ar zinātniekiem un aizmetīsim projām tik izplatīto negatīvo noskaņojumu!”
Enno Ence: “Uzņēmējdarbība Latvijā attīstīsies straujāk, ja veidosim ciešāku sadarbību ar zinātniekiem un aizmetīsim projām tik izplatīto negatīvo noskaņojumu!”
Foto – Dainis Bušmanis

“Milzu!” pārslas – pārsteigums ar likumsakarību 1

Vien divus gadus jaunais, tomēr jau daudzas atzinības saņēmušais un vairākās valstīs eksporta tirgu atradušais veselīgo graudaugu pārslu ražotājs SIA “Milzu!” arī savu tālāko izaugsmi balstīs uz sadarbību ar zinātniekiem, pircēju vajadzību pētīšanu un augstas kvalitātes produktu ražošanu.

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa,” plāno aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri 69
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus 27
RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 164
Lasīt citas ziņas

Pēc Latvijas Lauksaimniecības universitātes pētnieces Ilgas Gedrovicas receptēm gatavotajās “Milzu!” dabiskajās rudzu un auzu miltu pārslās ir daudz šķiedrvielu, bet minimāli cukurs un E vielas.

Tā tirgus daļas izaugsme divu gadu laikā pārsteigusi ekspertus – pērn “Milzu!” brokastu pārslas veidoja aptuveni 10% īpatsvaru no Latvijas veikalos nopērkamajām. Aptuveni pusi no ražotajām pārslām pārdod Lietuvā, Igaunijā, Apvienotajā Karalistā un Baltkrievijā. Patlaban sarunas notiek arīdzan ar citu valstu pircējiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

No idejas līdz tās īstenošanai – rudzu un auzu miltu brokastu pārslu ražošanai – ģimenes uzņēmumam “Milzu!” vajadzēja piecus gadus. Uzņēmuma īpašnieks Enno Ence teic, ka biznesa ideja tapusi MBA programmas apguves laikā Rīgas Tehniskajā universitātē, kur pēc tirgus izpētes sagatavots biznesa plāns un diplomdarbs. Viss paveikts tik nevainojami, izcili, ka uzreiz pēc ražošanas sākšanas 2014. gada septembrī tas sāka un aizvien turpina saņemt apbalvojumus. Vispirms pirmā vieta Latvijas Patentu valdes un LTRK konkursā “Gada preču zīme”, seko uzvara konkursā “Eksporta un inovācijas balva 2015” nominācijā “Importa aizstājējprodukts”. Pērn saņemts arīdzan Latvijas Zinātņu akadēmijas apbalvojums par iekļūšanu 11 labāko zinātnisko sasniegumu vidū un Latvijas Iepakojuma asociācijas balva konkursā par 2015. gada labāko iepakojumu. Aizvadītajā nedēļā Berlīnē vietējos apbalvojumus papildināja arī starptautiska atzinība – uzvara “Reddot Award” konkursā, kur vērtē iepakojuma komunikāciju ar pircējiem.

Sasniegumu nosacījumi

Visticamāk, tie paslēpti prasmē apvienot uzņēmējdarbības teoriju ar labākajiem prakses piemēriem, prasmē domāt vairākus soļus uz priekšu un nebaidīties riskēt, tostarp ieguldot uzņēmējdarbībā savas ģimenes naudas līdzekļus. Enno izpētīja un atklāja, ka rudzu un auzu graudaugu pārslas Baltijas valstīs neražo bez E vielām, mazu cukura daudzumu vai pat bez tā un bez taukvielām. Tāpēc recepšu izveidē piesaistīja Latvijas Lauksaimniecības universitātes (LLU) pētnieci Ilgu Gedrovicu.

“Milzu!” veikums apgāž dažkārt dzirdētos aizspriedumus par to, ka Latvijā nevar no nulles punkta sākt ražošanu. Dzīvesbiedres Evijas baņķieres zināšanas un Enno prasmes mārketingā, vienlaikus darot vairākus darbus pirms produkta virzīšanas tirgū, ļāva “Milzu!” pār­slām uzreiz no ražošanas nokļūt lielveikalu plauktos.

“Latvijā ir ļoti daudz labu ražotāju, tomēr viņi nepievērš vajadzīgo uzmanību mārketingam un pārdošanai. Mēs vienlaikus ar ražošanas iekārtu gatavošanu veidojām arīdzan komunikācijas stratēģiju. Prasīju padomu pieredzējušiem kolēģiem, kas ražošanā kaut ko ir izdarījuši. Iesaku to darīt arī citiem iesācējiem. Mēs vērtējām uzņēmējdarbības praksi un teoriju, zinājām, kādas kļūdas nedrīkst pieļaut. Tā vinnējām pusgadu,” atklāj Enno.

Viņš stāsta, ka “Milzu!” nelielo mārketinga budžetu tērē galvenokārt cenu atlaidēm. “Milzu!” izmanto visas iespējas piedalīties konkursos, izstādēs, kur stāsta par saviem produktiem. To mērķ­auditorija ir ģimenes ar bērniem. Enno atklāj, ka produkta dizains veidots tā, lai uzrunātu ģimenes ar bērniem. “Milzu!” saziņai ar pircējiem aktīvi izmanto arī sociālos tīklus. Gan nosaukums “Milzu!”, gan iepakojuma dizains pārslu pakām izvēlēts pēc daudzām sarunām ar bērniem, kas sev tīkamo pārslu iepakojumu zīmēja. Iepakojumu pārslu pakām veidojusi LLU vadošā pētniece Sandra Muižniece-Braslava.

Reklāma
Reklāma

“Milzu!” augs vēl

“Es esmu optimists. Cenšos pielāgoties ikdienas situācijai,” attieksmi pret ikdienas samezglojumiem īsi raksturo Enno. Pielāgošanos situācijai parāda arīdzan ražošanas telpu īre. Savukārt saimnieciskumu raksturo “Milzu!” plašā sadarbība ar ārpakalpojumu sniedzējiem.

E. Ence uzsver sev vairākas svarīgas uzņēmējdarbības atziņas, tostarp “izdzīvosi vien tad, ja būsi atšķirīgs!” un “zini savu pircēju!”. Viņam ir svarīgi, lai citās valstīs piesaistītais pārdevējs patiešām būtu ieinteresēts labāku “Milzu!” pārdošanas rezultātu sasniegšanā.

Savulaik SIA “Milzu!” iekārtu pirkumam piesaistīja Lauku atbalsta dienesta naudu, bet recepšu gatavošanā palīdzēja LIAA atbalsts. Kā zināms, šo ES naudas piešprici var saņemt vien pēc projekta pabeigšanas. E. Ence teic, ka gan investori, gan arī visas bankas, izņemot “Citadeli”, iesācējuzņēmumam aizdevumu atteikuši. “”Citadele” vērtēja mūsu biznesa plānu un noticēja. Nonācām Lielo klientu nodaļā, kaut bijām un esam mazais uzņēmums. Patlaban gan agrāk uzrunātie investori vēlas ar mums sadarboties,” stāsta “Milzu!” saimnieks.

Viņu priecē izveidojusies sadarbība ar Pārtikas un veterināro dienestu, kura inspektori ir kļuvuši par padomdevējiem, nevis uzraugiem. Uzņēmējam padomā ir jau plašāks “Milzu!” attīstības projekts, par kuru vienojamies runāt citā reizē.

SIA “Milzu!” 

l Dibināta: 2005. gadā.

* Īpašnieks: Enno Ence.

* Specializācija: ražo pilngraudu brokastu pārslas kopš 2014. gada septembra.

* Darbinieki: 8.

* Naudas apgrozījums: 2014. g. – 248 043 eiro, 2015. g. divreiz lielāks – 525 684 eiro. Zaudējumi 2014. g. 60,2 tūkst. eiro, peļņa 2015. g. 1,1 tūkst. eiro. Šogad apgrozījums audzis par 50%.

* Ražotnē Kuldīgā ražo četru veido auzu un rudzu pārslas, tostarp bioloģiskās graudaugu pārslas. Produkti paredzēti arīdzan vegāniem un veģetāriešiem.

Komentārs

Ieva Vērzemniece, bankas “Citadele” Mazo un vidējo uzņēmumu apkalpošanas daļas vadītāja: “Sadarbība ar eksportspējīgiem uzņēmumiem un atbalsts to ražošanai ir viena no bankas “Citadele” prioritātēm, un pozitīvi, ka SIA “Milzu!” ar mūsu izsniegto kredītu spēj attīstīt savu darbību. Graudaugu pārslu tirgū Latvijā ir ievērojama konkurence, daži importētāji ir starptautiski labi pazīstami, tādēļ apsveicami, ka SIA “Milzu!” ar savām zināšanām un uzņēmību produkcijai piešķīrusi pievienoto vērtību un veiksmīgi konkurē tirgū. Pasaulē aizvien vairāk pievērš uzmanību tam, ko mēs ēdam, tādēļ bioloģiskai pārtikai noteikti ir daudzsološa nākotne, pat ja par to jāmaksā vairāk. Dažādu veidu “Milzu!” graudaugu pārslas pircēju uzmanību piesaistījušas ne tikai ar kvalitāti, bet arī ar atraktīvo dizainu un vēstījumu mērķauditorijām.”

Naudas atdeve 

* 2013. gadā bankā “Citadele” ņemts 116 000 eiro aizdevums uz pieciem gadiem.

* Nauda izmantota graudaugu pārslu ražošanas iekārtas pirkumam.

* Aizdevums ir atmaksāts 2016. gadā.

Tuvākā filiāle 

* Bankas “Citadele” Saldus KAC, Lielā iela 2b

* Ventspils filiāle, Pils ielā 17

“Finanšu piešprice” ir reportāžu sērija par uzņēmumiem, kas attīstās ar bankas “Citadele” kredītu

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.