Mobilā versija
+4.7°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
7. aprīlis, 2014
Drukāt

Miniveni un minibusi – kuru izdevīgāk iegādāties?

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Ko labāk pirkt – busiņu vai Volkswagen, vai cita ražotāja minivenu? Dzirdēts daudz pretrunīgu viedokļu, tāpēc, lūdzu, pastāstiet par visiem plusiem un mīnusiem!
 Arvīds Grimeks

Miniveni jeb tā dēvētie paaugstinātas ietilpības universāļi ir spēkrati, kas varētu pozicionēties starp parastu vieglo automobili ar universāla tipa virsbūvi un mikroautobusu. Gan cenas, gan izmēru ziņā tos var iedalīt divās lielās grupās. Pieejamāki ir mazākie kompaktveni, kas būvēti uz populāro kompaktklases automobiļu bāzes. Tiem parasti ir piecas sēdvietas. Lielāki, komfortablāki un dārgāki ir miniveni, kam ir septiņas pilnvērtīgas sēdvietas.

Pirmie bija amerikāņi


Par minivenu klases pamatlicēju uzskata Chrysler Voyager, ko sāka ražot 1983. gadā, kā arī Renault Espace, kas parādījās gadu vēlāk. Jaunākais Voyager modelis pretendē uz komfortablākā, prestižākā un dārgākā minivena statusu, bet šīs firmas iepriekšējo paaudžu modeļi ir vieni no populārākajiem mūsu lietoto mašīnu tirgū – tāpat kā Volkswagen Sharan, kuru sāka ražot 1995. gadā. Turklāt jaunākais VW Sharan un tā līdzinieks Seat Alhambra ir kļuvis komfortablāks un dārgāks. Lietoto automobiļu tirgū pieejamāks gan ir jaunākās paaudzes Ford Galaxy, jo šis modelis ir nedaudz vecāks. Ja vēlas iegādāties labu minivenu, kāds no šiem trim noteikti būtu ieteicams.

Apvienojot spēkus, gandrīz identiskus minivenus ražo “Peugeot”, “Citroen” un “Fiat“, kas Latvijā tomēr nav bieži sastopami. Šai klasei pieskaitāms arī pirms pāris gadiem prezentētais Opel Zafira Tourer, kas ir daudz lielāks un solīdāks automobilis nekā parastais Zafira.

Kārtīgam minivenam ir trīs sēdekļu rindas un septiņas sēdvietas. Turklāt salonam ir plašas transformēšanas iespējas, ko parasti panāk, salokot vai izņemot trešās rindas sēdekļus un pārbīdot vidējo rindu. Maksimālajā bagāžas pārvadāšanai atbrīvotajā variantā tad paveras visai apjomīga kravas telpa. Šāda veida transportlīdzeklī vadītājs sēž diezgan augstu, un arī vadāmība tam ir labāka nekā mikroautobusam. Dažiem modeļiem ir bīdāmās aizmugures sānu durvis, kas atvieglina iekāpšanu un bagāžas iekraušanu. Minivena salonā ir daudz dažādu kastīšu un nodalījumu sīkām lietām, kā arī izbīdāmie galdiņi priekšējo sēdekļu atzveltnēs.

Kompaktveni jeb pāraugušie universāļi


Šīs automobiļu klases pionieris ir Renault Scenic, kas būvēts uz kompaktklasē populārās mašīnas bāzes. Kaut gan konkurenti drīz vien pamanīja jauno nišu, Scenic joprojām saglabā labas tirgus pozīcijas. Konstruktīvi samērā līdzīgs, bet ar savdabīgāku dizainu ir franču “Citroen” modelis Picasso, kam tāpat ir viegli transformējams piecvietīgs salons ar neskaitāmām kastītēm un sīklietu nodalījumiem.

Opel Zafira tirgū ienāca kā ietilpīgākais un funkcionālākais kompaktvens, ātri iekarojot daudzu pircēju sirdis. Zafira salonā konstruktori pamanījušies ievietot septiņas sēdvietas, bet par bagāžas vešanu tad jāaizmirst. Tomēr Opel kompaktvena salons ir ļoti funkcionāls un viegli transformējams neskaitāmās variācijās. Protams, tāda izmēra automobilī ērti izvietot septiņus pieaugušus pasažierus nav iespējams, taču pircējam rodas liela automobiļa ilūzija, un tas jau ir labs mārketinga triks. “Volkswagen” ar trešās rindas sēdeklīšiem nolēma neākstīties, tāpēc savam Touran piedāvā tikai piecvietīgo versiju.

Bulciņu mašīnas


Pie paaugstinātas ietilpības automobiļiem vēl var pieskaitīt tā sauktos vieglos komerc­automobiļus, un to vidū tiek piedāvātas arī pasažieru pārvadāšanai paredzētas versijas. Pie mums šajā tirgus segmentā dominē franču ražojumi – Renault Kangoo, kā arī dvīņi Citroen Berlingo un Peugeot Partner. Pēdējos gados popularitāti iemantojis Volkswagen Caddy. Diezgan bieži sastopams vēl viens dvīņu pāris – Fiat Doblo un Opel Combo. Ignorējot šo mašīnu askētisko izskatu, daudziem praktiski noskaņotiem autobraucējiem tās šķiet visai vilinošs pirkums. Latvijā šādus automobiļus parasti iegādājas uzņēmumi, jo šīs klases pārstāvjiem ir ļoti izdevīga ietilpības un cenas attiecība. Var pat teikt, ka šie ir visietilpīgākie, ko var iegādāties par tādu naudu.

Mikroautobusi 


Minibusi un mikrobusi ir lielākie transportlīdzekļi, kuru vadīšanai pietiek ar B kategorijas apliecību. Mikrobusiņam, kura stūrēšanai ir gana ar parasto vieglā automobiļa kvalifikāciju, nedrīkst būt vairāk par deviņām sēdvietām, un tā pilna masa ir ierobežota līdz 3,5 tonnām.

Saimnieciskai darbībai piemērotākās ir kravas furgonu un kombinētās kravas–pasažieru busu versijas. Parasti uz viena modeļa bāzes ir izstrādātas visdažādākās variācijas, sākot no vienkārša kravas furgona un beidzot ar paaugstinātām komforta prasībām atbilstīgu pasažieru automobili. Mikroautobusa universālākais jeb kombi variants ir astoņu vai deviņu sēdvietu izpildījumā. Tad priekšējā rindā blakus vadītājam ir vai nu viena, vai divas pasažieru vietas, bet pārējās divās rindās salonā ir pa trim katrā. Abu aizmugurējo sēdekļu rindas šādiem mikroautobusiem var salocīt vai izņemt, tādējādi ievērojami palielinot kravas telpu.

Tālākos izbraucienos ļoti noder modeļi, kam paredzēts aizmugures sēdekļus salocīt, izveidojot ērtas un plašas guļvietas. Salona izmēru dēļ daudzi ražotāji piedāvā īpašas ceļojumiem paredzētas modifikācijas, kurās var ērti iekārtoties dzīvošanai.

Tehniskā izpildījuma aspektā pircējiem ir ļoti plaša izvēle. Mikrobusiņi ir pieejami ar vairākām atšķirīga garuma riteņu bāzēm, dažāda garuma un augstuma virsbūvēm. Īpaši liela modifikāciju dažādība ir kravas un specializētajiem busiem. Tur var būt gan dažādas kravnesības un kravas telpas ietilpības furgoni, gan īpaši aprīkoti specializēti furgoni, gan uz šo pašu busu bāzes veidoti kravas automobiļi ar vaļēju kravas kasti un pat pašizgāzēji.

Dažādie nosaukumi


Interesanti, ka “Volkswagen” un “Mercedes-Benz” mikroautobusiem ir vairākas radniecīgas saimes: “VW” tās ir Transporter un Multivan, bet “MB” – Vito un Viano. Pirmās ir pieejamas kravas, kravas–pasažieru (kombi) un mikroautobusa versijās, bet otrās ir tikai pasažieru variantā, turklāt samērā komfortablākā izpildījumā. “Volkswagen” piedāvājumā vēl ir Caravelle, pasažieru versija, kas ir pa vidu starp Transporter un Multivan.

Gan “Volkswagen”, gan “Mercedes-Benz” konkurentu vidū izceļas ar to, ka saviem mikrobusiņiem piedāvā vēl pilnpiedziņas versijas. Lietoto automobiļu tirgū lielākā cieņā ir Volkswagen Transporter, ko uzskata par izturīgāku un uzticamāku, taču tādēļ arī tā cena parasti ir augstāka.

Ļoti plašu minibusu klāstu ar nosaukumu Transit piedāvā “Ford” Eiropas nodaļa. Transit Connect nosacīti atrodas vidū starp tā sauktajām bulciņmašīnām un mikrobusiem. Tālāk seko neskaitāmu izmēru, kravnesības, aprīkojuma un kravas telpas konfigurācijas Transit.

Pēc izmēriem un koncepcijas līdzīgi ir mikrobusi Toyota Hiace un Hyundai H1. Tiem ir šāda tipa automobiļiem raksturīgas komplektācijas iespējas – pasažieru vai kravas furgons. Kaut gan japāņu un korejiešu zīmoliem ir laba slava, it īpaši automobiļu izturības ziņā, tomēr šajā segmentā pie mums dominē Eiropas ražojumi.

Vairāki autoražotāji busiņu jomā plaši sadarbojas, turklāt pat ņemot talkā konkurējošus uzņēmumus. Piemēram, “Renault” un “Nissan” alianse piedāvā identiskus modeļus Renault Trafic un Nissan Primastar. Arī Opel Vivaro būtībā ir tas pats busiņš, tikai ar vācu nosaukumu un emblēmu. Šie mikroautobusi tāpat var būt kravas un pasažieru versijās, kā arī kombinētā variantā, kad aizmugures sēdekļu rindas vietā izveidota plašāka kravas telpa. Vēl iespējama deviņvietīga vai astoņvietīga modifikācija. Otrajā variantā pasažieru sēdvietām ir nedaudz komfortablāks izvietojums.

Vēl viena trijotne, kas sadarbojas dažāda izmēra busiņu ražošanā, ir “Peugeot”, “Citroen” un “Fiat”. Starp citu, abi franču zīmoli kopā jau veido “PSA” koncernu, un tiem šajā gadījumā vēl pievienojies itāliešu “Fiat”. Mikroautobusu klasē šie uzņēmumi piedāvā trīs identiskus automobiļus, kuru kravas versijas pazīstamas ar nosaukumiem Peugeot Expert, Citroen Jumpy un Fiat Scudo. Līdzīgi kā citiem, ir pieejamas ne tikai kravas, bet arī kombi un komfortablas, plaši aprīkotas pasažieru pārvadāšanas versijas. Kravas modifikācijām var būt dažāda kravnesība, garums un augstums. P

Pievienot komentāru

Revolūcija, kas nes attīstību un briesmasTāpat kā cunami vilni, cilvēki digitālās tehnoloģijas sākumā vilni apbrīno, neapzinoties tā spēku un ātrumu
FOTO: Divi BMW "nesadala" Marijas ielu; viens ietriecas graustā (2)Pēc divu "BMW" automašīnu sadursmes Elizabetes un Marijas ielas krustojumā šovakar, viena no tām ietriecās Marijas ielas graustā.
Draugiem Facebook Twitter Google+