Foto – Līga Vasiļūna

Modinās zaļo un ieviesīs bordo
 0

Zemkopības ministre Laimdota Straujuma vakar, parakstot līgumu ar Latvijas Pārtikas uzņēmumu federāciju, nodeva kvalitatīva Latvijā ražota produkta – zaļās karotītes – zīmolu Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas (LPUF) pārziņā, savukārt karotītes kontroles prasību ievērošanu jau kopš šā gada sākuma uzrauga Pārtikas un veterinārais dienests (PVD). 


Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem
Kokteilis
Numeroloģijas tests: aprēķini savu laimīgo skaitli un uzzini, ko tas par tevi atklāj 10
Aivars Lembergs sašutis par kārtējo slogu uz Latvijas patērētāju kakla: “Tā mēs iegriezām Krievijai – pērkam dārgākus dārzeņus no Krievijas”
Lasīt citas ziņas

LPUF iecerējusi ieviest vēl vienu – bordo karotīti, ko piešķirs uzņēmumiem, kas ražo augstas kvalitātes produktus no citās valstīs ražotajām izejvielām. L. Straujuma šo ieceri atbalsta: “Patlaban zaļo karotīti ir saņēmuši galvenokārt mazie un vidējie uzņēmumi, kuru produktu ražošanā vietējās izejvielas veido vismaz 75 procentu lielu īpatsvaru. Lielo tirgus spēlētāju iespējas netiek izmantotas.” Ministre teic, ka mērķis ir iepirkumos izveidot tādu kvalitātes shēmu, kur prasība pēc karotītes nosacījumu ievērošanas ir obligāta. Pavisam valsts un pašvaldību pārtikas produktu iepirkumi gada laikā veidojot Ls 30 milj. lielu naudas summu.

Labā ziņa – uzņēmējiem par zaļās karotītes nosacījumu ievērošanas pārbaudi un zīmola saņemšanu turpmāk būs PVD jāmaksā daudz mazāk nekā Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūtam, kas par vienu stundu sava darbinieka darba prasīja Ls 30. PVD izcenojums ir Ls 7,50 stundā. PVD ģenerāldirektors Māris Balodis teic, ka izejvielu piegādātājam nebūs arī jāmaksā Ls 100 lielā gada abonēšanas maksa, nebūs arī vairāku citu birokrātisku prasību. Padomu zaļās karotītes iegūšanai bez maksas var saņemt katrā PVD nodaļā. Tāpat svarīgi, ka Zemkopības ministrija ir vienojusies par konsultāciju sniegšanu lauksaimniekiem visās Lauku konsultāciju un izglītības dienesta nodaļās.

CITI ŠOBRĪD LASA

LPUF un ministrija vēl gan daudzus zaļās karotītes izmantotājus par savu ieceri veidot arī bordo karotīti nav informējusi. Aptaujājot vairākus uzņēmējus, saņēmu ļoti piesardzīgu šīs ieceres vērtējumu. Iveta Tomsone, SIA “Latvijas piens” komunikāciju vadītāja, uzsvēra – Latvijas lauksaimnieki ļoti piesardzīgi vērtē bordo karotītes izveidi.

“Ļoti svarīga būs šīs ieceres “pasniegšana” cilvēkiem. Ja sabiedrībai skaidri un nepārprotami pateiks, ka ar bordo karotīti rotātie produkti nav no Latvijas zemnieku ražotajām izejvielām, tad lauksaimniekiem iebilžu būs maz,” tā I. Tomsone.

LPUF padomes priekšsēdētāja Ināra Šure uzsver – 50 uzņēmumi, kuru ražotos 150 pārtikas produktus patlaban rotā zaļās karotītes zīmols, mazajai Latvijai ir nepietiekami. “Vēlamies atbalstīt vietējos ražotājus un eksportu. Patlaban, piemēram, uz karotīti nevar pretendēt “Laima” vai “Pure Chocolate”, jo kakao pupiņas Latvijā neaudzē,” jauno ieceri pamato I. Šure. Viņa sola vienotās kvalitātes shēmas nosacījumus izveidot šā gada laikā: “Pārtikas uzņēmumu federācija ir saņēmusi klastera darbībai ES atbalstu un šo naudu liksim lietā. Veidosim arī kampaņu sabiedrības informēšanai.”

 

Viedokļi

Gita Mūrniece, a/s “Smiltenes piens” valdes priekšsēdētāja: “Mūsu uzņēmums ražo astoņus zaļās karotītes produktus. Iecere par bordo karotītes veidošanu man ir jaunums un rada izbrīnu. Manuprāt, tā devalvē zaļās karotītes būtību – augstas kvalitātes vietējo produktu. Kāpēc vajag ieviest vēl vienu karotīti, šajā reizē bordo krāsā, ja cilvēki labi zina zaļo karotīti? Var taču izvēlēties citu simbolu, piemēram, lāpstiņu vai kurmīti. Es patlaban esmu norūpējusies par jaunās zīmes izmantošanu piena pārstrādē. Vai bordo karotīti piešķirs arī produktam, tostarp sieram, kas ražots no lētām ievestajām izejvielām un pusfabrikātiem?”

Reklāma
Reklāma

 

Gustavs Norkārklis, Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācijas valdes priekšsēdētājs: “Bioloģiskajiem lauksaimniekiem pret jauno zīmi attieksme ir neitrāla, jo mūsu produktiem ir savs marķējums. Latvijas lauksaimniecībai, kopā ņemot, bordo karotīte nav izdevīga, jo tā neveicinās nozares konkurētspēju. Būtu jāpopularizē pilns Latvijas produktu ražošanas cikls – no lauka līdz veikala plauktam.”

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.