Motoru pasaules aprīlis – izstādēs un konkursos 0
Autori: Atis Jansons, Guntars Pulss
Auto un moto jomā notikumiem izcili bagāts pavasaris. Te neliels ieskats dažos no tiem, kuri plašākai publikai varbūt nepelnīti palikuši nepamanīti.
Autoinženieru konference
Jauno mehāniķu rosīšanās Ķīpsalas kreisās halles tālākajā stūrī bija publikai pieejama un pat brīžiem visai populāra. Bet konferenču zālītē – ne vēsts no raibās čalas. Latvijas Autoinženieru asociācijas (LAIA) gadskārtējā konferencē visai rāms miers. Lai gan organizatori šoreiz bija centušies pārāk neieslīgt zinātnē, arī būt iespējami saprotami visiem. No trim galvenajiem referātiem divi (LAIA prezidents Raitis Mazjānis un žurnālists Atis Jansons) pat vairāk filozofiski nekā tehniski. Arī trešais (Raimonds Volonts) – par LED gaismām mūsdienu automobiļos – jebkuram ierindas pilsonim saprotams un aktuāls.
Te fragmentiņš no R. Mazjāņa (viņš bija viens no nedaudzajiem Austrumeiropas pārstāvjiem Starptautiskajā inženieru konferencē Kalifornijā) teiktā: “Esam jau pieraduši pie elektroniskās stabilitātes sistēmas, kruīza kontroles, aktīvām gaismām, brīdinājuma sensoriem u. c. Tālāk nāk auto noturēšana uz ceļa, lasot ceļa apzīmējumus, aktīvie sadursmju sensori, kuri nobremzē auto pirms sadursmes, un dažādi informatīvie pasākumi līdz pat “autonomajiem” automobiļiem, kurus es vairs nesauktu par automobiļiem, bet par transporta robotiem.
Ir tomēr lielas bažas par to, vai auto vadītājs, kuram automobilī ir maksimāli iespējamās drošības un palīdzības sistēmas, būs tikpat uzmanīgs kā autovadītājs, kura auto šādu sistēmu nav. Cilvēkam taču vieglāk ir būt neuzmanīgākam nekā visu laiku uzmanīties.
Šeit vēl jāpiemin tas, ka visi šie sensori ilgstoši var darboties ideālos apstākļos, t. i., ja ir ideāls ceļš ar attiecīgu infrastruktūru, ja ir ideāli laika apstākļi, tādi, kurus nodrošina slēgta telpa, ja apkārt nelido kukaiņi un visi pārējie satiksmes dalībnieki ir tikpat apzinīgi un tehniski aprīkoti kā jūs.
Auto nozare šobrīd pamata definīcijās neattīstās, un nevar zināt, vai attīstīsies. Šķiet, jāgaida kādi revolucionāri cilvēces attīstības pavērsieni, kas ļaus cilvēkam pārvietoties no vienas vietas uz otru citādi, nekā ierasts.”
LAIA konferencē finišēja arī kāds jauniešu konkurss. RTU un LLU studentu sacensības finālā trijotne lasīja savus zinātniskos darbus. Divi no tiem – par gāzi kā dīzeļdegvielas aizstājēju (Jānis Saulītis, LLU) un neatbilstošu lokizlādes spuldžu izmantošanu (Rolands Punculis, RTU) – arī saprotami plašākai publikai. Bet uzvarēja viszinātniskākais. “Cetānmašīnas Idt-69 aprīkošana ar kritiskās plūsmas sprauslu” – Mārtiņš Šūpols, RTU.
Jauno mehāniķu sacensība
Ķīpsalā izstādes “Auto 2017” ietvaros divas dienas risinājās SIA “Inter Cars Latvija” organizēts Latvijas profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu meistarības konkursa “Jaunais automehāniķis 2017” nacionālais fināls, kurā piedalījās 12 labākie audzēkņi, kas savas zināšanas un prasmes jau bija apliecinājuši skolas atlases kārtā un pusfinālā.
Finālsacensībās dalībniekiem bija jāveic 12 teorētiskie un praktiskie uzdevumi, piemēram, automātiskās pārnesumkārbas un dzinēja diagnostika vai sajūga un kondicionētāja remonts. Pēc rezultātu apkopošanas noskaidrojās, ka uzvarējis ir Gunārs Filoņenko (Kandavas tehnikums), otrajā vietā ir Audars Kārlis Klints (Priekuļu tehnikums), bet trešo vietu ieņēmis Toms Vanags (Rīgas Valsts tehnikums). Šie trīs jaunieši veidos Latvijas komandu un maija vidū dosies uz starptautisko konkursu Polijā. Tur paredzams, ka katrai komandai būs vienam vieglajam auto jāatklāj un jānovērš dažādas kļūmes.
Drošākie autoparki
Vēl pirms Ķīpsalas izstādes Rīgas Motormuzejā tika godināti konkursa 2016. gada laureāti – zelta, sudraba un bronzas kategoriju ieguvēji. Par 2016. gada drošākajiem autoparkiem attiecīgajā kategorijā tika atzīti un “Grand Prix” saņēma uzņēmumi: pašvaldības SIA “Ventspils reiss”, SIA “Cemex”, SIA “Kurbads un Ko” un SIA “AbbVie”.
Satiksmes pētnieki uzskata, ka cilvēciskais faktors 80 – 90% gadījumu esot satiksmes negadījumu cēlonis. “”Baltas” dati savukārt liecina, ka viena izmēra un vienā reģionā strādājošu autoparku negadījumu skaits var atšķirties pat divkārt. Un redzama tieša atkarība no tā, kā attiecīgais uzņēmums pilnveido savu darbinieku “cilvēcisko faktoru”. Gan ar dalību šādos konkursos, gan citiem moderniem līdzekļiem. Izmantojot videoreģistratorus un tā padarot braucienu no viena indivīda vides par publisku, lietojot dažādas GPS sistēmas maršrutu plānošanā un kontrolē, degvielas patēriņa analīzē. Mēs redzam, ka starpība starp uzņēmumiem, kas strādā moderni, un citiem ar katru gadu pieaug,” tendences vērtē Uldis Dzintars, apdrošināšanas sabiedrības “Balta” tehniskā departaments vadītājs.
“Labāki kļūst tie, kas organizē dažādas šoferu apmācības, kas notikušu negadījumu neatstāj tikai vainīgā sirdsapziņas, policijas vai priekšniecības piespriesta soda līmenī, bet analizē tos kolektīvās pārrunās. Aug šofera “iesaistes līmenis” kolektīvā. Tas neapšaubāmi dod pozitīvu rezultātu. Samazinās kadru mainība. Un negadījumu skaits stabilos kolektīvos ir zemāks.
Vēl viena sakarība, ko redzam negadījumu analīzē, ir nepareizas darba un atpūtas laika proporcijas. Bīstami ir darbinieku dzīt ātrāk un vairāk, stimulējot pārāk intensīvu darbu ar dažādām klusām piemaksām “par ātrumu”. Mūsu datu analīze liecina, ka šādi negadījumu iespējamība aug pat vairāk nekā desmit reižu. Labos kolektīvos tas nenotiek. Priecājamies, ka viens no pasākumiem, kas stimulē strādāt kolektīvi, moderni, publiski, ir arī konkurss “Drošākais autoparks”,” papildina Uldis Dzintars.
“Gada motocikls” sākas ar izstādi
Viss iepriekš aprakstītais jau bija. Bet līdz 29. aprīlim tirdzniecības centrā “Mols” norisināsies izstāde “Latvijas Gada motocikls 2017”, kur šogad būs iespēja apskatīties gan konkursa titulu pretendentus – jaunākos 2017. gada motociklu modeļus, gan unikālus, latviešu radītus pašbūvētus motociklus, kuri ir ieguvuši vairākus apbalvojumus un profesionāļu augstu novērtējumu vairākās valstīs.
Par titulu “Latvijas Gada motocikls 2017” šogad sacenšas 11 motociklu modeļi – “SWM RS650R”, “BMW G 310 R”, “BMW RnineT Scrambler”, “BMW R 1200 GS”, “Yamaha MT-07 Tracer”, “MASH TT40”, “Harley Davidson Sportster 1200CX Roadster”, “KTM 1290 Adventure S”, “Can Am – Spyder RT”, “Honda- X-ADV 750” un “Honda-Rebel 500”.
Arnis Blodons, izstādes “Latvijas Gada motocikls 2017” organizētājs: “Šogad izstādē apskatāmie motocikli ir katrs no savas nišas, tāpēc arī konkursā “Latvijas Gada motocikls 2017” varēs balsot par sev tīkamāko, neizdalot tos pēc kāda noteikta segmenta, kā tas bija citus gadus. Pēc izstādes motocikli Biķernieku kompleksajā sporta bāzē 25. maijā tiks vērtēti un testēti, lai noskaidrotu uzvarētāju.”
Papildus tam tirdzniecības centrā “Mols” ikvienam būs iespēja apskatīt piecus unikālus latviešu pašbūvētos motociklus. Motociklu īpašnieki savus spēkratus ir izveidojuši vai pārbūvējuši paši, un katrs no tiem ir pieejams tikai vienā eksemplārā. “Mēs būvējam motociklus, tos izskaistinot un pārveidojot vienkārša iemesla dēļ – lai dzīve kļūtu krāsaināka. Izstādē var apskatīt augstāko motociklu Eiropā, kura augstums pārsniedz divus metrus un kurš ir piedalījies arī izstādēs ārpus Latvijas, piemēram, Somijā, kur tas ieguva augsto otro vietu. Vēl izstādē ir apskatāmi divi motocikli, kas uzbūvēti vien šogad un nav piedalījušies nevienā konkursā Latvijā, kā arī motocikls, kurš atceļojis no ASV un pārbūvēts Latvijā. Izstādē redzams arī sporta motocikls, kurš ir pārbūvēts, izmantojot interesantus tehnoloģiskos risinājumus,” ar eksponātiem iepazīstina Uģis Spēlmanis, Latvijas Motoklubu asociācijas pārstāvis.