Mobilā versija
+5.2°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
11. aprīlis, 2012
Drukāt

Mundrinājums nogurušam prātam

noguris.jpg

Darbam drīz jābūt gatavam. Iztukšota nez kura kafijas tasīte, taču domas iestrēgušas. Kā sapurināt piekusušo prātu?

 

 

Smadzenes spēj izturēt lielāku slodzi, nekā spējam iedomāties. Reizēm kritiskā situācijā varam izdarīt ko tādu, kam vēlāk pat nespējam noticēt.

Tomēr ir apstākļi, kas prātu nogurdina, piemēram, negatīvas emocijas, neizgulēšanās, sāpes un slimības, kuru dēļ organisms zaudē enerģiju.

Novērtējot atmiņas un koncentrēšanās traucējumus, jānoskaidro, vai tos izraisījis emocionālais stāvoklis, slimība vai cits iemesls, uzsver neiroloģe Daina Jēgere.

1. problēma – nogurums

Smadzenes nemēdz piekust, jo, sakārtojot informāciju, strādā arī miega laikā, taču cilvēkam ir jāatpūšas. Ja nespējam koncentrēties, padomāsim – vai esam kārtīgi izgulējušies? Katram atpūtai nepieciešams atšķirīgs laiks, piemēram, Napoleons mēdzis snaust tikai piecas, bet Darvins – desmit stundas.

Lībekas Universitātes zinātnieki, pētot miega ietekmi uz atmiņu, konstatējuši, ka tā lēnajā fāzē tiek iegaumēta jauna informācija, tādēļ svarīgi gulēt pietiekami ilgi, stāsta neiroloģe Daina Jēgere.

 

Katram atpūtai nepieciešams atšķirīgs laiks, piemēram, Napoleons mēdzis snaust tikai piecas, bet Darvins – desmit stundas.

 

Tāpat kā nav iespējams visu laiku klausīties priecīgu vai skumju mūziku, tā arī bez mitas strādāt. Koncentrēšanās spējas atjauno ritma maiņa. Piemēram, Morisa Ravēla skaņdarbs Bolero ir monotons, taču, kad jau sāk krist uz nerviem, seko pacēlums, kas liek pamosties. Arī vienveidīgs darbs ļoti nogurdina. Prātu sapurinās ķermeņa iztaisnošana, piecu līdz desmit minūšu ilga vingrošanas pauze ik pēc noteikta laika. Tad iespējams efektīvi strādāt sešas līdz astoņas stundas pēc kārtas, it īpaši, ja darbs ir interesants un patīk.

Atpūsties no ikdienas ritma smadzenēm ik gadu palīdz mēnesi ilgs atvaļinājums – īsākā laikā nevar atslābt pilnībā. Turklāt vēlams nepalikt mājās, bet kaut kur aizbraukt, lai izjustu pārmaiņas.

Dažas smadzeņu daļas darbojas, lai nodrošinātu racionālu uztveri, kas nepieciešama, pildot matemātiskus uzdevumus, bet citas emocionālo – klausoties mūziku vai zīmējot. Lai atpūstos un spētu pilnvērtīgi strādāt, ik pēc laika jāmaina aktivitātes veids.

Vieglāk koncentrēties darbam un aizmirst nogurumu, ja ir mērķis: iesniegt atskaiti, nodot rakstu vai visus uzdevumus paveikt līdz brīvdienām, lai dotos izbraukumā. Bezjēdzīgs darbs, piemēram, akmeņu kaudzes pārkraušana no vienas vietas citā un pēc tam – atpakaļ, pat ticis izmantots kā spīdzināšana, piemēram, nacistu nometnēs.

 

2. problēma – stress

Īslaicīgs stress liek mobilizēt visus spēkus un aizmirst par nebūtiskām lietām, kamēr nav pabeigts darbs. Taču, pastāvot ilgstošam sasprindzinājumam, piemēram, ja nemitīgi īsā laikā jāpaveic pārāk daudz, tiek kavēta smadzeņu atbildes reakcija un darbaspējas mazinās.

Kā niknam sunim uz skausta saceļas spalvas, tā cilvēkam uzbudinājuma brīžos ir savilkti plecu joslas muskuļi. Tikai tiem atslābstot, prāts spēj darboties normālā režīmā.

Koncentrēties arī spriedzes apstākļos palīdz autogēnais treniņš. Apgūtās atslābināšanās metodes, tāpat kā prasme braukt ar velosipēdu, neaizmirstas visu mūžu. Šim nolūkam noder joga, cigun un citi vingrojumi, kuros iesaistīts ne tikai ķermenis, bet arī prāts.

Tā saukto autonomo nervu sistēmu, kas regulē elpošanu, orgānu darbību un svīšanu, ir iespējams iemācīties kontrolēt – mobilizēt vai atslābināt – ar tā dēvēto bioloģiski atgriezeniskās saites relaksācijas metodi, raugoties uz attēliem datora ekrānā. Apmeklējot šādus seansus atkārtoti, apgūto prasmi var izmantot ikdienā.

 

3. problēma – smadzenēm trūkst barības

Lai prāts efektīvi darbotos, smadzenēm nepieciešama enerģija, tātad – jāgādā par pilnvērtīgu uzturu. Droši vien tie, kas lasījuši Ivana Turgeņeva romānus, atminas, ka histēriskām dāmām pasniedza cukurūdeni uzmanības pārslēgšanai. Tas satur smadzeņu galveno uzturvielu glikozi, kas, uzsūcoties caur mēli un mutes gļotādu, ļoti ātri nokļūst smadzeņu kapilāros.

Ja nav kārtīgi paēsts un smadzenes labi nestrādā, palīdz gabaliņš melnās šokolādes, jo tā satur smadzenes aktivizējošos bioflavonoīdus. Kad māc izsalkums, prāta stimulēšanai noder karote medus. Turpretim, pievienojot to remdenai tējai, tieši otrādi – dzēriens var izraisīt miegu.

 

Enerģijas dzērieni, kas bagātīgi satur ogļhidrātus, vitamīnus, kofeīnu, guaranu un citas aktīvas sastāvdaļas, izsmeļ pašu smadzeņu rezerves, tādēļ to lietošana pieļaujama tikai atsevišķos gadījumos.

 

Ja smadzenes nodrošinātas ar nepieciešamajām uzturvielām, tomēr galva nestrādā, būtu pieļaujams lietot stimulējošus līdzekļus, vispirms apdomājot – vai bez tiem nevar iztikt? Pierodot pie šādas uzmundrināšanas, ar laiku efekta vairs nav. Es, piemēram, varu izdzert kaut litru kafijas un doties gulēt, jo agrāk, strādājot ātrajā palīdzībā, to možuma saglabāšanai lietoju ļoti daudz, atzīst daktere Jēgere.

Enerģijas dzērieni, kas bagātīgi satur ogļhidrātus, vitamīnus, kofeīnu, guaranu un citas aktīvas sastāvdaļas, izsmeļ pašu smadzeņu rezerves, tādēļ to lietošana pieļaujama tikai atsevišķos gadījumos.Turklāt vienlaikus nedrīkst izmantot vēl citas stimulējošas vielas.

 

4. problēma – asinsrites traucējumi

Domas gausina pasliktināta asinsrite smadzenēs, jo tad tās nesaņem pietiekami daudz skābekļa un nepieciešamo barības vielu. To var apgrūtināt mazkustīgums, svaiga gaisa trūkums, ateroskleroze, kad asinīs ir augsts holesterīna līmenis, un citas saslimšanas. Šāda problēma var piemeklēt pēc insulta un galvas traumām.

Sevišķi izteikti atmiņas un prāta spēju traucējumi raksturīgi demences jeb plānprātības slimniekiem.

Japānā prāta funkciju pavājināšanos vecumā uztver kā normālu parādību, tādēļ slimo nevis atstāj mājās, bet ņem līdzi uz pasākumiem. Kopējas aktivitātes palīdz saglabāt garīgo možumu, mazina nomāktību un veicina stāvokļa uzlabošanos. Svarīgi būtu arī lasīt grāmatas, minēt krustvārdu mīklas, veikt mājas darbus un, protams, lietot ārsta izrak-stītus medikamentus.

 

 

Koncentrēšanās spējas var kavēt arī:

* pazemināts smadzenes stimulējošo vairogdziedzera hormonu līmenis;

* depresija, kad organismā sarūk serotonīna, melatonīna, acetilholīna un citu aktīvo vielu daudzums;

* mazasinība, jo pietrūkst sarkano asinsķermenīšu, kas novada uzturvielas līdz smadzenēm;

* dažu medikamentu ilgstoša lietošana;

* psiholoģiskas problēmas, kas nomāc un patērē daudz prāta resursu.

 

 

 

5. problēma – treniņa trūkums

Prāta spējas saasinās krīzes situācijās, kad lēmums jāpieņem ātri. Tad daba gādā par bagātīgu acetilholīna, noradrenalīna un citu aktīvu vielu izdali organismā, kas veicina vielmaiņu un smadzeņu šūnu darbību. To var stimulēt arī ar zālēm, taču veselīgāk koncentrēšanās spēju uzlabot, mācoties dzejoļus, svešvalodu vai risinot krustvārdu mīklas.

Enerģijas dzērieni, kas bagātīgi satur ogļhidrātus, vitamīnus, kofeīnu, guaranu un citas aktīvas sastāvdaļas, izsmeļ pašu smadzeņu rezerves, tādēļ to lietošana pieļaujama tikai atsevišķos gadījumos. Tas īpaši svarīgi veciem cilvēkiem.

 

Enerģijas dzērieni, kas bagātīgi satur ogļhidrātus, vitamīnus, kofeīnu, guaranu un citas aktīvas sastāvdaļas, izsmeļ pašu smadzeņu rezerves, tādēļ to lietošana pieļaujama tikai atsevišķos gadījumos.

 

Pārbaudīt atmiņu un smadzeņu mobilizēšanās spējas var, apmeklējot psihologu, kas specializējies šajā jomā. Nereti, izpildot dažādus testus, atklājas, ka cilvēkam, kurš sūdzas par koncentrēšanās grūtībām, prāts darbojas itin labi. Problēmas var rasties, ja cilvēks, lai kaut ko iegaumētu, veido pārāk garas asociāciju ķēdes, tādējādi pārslogojot atmiņu, atzīst daktere Jēgere.

Dažiem cilvēkiem vairāk attīstīta vizuālā atmiņa, kad vieglāk atcerēties uzrakstītu tekstu. Savukārt citiem labāk prātā paliek dzirdētais. Apzinoties un liekot lietā savas stiprās puses, vieglāk koncentrēties un paturēt prātā vajadzīgo.

 

 

SMADZEŅU PALĪGI

● Ginks. Tā aktīvās vielas uzlabo asinsriti un vielmaiņu smadzenēs. Preparāti ar šā auga ekstraktu īpaši ieteicami vecākiem cilvēkiem atmiņas saglabāšanai.

● Žeņšeņs stimulē visas organisma funkcijas, uzlabo smadzeņu audu vielmaiņas procesus un skābekļa izmantošanu, paaugstinot darbaspējas stresa un lielas garīgas slodzes gadījumā.

Lietojams mēreni, jo var paaugstināt asinsspiedienu, izraisīt sirdsklauves un uzbudinājumu, līdzīgi kā pārdozējot kofeīnu. Labāk uzņemt dienas pirmajā pusē, lai netraucētu miegu.

● Eleiterokoks veicina asinsriti tiem, kuri cieš no zema asinsspiediena, uzlabojot vielmaiņu smadzenēs.

● Lecitīns satur nervu šūnu apvalkiem nepieciešamas vielas. Ieteicams ilgstošas smadzeņu slodzes gadījumā. Tas palīdz mazināt holesterīna daudzumu asinīs, pozitīvi ietekmējot arī domāšanu.

Vēlams lietot kopā ar omega-3 taukskābēm (zivju eļļu), kas tāpat piedalās nervu šūnu apvalku veidošanā un nodrošina smadzeņu barošanu.

● Magnijs un B grupas vitamīni regulē nervu šūnu vielmaiņu, mazina to uzbudinātību un paaugstina sāpju slieksni.

 

Dabiskas vielas saturoši preparāti, kas veicina smadzeņu darbību, jālieto vismaz divus trīs mēnešus. Ja arī nebūs izteikta efekta, tie palīdzēs izturēt lielāku slodzi.

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+