Mobilā versija
+2.1°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
30. aprīlis, 2014
Drukāt

Mūžsenais noslēpums operā “Mocarts un Saljēri”


ReklāmfotoReklāmfoto

Liepājas Latviešu biedrības namā XXII Pianisma festivāla ietvaros 7. maijā notiks koncerts “P.S. Mocarts un Saljēri”, kurā rīkotāji piedāvā Nikolaja Rimska-Korsakova viencēliena operu “Mocarts un Saljēri”.

Ideja par klavierversiju operai radās Moldovā dzimušajam amerikāņu pianistam Aleksandram Palejam, kurš atklāj, ka tā ir ļoti reti iestudēta sākotnēja operas versija. “Šī versija jau izskanējusi ASV, Austrālijā un Moldovā. To radījis mūzikas ģēnijs. Un, manuprāt, tai labāks skanējums ir ar klavieru pavadījumu, nevis ar orķestri.”

Jaunie operas solisti Mindaugs Jankausks un Jevgeņijs Hrebtovs iejutīsies Mocarta un Saljēri lomās. Opera tiks dziedāta krievu valodā, kā tā bija sākotnēji rakstīta. Darbība tiks vērsta uz reālu drāmu, kas izteikta ar mūzikas palīdzību.

Vairāki autori ir saskatījuši Mocarta dzīvē labu materiālu saviem daiļliteratūras darbiem. It īpaši populārs sižets ir Mocarta un Saljēri savstarpējās attiecības, kā rezultātā Saljēri noindē Mocartu. Tas ir aprakstīts Aleksandra Puškina lugā “Mocarts un Saljēri”, kā arī uzvests Nikolaja Rimska-Korsakova operā ar tādu pašu nosaukumu. Toties zinātnieki negrib piekrist, ka Saljēri tik tiešām ir nonāvējis Mocartu. Visu autoru darbos ir dziļdomīga psiholoģiska etīde par ģēnija dabu un skaudību, kas izvēršas nepārvaramā, noziedzīgā kaislē. Mocarta ģenialitāte bija iemesls daudzu sāncenšu skaudībai un naidam. Kā lielākais Mocarta sāncensis tiek minēts Austrijas ķeizarvalsts pirmais mūziķis Saljēri.

Gandrīz katram, kurš izdzird Antonio Saljēri vārdu, uzreiz prātā nāk ļaundaris, kurš noindēja Mocartu. Mūžīgā leģenda – Mocarts pret Saljēri – ir ērta un vēsturei ļoti aizraujoša, bet, iespējams, pilnīgi aplama. Mūzikas vēstures pētnieki neslēpj, ka Mocarts kā jau visi mūziķi bija diezgan greizsirdīgs. Viņš bija ārkārtīgi patriotisks un Saljēri necieta vispirms jau tāpēc, ka viņš bija itālis, kas ielaužas viņa zemē un dara pa savam. Bet Saljēri nu pavisam noteikti nebija vainīgs viņa nāvē. Pētnieks Māris Kupčs teic, ka Saljēri Mocartu indēt nav bijis nekādas vajadzības: “Saljēri tolaik atradās pats savas slavas kalngalā.”

Koncertā skanēs arī Volfganga Amadeja Mocarta Piektā klaviersonāte Sol mažorā KV 283 un 11. klaviersonāte La mažorā KV 331. Pie klavierēm ne tikai A. Palejs, bet arī Pauļus Pancekausks. Uzveduma režisors – Valentīns Masaļskis (Lietuva), skatuves iekārtojums un tērpu māksliniece – Renāta Valčika.

Varbūt noder!!


7. V 19.00 Liepājas Latviešu biedrības namā

Biļetes “Biļešu paradīzes” kasēs, www.bilesupardize.lv

Cena: EUR 7 – 13

Pievienot komentāru

Oņegins ar dzīves pieredzes čemodānu. Saruna ar Aināru Rubiķi un Rēziju KalniņuCeturtdien, 8. decembrī Latvijas Nacionālajā operā pirmizrādi piedzīvos P. Čaikovska opera "Jevgeņijs Oņegins". Pie pults stāsies diriģents Ainārs Rubiķis, režisore ir Rēzija Kalniņa, kurai šī būs debija mūsu operā un kura šajā uzvedumā aicina skatītāju "uz romantiku, ilūzijas un realitātes cīņu".
Draugiem Facebook Twitter Google+