Kultūra
Teātris un kino

Nacionālajā teātrī šogad jauni lugu “makšķerēšanas principi”0


Nacionālais teātris cer uz jauno piebūvi, un tas arī tika uzsvērts vakar tradicionālās fotografēšanās laikā.
Nacionālais teātris cer uz jauno piebūvi, un tas arī tika uzsvērts vakar tradicionālās fotografēšanās laikā.
Foto: Karīna Miezāja

Atšķirībā no iepriekšējās sezonas, kas bija veidota tikai no latviešu darbiem, šosezon Nacionālajā teātrī skatītāji redzēs arī pasaules klasiku. Šogad augusta nogalē teātris skatītājiem piedāvās iepriekšējā sezonā publikas iecienītākos darbus.

Jauniestudējumi pirmizrādes piedzīvos 19. septembrī uzreiz visās trijās zālēs. Lielajā zālē priekškaru vērs pēc Aivara Freimaņa romāna radītā izrāde “Katls” – dzēšot iepriekšējās sezonas parādu skatītājiem, tā veidota jaunā dramaturģijā un ar citiem aktieriem, režiju uzticot aktrisei un režisorei Inārai Sluckai. Aktieru zālē pirmizrādi piedzīvos Juhas Jokela “Finlandizācija” Valtera Sīļa režijā un LMT Jaunajā zālē – oriģināldramaturģija – Ivo Brieža “Pēdējais salmiņš” Toma Treiņa režijā.

Šosezon nav izmaiņu Nacionālā teātra aktieru ansamblī, vienīgi ārštatā parādīsies dažas jaunas sejas. Toties ir trīs režisori, kuri teātrī iestudēs pirmoreiz.

Ar Luisa Kerola “Alisi Brīnumzemē” – izrādi bērniem no sešiem līdz 12 gadiem – Lielajā zālē debitēs režisore Inga Tropa, kuras “Dirty Deal Teatro” iestudētais “Dvēseļu utenis” ieguva “Grand Prix” iepriekšējā “Spēlmaņu naktī”. LMT Jaunajā zālē ar Džeinas Ostinas salonkomēdiju “Lepnums un aizspriedumi” kā režisors Nacionālajā teātrī debitēs Klāvs Mellis.

Un pirmoreiz Nacionālajā teātrī iestudēs režisors no Maskavas Ņikita Koboļevs, kuru Nacionālā teātra direktors Jānis Vimba saticis un iepazinis kaimiņvalsts galvaspilsētā. Nikolaja Gogoļa “Revidents” būšot “veca dziesma jaunās skaņās”, un, kā sacīja Jānis Vimba,”cerams, ka teātris šajā uzvedumā varēs gana asprātīgi runāt par mūslaiku notikumiem Latvijā”.

Šajā sezonā režisoru vidū nav redzams Viestura Kairiša vārds, kurš iepriekš pēc “Baltiešu gredzena” pirmizrādes publiski izteicās, ka tās ir viņa atvadas no Nacionālā teātra. “Tas nekādā gadījumā nav uz mūžu,” atbildot uz manu jautājumu, sacīja Jānis Vimba, “esam atvērti visiem režisoriem un visām interesantām idejām.”

Ņemot vērā spāņu klasiķa Federiko Garsijas Lorkas lugas “Asiņainās kāzas” panākumus, skatuves gaismu ieraudzīs vēl viens šī autora darbs – “Tukšais zieds” Ināras Sluckas režijā. Kā sacīja teātra direktors, viņaprāt, divi viena autora darbi var it labi sadzīvot paralēli uz vienas skatuves.

Gadumijas koncerts, ko veidos Edmunds Freibergs, iecerēts mīļās un siltās Ziemassvētku noskaņās. Neizpaliks arī Teātra dienas koncerts, ko savulaik iecienītās Edmunda Freiberga “aktieru viesistabas” stilā veidos “īsto” sērijas (piemēram, izrādes “Īstā ziema”) radošā komanda, kuras vidū ir arī teātra direktors Jānis Vimba: “Nevar šo uzvedumu veidot tā, kā pēdējos 15 gadus, tagad ir skaidrs, ka jāmainās. Pamatā tam jābūt koncertuzvedumam, kur galvenā loma ir aktierim.”

Viņš turpinās spēlēt arī četrās iepriekš iestudētās izrādēs – “Svina garša”, “Klūgu mūks”, “Pieaugušie” un “Mīla zem gobām”.

Lai taupītu radošos resursus, teātris ieviesis jaunu lugu “makšķerēšanas principu.” Jau 128 autori iesnieguši lugu idejas, pēc tam 15 līdz 20 tiks uzaicināti ideju izklāstīt žūrijai. Un tad ieinteresējušās lugas idejas autors tiks uzaicināts strādāt jau pie pašas lugas. Nacionālā teātra direktors veicis arī darbinieku “funkciju auditu” un izstrādājis sistēmu, lai ikviens tiktu elektroniski informēts par uzvedumu, ar kuru saistīts.

Jaunajā sezonā skatuves dzīvi turpinās arī uzvedums “Tikšanās vieta – Rīgas pilsētas 2. teātris”, jo teātris jūtoties nedaudz parādā Rīgas skolēniem – aizvadītajā gadā izrādi vairāk redzējuši tieši novadnieki. “Latvijas skolas somas” ietvaros top Jasmīnas Rezā “Slaktiņa dievs” Daigas Kažociņas režijā, kas veidota tieši kā izbraukuma izrāde.

Jānis Vimba neslēpa, ka tā īsti teātra spēlēšanai piemērota tikai Lielā zāle. Aktieru zāle ierīkota bijušajā pagrabā, kur gadās visādas tehniskas ķibeles, un, “nedod dievs, ja tās sāk manīt skatītājs”. Savukārt LMT jaunā zāle tomēr ierīkota pielāgotās telpās. Tādēļ teātris cer uz jauno piebūvi tenisa kortu vietā.

Saistītie raksti

Teātris lepojas ar 17 “Spēlmaņu nakts” nominācijām. Tas gan ir mazāk nekā iepriekšējā sezonā, taču, kā sacīja Jānis Vimba, “lai uzkāptu jaunā kalnā, vispirms no iepriekšējā jānokāpj lejā.” Secināts arī, ka teātrim jācenšas rast jaunu publiku neatkarīgi no vecuma, kuri līdz šim nav bijuši ar Nacionālo teātri “uz tu”.

Nacionālais teātris 2018./2019. gada sezonā

* Nospēlētas 568 izrādes; teātri apmeklējuši 171 962 skatītāji.

* Visvairāk spēlētās izrādes – Lielajā zālē “Pūt, vējiņi!”( 38 reizes), Aktieru zālē –”Juveliera jubileja” (20), LMT Jaunajā zālē – “ART” (31).

LA.lv
LA
LA.LV
Kultūra
Intars Rešetins ar izrādi “Māte” noslēdz Zellera triloģiju
19 stundas
LA
LA.LV
Kultūra
Biennāles RIBOCA2 nosaukums patapināts no Māras Zālītes dzejas krājuma
20 stundas
LA
LA.LV
Kultūra
FOTO, VIDEO: Āzijas lielās gaismas laternas izgrezno Tallinas Dziesmusvētku estrādi
20 stundas

Lasītākie raksti

Par svarīgo

MA
Māris Antonevičs
Pasaulē
Krima atgriezīsies Ukrainas sastāvā, tas ir tikai laika jautājums. Saruna ar Dmitro Kulebu
11 stundas
LE
LETA
Dabā
Snigs vai līs. Laikapstākļu prognoze ceturtdienai
14 minūtes
IS
Ilmārs Stūriška
Sports
Vrubļevskis par Krievijas diskvalifikāciju: Jābūt individuālai, ne kolektīvai atbildībai 1
12 stundas
LE
LETA
Latvijā
Uz mediķu iecerēto deputātu testēšanu ierodas tikai viena politiķe
10 stundas
SK
Skaties.lv
Latvijā
VIDEO: “Tā mums ir liela nauda!” Auto pirkums pamatīgi pieviļ pensionāru pāri 2
10 stundas