Foto – Linda Rumka

Naftas galvaspilsētā – Abū Dabī
 0

Nokļūt Apvienotajos Arābu Emirātos (AAE) un baudīt eksotiskās Persijas līča valsts savdabīgumu bija mans senlolots sapnis, ko piepildīt palīdzēja nacionālā lidsabiedrība “Air Baltic”, pērnā gada nogalē atklājot tiešo reisu no Rīgas uz Abū Dabī. Atlika vien pārliecināt ģimeni, ka pavasara brīvdienās vislabākā atpūta būtu baudīt sauli un jūru tieši emirātos un meklēt viesnīcu. Labākā ziņa visiem, kas vēl tikai plāno paviesoties arābu emirātos – no šī gada 22. marta Latvijai ir bezvīzu režīms ar AAE, kas nozīmē krietni ērtāku, brīvāku un, protams, lētāku ceļošanu.

Reklāma
Reklāma
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Lasīt citas ziņas

Jau ceļojumu plānojot, nolēmām – ja jau dodamies tik tālu, skatīsim pēc iespējas vairāk un apmeklēsim divus emirātus (pavisam to ir septiņi) – Abū Dabī un Dubaiju, vienlīdzīgi arī sadalot uzturēšanās laiku abās pilsētās.

Ar taksi lētāk


Ielidojot eksotiskajā valstī, jārēķinās ar dažām neērtībām – varbūt tieši jūs izvēlēs papildu pārbaudei, iespējams, veiks acs zīlītes skenēšanu. Tas pašu un valsts drošībai, kas mums šajā reizē, par laimi, gāja secen. Abū Dabī lidosta atrodas aptuveni 40 kilometru attālumā no pilsētas centra, un šāda ceļaposma veikšana ar taksometru maksā 65 dirhamus jeb aptuveni 13 eiro. Tāpēc tūristiem AAE tiek laipni ieteikts – izmantojiet oficiālos taksometrus ar skaitītājiem, tas ir ļoti ērts un salīdzinoši lēts pārvietošanās līdzeklis. Un kā gan ne, ja valstī naftas cik uziet un litrs degvielas maksā aptuveni 37 eiro centus.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pirmajā dienā pēc Rīgas aukstuma kāri tveram sauli, baudām silto baseinu un Persijas līča ūdeni, jo mūsu viesnīcai ir arī sava jūras mala. Diemžēl Abū Dabī ir ļoti maz viesnīcu ar savu pludmali, jo, pilsētai strauji attīstoties, gar pludmali uzbūvēta 10 kilometrus gara promenāde – Corniche, kas tulkojumā no franču valodas nozīmējot krasta mala. Labiekārtotā, apzaļumotā teritorija un slēgtās pludmales galvenokārt domātas blakus slejošajos debesskrāpjos dzīvojošajiem – kaut kur taču vajag izstaigāties, izvingroties, pabūt pie jūras un dabas vai uzgrilēt gaļu. Mums šis apstāklis netraucēja itin nemaz, jo marta beigās spējām novērtēt ideālos laika apstākļus vasarīgai atpūtai – gaisa temperatūra +30 grādi, temperatūra baseinā +27 grādi, bet Persijas līcī +25 grādi, vienvārdsakot, silts kā pasakā.

Pērļu zvejnieki 
pirms naftas urbējiem


Abū Dabī vēsture vēsta, ka šajā salu arhipelāgā ilgstoši dzīvojuši pērļu zvejnieki, kuri grūtā un riskantā darba dēļ spējuši nodzīvot vien līdz četrdesmit gadu vecumam. Tikai pēc kara atrastā nafta un šeiha Zāeda prasmīgā saimniekošana pēc angļu kolonistu aiziešanas ļāvusi šai valstij un iedzīvotājiem no pilnīgas nabadzības pusgadsimta laikā to pārvērst par vienu no pārtikušākajām, modernākajām un attīstītākajām valstīm pasaulē.

Šobrīd galvaspilsētā ir vairāki unikāli un interesanti objekti, kas noteikti būtu jāapskata – šeiha Zāeda mošeja, Ferrari atrakciju parks un Pirmās formulas trase, kā arī ekskluzīvā pieczvaigžņu viesnīca “Emirates Palace”. Pavisam drīz Abū Dabī būs arī sava Luvra (uzbūvēta kā pilnīga Parīzes kopija, arī mākslas darbi tiks izīrēti no īstās Luvras), atļauja celt tās kopiju esot jau nopirkta…

Galvaspilsētas lepnums neapšaubāmi ir nu jau aizsaulē aizgājušā šeiha Zāeda uzceltā mošeja – trešā lielākā pasaulē. Majestātiskā un koši baltā mošeja tika atklāta 2007. gada nogalē jau pēc šeiha nāves. Te nu sākas stāsts par Abū Dabī un Dubaijā valdošo lielummāniju – mošejā, kas ir celta no marmora un lepojas ar 82 dažādu izmēru kupoliem, ir pasaulē vislielākais persiešu paklājs un vienas no pasaulē lielākajām kristāla lustrām – milzīgās lampas rotā 7000 Swarovski kristālu, un tās ir 12 tonnas smagas. Vienlaikus mošeju var izmantot līdz pat 70 tūkstošiem musulmaņu.

Mošeja noteiktās dienās un stundās apskatāma arī tūristiem, tikai jāatceras, ka sievietēm ir pilnībā jābūt nosegtām kājām, rokām un galvai (apmeklējumam var izīrēt melno sieviešu apmetni jeb abatiju), vīriešiem jāģērbjas garajās biksēs. Tāpat kā musulmaņiem arī tūristiem pie ieejas mošejā apavi ir jānovelk un jāieliek skapīšos. Perlamutrā, marmorā un zeltā mirdzošā šeiha Zāeda mošeja pat mums sniedz miera sajūtu, liekot izjust patiesu cieņu pret šīs valsts tradīcijām, ticību un reliģiju.

Reklāma
Reklāma

Tirgū uzcep svaigu zivi


Protams, katra tūrista vēlme ir apciemot arī īstu Austrumu tirgu – Abū Dabī, nosoļojuši kājām vairāk nekā 12 kilometrus, pret pašu vakaru atradām slaveno zivju un dateļu tirgu. Zivju tirgū izvēle liela – sākot no mazām un lielām garnelēm, omāriem līdz pat haizivīm un citiem jūras brīnumiem. Tirgus savdabība – vienā pusē zilos tērpos ģērbti kungi zivis tirgo, otrā paviljona galā sarkani ģērbti darbinieki pircēju iegādātās zivis prasmīgi notīra, izķidā un sagriež. Turpat netālu izvēlēto zivi var arī uzgrilēt. Nu kas var būt labāks par to!

Savukārt dateļu tirgus ir arābu lepnums – ne velti stāsta, ka vietējo vīriešu spēks slēpjas apstāklī, ka viņu ikdienas ēdienkartē regulāri ir kamieļmāšu piens un veselīgās dateles. Dateles tirgū ir milzīgā izvēlē – sveramas un dažādās cenās (sākot no 20 dirhamiem jeb 4 eiro kilogramā un dārgākas), pildītas ar riekstiem un izpeldinātas šokolādes glazūrā.

Tā kā mūsu ģimenē ir divi vīrieši, vienu pēcpusdienu veltījām Jasas salas apmeklējumam, kur netālu viens no otra izkārtojies atrakciju parks “Ferrari pasaule” un Abū Dabī Pirmās formulas trase. Atrakciju parks vēl gluži jauns, darbojas tikai trīs gadus un atrodas iekštelpās. Tomēr patiesi lielu prieku parks sniegs tikai kaislīgiem “Ferrari” un šīs komandas braucēju faniem, jo lielākā daļa atrakciju ir vēsturisks stāstījums, prezentācija par uzņēmumu, tā dibinātājiem un sportistiem. Arī ieejas biļete parkā nav no lētajām – parasta dienas biļete maksā aptuveni 50 eiro. Labā ziņa – rindu parkā nav, tāpēc visu var izstaigāt un izmēģināt bez steigas. Pēc parka apmeklējuma palūdzām taksistu mūs aizvest uz Pirmās formulas trasi, kurā katrs interesents pats var izmēģināt spēkus sacīkšu trasē – kopā ar instruktoru izbraukt trasi ar “Aston Martin” sacīkšu auto vai 3000. formulu. Šis prieks tūristam būs ekskluzīvs, bet ne lēts – par braucienu būs jāšķiras no 300 eiro. Ja naudas ir pavisam daudz un vēlme baudīt ekskluzīvus braucamos ir vēl lielāka, par 1000 eiro dienā šeit varat iznomāt kādu ekskluzīvu braucamo – “Ferrari” vai “Lamborghini”. Kā saka – AAE viss ir iespējams, protams, ja ir nauda. Bet – par skatīšanos šeit neviens naudu neprasa!

Dubaija – viss, 
viss, viss….


Abū Dabī no Dubaijas šķir mazliet vairāk nekā simt kilometru, un pa ātrgaitas ceļu tas ir stundas brauciena attālumā. Te nu jāatgriežas pie stāsta par naftu – vislielākās un kvalitatīvākās naftas iegulas pieder Abū Dabī emirātam, tāpēc tas arī tiek uzskatīts par naftas un darījumu emirātu, kura debesskrāpji pakāpeniski nomaina senākās un zemākās apbūves ēkas. Ar naftas atradnēm bagāts arī Dubaijas emirāts, taču tās drīz vien varot beigties, tāpēc Dubaija laikus nolēmusi kļūt par tūrisma megapoli, jau tagad lielāko ienākumu daļu gūstot no tūrisma industrijas.

Laiska zvilnēšana jūras krastā, aizraujošs safari pa tuksnesi (gan ar kamieļiem, gan jaunākās paaudzes džipiem), naksnīgas vakariņas izbraucienā laivā pa Persijas līci, krabju zveja, visdažādākā iepirkšanās un pat slēpošana… lielveikalā – tas viss pieejams tūristiem Dubaijā. Pilsētā, kurā debesskrāpji aug kā sēnes pēc lietus, bet jūrā tiek būvētas milzīgas mākslīgas salas, gandrīz ikvienu jaunu projektu, kas plānots, būvēts vai ir jau gatavs, var apzīmēt ar “vislielākais”, “visaugstākais” vai “visupirmais”. Un droši, ka attiecībā uz ļoti daudzām lietām var lietot arī apzīmējumu – visdārgākais. Tieši ar to arābi lepojas, jo viņiem patīk būt pirmajiem.

Tāpēc tūristu iecienītākais objekts Dubaijā ir augstākā celtne pasaulē – “Burdž­ Halifa” jeb Halīfa tornis. Tās augstums ir 828 metri, vairākos stāvos atrodas paša Džordža Armāni projektēta viesnīca, bet ātrgaitas lifts uzved tūristus aplūkot pilsētu no 124. stāva. Uzbraukšana Halīfa tornī, laikus rezervējot biļetes, maksā 25 eiro, ja gribas tepat un tūlīt – nāksies šķirties no 80 eiro.

Modernās Dubaijas simboli šobrīd ir daudzi: viesnīca “Burdž al Arab”, kas pēc arhitektu ieceres atgādina piepūstu buru, mākslīgi radītā sala – Džumeiras palma, kas ir pirmā cilvēku roku radītā sala. Arābi šobrīd būvē vēl divas palmas un salu kompleksu. Pasaule, kuras vairāk nekā 200 mazās saliņas atgādinās pasaules karti.

Uzziņa


AAE galvaspilsēta ir Abū Dabī.

Iedzīvotāju nacionālais sastāvs – emirātu arābi – 19%, indieši, pakistānieši un citi 81%.

Saziņā viss notiek angļu valodā, pēc vajadzības arī krieviski, jo tūristu skaits no Krievijas ir pārsteidzoši liels.

Visur ir ļoti spēcīgi kondicionieri, tāpēc siltāka jaka jāņem līdzi pat uz lielveikalu.

100 dirhami – 20 eiro.

Brīvdienas atbilstoši musulmaņu kalendāram – ceturtdiena un piektdiena, lielajās pilsētās – piektdiena un sestdiena.

Dubaijā noteikti vajag apskatīt arī vietējo Venēciju – “Madīnat Džumeira” viesnīcu kompleksu, pa kura kanāliem var izvizināties ar speciāliem kuģīšiem.

Visas tūrismam paredzētās vietas un objekti īpaši skaisti izskatās tumsā – kad viss tiek izgaismots ar mākslīgo apgaismojumu.