Monika Zīle: Sieviete un vīrietis – pagātne; nākotnē: vīrietis + alus? 5

Lai kā mums dažkārt omu bojātu krāsainiem bukletiem pieblīvētās pasta kastītes un kristu uz nerviem ar mantu un pakalpojumu pirkšanas aicinājumiem saraibinātie televīzijas raidījumi, ir godīgi jāatzīst – gluži bez reklāmas padoma orientēties mūsdienu tirgus džungļos būtu sarežģīti. Preču ieteicēji nepaguruši meklē veidus un izteiksmes līdzekļus pircēja uzmanības piesaistīšanai: jo izaicinošāk un šokējošāk, jo tirgum atbilstošāk. Reklāmas industrijā nodarbināto savstarpējās sacīkstēs dzimst arī visai dīvaini produkti – kaut vai tas klips, kur skaista sieviete uz vakartērpos sapucēto ballīti līdzi atnesusi pamatīgu blašķi mazgājamā līdzekļa, kas drēbju krāsai neļauj noplukt. Nav prāta darbs šeit skatāmo vērtēt no realitātes leņķa vai meklēt jēgu kādas preces izcilību daudzinošos saukļos. Turklāt liela tiesa ir pārcēlumi no preces ražotājvalsts valodas, un tulkojums bieži vien izplūdina tekstā šifrēto mērķi.

Reklāma
Reklāma
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Veselam
Neviens to pat nenojauta – pasaulē populāros kosmētikas produktos vēzi izraisošas ķīmiskas vielas 800 reižu pārsniedz normu 33
Lasīt citas ziņas

Bet konkrēti mērķi ir katrai reklāmai. Pats galvenais – sasniegt noteiktu pirktspējīgu sabiedrības grupu, kuras uzmanība jāpiesaista. Par šobrīd tālrādē populāras kāda alus reklāmas mērķi ņemts vīrietis vecumā no trīsdesmit līdz piecdesmit jeb spēka gados. Klipa filmēšanai izvēlētais modelis pilnībā atbilst šim raksturojumam: simpātiski vaibsti, mēreni muskuļots, gaišu skatienu, un skaidri redzams, ka var un vienmēr pratīs nopelnīt iztiku pats. Tad nu darba dienas noslēgumā šis pievilcīgais vīrietis sajūt milzīgu aicinājumu steigties uz mājām – mūs intriģē reklāmas klipu papildinošais teksts – tur viņu gaida… Jo tuvāk mājām, jo platāks gājēja solis, bet velti cerat, ka steidzīgais apmīļos pretī izskrējušu mājdzīvnieku vai uzspiedīs ašu bučiņu uzticīgi gaidījušās sievietes vaigam. Nost, lai paiet malā! Visas dzīvās radības ir tikai neērti kavēkļi pirms finiša – ledusskapja, kur glabājas reklamētais alus. Tā pudeli satvēris, latvju spēka zars beidzot pēc lēkšošanas zombija stilā drīkst ieelpot un pasmaidīt: paldies Dievam, viņš ir gaidīts! No vienas puses skatoties – reklāma gaumīga. Ne vēsts no vardarbības vai grēkošanas pret kādu likumu. Tajā pašā laikā alus pievilkšanas spēka sludinātāji, iespējams, bez iepriekšēja nodoma preces klipā iekļāvuši diezgan skarbu zemtekstu par attiecībām veidojumā, ko mūsdienās saucam par ģimeni. Labi atceros, kādu viļņojumu pirms gadiem pieciem radīja profesora Roberta Ķīļa sniegtajā intervijā izskanējušais apgalvojums, ka tradicionālā ģimene ar vīrieša un sievietes savienību mūža garumā beigusi pastāvēt un nākotnē ikvienam būs vairāki partneri. Pēc tam vismaz mēnesi tīmekļa forumos šķindēja viedokļu zobeni un diskusiju izskaņā pat sīvākie antropologa kritiķi bija spiesti piekrist: laikam līdzi mainās arī formula “viņš + viņa”. Šī pārmaiņa ir laikmeta zīme.

Reklāmas veidotāji – atkal, iespējams, pašiem neapzinoties – ieskicējuši arī šo pārmaiņu nestos grozījumus pāra attiecībās nākotnē. Manuprāt, izskatās diezgan traģikomiski: pagaidām vēl ir “viņš + viņa”, bet miestiņa ražotājiem vēlamais modelis būtu “viņš + alus”. Par laimi, cik nu savā pagarajā mūžā veicies ar stipro dzimumu kontaktēties, latviešu vīrietis tik truls vēl nav, lai alus vilinājuma dēļ pat suni nenoglāstītu…