Foto: F64

Nākotnes izaicinājumi dzelzceļa nozarē – būt gataviem digitalizācijai, tostarp blokķēžu ieviešanai 0

Pasaulē arvien vairāk procesu tiek digitalizēti, un arī dzelzceļa nozarei ir jārēķinās, ka tieši digitalizācija noteiks to, vai uzņēmums būs konkurētspējīgs un spēs piesaistīt jaunus klientus. Viens no izaicinājumiem būs blokķēžu ieviešana, kas jau patlaban tiek izmantota citās nozarēs.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 55
Krievija vismaz mēnesi zināja par terorakta gatavošanu: “Lai viņi nestāsta pasakas fejai!” 87
Lasīt citas ziņas

Šādas atziņas ceturtdien, 12.septembrī, VAS “Latvijas dzelzceļš” organizētajā konferencē “Globālās transporta kustības izaicinājumi” pauda pasaulē atzīti dzelzceļa nozares un citu nozaru eksperti.

Viens no izaicinājumiem, par ko bija vienisprātis eksperti, ir visu dzelzceļa operatoru gatavība strādāt vienotā sistēmā, kas nozīmē blokķēžu izmantošanu arī šajā nozarē. Pieredzē par blokķēžu sistēmas ieviešanu dalījās Gruzijas dzelzceļa vadītājs Davits Peradze, stāstot, ka pirms diviem gadiem šāda sistēma tika ieviesta Gruzijas Tieslietu ministrijā un patlaban visa elektroniskā saziņa jau norit blokķēdē.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vienlaikus D.Peradze atzina – kravu pārvadājumos šis varētu būt izaicinājums, jo visiem dzelzceļa operatoriem būs jādarbojas uz vienotu noteikumu pamata. “Ja uzsāksim digitalizāciju, bet kaimiņvalstis par to nedomās, mēs klientiem nespēsim piedāvāt vienotus pakalpojumus. Taču digitalizācija nozīmē laika ietaupījumu, kas savukārt nozīmē finanšu resursu ietaupījumu,” uzsvēra Gruzijas dzelzceļa vadītājs.

Arī Šanhajas Starptautisko pētījumu institūta Eiropas pētījumu centra direktora vietniece Dzjina Luna vērsa uzmanību uz nepieciešamību digitāli integrēt kravu pārvadājumu tirgus dalībnieku resursus. Pretējā gadījumā, katrai valstij un uzņēmumam veidojot savu sistēmu, būs jāsaskaras ar lieliem resursu zudumiem.

Stāstot par Ķīnas pieredzi, Dz. Luna atzina, ka digitalizēšanas sākumposmā Ķīna daudz sadarbojās ar Eiropas un Japānas uzņēmumiem, bet turpmākajos posmos, pielāgojoties vietējām prasībām, daudz inovācijas ieviesuši vietējie eksperti.

Kā viens no izaicinājumiem saistībā ar blokķēžu ieviešanu varētu būt informācijas atklātība, proti, šīs sistēmas ieviešana automātiski nozīmē informācijas atklātību starp nozares dalībniekiem.

Kā atzina Krievijas uzņēmuma “Digital Logistics” direktors Aleksandrs Kočukovs, nevēlēšanās ieviest informācijas atklātību var kaitēt kravu pārvadājumu organizēšanai.

Ja viens no izaicinājumiem ir saistīts ar digitālajām tehnoloģijām, tad nedrīkst aizmirst arī par pašu dzelzceļa infrastruktūru, lai vispār notiktu kravu pārvadājumu satiksme starp valstīm.

“Ja infrastruktūras nebūs, viss apstāsies un digitalizācijai jēgas nebūs,” diskusijā norādīja AS “Russian export center” eksporta loģistikas attīstības projekta vadītāja Alevtina Kirilova. Paralēli kravu pārvadātājiem ir jādomā par klientu vajadzībām un jāreaģē uz tām, kas ir nepieciešams kravu nosūtītājiem un kas – pakalpojuma gala patērētājiem.

Reklāma
Reklāma

Runājot par izaicinājumiem un digitalizāciju, A.Kirilova aicināja likvidēt patlaban pastāvošos šķēršļus, tostarp tādus, ko rada valstu atšķirīgā likumdošana. Kā pozitīvo piemēru viņa minēja sadarbību ar LDz, ar ko jau tiek īstenota informācijas un dokumentu digitālā aprite.

Nākamais solis A. Kirilovas ieskatā būtu Ķīnas pievienošanās šai dokumentu aprites digitālajai platformai, lai vēl veiksmīgāk varētu organizēt savstarpējos kravu pārvadājumus starp Ķīnu un Eiropu.

Francijas uzņēmuma “Alstom” izpētes, izstrādes un inovāciju viceprezidents Volframs Švābe vērsa uzmanību, ka nākotnē tiks ieviesti arvien jauni politiskie ierobežojumi līdzšinējiem enerģijas avotiem, kas tiek izmantoti dzelzceļa nozarē. Paralēli notiek investīcijas videi draudzīgāku un ilgtspējīgāku tehnoloģiju attīstīšanā, piemēram, arvien vairāk izmantojot elektroenerģiju un ūdeņradi.

“Kāpēc šis ir labs produkts? Jo ūdeņradis ir atslēga uz no emisijām brīva transporta ieviešanu. Tas ir labs produkts, jo tā tiks attīstīts ilgtspējīgs sabiedriskais transports, kas būs videi draudzīgs,” atzīmēja Švābe. Patlaban viens no izplatītākajiem ir dīzeļdegvielas izmantošana, taču, vērojot tendences, valstu ieviestās likumdošanas izmaiņas, kas ierobežo dīzeļdegvielas izmantošanu, ir jāievieš jauni enerģijas avoti transporta nozarē,” nākotnes tendences ieskicēja V. Švābe.

Konference “Globālās transporta kustības izaicinājumi” Rīgā tiek organizēta jau sesto gadu pēc kārtas, un šo gadu laikā tā ir kļuvusi par nozīmīgu tikšanās vietu transporta un loģistikas nozares ekspertiem, vizionāriem un lēmumu pieņēmējiem no vairāk nekā 35 Eiropas un Āzijas valstīm.

VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitas sabiedrības – AS “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA “LDZ CARGO”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums SIA “LDZ apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums SIA “LDZ Loģistika”. LDz ir saņēmis Ilgtspējas indeksa Platīna novērtējumu, kā arī ierindojas starp pieciem vērtīgākajiem un vislabāk pārvaldītajiem Latvijas uzņēmumiem “Prudentia” un “Nasdaq Riga” ik gadu veidotajā sarakstā.