Foto – LETA
Foto – LETA
Foto – LETA

Ivars Bušmanis: Naktī nosēžas lidmašīna ar naudu 5

Naktī no ceturtdienas uz piektdienu plkst. 3.30 finanšu konsultāciju uzņēmuma “Prudentia” vadītājs Kārlis Krastiņš ziņu aģentūrai LETA steidza vēstīt, ka viņiem izdevies piesaistīt stratēģisko investoru nacionālajai lidsabiedrībai “Air Baltic” no Rietumeiropas, kas ir gatavs investēt lidsabiedrībā aptuveni 50 miljonus eiro, Latvijai jāpiemaksā “tikai” 80 miljoni.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 55
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Lasīt citas ziņas

Citiem vārdiem sakot, laižas lidmašīna no Vācijas ar naudu, tikai satiksmes ministrs Anrijs Matīss nogūlies uz skrejceļa un neļauj tai nosēsties (vajagot pārliecināties, vai investors ir tik solīds, kā saka “Prudentia”, un vai arī nauda ir no Vācijas).

Nauda šobrīd ir ļoti vajadzīga: vispirms, lai segtu AS “Air Baltic” negatīvo pašu kapitālu. Otrkārt, lai nākamgad varētu iegādāties jaunās “Bombardier” lidmašīnas, par kurām iemaksāts avanss un noslēgts līgums. Treškārt, kas, pieļauju, ir noteicošais nakts paziņojumam, “Prudentia” honorārs procentuāli piesaistīts atnestajai summai. Jo kā citādi lai izskaidro paziņošanas laiku, steigu un nesaskaņotību ar valsti kā “Air Baltic” īpašnieku?

CITI ŠOBRĪD LASA

Šis nav pirmais tāda veida “Prudentia” paziņojums. “LA” lasītāji, iespējams, atceras, ka pirms pusotra gada Kārlis Krastiņš paziņoja, ka stratēģiskais investors ir atrasts un pēc sešiem mēnešiem “Air Baltic” būs pārdots. Nu atzīmējam gadadienu kopš šī solījuma izkūpēšanas.

Tagad ar investoru esot parakstīts nodomu protokols, bet pirkšanas līgums varētu tikt parakstīts tuvāko nedēļu laikā.

Nesaskaņotība vai dažādie mērķi jaušas arī šoreiz.

Arī atvestie 50 miljoni un pat iedomātie Latvijas valsts 80 miljoni (kuri NAV ieplānoti nākamā gada budžetā!), vēl nepārvērš par pozitīvu kapitāla iztrūkumu 170 miljonu eiro apmērā. Tas nozīmē, ka arī ar šo ieguldījumu aviokompānija vēl nespēs pati aizņemties naudu, lai pirktu jaunas lidmašīnas. Ja nu vienīgi… papildus tiek īstenots tas variants, ka nacionālā aviokompānija kļūst par visas Baltijas lidsabiedrību, kurā ar savu naudu iesaistās arī pārējās divas Baltijas valstis.

Vēl vairāk par naudu tiek gaidīta investora lidmašīna ar pasažieriem. Iedzīvotāju skaits Baltijā samazinās – kas gribējuši, izbraukuši. Tranzītpasažieru ir mazāk. Tie Krievijas pasažieri, kas līdz šim izmantoja Rīgu, valūtas kursa dēļ arvien mazāk izmanto Rīgu kā tranzīta lidostu. Var gadīties, ka jaunajām “Bombardier” lidmašīnām, kas tiks iegādātas vairāk nekā par miljardu eiro, nebūs ko pārvadāt. Tāpēc visvajadzīgākais investors – aviokompānija, kam starptautiskā lidosta “Rīga” ir nepieciešama maršruta pagarināšanai uz Skandināviju. Pašsaprotams, ka Eiropas kompānijas tās nav. Tās var būt no Āzijas kontinenta – minu, vai nu no Tuvajiem Austrumiem kā, piemēram, “Etihad Airways”, kas ienākusi Eiropas aviokompānijās. Vai arī no Rietumķīnas kā, piemēram, “Hainan Airlines”, kam pieder “West Air” un kas ir ceturtā lielākā lidsabiedrība Ķīnā. Tikai lielāka tranzītpasažieru plūsma var palīdzēt “Air Baltic” izķepuroties no priekšgājēju izraktās bedres.

Reklāma
Reklāma

Šodien valdībā satiksmes ministrs grib pārskatīt valsts slēgto pilnvarojuma līgumu ar finanšu konsultantu “Prudentia”, jo tā “ar šo gadījumu šantažē valdību”. Ministrs arī piedraudējis, ka amatu varētu zaudēt “kāds no lidsabiedrības vadības”. Vai tas viņam izdosies, atkarīgs no sadures ar cita “Vienotības” ministra, bijušā “Prudentia” dalībnieka Jāņa Reira interesēm, aiz kura muguras “Prudentia” var gadiem ilgi sūkt no valsts pupa.