Mobilā versija
-4.0°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
24. februāris, 2014
Drukāt

Neģēlīgs uzbrukums prāvestam un baznīcai (17)

Foto - Artis DrēziņšFoto - Artis Drēziņš

Pļaviņu Romas katoļu baznīcas prāvests Ingars Stepkāns pārcēlies uz Ikšķiles karmelītu klosteri, kur mēnesi vienlaikus gan kalpos, gan atgūsies no smadzeņu satricinājuma pēc laupītāju uzbrukuma savā baznīcā 16. februāra vēlā vakarā.

Sitiens 
prāvestam


“Tā bija svētdiena, kad ap vieniem man piezvanīja vīrietis un sacīja, ka vēlas satikties un parunāt par kristībām. Tajā dienā man bija trīs dievkalpojumi, tāpēc atbildēju, ka varam satikties vai nu vēlu vakarā, vai citā dienā. Norunājām deviņos vakarā tajā pašā dienā. Pēc tam vēl vīrietis atsūtīja īsziņu, ka būs kopā ar sievieti. Pusdeviņos jau viņus gaidīju. Pēc brīža pie durvīm atskanēja zvans, un tur jau viņi stāvēja,” atceras prāvests. Kā vēlāk izrādījās, tie bija jau reizi tiesātais 1986. gadā dzimis vīrietis un jau desmit reizes tiesātā 1990. gadā dzimusi sieviete. Vīrietis stādījies priekšā, sieviete saminstinājusies. Prāvests atnākušos aicinājis iekšā, pagriezies un gājis pa priekšu. Tad negaidīti saņēmis stipru sitienu pa galvu, nokritis zemē. Bijis pusnemaņā, kad vīrietis ar vadu sasējis viņam rokas, kājas un piedraudēja nekliegt. Tad ienācis otrs vīrietis. Kā vēlāk noskaidroja policija, dzimis 1982. gadā, kurš bijis tiesāts deviņas reizes. Latviešu cilvēki.

Nav naida. 
Tikai līdzjūtība


“Tas otrs vīrietis lika man atdot mobilo telefonu. Kritiena laikā tas bija paslīdējis zem krēsla, tāpēc sākumā teicu, ka nezinu, kur tas ir. Tad man aizsēja acis, apgrieza uz muguras, pārplēsa sutanu un pārmeklēja kabatas. Jautāja, vai ir videokameras. Atbildēju patiesību: nav. Tad biju spiests pateikt, kur automašīnas atslēgas un nauda. Viņi paņēma arī divus datorus, diktofonu, asinsspiediena mērītāju, gribēja izspiest kredītkaršu numurus, bet es tos nezināju. Beigās teica: ātrāk prom viņi neiešot, kamēr nepateikšu, kur mobilais telefons. Sapratu, ka joki mazi, un pateicu: zem krēsla.

– Kādas domas nāca prātā, guļot sasietam savā dievnamā uz grīdas?


– Bija žēl iebrucēju. Vēlējos saprast, ar ko man darīšana. Kad tas otrs vīrietis ar sievieti manā istabā rakņājās pa manām mantām, jaunākais vaktēja mani. Jautāju viņam: kāpēc tik liels ļaunums, vai tiešām nav nekā svēta? Puisis atbildēja, ka viņš nekam vairs netic un viņam nav ko zaudēt. Viņam un meitenei bija truli, stiklaini skati, kādi mēdz būt narkomāniem. Piedzērušies nebija. Otro vīrieti sejā neredzēju, bet atpazinu pēc balss: nesen viņš izkrāpa naudu, solīdams atvest malku, ko neizdarīja.

– Atradāties diezgan nepatīkamā situācijā.


– Jā. Ar prātu sapratu, ka mani var nogalināt, jo divu sejas jau biju redzējis. Lūdzu Dievu, lai tas nenotiktu. Baiļu nebija, vairāk tāda kā apdraudētības sajūta zemapziņā, kā man tagad liekas. Emocijas un sajūtas kontrolēju. Kā bijušais “Latvijas Krājbankas” un apdrošināšanas kompānijas “Balta” apsargs ar sešu gadu pieredzi visu laiku analizēju situāciju, laupītāju teikto, runas tembru, apkārtējos priekšmetus. Meklēju vājo vietu saitēs: atradu, ka labā roka tiek pie vada gala un roku var atslābināt. Tiklīdz dzirdēju, ka tiek aizslēgtas baznīcas durvis, sapratu, ka briesmas pašam garām. Atbrīvoju rokas, aizlēcu līdz ugunsdrošības un apsardzes pogai. Skanot signalizācijai, vēl redzēju pa logu, kā laupītāji aizbrauc manā automobilī. Tad atbrīvoju kājas, izlēcu pa logu, aizskrēju līdz tuvākajai mājai un piezvanīju policijai, kas atbrauca ļoti ātri. Esmu ļoti pateicīgs policijai, kas laupītājus noķēra kādu piecu stundu laikā. Automobili viņi bija pametuši netālu no Jēkabpils, jo pretimbraucošie – protams, nezinot par notikušo, – bija ar gaismas signāliem brīdinājuši par policistu posteni uz ceļa. Tālāk uz Rēzekni viņi braukuši ar taksometru.

– Kāpēc viņi izvēlējas tieši jūs aplaupīt?


– Nemāku teikt. Zinu tikai to, ka tā ir tā pati banda, kas nesen aplaupīja Zil­upes prāvestu. Policija pie laupītājiem atradusi sarakstiņu arī ar citām baznīcām. Arī viņš tika vaļā no sasējumiem, jo jaunākais vīrietis pažēloja priesteri un, otram nezinot, nesasēja rokas pārāk stingri. Pirms tam priesteris bija paspējis pacienāt ciemiņus ar tēju… Par jaunāko puisi prāvests zināja stāstīt, ka viņš nākot no nelabvēlīgas daudzbērnu ģimenes. Vecāku alkoholisma dēļ šo puisi ievietoja bērnunamā. Kad izgājis no bērnunama, viņš nemācēja pat tēju uzvārīt, tāpēc laikam nekas cits neatlika kā pakļauties rūdīta noziedznieka piedāvājumam un izvēlēties kriminālu nākotni.

– Vai pāridarītājiem esat piedevis?


– Esmu piedevis. Manī nav ne naida, ne dusmu. Tikai līdzjūtība.

– Vai esat domājis, kāpēc cilvēki tā rīkojās?


– Neviens jau nepiedzimst ļauns. Par ļaunu izaug, kad nav bijības pret Dievu, līdzcilvēkiem, kad materiālās vērtības svarīgākas par garīgajām. Darīt ļaunu ir vieglāk nekā labu.

– Kāds sods laupītājiem būtu jāsaņem?


– Likums teic, ka par laupīšanu grupā draud cietumsods līdz pat astoņiem gadiem. Pašam būtu interesanti pajautāt, kādu sodu viņi paši sev redz. Bet personiski vēlos, lai šie cilvēki kļūtu labāki, mainītu dzīvesveidu un vērtības.

– Citreiz laikam tik vienkārši naktī svešus ļaudis baznīcā nelaidīsiet…


– Neturu naidu, esmu piedevis laupītājiem, man viņu žēl. Pat guļot uz grīdas asinīs, lūdzos par viņiem, bet… Nākamreiz, tiekoties ar svešiem ļaudīm vēla vakara apstākļos, nāksies pārkāpt zināmai barjerai. Jo mani tomēr piekāva, pazemoja, aplaupīja, un es nevaru teikt, ka mana dvēsele nav ievainota.

Pievienot komentāru

Komentāri (17)

  1. Sekoju saj lietai loti rupigi,kautkads serials,goda vards. Kas tad tas par macitaju kas maca piedod un dzivot taupigi,bt pats ko dara? Protams,darit noziegumu nav labi,bet vai dotais macitajs ir ticies ar siem cilvekiem,izrunajies? Nevajag jau uzreiz visus norakstit,katrs var izdarit kludu par ko velak nozelo. Jamak ari piedod. Cies jau ne tikai macitajs,apsudzamie,bet apsudzamo gimenes-mates,tevi,berni,sievas,jo iespejams,ka tiks iedoti milzigi sodi,kas nozime,ka citi tuvinieki kas ir gados,var ari nesagaidit kadu no apsudzetajiem. Biju savadakas domas par Baznicu un macitajiem kopuma. Visi jau redz tikai citu kludas,bet citreiz tas jamekle sevi. Ceru ka macitajs izlasis doto teksv un komentes to.

  2. Cilveki vel nav notiesati un atziti par vainigiem,bet runa par aplaupiwanu. Ka nav kauna. Si lieta sasniedza lielu aziotazu,bet zinu tiewi wo macitaju un tas nav godikakais cilveks,vienigais kas vinju interese,ta ir nauda. Nevelti izmeta ara no Krajbankas kur vinw stradaja. Vinjam bija jamak piedod,bet aizskreja uz policiju. Un no kurienes visas tas dargas mantas kas tika nozagtas un kuras palika neskartas. Kur tad paliek maciba dzivot taupigi. Pat pavests speja piedod cilvekam kas sava uz vinju un izludza vinja apzelowanu,bet weit macitajs ir labs draugs prokuroram un rodas jautajums,vai nav interewu konflikts. Obligati buwu tiesa un tad komentewu visu latvijas laikrakstos.

  3. Ja,lasu visu wo dialogu un brinos ka var ta atklati melot,turklat macitajs. Kada aplaupiwana? Ok,bija viens sitiens,bet celt tadu aziotazu cilvekam kas 6.gadus stradaja bankas drowibas dala,kauns un negods. Par nolaupito ari meli,lielaka dala mantu un naudas nebija un weit ir saskatama pawa macitaja krapnieciskas darbibas. Macitajs ir tads pats cilveks kas ari var pielaut kludas un kapec likuma priekwa nav vienlidzibas principa. Waja lieta ir tik daudz interesantu faktu tiewi par ta saucamo macitaju,un kad bus noteikts sods aizturetajiem,paradisies loti interesanti fakti latvijas avizes ka patiesiba dzivo lielaka dala cilveku kas tik lepni sauc sevi par macitajiem. Tie ir istakie krapnieki. Nesen tiewi aizkraukles tiesa tiesaja 2.macitajus kur viens no vinjiem bija katolu macitajs Uldis Cesnieks un tiesaja par to,ja dzeruma pielietoja vardarbibu pret berniem un sanema sodu 20.dienas cietuma. Par kadu tiesisku valsti mes varam runat,ja cietumos sez cilveki kas veikala nozog maizi un sanem lidz gadam cietuma,bet macitajam par vardarbibu 20.dienas. Jauki. Cik skandalu ir bijis saistiba par pedofiliju no macitaju puses,bet nezkapec weit sabiedriba kluse. Visatlautiba. Protams,es nenoliedzu ka ari wi zadziba nevis aplaupiwana nav atbalstama,bet nevajag ta uzlikt aspektu uz to,ka noziegums tika versts pret macitaju. Netika apzagta baznica,bet gan maja un nekas netika panemts sastits ar baznicu,pat ziedojuma nauda netika panemta. Cerams ka tiesa tiks skaidriba ar visu,jo doto lietu izskata godiga un saprotowa tiesnese. Var rasties jautajums ka es tik labi zinu visus sikumus? Tapec ka esmu viens no tiem,kas pastradaja wo noziegumu. Protams ir kauns par izdarito,bet es velejos publiski atvainoties un atgriezt zaudejumus,bet macitajs atteicas un turpina telot no sevis tadu aizvainoto.

  4. Pļaviņās man nospēra bikses, kad gāju svētceļojumā. Pļaviņas ir nolādēta vieta.

  5. Tā domā visi nezombētie Atbildēt

    Ernis Purnis 24. februāris, 2014 02:09 Atbildēt

    Nu,noziegums ir noziegums, vainīgajiem sods pienākas un sodam jābūt bargam, bet…vai Bībelē nav teikts – nekrāj mantu ko rūsa un kods maitā…
    Un vai tad baznīcai un tās kalpiem nevajadzētu būt šī Bībela teksta paraugiem, nevis baznīcām un mācītājiem būt par visiem labi zināma mantas, naudas un greznības avotiem, kas ir tiešs iemesls laupīšanai un tieši bagāto aplaupīšanai, gan arī pelnīts melnsvārču nicināšanas iemesls tautas sļānos.

  6. “Latviešu cilvēki.” – – – – – Bet, acīmredzot, kārtīgi krieviskoti. Vārdu nav? Ja zagle jau “desmitreiz tiesāta”, tad kāpēc viņa atrodas brīvībā? Kāda jēga ir Latvijas tiesām — lai tiesneši varētu saņemt algas?

  7. Labdien, god. baznīca tēvs INGARS STEPKĀNS. Ļoti skumji bija lasīt par nelaimes, kas atnesa Jums nelieši. Goda vārds, drīz nelaimīgie tiks meklēt Jūsu palīdzību. Es novēlu Jums spēku gara un prāta, gan
    labu veselību.
    Ar patiesu cieņu

  8. 1990. GADĀ DZIMUSI UN DESMITREIZ TIESĀTA? ..

  9. Viss,kas atrodas baznīcā kalpo mums cilvēkiem un palīdz mūsu veselībai -gan fiziskai ,gan garīgai !
    PRIESTERA INGARA LŪGŠANAS ir uzcēlušas daudzus LATVIJĀ no slimības gultas!

  10. jakas tik ja piedzivotpat baz nicas macitajam tas ir loti maz gau es litu 15 gadiemobligati

  11. Nu,noziegums ir noziegums, vainīgajiem sods pienākas un sodam jābūt bargam, bet…vai Bībelē nav teikts – nekrāj mantu ko rūsa un kods maitā…
    Un vai tad baznīcai un tās kalpiem nevajadzētu būt šī Bībela teksta paraugiem, nevis baznīcām un mācītājiem būt par visiem labi zināma mantas, naudas un greznības avotiem, kas ir tiešs iemesls laupīšanai un tieši bagāto aplaupīšanai, gan arī pelnīts melnsvārču nicināšanas iemesls tautas sļānos.

Medību laikā sievietei iešauj kājā Sestdien Kurzemē medību laikā kāda sieviete guvusi šautu brūci kājā.
Draugiem Facebook Twitter Google+