×
Mobilā versija
Brīdinājums +20.2°C
Meldra, Meldris, Melisa
Sestdiena, 21. jūlijs, 2018
4. aprīlis, 2018
Drukāt

Nejaukties pareizticīgo baznīcas iekšējās lietās (9)

pareizticigo_baznica

Ilustratīvs attēls

Autors ir ekonomikas doktors Aleksandrs Rubanovskis.

Latvijas Republikas Likums “Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām” paredz, ka Lielā Piektdiena, Pirmās Lieldienas, otro Lieldienu diena un Vasarsvētki arī ir svētku dienas, tātad brīvdienas. Šos svētkus svinam datumos, kas atbilst katoļu, luterāņu, baptistu un citu no tām atdalījušos konfesiju (turpmāk – Rietumu kristiešu) tradīcijai. Normatīvajos aktos gan nav minēts, saskaņā ar kādiem principiem vai tradīcijām nosakāmi Lieldienu un Vasarsvētku kā svētku dienu datumi.

Nav juridiska pamatojuma apgalvot, ka valsts svētku dienas ir baznīcas svētku dienas. Valstij ir plašas tiesības izlemt un noteikt dienas, kuras kļūs par valstī svinamām dienām, vienlaikus arī izlemt par šo svētku apzīmējumu. Valsts svētku noteikšanas mērķis ir atzīmēt notikumus, kas demokrātiskā procesā atzīti par nozīmīgākajiem valsts attīstībā. Nacionālajiem svētkiem tāpat kā valsts simboliem ir saliedējoša, sabiedrību vienojoša un izglītojoša, sabiedrības izpratni veidojoša nozīme. Arī Eiropas Cilvēktiesību tiesa ir atzinusi, ka nacionālajiem svētkiem veltīti pasākumi demokrātiskā valstī kalpo pacifisma mērķiem un sabiedriskajām interesēm.

Valsts izvēli par labu vienai vai otrai svētku dienai var balstīt valsts notikumos, vēsturiskos faktos, tautas tradīcijās, reliģiskās tradīcijās un citos sabiedrībai kopumā svarīgos aspektos. Iespējams, dienas, kas noteiktas kā valsts svētku dienas, var sakrist arī ar kādas atsevišķas sabiedrības daļas svinētiem svētkiem vai tai nozīmīgiem notikumiem. Tomēr šī iemesla dēļ valsts svētki savu būtību nemaina, un tos tādēļ nevajadzētu definēt kā atsevišķas sabiedrības daļas vai grupas svētkus.

Likumā nav norādīts, ka minētie svētki ir kādas konkrētas reliģiskās organizācijas vai konfesijas reliģiskie svētki. Pasaules praksē katra valsts izvēlas vienu no kalendāriem, pēc kura svin Ziemassvētkus un Lieldienas. Valstīs, kur izplatīta Rietumu kristiešu reliģija, kas ir vairākums Eiropas Savienības valstu, par valsts svētkiem tiek uzskatītas Lieldienas pēc minēto reliģiju kalendāra. Savukārt valstīs, kur ir izplatīta pareizticība, piemēram, lielākā daļa Krievijā, par valsts svētkiem tiek uzskatītas Lieldienas pēc pareizticīgo kalendāra.

Lieldienu un Vasarsvētku dienas noteikšana balstīta tradīcijā. MK rīkojums, kas noteiktu, ka konkrētajā gadā konkrētajā datumā svinamas Lieldienas un Vasarsvētki, netiek izdots. Lieldienu brīvdienu datumus neprecizē arī neviens cits normatīvais akts.

Latvijā Lieldienas un Vasarsvētkus svin, balstoties Rietumu kristīgās baznīcas, kura lieto Gregora kalendāru, tradīcijā. Līdz ar to Rietumu kristiešu Lieldienas un Vasarsvētki pārsvarā nesakrīt ar pareizticīgo un vecticībnieku svētkiem, kuri pieturas pie Jūlija kalendāra.

Rietumu kristieši Lieldienas svin ne agrāk par 22. martu un ne vēlāk par 25. aprīli, savukārt Austrumu kristieši – starp 4. aprīli un 8. maiju. Reizi vairākos gados gan Austrumu, gan Rietumu kristiešiem Lieldienas iekrīt vienā datumā. 

Latvijā ir tradīcijas, kuras pastāvēja un pastāv, tās ir Rietumu kristiešu. Un šos dominējošos svētkus svētīja vienmēr.

Paskatīsimies, kā tas ir Krievijas pareizticīgo baznīcā. Šogad Austrumu pareizticīgo baznīca Lieldienas svin 8. aprīlī – tā ir svētku diena un vienlaicīgi brīvdiena. Nedēļu pirms Lieldienām sauc par “Седмица” – uzsvars uz otro zilbi (varbūt analogs ir Klusā nedēļa). Šo nedēļu ievēro ticīgie un baznīcu apmeklē ārpus darba laika. Lieldienas 8. aprīlis ir svētku diena un brīvdiena (svētdiena). Šogad 17. aprīlī pareizticīgo baznīca atzīmē “Радоница” (no vārda “радость” – uzsvars uz pirmo zilbi) sauc arī par Vecāku dienu. Šī diena ir izejama svētku diena. Kā redzams, tad nekādas Lieldienu papildu brīvdienas nav. Tātad, ja Latvijā piešķirtu pareizticīgajiem papildus brīvdienas, tad tā būtu jaukšanās Krievijas un tās pareizticīgo baznīcas iekšējās lietās. (Līdzīgi tas ir arī ar Ziemassvētkiem.)

Pievienot komentāru

Komentāri (9)

  1. Kurš sevi cienošs CILVĒKS var pievērst skatu uz to velna perēkli ko sauc par bazņicu??? Vajag izklaides, ejiet uz teātriem , koncertiem, lielveikaliem,ekskursijām. Brauciet un izklaidējiet savas smadzenes ar patīkamām lietām, nevis skatiet, kā jūsu maku patukšot no melnsvārču-niekkalbju puses. Cieniet sevi un esiet sev DIEVI TIE KUNGI, ja jums tā tīk kādam kalpot, ne sev pašam.

  2. Baznīcas,velns ar ārā, atdalītas no valsts, kas te ko pļerkstēt, norociet. Kuram sevi cienošam cilvēkam vajag sū.a baznīceli ar tiem velna izdzimumiem Cieniet sevi, ticiet saviem spēkiem, un būs labi, mīļie tautieši, mani pagāniņi

  3. Pseidoreliģisko oraganizāciju LPB vada netiklis un bijušais čekas stukačs Augstisvētītais Metropolīts Aleksandrsko kopā ar 2 saviem gultas puišiem Jānīti Jelgavā un “Bučīņu”Daugavpilī.

  4. Lieldienas vienmēr ir svētdienā! Papildus brīvdienas jau parasti izmanto neticīgie, lai aizceļotu pie radiniekiem vai padarītu kādus mājsaimniecības darbus. Ticīgie pielāgojas, pirmssvētku nedēļā iet uz savu baznīcu vakarā pēc darba vai agrāk no rīta. Nesaprotu, kurš te ceļ traci? Nudien izskatās, ka kāds politiķis grib par katru cenu izpausties kā pareizticīgo labvēlis…

  5. Pravietisnejaukais Atbildēt

    Liels troksnis. Ja ir liels troksnis, man vienmēr rodas sajūta, ka aiz tā trokšņa grib kaut ko noslēpt. Kas ir Baznīca? Vai Latvijā esošās atbilst definīcijai?

  6. Krievijas pareizticīgo baznīca ir imperiāls iestādījums.

  7. Iz "Ontūna Mazpusāna© arChīva" Atbildēt

    ;))))))

    “Kas arī bija jāpierāda”, kā ir sacīts. Tātad – šajā pašreizējā MUĻĶU zemes SILES “de(R)mokrātiskās valsts” parodijā “eurolatv(ĀN)ijā” un tās pa lēto angažētajos “lojālpatrEJotiskajos” masmēdekļos klaji PRETLIKUMĪGA un nožēlojami prasta C_E_N_Z_Ū_R_A rullē, vēl joprojām?!? ;)))

    “Jo vairāk (lumpen)sabiedrība attālinās no patiesības, jo vairāk (un lopiski trulāk) tā neieredz tos (normālos cilvēkus), kuri to vēsta.”
    / apt.cit.aut. – Džordžs Orvels /

    =======

    Ir sacīts: “Pretinieks (galvenokārt – tikai šķietamais jeb tendenciozi iedomātais “pretinieks”), kurš atklāj mūsu kļūdas, ir pat nesalīdzināmi vērtīgāks nekā šķietamais “draugs”, kurš vēlas tās noslēpt.”

    Un, arī: “Gudrs ir NEVIS tas, kas pa glupo “kaujas uz dzīvību un nāvi” ar stipr(āk)u pretinieku (vai pat iedomātu “ienaidnieku”), BET GAN – tas, kuram pietiek jēgas, vēlmes un varēšanas šādu iedomātu “pretinieku / ienaidnieku” padarīt par savu sabiedroto.” 😉

    =======

    Mediju ziņa (2014. gads): “Kā zināms, pēcpadomju Latvijā sabiedrības uzticēšanās žurnālistiem ir drūma problēma. Laiku pa laikam medijos parādās publikācijas par mūsu atsevišķu žurnālistu negodīgo rīcību gan informācijas iegūšanas laikā, gan informācijas tendenciozajā izmantošanā. Mūsu žurnālistikai nav laba morālā slava. Slikti ir tas, ka mūsu žurnālistikā nav konstatējams profesionālais korporatīvisms, aizsargājot savas profesionāli korporatīvās intereses un tajā skaitā savā kontingentā veicot paškritisku vietējās žurnālistikas analīzi, kā arī vajadzības gadījumā nosodot profesionālo normu pārkāpējus. Bet tagad (…) no tā būtiski cieš ne tikai mūsu žurnālistikas ja tā gaužām necilais profesionālais “mundieris”, bet arī visas valsts reputācija.” … ( cit.vied.aut. – zinātnieks un publicists Arturs Priedītis, publikācija “Vai nelietis var būt parlamenta priekšsēdētājs?” )
    ——-
    .
    “Muļķu Zemē – TĀ vi’š i’!…”
    ( …[p]ar MZ SILES “valsts” angažētajiem ‘masmēdekļiem’ )
    ( ‘tekošā momenta aktualizējums’ – iz “O.M.© arChīva” )
    .
    “Caur to ar’ esam slaveni, ka…”
    Šīs “valsts” ‘masu mēdekļi’,
    Pirms “glupo pūli” NOZOMBĒ ~
    Šos pašCENZŪRA izkastrē:
    .
    Ja Saimnieks pauž, ka “melns ir balts” ~
    Top “žurnālistiem” ‘feiss’ tik “salds”,
    Ka pašiem “dūša apšķiebjas” ~
    Dēļ ANGAŽĒTAS …(mel)šanas:
    .
    “Šai Muļķu Zemes “valstī” VISS,
    Ir tā, kā Saimnieks CENZĒJIS ~
    Ja “melns ir balts”, tad – tā vi’š i’,
    Mums ‘nespīd’ citi “viedokļi”!
    .
    Ja Saimnieks pavēl “nospārdīt” ~
    Pa “masmēdekļiem” iz..(gānīt),
    Jebko, kas “nelojāls” vai “svešs”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – paknaps “kešs”)!
    .
    Ja Saimnieks rukšķ (pēc Orvela),
    Ka “četras kājas” = “vērtība”,
    Bet “divas kājas” = “nerullē”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – kretinē)!
    .
    Ja Saimnieks kviec, ka “Krievi nāk!!!”
    Un gvelž, ka “MZ “valstij” VĀKS,
    Bez rietum-OKUPANTIEM ‘briest’!!!”
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – totāls “sviests”)!
    .
    Ja Sainieks ķērc: “Wooow – “hibrīdkarš”,
    JAU grauj šo “valsti”, gadiem garš!!!”
    Kā maitas putns, ap …(‘jūdzies’),
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “bauri” smies)!
    .
    Ja Saimnieks grib, lai “stukačiem”,
    No “skapja” gļēvi smirdošiem,
    Tiek “cieņa” ZOMBĒTA un “gods”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – pelnīts sods)!
    .
    Ja Saimnieks “prezentē”, ka šis,
    Ir “balts un pūkains” kustonis,
    Ne trekni rijošs SILES lops,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “profīts” skops)!
    .
    Ja Saimnieks uzdod samelot,
    Un “masmēdekļos” publiskot,
    Par SILES ‘rebēm’ “leģendas”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – BLEFS ir tas)!
    .
    Ja Saimnieks glaimus pieprasa,
    Iekš ANGAŽĒTA “mēdekļa” ~
    ‘Pūš’ “žurnālists”, lai “pūlis” dzird:
    “Yesss – tā vi’š i’!…” (kaut – šķērmi smird)…”

    Ja ZOMBĒTĀJS šķiet “goda vīrs”,
    Kam medijs der kā “mušpapīrs”,
    Pie kura ‘salīp’ VIENTIEŠI,
    Tad – MUĻĶU Zemē tā ‘vi’š i’!
    .
    Bet – tie, kas “nelien” (…) Saimniekiem,
    Tiek “CENZĒTI” no “mēdekļiem”:
    “Kam riebjas VERGOT “lojāli” ~
    Lai lasās… (dillēs), TĀ vi’š i’!…”

    =====

    Oriģinālversijas = “O.M.© blogā”:
    [ CENZĒTS ]
    u.c.

    MUĻĶU, totāli nozombētu LUMPEŅU, bezcerīgi aprobežotu “lojālpatrEJotu”, patoloģiski defektīvu “SILEI pietuvinātu lielāko kretīnu”, “proāmurikāniski orientētu gejropedālisku deRmoliberastu” rasistiski militārhistēriskās propagandas skarbi traumētu “biogaļas izstrādājumu”, demonstratīvi kriminālrecidīva “ķēķa tiesiskuma” SISTĒMĀ parazitējošu “(ekskre)mentu”, “prok(tologu)”, “(bez)godību” u.c. taml. šinderu, klaji PRETLIKUMĪGAS “revolucionārās pārliecības” lopiski trulu zombijfanu, derdzīgi glumu “(p)(ie)līdēju” un nožēlojami gļēvu “kluso mīzēju” zeme SILES “valsts” parodija “eurolatv(ĀN)ija”, XXI gadsimts.

    P.S. Visi “O.M.© arChīvā” fiksētie notikumi ir ienākušies vienīgi Lielp!sānu Pilsoniski Suverēnajā Republikā (LPSR), Ontūna Mazpusāna jurisdikcijā. Visas tēmas, pieminētie personāži, apstākļi u.t.t. ir visīstākie izdomājumi. Interesentiem (t.sk. – privāti) & lietišķai saziņai: ontuns.mazpusans(et)inbox. lv .

  8. Pirms kara Latvijas pareizticīgā baznīca bija Konstantinopoles patriarhāta pārziņā ar augstu neatkarības pakāpi, un svinēja Lieldienas – ak, pārsteigums – kopā ar mums pārējiem, pēc kopīga kalendāra. Lūk, tas ir pareizais lietu stāvoklis un pie tā jāatgriežas.

    • Tāmnieks/luterānis Atbildēt

      Tur jau tas suns ir aprakts! Tikai mūsu vājoņiem nav dūšas salikt punktus uz “i”, nosaukt lietas īstajos vārdos un turēt taisnu muguru. Latvijas pareizticīgo baznīca NAV Krievijas pareizticīgo baznīca! To vajag saprast. Beidzot jāatjauno mūsu pareizticīgo baznīcas pilnvaras Latvijā un miers mājās! Ja krievi grib dzīvot pareizticībā, lūdzu, bet Latvijas pareizticībā!!! Latvijā taču krievi nedien krievu armijā, bet Latvijas, kādēļ gan ar baznīcu lai būtu citādāk?
      Varas neizlēmība rada nevajadzīgus strīdus, Saeimas mīkstie dod miglainas cerības un spriedze aug, sevišķi pirms vēlēšanām, kad pat visi sliktie izliekas par pūkainīšiem. bet “taisnības bruņinieki” sauc palīgā rūķīti, kas tup aiz augstā sarkano ķieģeļu mūra un rotaļājas ar vēl neredzētām raķetītēm..

Draugiem Facebook Twitter Google+