Mobilā versija
+3.5°C
Elizabete, Betija, Liza, Līze
Sestdiena, 18. novembris, 2017
28. oktobris, 2017
Drukāt

Agris Liepiņš: Kauns, Izglītības ministrija, kauns! (35)

Foto - Timurs SubhankulovsFoto - Timurs Subhankulovs

Agris Liepiņš

Ir noticis neticamais – Izglītības ministrija beidzot izšķīrusies par pāreju uz izglītību valsts valodā! Nav vēl lāgā pateikusi, bet jau sabijusies un sāk taisnoties televizoru ekrānos – pāreja notikšot pakāpeniski, daudzi krievvalodīgie skolēni jau šodien izvēlas kārtot eksāmenus latviešu valodā un tamlīdzīgi. Kā anekdotē par kaķi, kuram saimnieks cirta nost asti pa gabaliņiem, lai nebūtu tik sāpīgi. Ne par ko nav jātaisnojas! Manuprāt, neviens no ierēdņu piesauktajiem argumentiem nav pārliecinošs un uzskatāmi liecina vien par ministrijas klerku mūžīgo neizlēmību, bailīgumu un nevēlēšanos neko mainīt.

Pirmkārt publiskajās diskusijās līdz apnikumam nav jāskandē vārdi – pāreja uz izglītību latviešu valodā, jo teiktais neizsaka lietas būtību. Tā vietā konsekventi jālieto jēdziens – pāreja uz izglītību valsts valodā. Šai niansei ir būtiska nozīme. Ja latviešiem tas liekas pašsaprotami, tad daudzi sveštautieši vēl aizvien nav pieņēmuši domu, ka latviešu valoda un Latvijas valsts ir nesaraujami jēdzieni. Viņu izpratnē Latvijas valsts tikpat labi var sadzīvot ar jēdzienu “krievu valoda”. To, ka Latvijā valsts valoda ir latviešu, viņi gan dzirdējuši, bet nav apjēguši. Nav arī bijis vajadzības to apjēgt, lieliski var iztikt ar krievu. Tomēr ir liela atšķirība, kā pasaka – es negribu, lai manam bērnam liek mācīties latviešu valodā, vai – es negribu, lai manam bērnam liek mācīties valsts valodā. Pirmajā variantā kaut nedaudz, tomēr pavīd šaubas par asimilāciju, un oponenti to steidzas izmantot. Tāpēc gari, plaši jāpārliecina, ka latviešu valodas zināšanas nevis ierobežos, bet palīdzēs jaunietim iekļauties sabiedrībā. Otrajā gadījumā oponenta arguments ir vienkārši dumjš, un, to paužot, viņš kļūst smieklīgs. Tikpat labi varētu teikt – es negribu zināt tās valsts valodu, kuras pilsonis vai pastāvīgais iedzīvotājs esmu.

Nenopietni skan arī apgalvojums, ka pakāpeniska pāreja uz mācībām valsts valodā nepieciešama tāpēc, ka trūkstot skolotāju, kuri valsts valodu sveštautiešiem varētu mācīt. Latvijas izglītības iestādēs nemaz nevar strādāt skolotāji bez teicamām valsts valodas zināšanām! To nosaka likums. Ja tādi sveštautiešu skolās strādā, tas liecina tikai par vienu – Latvijas Izglītības ministrija un citas uzraugošās institūcijas nav spējīgas kontrolēt, kas notiek Latvijas valsts pakļautībā esošajās mazākumtautību skolās. Ja arguments par sliktajām skolotāju valsts valodas zināšanām izskanētu 90. gados, varbūt varētu saprast, bet kaut ko tādu klausīties divdesmit septiņus gadus pēc neatkarības atjaunošanas ir mazliet dīvaini. Kauns, Izglītības ministrija, kauns! Ja reiz stāvoklis ir tik bēdīgs, risinājumiem vajadzētu būt radikāliem.

Latvijas Universitāte sagatavo filologus, viņu pienākums pret savu valsti būtu doties uz mazākumtautību skolām un mācīt valsts valodu. Skolotāji ar vājām valsts valodas zināšanām no darba jāatlaiž! Nekas nevar būt graujošāks par muļļāšanos. Trīs pārejas gadi tiks izmantoti nevis valsts valodas apguvei, bet jauniešu prātu mulsināšanai. Šo krievvalodīgo skolu pedagogu attieksmi esmu vērojis gadiem, vadot ekskursijas senlatviešu koka pilī Lielvārdē. Aprakstīšu tipisku situāciju. No autobusa izkāpj 3. – 4. klases skolēni. Es viņiem jautāju – vai saprotat latviešu valodu? Bērni korī atbild, ka saprot, viņos nav noraidošas attieksmes. Tad no aizmugures izslejas skolotājas stāvs un atskan jautājums krievu valodā – bērni, vai patiešām jūs visi saprotat latviešu valodu? No šā mirkļa skolēni vairs latviešu valodu nesaprot.

Šī situācija atkārtojas no reizes uz reizi, ar katru gadu uzstājīgāk. No desmit mazākumtautību skolēnu grupām vismaz septiņās noteikti. Vai patiešām Izglītības ministrijai liekas, ka vajadzīgs pārejas periods? Lai no desmit grupām visās desmit atskanētu skolēnus pret valsts valodas lietošanu noskaņojošais jautājums? Un nevajadzētu slēpties aiz kopējā mazākumtautību skolas jēdziena – tās dažas, kuru pedagogi šo jautājumu neuzdeva, bija lietuviešu un baltkrievu skolas. Lai kā būtu, izglītības ministrs Kārlis Šadurskis ir sācis valstij vajadzīgu darbu. Mums viņš jāatbalsta, pretējā gadījumā visa uzmanība tiek pievērsta Lindermana līmeņa aktīvistu noputējušajiem plakātiem. Rodas iespaids, ka latviešiem jautājums par izglītību valsts valodā nerūp un laika gaitā atrisināsies pats no sevis. Atcerēsimies vienu – latvieši ir Latvijas valsts pamatnācija, mēs katrs esam atbildīgi par to, kas notiek mūsu valstī. Ne Briseles birokrāti, nedz Putina hakeri, bet mēs – latvieši. Latvijas valsts pamattauta.

Pievienot komentāru

Komentāri (35)

  1. Mazais trollis atbalstot pāreju uz vienotu izglītību valsts valodā sācis rakstīt latviski.

    Pagaidām tikai epizodiski, tikai kā citātu no cita komentāra, bet tomēr – pats!!

    Patiesa evolūcija!!!

    Ne ko pielikt, ne atņemt!!!

    Un nepagāja nemaz tik ilgs laiks!!!

    Atliek tikai arī pārējiem (domāti bērni) ļaut apgūt valsts valodu!!

    Veiksmi!!!

  2. Nav ko ilgāk muļļāties ar steigu uz latviešu valodu.Interesanti ka Latvijā par nodokļu maksātāju naudu uztur mums naidīgas valsts valodu.Paskatoties uz piketētājiem jau uzreiz skaidrs kas negrib mācīties tie veči un vecenes sen varēja aizbraukt uz savu rodinu nu tad nebūs tā suņu valoda vajadzīga.Interesanti valsts intereses neatbalsta bet prom arī nebrauc.Laižat uz savu maskavu un miers virs zemes un cilv ēkiem labs prāts.Dzirdat dzimtene jūs sauc.

    • Nu istinnij ariec! Mezdu prochim, mi toze platim nalogi! I toze imeem pravo trebovatj praviljnogo rashodovanija nashih nalogov! Vot ti, pohodja, nazval svoj sobstvennij jazik – “suņu valoda”, navernoje ot boljshoj ljubvi?!
      Latvija i nasha rodina toze! Pora eto ponjarj! I mi ne nenvidim latishskij jazik, kak dumajete vi, mi prosto ljubim svoih detej, i hotim im dobra. Tochno tak ze, kak i vi sami. Toljko i vsego.

  3. Tieši Tā!

  4. Pilnīgi piekrītu !!!

  5. Ja Tautai netraucē (nav karu, dabas katastrofu, u.t.t.) , tad 20-25 gadu laikā tā dubultojas!!

    Vajadzīga ekonomiskā drošība, pārliecība par rītdienu!!!

    Tad jau būs!

  6. Sito idiotisko vardu ieviesa “izredzeti” ,jo zinot TIKAI krievu , citu vini nav spejigi apgut, viniem ir kauns sevi saukt par krievu ,jo vini nav krievi ,bet nezinamas izcelsmes “sovoki”. Bet par valodas referendu ,kas ir super arguments , lai slegtu krievu skolas ,bailigie ieredni kluse. Un vel , valodu nevajag uzspiest ,bet sagadat tadu situaciju ,ja nemak ,tad lai dara ko ko grib . Mums tak ir demokratiska Valsts.

  7. Ko nozīmē “pakāpeniski ” ? Tie būtu vēl 30 vai 100 gadi ?? Ja jau gandrīz 30 gadu laikā tā saucamās bilingvālās skolas nav bērnus integrējušas vienotas politiskas nācijas izveidei un skolu vadības nekaunīgi paziņo ,ka valsts valoda ir necilvēcīgi grūta un nav apgūstama ,tad ar to pasaka skaidri un nepārprotami – nemācīsimies valsts valodu ! Kāds tur pakāpenisms..katrs pakāpiens 50 gadu garumâ ?

  8. Ir na latiškom govoritj nehotjascije!!!

    Izmirstoša suga!

  9. Atkārtots lūgums Atbildēt

    Sis lūgums tika LA redakcijai izteikts 23. Oktobrī par rakstu “Krievvalodīgie piketē pret mācībām valsts valodā.” Proti: Cien . LA redakcija, beidziet lietotapzīmējumu “krievvalodīgie”! Iedzīvinot šo apzīmējumu ikdienas apritē jūs lejat ūdeni uz krievijas impēriski-ideoloģisko plānu “ruskij mir.” Beidziet veidot Latvijas nācijas pretmetu, proti, “krievvalodīgo” nāciju. Latvijā ir mazākumtautības t.i citas nacionālas un etniskas identitātes pārstāvji. Latvijā nav tāda “krievvalodīgo” mazākumtautība! Un vēl. Ja jums, žurnālisti, trūkst saprašanas par politiskiem. filosofiskiem vai antropoloģiskiem nojēgumiem, tad jautājiet zinātniekiem, bet nevis iedomājieties sevi par visu zinošiem cilvēkiem.

  10. Kauns ir ari par to, ka esam ta iedrteseti pat te, iestajoties par valsts valodu, Latvijas valsti, lietot meligos Kremla ieviestos jedzienus – ka mazakumtautiba,, kas neatbilst patiesibai, bet noskano uz it ka kadu tiesibu ieverosanu, kas tiem nekada veida nepienakas, jo faktiski ir PRIVILEGIJAS uz citu tautu DISKRIMINACIJAS rekina.
    Mazakumtautiba Latvija ir tikai 1, tie ir livi. Parejie ir viss kas, tikai ne mazakumtautibas. Varbut lingvistiskas minoritates, kuras nezin kadu iemeslu del cita valsti lieto kadu ar to nesaistitu valodu. Jeb vienkarsi KOLONISTU, iecelotaju pecteci, kuri NEGRIB macities valsts valodu, tadejadi izradot klaju NECIENU valstij, kura ieradusies. Bet tadai ricibai tacu ari ir “zales”. Nepatik valsts, visas durvis vala, pat jastimule tadu nelojalo, faktiski 5. kolonnas izcelosana uz tiem tikamu valsti. Nemaz nerunajot par kuditaju ierobezosanu un sauksanu pie kriminalas atbildibas. Un te nav vietas atrunam par varda brivibu, utml. Tas ir pretvalstiskas darbibas.

  11. Brīnišķīgi!!

    Lai arī lēnām, tomēr nepieciešamie spēki ir apvienojušies un vienota izglītība valsts valodā tuvojas ar katru dienu!!!

    Papildus arguments – Latvijā jaundzimušie bērni no 0-10 gadiem 82%- 83%. Loģiski, ka nav bērnu, kas ies citās skolās kā latviešu!!! Loģiski, ka arī samazināsies skolu skaits!!!

    Lai kaut ko iegūtu ir jāiegulda, nevis nepārtraukti jāčīkst!!!

    Paldies katram par ieguldījumu, lai izglītība valsts finansētās skolās notiktu valsts valodā!!!

    Paldies katram.

  12. Paldies, Patiesi vārdi!

  13. Radio pārraidē krievu skolas direktorei nebija kauna prasīt, lai MAKSIMA vadība organizē stulbajām krievēm bezmaksas latviešu valodas kursus 30 gadus pēc neatkarības pasludināšanas. Tiešām ārprāts! Cik tādi bezmaksas jau nav bijuši! Juglas mūzikas skolā skolotāja, kurai 90. gadā bija 30 gadi, nesaprot nevienu vienkāršu paplašinātu teikumu un pat netaisās saprast.

  14. Mūsu bezmugurkaulnieki pēc 25 neatkarības gadiem vēl taisnojas par pāreju uz izglītību valsts valodā……. KAUNS!!!

    • Tiešām kauns ! 26. gadus reformas un reformas . Esam taču neatkarīga Valsts ,bet izglītības jomā tik spriež un domā . Skolotāji sāk strādāt augusta beigās ,vai arī 1. septembrī ,bet mūsu Izglītības ministrija vēl nav pateikusi konkrēti par darba samaksu ,tikai tagad atkal murgo,ka samazinās skolu skaitu -tad skolotāju alga sasniegšot 1500 eiro . Interesanti ,kāpēc saeimas deputātu algu pielikums ar 1. 01.2118.gadā jau apstiprināts , tāpat ministru un ierēdņu atalgojums skaidrs . Vai tiešām pedagogi ir pielīdzināti pensionāriem ,kuriem 1. oktobrī piemet dažus eiro? Kad vienreiz Valstī būs kartība ? Ja gads sākas 1. 01 . – mainās likumi ,mainās nodokļi ,tad arī pensijām un skolotāju algu jautājumiem jābūt skaidrībai uz 1. 01 . sekojošā gadā !

  15. Soņa ukrainlatviešvaoldīgā Atbildēt

    Izcils un patiess komentārs. Papildinu un jautāju Latvijas un LA žurnaļistiem, politiķiem, cik ilgi jūs kalposiet okupācijas un čekistu izgudrojumam – “krievvalodīgie”?

    “Krievvalodīgie”- čekistu izgudrojums, lai šķeltu nacionālās valstis pamattautībā un visas pārējās – “krievvalodīgie”, kuru kopā sanāk samērojami lielāka masa.
    Kas tie tādi krievvalodīgie – migranti, okupanti, okupācijas realizētāji, kas, paskaidrojiet?
    Kaut gruzīni, tatāri, ukraiņi un citas tautības nevēlas, jūtas aizvainoti, ka viņus iekļauj pie kaut kādas surogāttautības grupām un Latvijā tieši – šķeļ Latviju latviešos un “krievvalodīgajos. Arī krieviem tas ir pazemojums. Vai tad krievi vairs nav krievi, bet kaut kāda samaitātā , tautas grupa, kaut kādi, atvainojos, „salašņas”? Un latvieši, kuri pārvalda krievu valodu – arī „krievvalodīgie vai krievveidīgie salaņsas? ” Arī Ukrainā bija izvirzīts jautājums par “krievvalodīgo” diskrimināciju, ko “jāaizsargā”?! Latviju šķelt divās nometnēs – tā ir tieša nacionālā naida kurināšana, plašs citu tautību aizskārums un pazemošana, lai kas šo vārdu izrunā vai pielieto (arī reitingu taisīšanā).

  16. Lieta tāda, ka no “komandas” viens no komandieriem, laikam vārdā Raimonds, iespējams atkārtojot to no komndas centra, kas izvietots kaut kur puzes mežos, pateica – pa – kā – pe – nis – ki, jo stāsta, ka mums esot nerakstīta sadarbības vienošanās ar SaSkaņu (saīsināti – ar partiju SS) , ka mēs viens otram nekaitēsim vai tml., un neļausim tai VIENOTĪBA likvidēt skolu segregāciju, kas vajadzīga naida kurināšanai, politikas taisīšanai, 5.kolonas audzināšanai.

    Tie, nabadziņi kā bāreņi neko nevar rea;izēt bez “KOMAMDAS”, jo arī TB/LNNK/NA “latvietības” programmas pūtēji pūš šši koalīcijas : ZZS un SS tarē un nekad nebauro, ka mēs ar VIENOTĪBU, par latvietību.
    NA ir sava “latvietības” izpratne – neļaut nekādas reformas.

    Ne velti arī padzina savu ministru Jāni Bordānu. Te jums ir NA politika un naivo latvietīšu balsu zvejošana, muļka dzīšana.

  17. Tieši tā – valsts valoda. Un nav jāslēdz Bolderājā vidusskola, kur mācības notiek valsts valodā, bet apkārtējās skolas, kur mācību valoda krievu. Un tāpat Latgalē.

  18. par LA redakcijas, žurnālistu muļķību Atbildēt

    Jūsu muļķība izpaužas lejot ūdeni uz krievijas impēriskās ideoloģijas dzirnavām, uz krievijas valdības/prezidenta impērisko projektu “ruskij mir!” proti, LA redakcija un žurnālisti popularizē t.i. pieradina tautu pie apzīmējuma “krievvalodīgie”, bet nevis cīnās pret šādu apzīmējumu.
    Vai LA redakcija ir zinoša, ka Latvijā ir viena nācija, viena valoda, kur nojēgums “Nācija” ietver sevī mazākumtautības (etnosi), bet nevis citas nācijas t.i. nacionalitātes! Vai LA redakcija un žurnālisti savos rakstos popularizē krievijas impērijas kroplo ideju, jeb juridisko muļķību, kura ir ierakstīta krievijas konstitūcijā? Tur ir takstīts, ka Krievija ir daudznacionāla valsts, lai gan suverenitātes līmenis krievijas federācijas dalībniekiem nebūt nav valstisks. LA, jūsu zināšanai (!) : Nācija ir politisks jēdziens, kurpretī tautība, etnoss ir antropoloģijas zinātnei piederošs. Tātad “daudznacionāla valsts” nekādīgi nevar būt federācija! (zināšanai:krievija ir federatīva valsts)
    Vai LA apzināti sajauc šos divus iepriekšminētos nojēgumus (?), proti “mazākumtautības” un “krievvalodīgie?” Pirmais apzīmē latviešu videi svešu kultūru, kuru ir jāiekļauj latviskā vidē, kurpretī otrs apzīmējums “krievvalodīgie” nozīmē nācijas apzīmējumu un pretnostatījumu Latvijas nācijai. “Krievvalodīgo” idejā krievu valoda nav mazākumtautības valoda (!). Tātad LA apzināti jauc kopā “kultūras” ar “nācijas” identitāti!
    Nevienā Latvijas likumā nav minēts tāds nojēgums kā “krievvalodīgie.” Latvijas centieni saliedēt (integrēt) sabiedrību ir balstīti uz mazākumtautību (etnisku kultūru) saliedēšanu. Latvijā par mazākumtautībām tiek uzskatītas sekokojošas mazākumtautības: krievu, poļu, ebreju, ukraiņu, igauņu, lietuviešu un baltkrievu, kā tas ir minēts Ārlietu Ministrijas mājas lapā (“Valsts finansēta izglītība Latvijā tiek īstenota septiņās mazākumtautību izglītības programmās”) un arī Tiesībsarga biroja 2014. gada pētījumā „Bilingvālā izglītība.”
    Tātad, Latvijā krievu valodā runājošie ir etniskas kultūras pārstāvji (viena no mazākumtautībām) kuras saliedēšanai ar latviešu tautu, latviešu valodas prasme ir obligāts nosacījums, lai veidotos viena politiska Latvijas nācija. Sludinot jaunradīto “krievvalodīgo” nāciju, LA redakcija un žurnālisti sadala Latvijas nāciju, veidojot divkopienu valsti!

    • Sajēgtgribētāja Atbildēt

      Kas ir ,,nojēgums ,, ? Nopietnas , kardināli svarīgas tēmas skaidrojot , laikam jālieto termini , un tādi, kas ir ar juridisku spēku. Par jēgu un nojēgumu, sajēgumu var diskutēt valodnieku konferencēs .

  19. Visi sapratīgie,normālie Latvijas grafisti atbalsta Liepiņa k-ga viedokli!

    • A ja – net!!! I prekrati vorovatj chuzije niki, suka!

      • esmu vienreizejs mudaks, tapec nemaku valsts valodu, bet vavuloju tikai vergi slenga, kurs apvieno dazadus beztautas kremlim paklautos. Negribu but brivs – but vergam ir man lidzigo daba. Tapat ka totals tupums un augstpratiba, kalpot savam saimniekam un nist visus citus.

        • Nu ti to tochno mudak!!! Ne ja zapretil russkij jazik na etom portale! Vashi moderatori eto sdelali! Ja latishskij znaju, no pisatj budu po russki vsjo ravno!

  20. Par ko īsti Liepiņš kaunina Šadurski un ministriju?

Draugiem Facebook Twitter Google+