Mobilā versija
Brīdinājums -2.4°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
27. maijs, 2013
Drukāt

Nenovērtētais dārzenis – biete


Foto - Baiba BucenieceFoto - Baiba Buceniece

Bez bietēm neizdosies kārtīga aukstā zupa, ko tik ļoti kārojas karstā vasaras dienā, un arī vinegrets un sātīgā “siļķe kažokā” nav iedomājama bez šā dārzeņa. Tomēr bietes joprojām bieži ir nenovērtētas. 


 

Balandu dzimtas augs galda biete, ko mūsdienās ceļam galdā, reiz cēlies no savvaļas bietēm, kas vēl aizvien brīvā dabā sastopamas Āzijā un Vidusjūras zemēs. Dārzeņu vērtības skalā kāposti, burkāni un bietes ierindojas viens aiz otra. Turklāt jāpatur prātā, ka biešu uzturvērtība, tās uzglabājot, nekļūst mazāka, tādēļ šos dārzeņus uzturā ieteicams lietot augu gadu.

Uztura speciāliste Inga Širina: – Bietes ir ļoti vērtīgs vitamīnu, minerālvielu un balastvielu avots. 100 g biešu satur aptuveni 40 kcal, ko galvenokārt rada ogļhidrāti – 8,5 g. Bietes satur arī C vitamīnu, B grupas vitamīnus, folijskābi, fosforu, kāliju, dzelzi un magniju. Biešu lapiņas satur pat daudz vairāk C vitamīna nekā sakne. Šā sakņauga sastāvā ir arī daudz antioksidantu, kam piemīt pretvēža iedarbība.

Izvēloties bieti, priekšroka jādod tumšākas krāsas bumbulim, jo tas ir augstvērtīgāks un satur mazāk kokšķiedru. Tāpat kā citus dārzeņus un augļus, kas satur C vitamīnu, arī bietes neiesaka uzglabāt nomizotas, jo C vitamīns skābekļa ietekmē noārdās un līdz ar to mazinās dārzeņa uzturvērtība.

Vai bietes, kā agrāk ieteica mediķi, var lietot pret mazasinību?

– Nē, šo dārzeni noteikti nevar uzskatīt par vērtīgu dzelzs avotu un lietot anēmijas jeb mazasinības profilaksei vai vēl jo vairāk ārstēšanai. Tā sastāvā ir tikai apmēram 0,8 mg dzelzs, bet, piemēram, spinātos 4,1 mg, liellopa gaļā – 2,3 mg. Turklāt jāpatur prātā, ka no augu valsts produktiem dzelzs uzsūcas vismaz divas reizes mazāk, – paskaidro uztura speciāliste.

Vai bietes var ēst visi? Izrādās, vismaz līdz viena gada vecumam bietes nav vēlams iekļaut zīdaiņu uzturā, bet visiem pārējiem ļaudīm šis sakņaugs ir ieteicams, ar nosacījumu, ja organisms to labi pārstrādā. Bietes palīdz regulēt zarnu darbību, tādējādi veicinot vēdera izeju. Īpaši ieteicamas aknu un žultsvadu slimniekiem, uzsver Inga Širina.

Uzturā var lietot ne tikai vārītas, ceptas, kaltētas, skābētas un citādi sagatavotas bietes, bet arī dzert biešu sulu. Svaigi spiesta biešu sula normalizē asinīs hemoglobīna līmeni. To ieteicams lietot pēc smagu slimību pārciešanas vai organisma pārpūles, piemēram, dzemdībām. Jo tā palīdz atjaunot organismu. Skaistumkopšanā biešu sulu iesaka dzert, lai mazinātu ādas novecošanās procesu.

Jāpatur prātā, ka svaigi spiestu biešu sulu atšķirībā no citām augļu un dārzeņu sulām, kas jādzer uzreiz, ieteicams baudīt tikai aptuveni divas stundas pēc izspiešanas. Lietojot uzturā tikko spiestu šā dārzeņa sulu, var rasties žagas, slikta dūša, vemšana vai galvas reiboņi.

Ja biešu sulu, kam pievienots medus, dzer vienu stundu pirms gulētiešanas, tā līdz pret bezmiegu. Bet regulāri (trīs ēdamkarotes katru dienu) lietots biešu un kartupeļu sulas maisījums mazina nervozitāti un uzlabo depresīvu garastāvokli. Burkānu un biešu sulas maisījumu dēvē par prieka eliksīru. Pievienojot tam vēl ābolu, seleriju un gurķi, iegūst īstu spēka dziru. To ieteicams lietot katru dienu vismaz pusotru mēnesi. Biešu un kāpostu sula vairo darba spējas, mazina holesterīna līmeni asinīs un palīdz novērst audzēju draudus. Bietes ieteicams lietot arī cilvēkiem ar lieko svaru, sirds mazspēju, žultsceļu un aknu slimībām.

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+