Latvijā
Politika

Neskatoties uz aizliegumu, “Latvijas valsts ceļi” slēgs līgumu ar SIA “Reck” par 8 miljoniem 16


Ilustratīvs foto.
Ilustratīvs foto.
Foto – LETA/Edijs Pālēns

Četru miljonu sadārdzinājums par luksoforiem un svēršanas ierīcēm. Tas būs izdevies valsts uzņēmumam “Latvijas valsts ceļi”.

Iepirkumu uzraudzības birojs tam bija aizliedzis slēgt līgumu ar konkursa uzvarētāju SIA “Reck”, kas piedāvā cenu 8,5 miljoni eiro, tomēr “Latvijas valsts ceļi” spītīgi nolēmuši pie šī pretendenta pieturēties, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.

Lai pamatotu vajadzību samaksāt dārgāk, Satiksmes ministrijas uzņēmums pasūtīs jau otro pētījumu, tam tērējot vismaz 10 000 eiro.
2016.gadā valsts uzņēmums “Latvijas valsts ceļi” nolēma rīkot plašu konkursu, lai vienā sistēmā savienotu luksoforus, svēršanas iekārtas, meteostacijas, ātruma indikatorus un citas iekārtas. Bija paredzēts ceļus modernizēt trīs gadu laikā, un valsts budžetā tam paredzēja 4 miljonus eiro.

Konkursā pieteicās lietuviešu uzņēmums “FIMA” ar cenu 3,6 miljoni un pašmāju SIA “Reck”, kas prasīja 8,5 miljonus. “FIMU” konkursa komisija noraidīja, jo tai nebija precīzi tieši tās svaru iekārtas, kādas norādītas nolikumā. Bija palicis pretendents “Reck”, un radās problēma, kā lai slēdz līgumu ar SIA, kura piedāvātā cena tik milzīgos apjomos pārsniedz budžeta iespējas.

Tādā gadījumā likums ļauj iepirkumu izbeigt un sludināt jaunu. Tomēr valsts ceļu valdes loceklis Edgars Strods nolēma spītīgi turēties pie uzvarētāja un veikt pētījumu par piedāvātās cenas pamatotību. Kā ekspertu piesaistīja Rīgas pašvaldības uzņēmuma “Rīgas gaisma” speciālistu Edmundu Krēsli. Viņš pāris nedēļu laikā ar uzdevumu tika galā un secināja, ka 8,5 miljoni ir adekvāta cena. “Latvijas valsts ceļi” SIA “Reck” pasludināja par konkursa uzvarētāju.

Uz jautājumu, vai nemulsināja tas, ka ir par 5 miljoniem dārgāks nekā budžetā paredzēts finansējums, “Latvijas valsts ceļu” valdes loceklis Edgars Strods atbild, ka “ja es nemaldos, tad ir tā, ka tika izvērtētas arī šīs otras cenas, tika pieaicināti eksperti, kas konstatēja, ka cenas ir atbilstošas tirgus situācijai”.

Par šo lēmumu Iepirkumu uzraudzības birojā sūdzējās zaudētājs SIA “FIMA”. Janvāra beigās IUB sūdzību izskatīja un “Latvijas valsts ceļiem” aizliedza slēgt līgumu ar SIA “Reck”.

Iepirkumu uzraudzības biroja vadītāja Dace Gailes skaidro: “Tātad pie tās informācijas, kas bija mūsu rīcībā un tika skatīta sūdzībā, mēs secinājām, ka nebija pamata pieņemt lēmumu atzīt SIA “Reck” par uzvarētāju”.

Iepirkumu uzraugu lēmums nebija kategorisks. IUB atstāja iespēju turpināt sarunas ar kādu no pretendentiem par līguma slēgšanu, ja tas novērš iepirkuma laikā konstatētos trūkumus. “Latvijas valsts ceļi” atkal izvēlējās vienoties ar dārgāko pretendentu SIA “Reck”. Taču, lai pārliecinātu valsti, ka izvēle ir laba, nolēma iztērēt vismaz 10 000 eiro vēl vienam pētījumam. Šoreiz algošot auditorkompāniju.

Ja auditoru slēdziens valsts uzņēmumu apmierinās, tad plānots prasīt papildus naudu valsts budžeā.

Līdz šim bija aprēķināts, ka nākamajos 3 gados jātērē 4 miljoni. Satiksmes ministrs Uldis Augulis iepriekš “Nekā personīga” teica, ka pie šīs summas arī būtu jāpieturas. Tagad politiķis savu nostāju ir mainījis.

Ir vēl kāds apstāklis, kas paver iespēju SIA “Reck” tikt pie 8,5 miljonu eiro līguma. Konkursa zaudētājs lietuviešu uzņēmums “FIMA” nolēmis Iepirkuma uzraudzības birojā vairs nesūdzēties. “FIMA” uzvarējis kādā citā “Latvijas valsts ceļu” konkursā – aprīkos “Via Baltica” šoseju. Otrs pretendents konkursā bija SIA “Reck”, kas sākotnēji bija iesniedzis sūdzību Iepirkumu birojā, bet nu to ir atsaucis.

“FIMA” vadītāja Olita Augustovska noliedz, ka savus lēmumus būtu saskaņojusi ar SIA “Reck”.

Konkurences padomes priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama šajā gadījumā saskata risku, ka varētu būt notikusi aizliegta vienošanās.
Ābrama arī pieļauj, ka augsto cenu veicinājis uzņēmums “Latvijas valsts ceļi”, pieprasot pārāk daudz pakalpojumus vienā iepirkumā, kur var pieteikties tikai divi uzņēmumi Latvijā.

“Latvijas valsts ceļi” saka, ka likums prasa uzņēmumam vienoties ar SIA “Reck”, neraugoties uz milzīgo cenu.

“Latvijas valsts ceļu” valdes loceklis Strods cer, ka valsts papildus naudu iedos un ar dārgo piegādātāju izdosies vienoties, lai jau gada otrajā pusē varētu sākt darbus luksaforu uzstādīšanas darbus. SIA “Reck” piedāvājums paredz, ka šos darbus veiks apakšuzņēmums “Lucidus”, kuru agrāk sauca “Moduls Interjers”, un kas daļēji pieder uzņēmēja Māra Martinsona bērniem.

“Latvijas valsts ceļi” ir secinājuši, ka lietuviešu uzņēmuma “FIMA” piedāvājums šajā konkursā ir bijis ar pārāk pazeminātām cenām. Tomēr tas nav traucējis šo uzņēmumu pasludināt par uzvarētāju citā “Latvijas valsts ceļu” konkursā.

LA.lv