Foto: Artis Drēziņš

Arī pēc video policijas šefs nevar pateikt vainīgo gājēja notriekšanā 2

Sestdien, 13.jūlijā, Jēkabpilī, Rīgas ielā, Moto festivāla laikā uz gājēju pārejas motociklists notrieca gājēju. Brīdī, kad festivāla dalībnieki bija devušies parādes braucienā pa pilsētas ielām, kāds vīrietis, vadot motociklu “Suzuki”, uzbrauca gājējam, kurš šķērsoja gājēju pāreju. Cieta visi trīs iesaistītie.

Reklāma
Reklāma
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Veselam
Neviens to pat nenojauta – pasaulē populāros kosmētikas produktos vēzi izraisošas ķīmiskas vielas 800 reižu pārsniedz normu 42
Lasīt citas ziņas

Valsts policijas Jēkabpils iecirkņa priekšnieks Zigmunds Januševskis nebaidās teikt, ka viņš nezina, kurš vai kas tieši juridiski vainīgs ceļu satiksmes negadījumā. Šis negadījums pāršalca visu Latviju, un kā parasti cilvēki sadalījās motociklistu draugos un nedraugos, kaut gan bija arī neitrāli vērtētāji.

Taču skaidrības nebija. Incidents tika arī nofilmēts, un viss skaidri redzams, bet policijas priekšnieks nevar pateikt vainīgo… Z. Januševskis teic, ka tikai pirmajā brīdī viss ir skaidrs – patiesībā konkrētais gadījums esot neviennozīmīgs un visu pa plauktiņiem saliks izmeklēšana. Viņš arī visu nevarot zināt.

CITI ŠOBRĪD LASA

Z. Januševskis: Notiek izmeklēšana, un tiks nozīmētas ekspertīzes, lai varētu iegūt pierādījumus, kurus pētīt. Notikušajā ir virkne cēloņsakarību, ap­stākļu sakritību, kas jāizzina, lai varētu nonākt pie secinājumiem. Negadījums jāvērtē no likuma viedokļa un kopsakarā.

Bet pats taču esat domājis par notikušo un analizējis?

Protams. Braucienam rūpīgi gatavojāmies sadarbībā ar pašvaldību un organizētājiem – motoklubu “Brīvības gari”: plānojām maršrutu, aplēsām dalībnieku skaitu, iezīmējām riska faktorus, lielāko uzmanību pievēršot krustojumiem, kur palīdzēja brīvprātīgie zaļās vestēs, kuru uzdevums bija aicināt citus transporta līdzekļus palaist motobraucēju kolonnu. Līdz šim visi braucieni – un tādi bijuši vismaz pēdējos desmit gadus – noritējuši bez incidentiem.

Varbūt nevajag organizētu kolonnu: lai motobraucēji brauc paši, kā grib, un atbild par sekām? Un lai katrs satiksmes dalībnieks, tostarp gājējs, ievēro ceļu satiksmes noteikumus!

No likuma viedokļa patiešām nekas netraucē motociklistiem savākties jebkurā vietā un skaitā un vienkārši braukt. Bet no drošības viedokļa labāk tomēr ir organizēta kolonna. Iedomājieties 800 motociklus, cik šoreiz bija Jēkabpilī… Organizēta kolonna ceļā pavada īsāku laiku un ir mazāk riska faktoru. Priekšā brauca trafarets automobilis un divi motocikli ar skaņas un gaismas signāliem, aizmugurē – tāds pats automobilis.

Reklāma
Reklāma

Jā, bet tomēr notika negadījums. Un visus galvenokārt interesē, kurš pārkāpa noteikumus: gājējs vai motocikla vadītājs?

Jau bez izmeklēšanas rezultātiem varu pateikt: neuzmanīgi bija abi. Bet runājot vispārīgi: pa ceļu virzās kolonna, cilvēki to redz un saprot, kas tas ir, un ļauj virzīties. Tajā pašā laikā arī kolonnā braucošajiem neviens nav atcēlis ceļu satiksmes noteikumus. Ja tevi laiž, tad brauc, ja nelaiž – nebrauc.

Ikdienā mēs jau arī ar to saskaramies, piemēram, darbojas tā saucamais rāvējslēdzēja princips, kad cits citu palaiž, kaut gan noteikumi to neliek darīt. Arī ātrumam jābūt tādam, lai varētu droši apstāties, atbildot gan par sevi, gan par citiem satiksmes dalībniekiem.

Atbildība attiecas arī uz gājējiem, kuri mēdz būt pārāk pašpārliecināti un šķērso brauktuvi, nepārliecinoties, vai transporta līdzeklis vispār spējīgs apstāties. Runājot par konkrēto gadījumu, domāju, ka ne gājējam tajā brīdī vajadzēja iet un ne motociklistam vajadzēja uzbraukt.

Redziet, kaut kādus secinājumus no jums tomēr izdevās izspiest… Kā motobraucējs varu piebilst, ka, braucot kolonnā, veidojas tā saucamais čūskas efekts: lai arī cik vienmērīgi un lēni virzās priekšgals, kolonnas aste raustās.

Pagriezienu, līkumu, bedru dēļ kolonnas aizmugurē ātrums ir nevienmērīgāks, iznāk pat kādreiz apstāties, tad bieži strauji kāpināt tempu, lai nepazaudētu kolonnu. Un, starp citu, izretojusies kolonna arī ir bīstama, jo tajā kāds var mēģināt iespraukties no malas, kā tas arī bija Jēkabpils gadījumā.

Jā, tā ir, bet tas vienalga nedod tiesības pārsniegt ātrumu. Es arī esmu motobraucējs un ļoti labi zinu arī to, ka ar motociklu daudz grūtāk braukt lēni, piemēram, desmit kilometrus stundā, nekā simts kilometru stundā. Es gan braucu viens un motobraucēju pasākumos nepiedalos.

Kā būs turpmāk? Vai pie katras gājēju pārejas un krustojuma dežurēs policists?

Varam modulēt visdažādākās situācijas, bet nekad nebūs 100% drošības. Arī policistu var ignorēt un mesties pāri ielai… Bija ideja, ka brauciena maršrutu vajadzētu ar lentēm norobežot. Bet arī šo lenti var ignorēt.

Skaidrs, ka drošības pasākumi motobraucienu laikā turpmāk būs lielāki – un ne tikai Jēkabpilī, par ko šaubu nav, bet, prognozēju, arī visā Latvijā. Līdz šim vairāk domājām par transporta līdzekļiem: lai kolonnā esošie neiebrauc citos un lai citi neiebrauc kolonnā. Tagad lielāku uzmanību pievērsīsim gājējiem. Bet es tomēr gribu uzsvērt: ne jau vienmēr vajag likuma burtu, bieži pietiek ar veselo saprātu.

SKAIDROJUMS

Valsts policijas oficiāls skaidrojums:

“Situācijā, kad pārvietojas kolonna, kuru pavada Valsts policija ar iedegtām zilām un sarkanām bākugunīm, skaņas signāliem priekšā un ar iedegtu mirgojošu zilu bākuguni aizmugurē, visiem pārējiem satiksmes dalībniekiem atbilstoši ceļu satiksmes noteikumiem ir jādod tai ceļš. Ātruma ierobežojums, ar kādu jāpārvietojas pavadītā kolonna, nav reglamentēts.

Tomēr jānorāda, ka tiem satiksmes dalībniekiem, kuri atrodas kolonnā, ir jādara viss, lai nodrošinātu satiksmes drošību. Tāpat arī pārējiem satiksmes dalībniekiem, tostarp arī gājējiem, ir jāpārliecinās par drošību, piemēram, vai tiek dots ceļš ielas šķērsošanai.”