Mobilā versija
-2.2°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
19. marts, 2013
Drukāt

No Baltijas līdz Melnajai jūrai


Foto - Ivars BušmanisFoto - Ivars Bušmanis

“Zubr” ir četrus gadus mērķtiecīgi īstenots projekts, lai Latvija kā tranzītvalsts spētu savienot Skandināviju ar Turciju un vēl tālāk – ar Austrumiem. Jāatzīst, Latvija kopā ar Igauniju šo ceļu iet pāris gadus iepakaļ Lietuvai, kuras projekts “Viking” maršrutā Odesa–Klaipēda jau darbojas kopš 2003. gada. “Zubr” konteinervilciens “Zubr” jau ir nonācis līdz dažādiem galapunktiem Ukrainā, bet vēl nav nonācis pārkraušanai Melnās jūras ostās. 


 

“Zubr” pret “Viking”

“Ldz Cargo” valdes loceklis Kaspars Gerhards atzīst, ka pašlaik kravu plūsma no Ventspils Melnās jūras virzienā ir minimāla, tāpēc jāpanāk, lai tā virzītos ne tikai virzienā no ziemeļiem un dienvidiem, bet arī no dienvidiem uz Latviju.

“Te valda dzīva konkurence, paralēli kravas daudz lielākā apjomā pārvadā lietuviešu “Viking”, Krievija no Sanktpēterburgas pa savu teritoriju nogādā līdz Novorosijskas ostai. Arī Polija domā par kravu virzīšanu caur Ukrainu no 
jūras.”

Tāpēc Valsts prezidenta Andra Bērziņa oficiālās valsts vizītes Ukrainā galvenais panākums ir noslēgtais nodomu protokols par sadarbību transporta koridora attīstībā starp Baltijas jūru un Melno jūru, ko ceturtdien, 14. martā, Kijevā parakstīja satiksmes ministrs Anrijs Matīss un Ukrainas infrastruktūras ministrs Vladimirs Kozaks. Atbalsts “Zubr” projektam (vienīgais piesauktais konkrētais projekts!) izteikts arī abu valstu vadītāju kopīgajā paziņojumā.

“Pie tā arī turpmāk strādāsim, lai nodrošinātu pēc iespējas izdevīgākus nosacījumus šai kravu plūsmai un nodrošinātu “Zubr” konkurētspēju,” pēc līguma parakstīšanas apliecināja satiksmes ministrs Antrijs Matīss, saistot turpmāko darbu ar Turcijas prezidenta vizīti Latvijā aprīļa sākumā.

 

Dzelzceļa galos – aktīvas ostas

Guntis Drunka, Ventspils brīvostas pārvaldnieka vietnieks, piektdien Odesā parakstīja sadarbības līgumu ar Odesas jūras tirdzniecības ostu par sadarbību kravu apgrozījuma veicināšanā. “Šis līgums vistiešākajā veidā saistīts ar “Zubr” projektu, jo abas puses apņēmāmies piesaistīt kravas tam. Apmainīsimies ar informāciju par kravām, veiksim vilciena “Zubr” maršruta mārketingu, ieteiksim loģistikas un kuģošanas kompānijām vienam otra puses ostas,” viņš tulko līgumu.

“Varjagi, ja negāja tirdzniecība ar grieķiem, izvilka zobenus. Labi, ka tagad var noslēgt abpusēji izdevīgu līgumu. Jebkura krava, kas nāks no Skandināvijas caur Ventspils ostu, varēs nonākt Odesas ostā. Un otrādi,” viņš piebilst. Arī viņam bijušas cerīgas sarunas ar uzņēmējiem, kuri organizē kravu plūsmu.

Odesas jūras tirdzniecības ostas pārvaldnieks Jurijs Vaskovs pēc līguma parakstīšanas minēja, ka Odesas ostā būtiski pārbūvēts terminālis konteinerkravu uzņemšanai, “lielu uzsvaru liekot uz “Zubr” attīstību”. Piebilde gan vērtējama kā pieklājības frāze, jo konteinerkravas līdz šim nāk pa citām līnijām.

 

Aicina baltiešus vilcienus apvienot
Map_ZUBRa_8

Vasilijs Zubkovs, AS “Plaske” padomnieks, ļoti rezervēti uzņem latviešu entuziasmu. Saprotams, jo vienlaikus viņš ir konkurējošās “Viking” līnijas pārstāvis Ukrainā. Šī loģistikas kompānija ir līderis Ukrainā, kas organizē kravu transportu pa jūru, dzelzceļu un ar auto.

Viņš biznesa iespējas “Zubr” projektā saskata ne jau transporta un ostu piedāvājumā (jau tagad kravas bez grūtībām nonāk Skandināvijā, tiesa, caur Klaipēdas ostu). Tāpēc Vasilijs Zubkovs aicina apvienot “Viking” un “Zubr”: “Man nav saprotams, kāpēc runājat par diviem projektiem – domāju, ka Baltijā jūs dzīvojat draudzīgi kā brāļi. /../ Mums Ukrainā pienāk un pa vienu ceļu cauri iziet gan “Viking”, gan “Zubr”, taču par abiem kopā nepietiek, lai pilnībā noslogotu Ukrainas dzelzceļu, kaut gan 2012. gadā kravu apjoms pieauga trīs reizes. Konteinervilciena sastāvā var būt gan “Zubr”, gan “Viking” vagoni – pēc tam Minskā tos sašķirotu. Pagaidām gan vieni, gan otri ir vāji attīstīti. Galvenais, ko vest?”

Cik nopratu pēc viņa, kā arī citu ukraiņu teiktā – sadarbībā ar Latviju viņi ieinteresēti tikai tad, ja Latvijas puses spēs pagriezt tranzīta kravas no Turcijas uz Skandināviju caur Ukrainu, nevis kā tagad – lielākoties caur Grieķiju vai Krieviju.

 

Fakti

Konteinervilciens “Zubr”

Latvijā konteinervilciena operators ir SIA “LDz Cargo Loģistika”.

“Latvijas dzelzceļam” ir trīs konteinervilcieni – vilciens “Zubr” kursē no Rīgas līdz Melnajai jūrai; konteinervilciens “Baltika-Tranzit” nogādā kravas līdz Kazahstānai; “Rīgas ekspresis” regulāri ved kravas no Rīgas uz Maskavu un atpakaļ.

2009. gada 21. jūlijā vilciens “Zubr” uzsāka regulāru satiksmi Rīga – Minska.

2010. gada 29. jūlijā Rīgā Latvijas un Ukrainas 3. starpvalstu komisijas sēdē toreizējā satiksmes ministra K. Gerharda vadībā Ukrainas puse tika aicināta iesaistīties projektā.

Avots: “Latvijas dzelzceļš”

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+