Kultūra
Māksla

No debesu augstumiem uz zemes: 12 apustuļu skulptūras Doma dārzā 0


Kompozicionāli skulptūras izvietotas tā, lai tēlu attiecībās veidotos stāsts. Šī atsevišķo figūru nesaraujamā vienotība raisa daudznozīmību, rada tēlu izteiksmību un dinamiku.
Kompozicionāli skulptūras izvietotas tā, lai tēlu attiecībās veidotos stāsts. Šī atsevišķo figūru nesaraujamā vienotība raisa daudznozīmību, rada tēlu izteiksmību un dinamiku.
Kompozicionāli skulptūras izvietotas tā, lai tēlu attiecībās veidotos stāsts. Šī atsevišķo figūru nesaraujamā vienotība raisa daudznozīmību, rada tēlu izteiksmību un dinamiku.

Rīgas Doma dārzā līdz novembra beigām skatāma tēlnieka Sanda Aispura personālizstāde “utt.” – 12 apustuļu skulptūras. Salīdzinot ar ierasti monumentāliem tēliem, šie ir mazāki – apmēram cilvēka augumā, tādējādi aicinot reflektēt par šodienu, saskatīt apustuļu psiholoģisko portretu līdzību ar mūsdienu vīriešu tēliem. Tāpēc par skulptūru modeļiem izraudzīti laikabiedri. Skulptūras tēlnieks veidojis sešus gadus. Pēcāk tās atradīsies Bruknā, sakrālajā laukumā līdzās baznīcai.

Ideja par apustuļu skulptūru veidošanu tēlniekam radusies, dzīvojot Florencē. To īstenot palīdzējis katoļu priesteris Andrejs Mediņš, kurš šobrīd vada Bruknas kopienu. Abi satikušies Sanda Aispura dzimtajā pilsētā Kandavā, pateicoties Sanda omītei, kura mazdēlu aizvedusi uz baznīcu. Uzziņā par apustuļiem daudz palīdzējis mākslas zinātnieks Andris Priede.

Lai gan skulptūras ir sakrāls darbs un tie ir apustuļi, tomēr figūras vairāk domātas kā apustuļu psiholoģiskie portreti. Tēlnieks tos raksturojis ar pozu, kustībām. “Jēzus mācekļi jau arī bija cilvēki, tādi paši kā mēs. Ar tām pašām īpašībām, vājajām un stiprajām pusēm. Veidojot viņus, es atklāju arī savus pārdzīvojumus dažādos dzīves brīžos,” akcentē mākslinieks. Viņaprāt, Jēzus mācekļi esam arī mēs, tie sekotāji, tie turpinātāji. Ja no viņiem noņemtu moceklības simbolus, viņi varētu būt jebkurš no mums. Izstāde, kas lieliski iederas Doma dārzā, aicina domāt par ideāliem, par katra cilvēka izvēlēto ceļu un par tiem, kas gatavi upurēt dārgāko garīgo vērtību vārdā.

Galerijas nosaukums

Uzziņa

Sandis Aispurs (1983) absolvējis Latvijas Mākslas akadēmijas Tēlniecības nodaļu. Vairāki viņa darbi (“Klusā daba” Botāniskajā dārzā un “Mala” Viesturdārzā) ir tapuši sadarbībā ar Brigitu Zelču-Aispuri, tos finansējis Borisa un Ināras Teterevu fonds programmā “Māksla publiskā telpā”.

LA.lv