Foto Valts Kleins

No sāpīgiem lēmumiem līdz peļņai. Saruna ar “airBaltic” vadītāju Martinu Gausu 14

Lidsabiedrībai “airBaltic” šis gads ir īpašs – maršrutu kartē parādījušies vairāk nekā desmit jauni galamērķi, sākti lidojumi ar pasaulē modernāko lidmašīnu “Bombardier CS300”, pieaudzis apkalpoto pasažieru skaits. Kopš 2011. gada kompāniju vada Martins Gauss. Ievadot meklētājā viņa vārdu, parādās virkne rakstu, kur tiek apspriests, cik viņš nopelna. Mani interesē, ko viņš dara. Par to mūsu saruna.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai 188
Lasīt citas ziņas

Kad 2011. gada nogalē jūs pārņēmāt nacionālo aviokompāniju, tā strādāja ar zaudējumiem. Tagad “airBaltic” ir stabili pelnošs uzņēmums. Kas ir šā veiksmes stāsta pamatā?
Kad pārņēmu kompāniju, tā faktiski bija bankrotējusi. Valdība nolēma, ka ir jāveic biznesa restrukturizācija. Mēs samazinājām uzņēmumu, fokusējoties tikai uz tām dažām lietām, kas varētu kļūt ienesīgas. Protams, štatu samazināšana ir emocionāli ļoti grūts process, taču svaru kausos bija likts uzņēmuma liktenis un iespēja saglabāt darba vietas atlikušajai daļai personāla, tāpēc visas iesaistītās puses vienojās par šādu risinājumu. Panākumi, kādus guvām, apliecina, ka tas bija pareizs lēmums. Jo kādā brīdī notika pavērsiens – uzņēmums sāka pelnīt un es ceru, ka tā būs arī turpmāk.
Jebkurā biznesā, ja tas strādā ar zaudējumiem, ir jāveic nopietnas pārmaiņas. Tas bija sāpīgu lēmumu laiks, mums no daudz kā nācās šķirties, taču tagad visi ir laimīgi. Protams, šīs pārmaiņas neveicu es viens, ar mani kopā bija un ir visa mūsu komanda.

Tagad jums ir jauns biznesa plāns “Horizon 2021”. Kāds ir tā mērķis?
Mūsu pirmais biznesa plāns “Reshape” jeb “Pārveidošana” bija izmaksu, personāla un flotes samazināšanas plāns. 2015. gadā noteicām jaunu plānu, kura mērķis nu jau ir nevis samazināt, bet paplašināt. “Horizon 2021” ir peļņas pieauguma stratēģijas plāns. Neilgi pirms 2021. gada nāksim klajā ar nākamo.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ar jaunu apvārsni?
(Smejas.) Varbūt ar saullēktu.

Mūsu “airBaltic” ir viena no pasaulē zaļākajām lidsabiedrībām. Kāds ir abreviatūras AMBER atšifrējums, un vai varam teikt, ka ar šo projektu Rīga rāda Eiropai, ka arī aviācijā ir jāiet modernizācijas ceļš?
Projekta AMBER nosaukums ir abreviatūra no “Arrival Modernization for Better Efficiency in Riga” jeb ielidojumu modernizācija efektivitātes paaugstināšanai Rīgā. Citām aviokompānijām ir vairākas bāzes, piemēram, “Ryanair” ir ap 20 bāzu dažādās pilsētās un valstīs, savukārt visas mūsu lidmašīnas ir izvietotas vienuviet. Mēs bāzējamies Rīgā, te ir mūsu mājas. Tas nozīmē, ka gandrīz puse lidojumu vai nu sākas, vai beidzas Rīgā. Tāpēc mums ir tik svarīgi veikt šīs lielās pārmaiņas tieši Rīgā. Izmantojot modernās tehnoloģijas, esam izveidojuši ielidošanas trajektoriju, kas ir īsāka un efektīvāka nekā tradicionālā standarta. Agrāk augstumu samazināja ar mazo gāzi, taču gāja kā pa kāpnēm: nolaižas zemāk, tad kādu gabalu palido uz priekšu, tad atkal samazina augstumu un atkal palido uz priekšu. Tagad nav nepieciešamas kāpnes, jo lidmašīnā ir dators, kas var izskaitļot visizdevīgāko trajektoriju, un pilots uzreiz jau no pašas augšas var veikt nosēšanos pēc jaunās, daudz izdevīgākās shēmas. Samazinās distance, samazinās degvielas patēriņš un līdz ar to arī izmeši. Turklāt tagad var piezemēties līdz sekundei precīzi, kas nozīmē, ka uzlabojas gaisa satiksmes vadība, efektīvāk var ievadīt lidmašīnu kopumu, neradot sastrēgumus. Agrāk lidmašīnai bija jānosēžas ar plus mīnus vairāku minūšu pielaidēm, tagad lidmašīna var piezemēties precīzi izkalkulētā sekundē. Tas garantē arī daudz lielāku drošību.