Nocenotā tehnika… Uzticēties? 1

“Esmu dzirdējusi, ka Rīgā ir veikali, kur par samazinātu cenu var iegādāties sadzīves tehniku ar nelieliem vizuāliem defektiem? Kur atrast šos veikalus? Cik droši iegādāties šādu nocenotu preci?” 
Viktorija B. Baložos

Reklāma
Reklāma

 

Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 43
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
Lasīt citas ziņas

Iegādāties sadzīves tehniku veikalos, kur to pārdod ar nelieliem vizuāliem defektiem, patiesībā ir liela laimes spēle. Var paveikties, bet var arī nopirkt brāķi, kuru nav iespējams salabot, vai arī remonts izmaksā dārgāk nekā pati prece. Kāpēc tā?

 

Ar ko īsti riskējam?

Zem nosaukuma nocenota prece (ir pārdevēji, kas to sauc par preci ar nelieliem vizuāliem defektiem) var slēpties ļoti atšķirīgas izcelsmes lietas, līdz ar to iespējamais kvalitātes risks – no minimāla līdz ļoti augstam.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ideāli, ja izdodas atrast preci, kura tiešām ir jauna, bet skaitās jau lietota un tāpēc nocenota, jo, piemēram, kāds to ir iegādājies, bet pēc tam no pirkuma atteicies. Risks šajā gadījumā ir minimāls, taču ikdienā šādas izdevības ir ārkārtīgi retas.

 

Drīzāk var gadīties prece, kurai bojājumi radušies transportēšanas laikā – vai nu veikalā atvesta ar defektiem, vai arī pircējs iegādājies un, kad pasūtījums pienācis, konstatējis vizuālus defektus (piemēram, skrāpējumus, nolauztu rokturi, slēdzi, utt).

 

Kurš vēlas jaunu ledusskapi ar lielu švīku sānos, turklāt par pilnu cenu? Tātad šī tiešām ir jauna un kvalitatīva prece, kas nav pārdota tikai tāpēc, ka transportējot apskādēta, un risks iegādājoties tad ir pavisam minimāls. Bet lielākoties jau visi pārdevēji mēģina to iestāstīt, lai gan patiesībā šis nebūt nav regulārs iemesls, kāpēc sadzīves tehnika nonāk nocenoto preču veikalos.

Daudz biežāk tomēr precei ir bijis kāds rūpniecisks defekts, kas teorētiski ir novērsts, un tagad to piedāvā pircējam.

Kā zināms, defekti var būt visdažādākie. Ja tā ir niecīga detaļa, kas nomainīta, viss kārtībā. Bet, ja, piemēram, ledusskapja korpusā nav iepildītas termoizolējošās putas, labticīgo ieguvēju sagaida astronomisks elektrības rēķins, vai arī – ja veļas mašīnai ir nopietns defekts vadības blokā, tā ik pa laikam bez īpaša iemesla atteiksies darīt savu darbu. Turklāt vēl ļoti svarīgi, kas ir labojis bojāto preci. Taupības nolūkos dažādi pagrīdes darboņi to dara pašu spēkiem un tad sludinājumos piedāvā transportēšanas laikā mazliet defektētu sadzīves tehniku, lai gan patiesībā tā ir savākta pat izgāztuvēs, uz kurieni izved izbrāķētos ražojumus. Šajā gadījumā pastāv vislielākais risks, ka, ekonomējot līdzekļus, būsiet tos tikai velti izšķieduši. Tad jau drošāk ir doties uz lielajiem nocenoto sadzīves preču veikaliem, kur vismaz piedāvā garantijas un neviens arī nemelo, acīs skatīdamies.

Reklāma
Reklāma

Tikpat riskants ir variants, ja tā ir lietota prece, kas atdota pārdevējam garantijas laikā, vai arī piedāvāta uzpircējam, jo saimniekam vairs nav bijusi vajadzīga. Risks, iegādājoties šādu tehniku, – ļoti dažāds. Minimāls, ja, piemēram, tā tiešām vasarnīcā tikai pāris reizes lietota. Augsts – ja tā jau vairākkārt nesekmīgi labota garantijas remonta laikā, līdz pircējs nav izturējis un pieprasījis jaunu preci. Šajā gadījumā perspektīva ir drūma, jo rūpnīcas brāķi, kuram nevar atrast iemeslu, iespējams, ik pa laikam vēl vajadzēs rādīt meistaram, lai dabūtu pie dzīvības. Tie ir lieli līdzekļi un laika patēriņš, plus vēl milzīga pacietība…

 

Vajadzīgs labs deguns!

Lai pirktu nocenotas vai izbrāķētas lietas, ir jābūt ķērienam kopējā katlā atrast kvalitatīvas preces. Ir cilvēki, kas pat jaunas neprot izvēlēties atbilstoši savām vajadzībām un pēc tam sūdzas, ka tvaika nosūcējs nespēj likvidēt smakas vai veļas mašīnai nav piemērota režīma vilnas mazgāšanai. Un ir arī eksperti, kas pat lielā brāķu kaudzē atrod izcilus eksemplārus. Ir jāapzinās savas iespējas un jānovērtē paša zināšanas, vai arī līdzi jāņem kāds meistars.

 

Parasti jau, rūpīgāk papētot, izdodas vismaz noteikt, vai prece ir jauna vai lietota. Ir dažādi sīkumi, kas par to liecina – gumijas, stikli, iekšējais korpuss un citi. Ja uz tiem ir nenozīmīgas švīkas, nemanāmi nosēdumi, metāla detaļām nav mirdzuma, tas nozīmē, ka šī tehnika kaut reizi ir darbināta.

 

Tikai daži pārdevēji attiecīgi marķē šīs preces, pie cenām liekot atbilstošas krāsas uzlīmes (jaunai, ar vizuāliem defektiem, lietotai).

Nopietni veikali savām nocenotajām precēm dod arī garantiju – pusgadu vai gadu (jaunai tehnikai minimālais termiņš ir divi gadi). Šajā gadījumā tiešām ļoti svarīgi, vai ir garantija un kas tajā ierakstīts. Likums paredz, ka pārdevējam ir jāinformē patērētājs, kāpēc konkrētā prece ir nocenota. Ja garantijas talonā ir minēti preces defekti, par tiem nekādas pretenzijas vairs nevarēsiet izteikt, jo esat bijis informēts. Patērētājs šajā gadījumā pats uzņemas risku. Bet, ja sadzīves tehnika nedarbojas vai tai parādās citi defekti, pārdevējam ir pienākums tos novērst garantijas laikā. Tāpēc svarīgi, lai šādai precei tas būtu kaut 3 vai 6 mēneši. Šajā laikā varēsiet pārbaudīt, ko īsti esat nopircis, un slēptos defektus tad pārdevējs novērsīs bez maksas.

Starp citu, pārdevēja dotais garantijas laiks nevar ierobežot pretenziju pieteikšanas laiku. Likums nosaka, ka patērētājam ir tiesības izvirzīt pretenzijas par preces kvalitāti divu gadu laikā no tās iegādāšanas brīža. Juridiski likums ir stiprāks par pārdevēja garantiju, taču praktiski šajās situācijās ir grūti panākt sev vēlamu rezultātu. Tomēr saprātīgi kompromisi vienmēr ir iespējami – galvenais, nenolaist rokas! Ja ir problēmas ar nocenotās sadzīves tehnikas kvalitāti, tās vajag risināt, vispirms vēršoties pie pārdevēja un atteikuma gadījumā konsultējoties ar Patērētāju tiesību aizsardzības centra speciālistiem (tālrunis 65452554).

 

Uzziņa

Lielākie nocenotu sadzīves preču pārdevēji:

• “Foron” (trīs veikali Rīgā: Anniņmuižas ielā 17, Ūnijas ielā 6 un Bruņinieku ielā 71);

•”BigBen” Rīgā, Ganību dambī 30/1;

•”Verners DE” (5 veikali Rīgā: Rāmuļu ielā 3, Brīvības ielā 169, Maskavas ielā 322, Nometņu ielā 12 un Tallinas ielā 91, kā arī Siguldā, Cēsīs, Limbažos, Valmierā, Ventspilī un Jēkabpilī).

 

 

Konsultēja Patērētāju tiesību aizsardzības centra Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Ilze Žunde.