Mobilā versija
+16.5°C
Meldra, Meldris, Melisa
Ceturtdiena, 20. jūlijs, 2017
20. jūnijs, 2017
Drukāt

Nodokļu reforma kā uzcepta zivs zupa (15)

Foto - Zane Bitere/LETAFoto - Zane Bitere/LETA

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK), kas ir lielākā uzņēmēju biedrība, aicina koalīciju sākt nodokļu reformu no baltas lapas, jo patlaban apspriestais variants samazinās iedzīvotāju ikmēneša ieņēmumus. Līdzīgs viedoklis ir arī Latvijas Darba devēju konfederācijai (LDDK). Abu organizāciju vadība neatbalsta sociālās apdrošināšanas iemaksu paaugstināšanu, lai rastu papildu finansējumu medicīnai.

“Ja salīdzinām nodokļu politikas reformu ar zupas vārīšanu, tad iztēlosimies, ka mēs sākam vārīt zivju zupu un tā izdodas gana laba. Atnāk viens un saka: klau, pieliekam tai klāt mazliet eklērīšus. Mēs cenšamies pārliecināt, ka tie īsti neiederas zivju zupā, bet – nu labi! Atnāk otrs un saka – varbūt kečupu piespiežam klāt! Mēs sakām: nav īsti vietā, bet varbūt… Bet tajā brīdī, kad kāds no tās zupas sāk ķeksēt ārā zivis un saka: mēs to zupu varbūt vēl uzcepsim, tad tā jau vairs nav zivju zupa un mēs runājam par pilnīgi citu produktu. Sākumā darbs pie nodokļu reformas virzījās ļoti labi, bet tagad tā zupa ir kļuvusi nebaudāma,” secina LTRK valdes priekšsēdētājs J. Endziņš. LTRK vadība uzskata, ka pēc tam, kad vidējā termiņa nodokļu reformas pamatnostādnes tika apstiprinātas valdībā, koalīcijas padomē tās tiek pārveidotas, ieviešot papildu nodokļus, jo īpaši darbaspēkam, virzot arī tādas iniciatīvas, kas kropļo paveikto darbu un nesasniedz nodokļu reformas mērķi.

Aicina atgriezties pie baltas lapas

J. Endziņš un LRTK prezidents Aigars Rostovskis prognozē, ka darbaspēka nodokļu celšana veicinās ēnu ekonomiku, nodokļu slogs tiks uzlikts tiem, kas jau līdz šim maksāja nodokļus. Samazināšoties uzņēmumu konkurētspēja un iedzīvotājiem – ienākumi. Tas savukārt veicināšot cilvēku aizbraukšanu, iekšējā patēriņa kritumu un uzņēmējdarbības vides attīstības būtisku bremzēšanos.

LRTK aicina koalīcijas padomi atgriezties pie baltas lapas un mēģināt vēlreiz ar svaigu galvu fokusēties uz tiem mērķiem, kas izvirzīti nodokļu reformas pamatnostādnēs, un vispirms iespējami drīzāk nonākt pie 1050 eiro neto vidējās algas, kas būtu stimuls cilvēkiem braukt mājās, nevis projām.

A. Rostovskis piedalījās premjera izveidotajā darba grupā, kas meklēja papildu finansējumu medicīnai. Tur izdevies kopīgi vienoties, ka apmēram 10% papildu naudas varot atrast veselības aprūpes sistēmas iekšējās rezervēs.

“Ja es uzzinu, ka kolēģis zāles Briselē nopērk četrreiz lētāk nekā Rīgā, tad rodas virkne jautājumu. Ja mēs izvērtētu, kādas medicīniskās iekārtas ir iepirktas un cik bieži tās tiek izmantotas, tad arī rastos jautājumi. Tikko atklāja Stradiņa slimnīcas jauno korpusu, bet tur trūkst anesteziologu. Tas parāda asimetriju, ka kaut kādās lietās mēs tērējam bezjēdzīgi. Tiesa, medicīnai vajag papildu naudu, bet tā jāieplūdina sistēmā tikai tajā brīdī, kad ir pilnīga skaidrība, ka nauda vairs netiek tērēta bezjēdzīgi. Kad tiks piešķirta papildu nauda, tad vajadzētu ņemt vērā Igaunijas pieredzi un izveidot uzraudzības padomi, kurā iekļaut biznesa, arodbiedrības, parlamenta, sabiedrības pārstāvjus, kas sekotu līdzi medicīnas naudas izlietojumam.

Man ir ziņas, ka problēma par zemajām mediķu algām tiek nedaudz samākslota. Tiesa, daļai ārstu un medicīnas māsu alga patiešām ir ļoti zema, bet to nevar teikt par visiem, kas strādā valsts apmaksātajā medicīnā. Nu kaut vai viens piemērs. Šodien runāju ar savu mammu, kura bija apmeklējusi ģimenes ārstu. Daktere teikusi, ka ar viņas finansējumu viss esot kārtībā, ka tas viņu apmierina,” sacīja LTRK prezidents.

Pievienot komentāru

Komentāri (15)

  1. Kopīgiem spēkiem Atbildēt

    Atjaunotās Vienotības novatori cenšas,ZZS un NA politpartneri atbalsta!

  2. Manas aidomas kļūst par ciesu pārliecību – visu to nodoklu putru maisa pilnigi nekompetenti cilveki.Pa’si vini , protams, dom’a ka zina , kas jādara, bet patiesībā viss ir otr;adi – pie nodoklu reformu stūres stāv klaji nejēgas.

  3. Veselības aprūpes sistēmas iekšējās rezervēs var atrast pat krietni vairāk nekā minētos 10 procentus! Pietiek atcerēties,ka pirmskara Latvijā,bez rindām,kvotām un kukuļiem dakteriem,veselības aprūpei pilsētās un laukos,pilnīgi pietika ar Tautas labklājības ministrijas Veselības departamenta 17(septiņpadsmit) darbiniekiem!! Nav saprotams,kādēļ šodien,pie ievērojami mazāka iedzīvotāju skaita,nozares pilnīgas datorizācijas un nesalīdzināmi modernākas medicīniskās aparatūras,ir nepieciešama atsevišķa Veselības ministrija ar papildus vēl septiņiem departamentiem un tik pat daudzām pastāvīgajām nodaļām,ar vairāk nekā 300 ierēdņiem (Nacionālo Veselības dienestu ieskaitot)???! Vai šie simti ierēdņu ir uzlabojuši veselības aprūpi Latvijā,ir likvidējuši mēnešiem garās rindas un kvotas,samazinājuši zāļu cenas un saslimstību?!
    Veselības aprūpe un sociālās lietas ir apvienotas vienā ministrijā gan tepat blakus-Krievijā un Igaunijā,gan arī Somijā,Zviedrijā,Norvēģijā,Islandē,Īrijā.Nīderlandē,Polijā,Ungārijā,Horvātijā,Grieķijā,Gruzijā un pat Indijā,Japānā,Austrālijā,Bolīvijā utt.Sekosim šo valstu piemēram!

  4. Naudu jāiepludina ne jau milzīgajā ministrijā ar simtiem ierēdņu,jo nekur tā nedara! Un arī ne Veselības ministrijai tieši pakļautajā Nacionālajā veselības dienestā! Lai atkārtoti nekāptu uz tā paša 90.gadu grābekļa!
    Šim nolūkam visā Eiropā jau kopš 19.gadsimta beigām ir izveidotas neatkarīgas slimokases (arī Briselē),ar pašu dalībnieku vēlētu valdi un revīzijas komisiju,bet bez administratīvajiem starpniekiem,kuras slēdz gan līgumus ar ārstiem,gan izmaksā slimības pabalstus! Ja vien nevēlamies daļu no šīs naudas izmantot daudzo ministrijas ierēdņu (kuru skaits pastāvīgi palielinās) un partiju virzītās slimnīcu vadības prēmēšanai un dažādām piemaksām,lielos sociālos pabalstus pēc darba koplīgumiem ar nozares arodbiedrību ieskaitot.

  5. IIN 19%,22% un 32% likmes i ņikakih gvozģei!

  6. Braukt mājās,lai saņemtu 4-5 reizes mazāku algu un pārtiku pirktu ar 21 vai pat 22% PVN uzcenojumu,0% vietā (Īrijā,Anglijā),5,5 un 6% vietā (Francijā,Holandē,Beļģijā),7% vietā (Vācijā) utt.??? Lai maksātu vismaz divreiz vairāk par zālēm?!

  7. Šie abi divi darboņi visur ir klāt, ja tikai padzird, ka bagātniekiem grasās uzlikt lielāku nodokli nekā zemo algu saņēmējiem. Laikam viņi bija tie, kuri noraka solidaritātes nodokli. Par progresīvo nodokli negrib pat dzirdēt, kaut gan to iesaka Eiropas komisija. Tā Endziņa kamera taču pārstāv tikai dažus uzņēmēju procentus, bet viņš uzstājas, it kā pārstāvētu visus Latvijas uzņēmējus.Labāk aplaupīsim pensionārus un trūcīgos tie jau neko daudz nepīkstēs

  8. Stimuls cilvēkiem braukt mājās var būt vienīgi tādi pat progresīvie nodokļi,veselības aprūpe,algas un pensijas,kā Īrijā,Anglijā,Holandē,Beļģijā,Vācijā,Zviedrijā un pat Austrālijā.

  9. Sekosim Briseles piemēram! Atbildēt

    Nodokļu reformu Eiropas Savienības dalībvalstij Latvijai jāsāk ar ES valstu progresīvo ienākuma nodokli-pēc maksātspējas principa,samazinātu PVN likmi pārtikai un neatkarīgām slimokasēm!

  10. Spriežot pēc negācijām vai visos preses organos un televīzijā – pie mums Latvijā vispār nekāda reforma nav iespējama. Tas jau brīnums – kā’ Šadurskim izdevās nolikvidēt vienu no neskaitāmajā t.s. augstākajām mācību iestādēm, kas pēc brīvvalsts atjaunosānās saradās uz tehnikumu bāzes kā sēnes pēc lietus. Katrai sādžai savu augstskolu!

  11. Šiem vēl neapnīk? Beigsies tas viss ar to, ka izsviedīs no ES par korupciju un par Krievijas kleptokrātijas līdzīgu režīmu. Jo tikai tur uzskata par normālu, ka visu budžetu uztur nabagi ar regresīvu nodokļu sistēmu skaistu saukļu pavadībā. Atradušies īstie uzņēmēji – kurš no abiem foto varoņiem ir uzņēmējs???

  12. nu precīzi -uzcepta zivs zupa! Baidos, ka valdība var arī pie reizes “nodegt”, ja vien pietiks prāta un būs tik daudz godaprāts savu fiasko atzīt publiski….par ko es atkal ļoti šaubos

  13. Un piekrītu LTRK par visiem 100%, ka ir jāskatās KUR un KĀ tiek tērēta veselības aprūpes nauda. Ir jāmaina domāšana – nevajag miljonu vērtas iekārtas uz katra otrā stūra Latvijā – pietiktu ar dažām, BET valstij vienlaikus būtu jānodrošina pacientu nokļūšana līdz iekārtai/izmeklējumam un mājās (piem. apmaksājot taksi), un par valsts naudu pirktajām iekārtām jāstrādā no agra rīta, līdz vēlam vakaram, pildot valsts pasūtījumu, tās jāapkalpo dažiem, bet labiem speciālistiem! Iegūs visi – kā pacients, tā valsts!

    Nav jēgas no miljonu vērtas iekārtas, kuru apkalpo (ne)speciālists – no trallināta nauda un laiks. Esmu sastapusies ar situāciju, kad valsts apmaksāts izmeklējums mazpilsētā (gana dārgs un sarežģīts) izrādījās nekam nederīgs – slēdziens bija nesaprotams, iegūtos digitālos materiālus par aprakstam nederīgiem pēc tam atzina rīgas speciālisti, pie kuriem griezos pēc maksas pakalpojuma! Rezultātā iztērēts un velti zaudēts laiks un nauda!

  14. Visā šajā stāstā mani fascinē tas, ka joprojām koncentrējas uz tiem, kas maksā nodokļus – no tiem izspiedīsim vēl vairāk! Bet pat senās ekonomikas teorijās ir teikts, ka ceļot nodokļus, vienā brīdī nodokļu ieņēmumi sāk mazināties, ēnu ekonomika pieaug un ļautiņi turpinās braukt prom.

    Kāpēc nekoncentrējas uz tiem, kas nodokļus nemaksā? Kāpēc nepiespiež maksāt? Kā pēc man, kā nodokļu maksātājam ir jāuztrur neskaitāmi ļauži, kuri negirb maksāt nodokļus, bet ir darbspējīgi?

    Turpiniet klopēt nodokļu maksātājus, vēl aju ir kurp doties|!

  15. nevis reforma, bet mazturīgo aplaupīšanas plāns !

Sasauc Saeimas ārkārtas sēdi nodokļu reformas likumu izskatīšanai pirmajā lasījumā (2)Saeimas Prezidijs sasauca parlamenta ārkārtas sēdi, kas notiks piektdien, 21.jūlijā, plkst.10, lai izskatītu nodokļu reformas likumus pirmajā lasījumā.
Draugiem Facebook Twitter Google+