Mobilā versija
+10.3°C
Gusts, Gustavs, Tālrīts
Pirmdiena, 27. marts, 2017
7. marts, 2017
Drukāt

Norvēģijas amatpersonas nepiekāpīgas (11)

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Ekspresintervijā “LA” Norvēģijas Ārlietu ministrijas Vienošanos tiesību, vides un jūras tiesību nodaļas vadītājs Kristians Jervels izklāsta Norvēģijas pozīciju par arestēto Latvijas zvejas kuģi “Senators”.

 

Paskaidrojiet, lūdzu, kāda ir Norvēģijas pozīcija saistībā ar Latvijas kuģi “Senators”, kas arestēts par sniega krabju zveju Svalbāras šelfā.

K. Jervels: Izveidojušās situācijas pamatā ir viedokļu atšķirības par 1920. gada Parīzes līgumu. Pamatjautājums ir par līguma 2. pantu, kur teikts, ka līgumu ratificējušo valstu pārstāvjiem ir vienlīdzīgas tiesības uz zvejošanu un medībām teritoriālajos ūdeņos. Saskaņā ar starptautiskajiem jūras likumiem teritoriālie ūdeņi atrodas 12 jūras jūdzes (22,224 km) no krasta. Kāda no pusēm ir interpretējusi, ka attiecīgā līguma tvērums attiecas uz kontinentālo šelfu ap Svalbāru, tomēr tas ir pretēji līgumā teiktajam un tā garam. Līgumā rakstītais ir kristālskaidrs – tas attiecas uz Svalbāras teritoriālajiem ūdeņiem, nevis pirms tiem. ES ir izdevusi licences 20 kuģiem sniega krabju ķeršanai. Tomēr Starptautiskais jūras likums šajā jautājumā pasaka skaidri, ka ūdeņiem piegulošajai valstij ir suverēnas tiesības izzināt un lietot kontinentālajā šelfā esošos resursus. Norvēģijai pieder šīs tiesības, un tā var izdot licences sniega krabju ķeršanai. Bez licences to darīt ir aizliegts, tāpēc kuģis ir arestēts.

 

Norvēģijai ir bažas, ka Latvijas zvejnieki varētu izķert visus krabjus Svalbārā?

Nevēlos izteikt spriedumus šajā jautājumā, jo neesmu jūras biologs. Tomēr varu teikt, ka Svalbāras šelfā ir mazāk sniega krabju nekā Krievijas šelfā, kur to koncentrācija ir lielāka. Iepriekš bija ES kuģi, kas veica sniega krabju zveju Krievijas šelfā, tomēr vēlāk krievi ieviesa aizliegumu zvejai savā šelfā. Norvēģijas kontinentālajā šelfā savulaik par nelikumīgu zveju tika arestēts kuģis no Lietuvas. Pamatlieta konkrētajā situācijā: Starptautiskais jūras likums nosaka tiesības krastam piegulošajai valstij. Arī pirms Starptautiskā jūras likuma ieviešanas jūrnieki ievēroja principus. Tomēr bija arī jūrnieki, kas ar zveju pasaules jūrās un okeānos nodarbojās nelikumīgi. Mēs vēlamies, lai situācija ar “Senatoru” būtu atrisināta. Mēs vedam pārrunas ar Eiropas Komisiju un esam iesnieguši priekšlikumus ar saviem nosacījumiem, lai varētu norisināties legāla sniega krabju zveja Norvēģijas šelfā saskaņā ar Starptautisko jūras likumu, tomēr vēl neesam saņēmuši atbildi no EK. Nespekulēšu, kāds varētu būt konkrētais risinājums. Mēs esam iesnieguši savus priekšlikumus EK un par tiem publiski nerunāsim, kamēr notiek sarunu process un nebūsim saņēmuši atbildi.

Vai Norvēģija turpina uzstāt, ka kuģa “Senators” īpašniekiem ir jāmaksā soda nauda?

Kuģa apkalpe ir sodīta par nelikumīgu zveju, jo zonā pirms Svalbāras teritoriālajiem ūdeņiem bija izliktas ap 2600 krabju ķeršanas ierīces. Mums kā piekrastes valstij ir tiesības to darīt, un notikušajā saskatām pārkāpumu. Kuģis ir arestēts, taču tas var pamest Kirkenesas ostu, ja uzņēmums, kuram tas pieder, iemaksās drošības naudu bankā piespriestās soda naudas apmērā. Ja uzņēmums plāno Norvēģijas tiesā apstrīdēt sodu un izrādīsies, ka tas nav vainīgs, tad drošības nauda tiks atmaksāta, bet, ja sods būs atzīts par likumīgu, tad tā tiks novirzīta tā apmaksai.

Pievienot komentāru

Komentāri (11)

  1. -“- Bez licences to darīt ir aizliegts, tāpēc kuģis ir arestēts.-“-
    Tātad,visu pārējo valstu uzņēmēji licences iegādājas,bet latviešu bāliņi – uz populistisko “hoļavu”kabatas pilda?Un nesteidzas izteikt pretenziju izskatīšanai Norvēģijas tiesā?Un drošības naudu maksāt negrib?Tātad tas kuģis nevienam nav vajadzīgs.

  2. Kauns par latviešiem. Vienmer lien visādos dumos sojuzos kā pirmie duraki. Galvenais vel pirmrindniekus tēlo un idiota Junketra dēļ bojā attiecības ar mūsu labiem seniem kaimiņiem..

  3. Vispār jau šķiet jocīgi, ka līgums attiecas uz ūdeņiem tieši ap Svalbāru, bet tālāk vairs nē. Tomēr tas ir ES un Norvēģijas sarunu vai starptautiskas tiesvedības (ja asociācija Hāgā nevar sūdzēt, lai sūdz Latvijas valsts) temats. Domāju, norvēģi darītu pareizi, ja šajā situācijā kuģi atbrīvotu, bet zveja atsāktos pēc juridisko nianšu noskaidrošanas. Ja kuģis sarūsēs līdz tiesvedības beigām un ES izrādīsies taisnība, norvēģiem būtu jāsamaksā kuģa vērtība + negūtā peļņa. Būtu labi, ja Latvija liktu Norvēģijai to saprast.

  4. Norvēģiem taču pret kādu ir jāparāda, ka viņi ir “varoņi”—vikingi! Ka krievi ņemas ap Norvēģijas robežu vai kolonizē Špicbergenu — tur šiem bikses piulnas.

  5. Malači Norvēģijas iestādes, nav ko zvejot Norvēģijas ūdeņos.

  6. Domājams ka visa kuģa ekipāža sastāv no Krievijas pilsoņiem,bet karogs LV. Maksās LV,bet krieviem nospļauties.

  7. Ja pareizi saprotu, tad problēma ir tieši tajā, ka mūsējie bija ĀRPUS teritoriālajiem ūdeņiem un zvejoja šelfa teritorijā, kura nekļaujas Parīzes līguma 2. pantā, bet saskaņā ar Starptautisko jūras likumu ir ūdeņiem piegulošas valsts suverēna resursu izziņas un lietošanas teritorija. Īsāk – pārāk tālu no krasta, bet vēl aizvien piekrastes seklumā.

  8. Vai tad patiešām mums jajaucās pa cita teritoriālajiem ūdeņiem (tā ari nesapratu par ko īsti iet runa, proti, kont,šelfu, tre. ūd., vai iekš. ūd)? Nedomāju, ka mums tāda rīcība savā mājā būtu pieņēmama. Ka tik tur nav kāds politisks apakšteksts, respektīvi, kā sanaidot mūsu tautas. Kur atrodās tā leļu teātra striķu raustītāji? Jautājums varētu kļūt interesants ja runā par kont. šelfu, jo, gadījumā jā tur var zvejot tad var arī iegūt naftu!

    • “Latvijai” ne tas vien ir pieņemams !
      Par tādu Abreni atceries ?
      Krievijas ūdeņiem nerādās ne tuvumā – var dabūt bietē!

  9. Nav ko līst citu valstu teritoriālos ūdeņos. Paši savu zvejas saimniecību esam iznīcinājuši, tagad tīkojam bradāt un pelnīt uz citu rēķina. Tas vienkārši nav smuki, tūdaliņi.

  10. Izskatās, ka Latvija savu kuģi var norakstīt, jo šis strīds var vilties ilgāk kā kuģis turpat Norvēģijā sarūsēs…

Cerības par noietu Ķīnā gaist: Latviešiem neizdodas iemācīt ķīniešiem ēst piena produktus (18)Vecajai Eiropai neizdevās iemācīt ķīniešiem ēst piena produktus, tas nepadodas arī latviešiem
"Sadales tīkls" iegādāsies 200 000 viedo skaitītāju; uzstādīs visā Latvijā (9)AS ”Sadales tīkls” iegādāsies 200 000 viedo skaitītāju, aģentūrai LETA teica uzņēmuma pārstāve Tatjana Smirnova.
Pasaulē
Draugiem Facebook Twitter Google+