Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto-Shutterstock

Noteikumi pieņemti steigā: Bažas, ka daudzbērnu ģimenes netiks pie braukšanas atlaides 9

Teorētiski no 1.jūlija daudzbērnu ģimenēm ir iespēja par reģionālo maršrutu autobusu un vilcienu braucieniem maksāt par ceturtdaļu mazāk, taču par to, cik veiksmīgi atlaides piemērošana darbosies dzīvē, ir šaubas. Par to sestdien vēstīja raidījums “LNT Ziņas”.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Atlaidi piešķir tikai pasažieriem ar “3+ ģimenes” karti, ko patlaban piedāvā tikai vecākiem. Četru bērnu māmiņas Ingas Kleinšmites-Zundas divi mazākie bērni vēl iet bērnudārzā, bet lielākie jau bieži pārvietojas paši.

“Ja man ir bērniem 4, 6, 10 un 19 gadi, tad, ja teiksim, lielie bērni grib aizbraukt katrs uz savu Latvijas pusi, es varu iedot tikai vienam karti. Tajā pašā laikā es palieku bez kartes, kura Rīgā arī dod atlaides uz kaut kādiem teātriem un muzejiem, līdz ar to es ar mazākajiem nevaru aiziet pilnīgi nekur citur,” skaidro Inga.

CITI ŠOBRĪD LASA

Viņa arī ir pārsteigta par prasību ikvienam bērnam, kas, izmantojot “3+ ģimenes karti”, vēlas saņemt atlaidi, ņemt līdzi arī identifikācijas dokumentu – ID vai pasi, lai apliecinātu savu personību.

“Varbūt skolniekiem līdz kādiem 16 gadiem pietiek ar skolnieku apliecību, jo tomēr, ja viņu pazaudē, tas nebūtu tik globāli sāpīgi kā pazaudējot ID karti, kas jāiet pasūtīt par gana lielām naudām un tur ir termiņš, kamēr izgatavo,” vērtēja Inga.

Sabiedrības integrācijas fondā, kas īsteno “3+ ģimenes kartes” projektu, atzīst, ka esošā sistēma nav sakārtota, jo jaunie Ministru kabineta noteikumi pieņemti steigā. Ģimenēm iesaka būt pacietīgām un šo laiku pārciest, jo nākamgad situācija varētu mainīties.

“Šinī brīdī izrēķināt, izkalkulēt, kuram bērnam ir tālāks maršruts. Tīri no finansiālā ieguvuma atlaide, izmantojot šo transporta maršrutu, un tīri tādā veidā rēķināt. Nākamajā gadā mēs darīsim visu iespējamo, lai pēc iespējas ātrāk šiem bērniem būtu atsevišķi savas kartes un viņi varētu izmantot viņas atsevišķi, neizmantojot vecāku kartes,” solīja Sabiedrības integrācijas fonda pārstāve Dace Zariņa-Zviedre.

Savukārt par prasību uzrādīt personu apliecinošos dokumentus fondā skaidro, ka cita ceļa, kā pārliecināties par personas identitāti, nav. Sarunu laikā, kad tika diskutēts par atlaidēm, skolēnu apliecības netika uzskatītas kā pietiekams apliecinošais dokuments.

Autotransporta direkcijā gan norāda, ka ID un pases vai jebkura cita dokumenta uzrādīšana neglābs no krāpšanās mēģinājumiem, jo uz daudzbērnu ģimenes kartes nav ne lietotāja fotogrāfijas, ne piederīgo personas kodu un, lai šo situāciju sakārtotu, būtu nepieciešami jauni Ministru kabineta noteikumu grozījumi.

Reklāma
Reklāma

“Noteikumos būtu jāpaplašina apliecinošo dokumentu klāsts, pieņemsim, uzrādot kaut vai to pašu dzimšanas apliecību vai skolēnu apliecību, vai studentu apliecību. Bet, lai to varētu izdarīt, korekti šīm Goda ģimenes kartēm ir jābūt personas kodam,” skaidroja Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Sabiedrības integrācijas fonds atzīst, ka jautājums par to, vai uz jaunajām bērnu kartēm norādīt arī personas kodus, šobrīd tiek diskutēts. Savukārt kartes papildināšana ar foto būtu pārāk dārga un sarežģīta.

Tikmēr pārvadātāji brīdina, ka jau no 1.jūlija 25% atlaidi daļā autobusu varētu pat nemaz nepiemērot, jo reģionālie pārvadātāji tikai daļēji ir gatavi pildīt jaunos nosacījumus.

Tas saistīts ar to, ka Ministru kabineta noteikumi stājās spēkā tikai piecas dienas pēc to pieņemšanas valdībā. Parasti pārejas un kases aparātu pielāgošanas procesam nepieciešami divi un pat trīs mēneši. Turklāt daļā uzņēmumu autobusu šoferi vēl nebūs saņēmuši pilnu instruktāžu par jaunās atlaides piemērošanu un ar to saistītajiem pasākumiem.

“Šobrīd ir vairāk nekā 30 pasažieru pārvadātāju uzņēmumu, kas šo pakalpojumu nodrošina, un autobusi šobrīd mums regulāri sabiedriskā transportā ir pāri par 2000, kuri kursē. Un ir divas institūcijas, kas šo darbu veic, divi šie kases aparātu servisa uzturētāji. Un līdz ar to, lai šo pakalpojumu kvalitatīvi izpildītu, viņiem arī ir vajadzīgs zināms laiks,” sacīja Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks.

Pārvadātāju asociācijā arī norāda, ka tagadējais “3+ ģimenes kartes” dizains ir neveiksmīgs un neļauj viegli un ātri nolasīt uz tā norādītos datus, tādēļ šoferiem būs nepieciešams laiks, lai pārliecinātos par kartes lietotāja identitāti un salīdzinātu to ar personu apliecinošiem dokumentiem.

Sabiedrības integrācijas fonda dati liecina, ka patlaban “3+ ģimenes kartes” izsniegtas 14 810 vecākiem. Pēc ziņām par 25% atlaidi pēdējo nedēļu laikā vecāku interese par iespēju noformēt kartes ir divkāršojusies. Sabiedrības integrācijas fonds lēš, ka bērniem izsniedzamo karšu skaits gada laikā varētu sasniegt pat 30 000.