Mobilā versija
-1.9°C
Donats, Konstance
Sestdiena, 17. februāris, 2018
6. februāris, 2018
Drukāt

OCTA lētāka kļūt nevar (22)

Foto - Toms NordeFoto - Toms Norde

Ingus Savickis, "BALTA" valdes loceklis, atlīdzību direktors: "Un tikai tad iespējams samaksāt par visu, ko cietušais negadījumā zaudējis, ja kopīgi katlā samestā naudas summa ir pietiekama."

Gads autopasaulē sācies ar žēlabām par dārdzību. Par degvielas akcīzi jau parunāt paspējām. Nu laiks obligātās apdrošināšanas maksājumam. Un arī tas ir lielāks nekā pērn. Turklāt nevis par procentiem pieciem kā benzīns, bet gandrīz divkārt. Kāpēc?

Jāparunā ar zinošiem ļaudīm. No apdrošinātājiem izvēlos “BALTA” atlīdzību direktoru Ingu Savicki. Tieši viņu, jo “BALTA” (kopš 2014. gada daļa no poļu PZU grupas, kas ir viena no lielākajiem apdrošinātājiem Centrālajā un Austrumeiropā) Latvijā darbojas jau 26 gadus. Un gandrīz tikpat ilgi tajā strādā autoinženieris Savickis, sākumā ierindas eksperts, tagad visu atlīdzību (ne tikai ar auto saistīto) aprēķinu un izmaksu vadītājs.

Lai netiktu pakļauts šā biznesa (apdrošināšana nav labdarība!) vienpusējam viedoklim, Ingus teikto vēlāk pārrunāju ar vairāku autoservisu tikpat pieredzējušiem vadītājiem, kuru uzņēmumi (arī bizness!) veic “BALTA” (un arī citu apdrošinātāju) apmaksātos darbus. Viņu un viņu firmu vārdus gan nenosaukšu, jo šie runātāji nevēlējās savu viedokli par apdrošināšanas cenām publiski apspriest. Kā paši saka – lai attiecības ne ar pasūtītāju, ne klientiem nebojātu.

Visu dzirdēto sakārtojis un apdomājis, izdaru vairākus secinājumus (vai apstiprinu jau agrāk dzimušas atziņas).

“Katlam” jābūt pilnam

Vispirms fundamentāla patiesība. Ne īpašuma, ne atbildības apdrošināšana nav nekādā veidā valsts vai kādas vēl augstākas varas finansēta. Tā nav arī labdarība. Tā ir vienošanās, ka visi, kam var gadīties kāda nelaime, jau iepriekš sametīs kopējā katlā tās smaguma mazināšanai nepieciešamos līdzekļus. Tikai tad, ja katlā ielikts pietiekami daudz, būs no kurienes ņemt.

Cik liels ir šis budžets? I. Savickis nosauc noapaļotus Latvijas skaitļus. Visu veidu apdrošināšanas kopā – ap 320 miljoniem gadā. Auto (KASKO un OCTA kopā) veido pusi no šīs summas. Ideālā variantā no katla tiek izņemts mazāk, nekā tajā ielikts. Vairāk izņemt nav iespējams. Vairāk kādu laiku var tērēt atsevišķa apdrošināšanas nozare, ja citā lielas nelaimes nav gadījušās. Milzu ugunsgrēki, zemestrīces, epidēmijas gājušas secen, nekustamā īpašuma un veselības apdrošinātāju samestais ietaupījies – var autobraucējus palutināt.

Tieši tā arī ilgstoši esot dzīvojusi OCTA. Tirgus dati liecina, ka tikai vienā (2009.) no pēdējiem 10 gadiem obligātā civiltiesiskā apdrošināšana (kura šķiet biznesam tik vilinoša savas obligātās masveidības dēļ), bijusi rentabla. Un – perspektīva vēl sliktāka, jo pasliktinās arī KASKO bilance.

Lukturis dārgāks par auto

Tā nu šodien var gadīties. Ar knapi 1000 eiro vērtu vecu golfiņu var nejauši aizķert adaptīvo LED lukturi, kas maksā divreiz vairāk (nemaz nevajag sastapties ar “Porsche” vai “Mercedes”, tādi tehnoloģiju brīnumi nu jau ir arī kompaktklases korejiešos). Var ar “iebraukšanu pakaļā”, kas pirms gadiem 20 tikai sasistu buferi, sabojāt ne tikai pāris atpakaļskata kameras, bet pat visai dārgu elektronikas vadības bloku, kas iebūvēts bagāžnieka stūrī. Remontu detaļas kļuvušas dārgas. Un ne tikai tās. Te nonākam pie apstākļa, kas kritiski sāpīgs servisiem. Darbu veikšana ir sarežģīta, prasa augsti kvalificētu darbaspēku. Ja maksātājs (apdrošinātājs), klientu saudzēdams, cenas paaugstināt negribēdams, dārgo detaļu dēļ “žmiegs” darba stundu skaitu un cenu, serviss var palikt bez labiem darbiniekiem. Var izputēt.

Vēl viens OCTA izmaksu sadārdzinājuma avots ir klientu (un viņu juristu) aizvien lielāka pievēršanās avārijā radītajiem nevis tehniskajiem, bet fiziskajiem un arī “morālajiem” zaudējumiem. I. Savickis lēš, ka no neseniem procentiem 15 šīs izmaksas Latvijā jau pieaugušas līdz ceturtdaļai. Bet Eiropā esot pat puse no visām.

KASKO neglābj

Nevar prasīt, lai visu OCTA apdrošināšanas sistēmu pastāvīgi uzturētu ar auto nesaistīti apdrošināšanas veidi. Bet KASKO iedaļa kompensēt OCTA zaudējumus vairs nespēj, jo pati pēdējos gados piedzīvojusi visai bargu moderno tehnoloģiju (un ērtību mīlestības) radītu triecienu. Apdrošināšanas sabiedrībai “BALTA” vien pērn jaunākās paaudzes auto zādzību dēļ šo kompensāciju apjoms pieauga no 0,5 līdz 1,5 miljoniem. Lavīna vistiešākajā veidā saistīta ar supermoderno (un nu jau pat lētos auto lietoto) “bezatslēgas” sistēmu, kas no saimnieka kabatas nākošo signālu var visai viegli pārtvert un viņa prombūtnē auto aizbraukšanai izmantot.

Un arī zagti vairs netiek tikai aizrobežu tirgos pieprasīti “premium” auto. Ne mazāk ienesīga ir šķietami pieticīgu, bet jaunu auto izjaukšana sastāvdaļās tepat Latvijā un ļoti dārgo sastāvdaļu realizēšana (arī tālāk no mājām).

 

Varbūt meklēt savu apdrošinātāju?

Kopumā un vidēji OCTA cenas zemākas nekļūs (ja vēlaties zināt, kā klājas kaimiņiem, – 2017. gada sākumā igauņu un lietuviešu polises bija par procentiem 50 dārgākas nekā mūsējās). “Bonus-Malus” sistēma nespēj pietiekami izvērtēt ilggadēji laba, pat ne reizi no “katla” ne grasi laukā neņēmuša auto vadītāja tiesības uz mazākām iemaksām. Kā ietaupīt?

Pirmais ceļš – to pašu sasniegto “Bonus” statusu tomēr saudzēt. Būt piesardzīgākam, savu auto delveriem neuzticēt. Iespējams pat (I. Savickis saka, ka šāda prakse kļūstot izplatītāka) sīkus konfliktus uz ielas atrisināt bez oficiālas noformēšanas, lai apdrošināšanas vēsturi nebojātu.

Otrais – apdrošinātājiem gan nav īpašu klientu lojalitātes programmu, tomēr skaidrs, ka tieša un atkārtota tava saskarsme ar viņiem (nevis bezpersoniskie polišu pirkumi interneta “agregatoros”) var radīt labākas, koleģiālākas attiecības, rosināt viņus vērtēt ne tikai tava auto svaru, dinamiku, jaudu un citus vispārpieņemtus riska faktorus, bet arī ilggadēju, nevainojamu braukšanas pieredzi. Zinu ļaudis, kuriem šādi izdevies arī šogad savus pērnos maksājumus saglabāt gandrīz vai vecajā līmenī.

Trešais – tēmas interneta komentāros ņirbošais nez vai ir saprātīgu cilvēku atbalstāms – rosināt atbildības obligātas apdrošināšanas atcelšanu. Nemaksāšu, jo nevienam pāri nedarīšu… Superoptimisms, kas var novest pie paša “mūžīgi nekļūdīgā” un citu pavisam nevainīgu cilvēku bankrota.

Pievienot komentāru

Komentāri (22)

  1. proporcionāli vērtībai Atbildēt

    ES jau ir prakse, ka šie super dārgo auto cienītāji maksā atbilstoši savu auto cenām piem.par ceļu satiksmes pārkāpumiem. Pārsvarā vini arī brauc agresīvi un tieši viņu dēļ tad mēs visi maksāsim 2x dārgāk. Cik no viņiem vēl “neaizskaramie ” blatņiki un cik no viņiem atpērkas !

  2. Es tev saku ka VAR !

  3. cik ilgi tauta cietis kautkas jadara

  4. Var gan būt lētāka!!!! Vienkārši tie kas pērk tās mašīnas ar briesmīgi dārgajām rezerves daļām lai maksā ragā par viņām jau apdrošināšanas stadijā.

  5. Vispār OCTA būtu jābūt savienotai ar gada nobraukumu,jo tīri matemātiski iespēja izraisīt avāriju pieaug līdz ar km daudzumu,ir taču starpība vai gadā nobrauc 10 tūkstošus vai 100.Nākošais punkts ir biogrāfija vai vēsture,ja man nekad vēl nav bijusi neviena avārija un nav neviena soda punkta,tad kāpēc man nav vismaz 50% atlaide?Nākošais punkts ir pārvietošanās Rīgā,man ir viena mašīna ar kuru vēl nekad neesmu bijis Rīgā,tā ir tik netīra,gan iekšpusē,gan ārpusē,ka lietoju to tikai pa laukiem un mežiem,pat ļoti reti satieku uz ceļa citu auto.Kāpēc es nevaru ar vienu polisi apdrošināt vairākas mašīnas?Mūsu apdrošinātāju piedāvājums ir viens no sliktākajiem Eiropā.

  6. Man kaut kā nav iebildumi pret cenu, jo labi zinu, ka eiropā šis cenas ir vismaz 5 un vairāk reizes augstākas. Starpība tik tajā, ka tur ja kas notiek, nav problēmu saņemt naudu remontam un vēl pa virsu. Pie mums tev nesamaksās pat sumu, kas sedz remonta izmaksas, tas protams ja atzīs ka tev tā summa pienākas. Zinu divus gadijumus, kad paziņas trāpijās avārijā, policija atzina, ka šie nav vainīgi, bet apdrošinātāji izdomāja, ka tomēr maksās pusi, jo viņiem liekas ka daļēji vainīgi gan bija. Un nekāda pārsūdzēšana nelīdz, visur savējie. Koruptīva shēma.

  7. tad kādēļ octa netiek celta csn izraisītājiem,ja reiz pieaug csn izmaksas?

  8. kāds godīgs un apgarots inteliģents vieplis !!!

  9. rakstā minētais ir viens vienīgs blefs. Šajā jomā visi ir vienojušies un ir kartelis, tikai mūsu “atbildīgajām institūcijām” ir rokas par īsām, jo zem tā sēž onkulis, kurš saņem naudu. OCTA cenas nostādne kā tāda ir galīgi šķērsām. Kāpēc man jāmaksā par tiem, kuri katru dienu dauza mašīnas? Tad lai maksā desmitkārtīgi tie auto dauzītāji! Tas taču skaidrs, ka apetīte rodas ēdot un, lai varētu piķi saņemt visvienkāršākais ir pieņemt likumus un paaugstināt cenu visiem.

    • Pilnīgi piekrītu, kapēc man jāmaksā tik daudz par citiem? LV tā jau ir tradīcija, ja ceļ cenas, tad vismaz dubultā vai trīskāršā

  10. Peļņas kāre šiem apdrošinātājiem nomāc veselo saprātu

  11. Kārtējā smadzeņu skalošana. Pat bez palielināmā stikla redzams, octa sedz kasko apdrošināšanas izdevumus. Kučinskis, kā jau bijušais tautas partijas pīlārs, visu nokārto radot resnajam galam siltumnīcas apstākļus. Tā tas ir ar kasko apdrošināšanu, kur kasko izdevumus sedz no octa samaksātā, tā tas ir ar auto ceļa nodokli vieglajiem autiņiem. Vieglo autiņu īpašnieki sedz smago autiņu ceļa nodokli entajām smago autiņu firmām. . Mums ceļa nodokli uz degvielu nepiesaistīs, kā tas ir citās valstī. Toties degviela, salīdzinot ar Lietuvu, mums ir par 15 līdz 18 litrā santīmiem dārgāka, bet ceļi, salīdzinot ar Lietavu, vairākas reizes sliktāki. Par elektrības OIK un Zviedru atkritumu skandāliem gandrīz negribas runāt. Dabīgi, nodokļi jāskrūvē ar steigu. Zviedru ievestie atkritumi jāpārstrādā par nodokļu maksātāju naudu, jo zviedru samaksātā atkritumu pārstrādes nauda sen notrallināta. Vainīgos meklēt netaisās. Toties saņemta atvainošanās no Zviedru puses. Visi brāķētie resnā gala pārstāvji samukuši pa dažādām partijām, ka varam vēlēt par jebkuru partiju, mainīties šai smakojošajos valdības gaiteņos nevar nekas.

  12. 1) samešanās octa katlā ir noteikta ar likumu un nav brīvprātīga
    2) nevajag muldēt, ka octa ir nerentabla, jo mīnusos aiziet pēc administratīvo izmaksu pieskaitīšanas.

    Cita lieta, ka apkārt visam kļūstot daŗgākam, nav nekāds brīnums, ka šī joma nevar dzīvot savu dzīvi, jo vieniem jāceļ algas, citiem gribās vairāk nopelnīt un visu šo kāpumu netieši mazliet bremzē iedzīvotāju maksātnespēja.

  13. OCTA ir obligata, ka var darboties tirgus likumi. Ja tirgu kaut kas ir loti dargs es neperku, bet te es nevaru nepirkt. Pagashgad uz gadu octa mazdai 323 bija 19 eiro, shogad jau 36 letako atradu. Laupa uz lidzenas vietas.

  14. Saeima ir pieņēmusi un Valsts
    prezidents izsludinājis šādu likumu: Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums.
    Bet privātā kompānija dara kā grib. Ja reiz valsts nosaka, tad valstij ir jāregulē OCTA apmērs.

  15. Rakstā ir klaja demagoģija. Ir notikusi vienošanās par pakalpojuma cenas celšanu. apdrošinātāji visus gadus strādājuši ar lielu peļņu, tagad viņiem pieprasīja no tautas savākt konkrētu summu. ļoti vienkāršs budžeta pildīšanas veids.

  16. Tā interesanti sanāk – visi metam vienā katlā, bet daži “katla uzraugi” par to saņem nevis vienkārši pieklājīgu atalgojumu, bet reāli lielu miljonu peļņu.

  17. Apdrošināšanas biznes ir viens no ienesīgākajiem biznesa veidiem pasaulē tulīt aiz finansu sfēras.
    Par auto detaļām – nu roka roku mazgā: kā var viens lukturis (šāds un tāds) ~20000 vērtam auto (ar visiem nodokļiem, peļņām) maksāt 1000 E (tā pašizmaksa ķīna droši vien ir 10 $) Bet tā ir kapitālisma būtība – pērciet tik jaunu (šoreiz visu auto- nafig remontēt- pērciet mantu ar lielāku pievienoto vērtību).

  18. Sveiki!Es uzskatu ja ir tik grūti …..vajag to bodīti taisīt ciet!!!!Tik grūts bizness…nemokaties!!!!!

  19. Visi ātri grib kļūt par miljonāriem , bet kad kaut kas jāmaksā tad vainu meklē riepās , auto vecumā vai sliktā elpā

  20. Šajā rakstā ir skaidri redzams ka apdrošināšana ir ļoti labs bizness un Ingus ir šis kompānijas lobists,jo neviens vārds netika minēts cik miljonus šī kompānija ir nopelnījusi mēnesī vai gadā!
    Pēc remonta netiek dota parakstīt remonta tāme,kas liecina par negodprātīgu attieksmi no apdrošināšanas kompānijas puses pret klientu

  21. Ja tas pedarasts negūtu pēļnu ko ieliek savā kabatā es neko neteiktu par raksta saturu. Bet nu piedodiet cenu nosaka ar likumu un runā par kaut kādu brīvo tirgu ja pats nespēj konkurēt tajā.

Draugiem Facebook Twitter Google+