Mobilā versija
-1.7°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
16. septembris, 2013
Drukāt

OCTA nianses nestandarta situācijās. Speciālista padomi

Foto - Zanda BirzeFoto - Zanda Birze

Redakcijas pastā atkal jautājumi par transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu nestandarta situācijās. Mēģinām skaidrot!

 

Arī savā īpašumā

Pa savu zemi līdz pastkastītei braucu ar vieglo automašīnu, kurai nav OCTA apdrošināšanas. Ceļu policija mani par to sodīja, jo esot piedalījies satiksmē. Bet taču ir mans ceļš, ko pats esmu būvējis, pats uzturu un remontēju! Vai ceļu policijai vispār ir tiesības iebraukt manā īpašumā? 
Eglītis Aizputes novadā

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likuma 3. pants paredz, ka civiltiesiskā atbildība par katru ceļu satiksmē lietoto transportlīdzekli jāapdrošina ikvienam transportlīdzekļa īpašniekam, noslēdzot attiecīgu līgumu. Ja transportlīdzeklis nodots lietošanā citai personai un par to nav noslēgts apdrošināšanas līgums, īpašnieka vārdā tas jāizdara transportlīdzekļa tiesīgajam lietotājam.

Lai atbildētu lasītājam, jāieskatās arī Ceļu satiksmes likumā, kurā teikts, ka ceļš ir jebkura satiksmei izbūvēta teritorija – ne tikai autoceļš, iela, prospekts, šķērsiela un tamlīdzīgas visā platumā, bet arī ietves, nomales, sadalošās joslas un saliņas. Pie ceļa pieder pat caurtekas, ūdens novadīšanas ietaises un atpūtas laukumi.

Šis pats likums arī definē, ka ceļu satiksme ir attiecības, kas rodas, pārvietojoties pa ceļiem ar transportlīdzekļiem vai bez tiem, un ceļš privātīpašumā nav izņēmums, braukšana pa to arī uzskatāma par dalību ceļu satiksmē. Tas nozīmē, ka, braucot ar savu transportlīdzekli savā īpašumā, arī ir obligāti nepieciešama OCTA. Kaut vai tāpēc, ka privātīpašumā var atrasties trešās personas manta, kurai ar transportlīdzekli iespējams nodarīt zaudējumus, un šādā situācijā tos segtu atbilstoši OCTA likumam.

 

 

Paziņojuma veidlapas

Agrāk OCTA polisi iegādājos apdrošināšanas kompānijas birojā, nu to pērku internetā. Kur tagad dabūt saskaņotā paziņojuma veidlapas, ko agrāk piedāvāja apdrošinātāja pārstāvis, kad apmaksāju rēķinu?
 Anita Bērziņa Rīgas rajonā

 

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 17. pants paredz, ka apdrošinātājam ir pienākums pēc apdrošinājuma ņēmēja – transportlīdzekļa īpašnieka vai līgumu noslēgušās personas – pieprasījuma izsniegt saskaņotā paziņojuma veidlapas. Ja tas notiek klātienē, veidlapa jāizsniedz uzreiz pēc pieprasītāja lūguma.

Ja ir izmantots distances saziņas līdzeklis, šajā gadījumā internets, – piecu darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas. Ievērojot minēto regulējumu, lasītājai ir tiesības vērsties pie sava apdrošinātāja un lūgt tam izsniegt saskaņotā paziņojuma veidlapu.

Par saskaņoto paziņojumu jāpiebilst, ka tas sastāv no divām vienādām veidlapām un norādījumu lapas. Saskaņotais paziņojums ir jāaizpilda abiem autovadītājiem un abiem tas obligāti jāparaksta! Ar savu parakstu kāda no pusēm nevis atzīst savu vainu, bet gan tikai apstiprina, ka šai dokumentā ierakstītie vai ar krustiņu atzīmētie fakti atbilst patiesībai.

 

Nosacījums

Man pieder kāpurķēžu traktors, kam OCTA nav paredzēta. Ja braukšu ar to pa savu ceļu, vai arī tad policija varēs uzlikt sodu, ka nav polises? Lūdzu, atbildiet ar visiem likuma pantiem!
 Eglītis Aizputes novadā

 

Ceļu satiksmes likuma 9. panta pirmā daļa nosaka, ka Latvijas teritorijā ceļu satiksmē drīkst izmantot reģistrētus transportlīdzekļus, kuru konstrukcija un tehniskais stāvoklis atbilst normatīvu prasībām un kuriem ir atļauja piedalīties ceļu satiksmē.

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likums paredz, ka civiltiesisko atbildību par katru ceļu satiksmē lietoto transportlīdzekli apdrošina ikviens tā īpašnieks.

Transportlīdzeklis šī likuma izpratnē ir sauszemes mehāniskais transportlīdzeklis, piekabe (puspiekabe),motocikls, mopēds, kas ir reģistrējams Ceļu satiksmes drošības direkcijā, vai transportlīdzeklis, kurš reģistrējams Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā vai vietējā pašvaldībā.

Ievērojot šo normatīvo regulējumu, ir secinājums: ja transportlīdzeklis ir reģistrējams un piedalās ceļu satiksmē, tā īpašniekam ir pienākums slēgt OCTA līgumu.

 

Trīs mēneši

Cik ilgi apdrošinātājs var “marinēt” sava lēmuma pieņemšanu par atlīdzības izmaksu, ja noticis ceļu satiksmes negadījums, kurā cietusi mana automašīna, policija mani atzinusi par cietušo, nekādu strīdu nav, bet pagājuši jau divi ar pusi mēneši, kopš esmu iesniegusi pieteikumu. Zvanīju uz apdrošināšanas kompāniju, man teica, ka vērtētājs vēl nav iesniedzis savus papīrus. Bet tas taču viņu darbinieks, kāpēc man būtu jācieš? Dzīvoju laukos, uz darbu grūti izbraukāt ar sabiedrisko transportu!
 Veronika B. Rundāles novadā

 

Laiks, kurā apdrošinātājam jāsniedz atbilde par ceļu satiksmes negadījumā radušo zaudējumu kompensēšanu, var atšķirties. Ja personas vaina ir noskaidrota vai ir zināma šī persona un nodarītie zaudējumi ir aprēķināmi, tas jādara triju mēnešu laikā no rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas. Kad apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs pieņēmis lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu, to nosūta atlīdzības pieprasītājam.

OCTA likums nosaka, ka gadījumos, kad zaudējumu nodarījušās personas vaina nav noskaidrota vai ir apstrīdēta, vai arī šie zaudējumi nav pilnībā noteikti, triju mēnešu laikā pēc rakstveida pieteikuma saņemšanas apdrošinātājs nosūta atlīdzības pieprasītājam rakstveida informāciju, kurā norādīts atlīdzības neizmaksāšanas pamatojums.

Likums nosaka šos trīs mēnešus, kad pacietīgi jāgaida informācija no apdrošinātāja (parasti jau atbilde pienāk ātrāk, ja reizi nedēļā laipni piezvana apdrošinātājam un apvaicājas, kā virzās jūsu lieta). Bet, ja apdrošinātājam nav iespējams OCTA likumā norādīto iemeslu dēļ pieņemt lēmumu šajā laikā, tam ir pienākums nosūtīt apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam rakstveida informāciju un pēc nepieciešamo dokumentu saņemšanas mēneša laikā pieņemt lēmumu. Tātad – vajadzīga pacietību, jo lēmuma pieņemšanu var ietekmēt arī objektīvi apstākļi.

Ja neesat apmierināta ar apdrošinātāja lēmumu un uzskatāt, ka izdevumi kompensēti nepilnīgi, varat iesniegt sūdzību Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojā, bet šim atzinumam ir tikai rekomendējošs raksturs. Otrs variants – vērsties tiesā.

 

Konsultēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja vadītājs Juris Stengrevics.

 

Pievienot komentāru

Ar motorizētu čemodānu var sasniegt ātrumu 13 km/hJa kādreiz lidostā radusies nepieciešamība dažu minūšu laikā nokļūt no viena termināļa uz otru, lai paspētu uz savu reisu, lielisks sabiedrotais būs motorizētais čemodāns "Modobag".
Vietnes "nozagts.com" un "Toma joki" nonākušas arī Drošības policijas redzeslokāSavstarpēji saistītās interneta vietnes "nozagts.com" un "ukradeno.com", kā arī viena no populārākajām sociālā tīkla "Facebook" lapām latviešu valodā "Toma joki" ir Drošības policijas redzeslokā, tomēr dienesta pārstāvji nekomentē šo interneta resursu saistību ar personām, kas saņem Krievijas finansējumu un izplata Krievijas ideoloģisko propagandu.
FOTO: Divi BMW "nesadala" Marijas ielu; viens ietriecas graustā (2)Pēc divu "BMW" automašīnu sadursmes Elizabetes un Marijas ielas krustojumā šovakar, viena no tām ietriecās Marijas ielas graustā.
Uzmanību, šoferīši! Rīt darbu uzsāks vēl 20 stacionārie fotoradari; arī Grobiņā, Līgatnē, Rubenē (3)Pamatojoties uz Ministru kabineta 8.novembra konceptuālo ziņojumu par stacionāro fotoradaru ieviešanas gaitu, otrdien, 6.decembrī uz Latvija autoceļiem sāks darboties otrajā kārtā paredzētie 20 stacionārie fotoradari.
Draugiem Facebook Twitter Google+