Mobilā versija
-2.9°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
22. decembris, 2014
Drukāt

Dzintra Hirša: Okupācijas “maigā” vara (30)

Foto - Timurs SubhankulovsFoto - Timurs Subhankulovs

Par “maigo” varu un hibrīdkaru daudz runā, taču konkrētas parādības, ko varētu attiecināt uz šiem apzīmējumiem, netiek īsti atsegtas. Tieši kultūrā un plašsaziņas līdzekļos t. s. maigā vara izpaužas visspēcīgāk, jo te visi šķēršļi, kas būtu piemērojami, tiktu nosaukti par nehumāniem, nemoderniem, sociāli bezatbildīgiem utt. Kā piemēru varu minēt Ziemassvētku pasaku, ko katru gadu stāsta “Saskaņas” deputāti, iesniedzot Saeimai priekšlikumu par brīvdienu piešķiršanu pareizticīgo Ziemassvētku svinēšanai. Liela daļa latviešu sabiedrības un arī deputātu labprāt klausās šo pasaku un vēl piebalso, ka, protams, tik “svēts” priekšlikums ir jāatbalsta. Taču…

Pirmkārt, “Saskaņa” aizmirst, ka Latvijas Satversme nosaka, ka baznīca ir šķirta no valsts, tāpēc valstij absolūti nav nekādas daļas gar konfesijām un to svētkiem. Otrkārt, vai tad latvieši neatbalsta pareizticīgo Ziemassvētkus? Atbalsta. Kā zināms, Eiropa un, protams, arī Latvija 1919. gadā sāka lietot Gregora kalendāru. Arī Latvijas Pareizticīgo baznīca no 1936. gada, kad tā kļuva no Maskavas Pareizticīgo baznīcas neatkarīga, Ziemassvētkus sāka svinēt kopā ar pārējiem Latvijas kristiešiem. Ziemeļeiropas moderno baznīcu tīklā Latvijas Pareizticīgo baznīca iekļāvās 1937. gada 22. – 27. augustā, kad Latvijas, Igaunijas un Somijas Pareizticīgo baznīcas sarīkoja kopīgu sēdi Somijā, lai vienotos par sadarbību un to seku pārvarēšanu, kas bija saistītas ar atrašanos bijušajā cariskajā impērijā, kur Baznīca administratīvi bija pakļauta cariskās impērijas valdībai, kā arī par nepieciešamību sadarboties, pārejot dievkalpojumos uz latviešu, somu un igauņu valodu. 1941. gadā Latvijas Pareizticīgo baznīca tika pievienota Maskavas Pareizticīgo baznīcai, bet par metropolītu tika nozīmēts Valsts Drošības tautas komisariāta resp. čekas aģents Voskresenskis Dmitrijs Nikolaje-
vičs, saukts tēvs Sergijs. Sīkāk par šo pievienošanu raksta profersors Henrihs Strods rakstā “Metropolīts Augustīns Pētersons”.

Tātad Saeimas balsojums tikai apstiprinātu 1941. gada VDTK lēmumu un nostiprinātu okupācijas sekas, kas apzināti šķeļ Latvijas kristiešus.

Pēc 1991. gada Igaunijā atkal svin pareizticīgo Ziemassvētkus kopā ar pārējiem kristiešiem. Tāpat Somijā. Tāpēc, manuprāt, nevis valstij ir jādomā par konfesijām un to svētkiem, bet gan Latvijas Pareizticīgo baznīcai būtu jāatjauno sava neatkarība un jāļauj pareizticīgajiem svinēt Ziemassvētkus kopā ar pārējiem kristiešiem.

Bet, atgriežoties pie “maigās” varas instrumentiem, šajā gadījumā tas ir it kā sīkums – kalendāra jautājums – svinēt pēc vecā vai jaunā stila. Taču pat tāds sīkums šķeļ sabiedrību. Un kāpēc gan neizmantot šo instrumentu? Turklāt oponenti vēl nekaunas pārmest latviešiem, cik mēs esam neiejūtīgi, ka neuzdāvinām viņiem uz Ziemassvētkiem atslēgas no savām mājām un vēl gribam vismaz kaut daļu okupācijas seku arī likvidēt.

Pievienot komentāru

Komentāri (30)

  1. saskanīga mirttante Atbildēt

    Un nevajadzētu tiešām pīties ar specdienestu jau tik sacaurumotu konfesiju, kuras patriarhs svētī krievu ieroču uzvaras un reizi gadā pat Pūķins ierodas viņu galvenajā katedrālē krustus mest.

  2. Pirmkārt, “Saskaņa” aizmirst, ka Latvijas Satversme nosaka, ka baznīca ir šķirta no valsts, tāpēc valstij absolūti nav nekādas daļas gar konfesijām un to svētkiem.
    Kur nu vēl precīzāk, bet ja kādam V_A_TE ausīs, tad tā ir viņu darīšana!!!

  3. Paldies par viedokli!Kaut vairāk būtu tādi līdzcilvēki,kuriem nav vienaldzīgs manas valsts liktenis.Būsim ,modri,jo manas valsts nelabvēļi cītīgi strādā dienu un nakti,lai izpostītu manu valsti.

  4. Cilvēktiesību departamentam nevar ticēt, tad jautājums – kam ?

  5. Atkal viena likumu melīga interpretētāja. Katrs juridiskās fakultātes 1. kursa students zina, ka valsts un Baznīcas šķirtība ir tikai viena iemesla pēc – lai valsts nevarētu jaukties Baznīcas lietās, kā to darīja boļševiku briesmoņi.
    Bet ateiste kaut ko gvelž, pati īsti nejēdzot ko. Tāpat arī Juliāna kalendāra lietošanai Pareizticīgo Baznīcā ir sakrāla nozīme un tam nav nekā kopīga ar raksta autores aplamajām interpretācijām.
    Ja grib dzīvot “moderni” un “baznīcā” “laulāt” sodomistus, lai dara to savās “baznīcās”, bet lai neuzbāžās ar savām ateistu – komjauniešu aplamībām.
    Pie tam ateistu propagandiste pati cenšas jaukties Baznīcas lietās, uzbāžoties ar savu liberālateistu propagandu.
    Un vēl ateistu propagandiste “ieslēdz muļķi” un izliekas nezinām, ka Pareizticīgo Baznīcā ir ļoti daudz latviešu.

    • ļoti stulbs komentārs!!!

    • Un baznīcas un valsts šķirtība nenozīmē to, ka baznīca nevar jaukties valsts lietās, tostarp ziemassvētku svinēšanā? otrkārt, kāpēc pareizticīgo baznīcai, kas darbojas Latvijā, OBLIGĀTI jābūt Maskavas pakļautībā? Kāpēc latvieši, kas ir pareizticīgie, nevar/ nevēlas dibināt savu baznīcu, kas būtu pakļauta Konstantinopolei? Un, treškārt, kāpēc latvieši, kas ir pareizticīgie, nevēlas baznīcai pieprasīt Ziemassvētkus decembrī kopā ar pārējo kristīgo pasauli?

  6. Baznīca ir baznīca–politika ir politika,,mūsdienās to visu cenšas sajaukt,,veidot sava veida rosoli.

  7. Patiesi un taisnīgi!! Tā arī to visu vajaga atrisināt!!

  8. Kapēc netiek runāts par to, ka Latvijas Pareizticīgā Baznīca bija neatkarīga no Maskavas Patriarhijas – kapēc jasagroza fakti vai jānoklusē! Svērmocekļa arhibīskapa Jāņa Pommera laikā (kalpošanas laiks Latvijā 1921 – 1934) LPB ar patriarha Tihona apstiprinātu dokumentu tika dota neatkarība, līdz ar to Latvijas Pareizticīgā Baznīca pēc būtības bija neatkarīga. Taču Latvijas valdība pēc Pomera nāves iejaucās baznīcas lietās un pieprasīja Konstantinopoles jurisdikciju, taču metropolīts Augustīns to nenoturēja un aiz bailēm par savu dzīvību pieņēma Maskavas ultimātu un kā nebijušu aizslaucīja piederību Konstantinopoles Patriarhijai.
    Nevajag jaukt ticību ar politiku un būt tik aprobežotai, Hiršas kundze, jo Pareizticība nav krievu ticība un vajadzētu zināt savas valsts vēsturi, nevis grābstīties pa gaisiem! Ja Jūs būtu gudra tad tā neuzvestos.
    Problēma nav ticībā, bet cilvēkos. Arī latvieši ir pareizticīgie, taču viņi neiet nokaut vai apspiest savus brāļus. Nelaime ir krievu nācijā, kura ar savu nepareizticīgo uzvedību ir nostādījusi Pareizticību sliktā gaismā.

  9. Katram saprātīgi domājošajam taču ir skaidrs, ka Putina piedēklims Saskaņas centram un Putina personīgajam Dieva vietniekam Krievijā un visiem, kas tiem pakļauti, ir viena doma: nostiprināt visur vienu nāciju – kreivu abiženo nāciju. Lai dzīvo Planetārijs! Priecīgus Ziemassvētkus!

  10. Vienmēr kādi neiederās vispārīgajās vērtībās. Vienmēr vajag šķērsām, vienmēr īpaši un vienmēr bļauj, ka viņiem dara pāri. Patiesībā ir otrādi, varmākas ir tie bļāvēji un viņu atbalstītāji.

  11. Un tieši tāpēc pārņem satraukums – cik patiesībā daudz ir maigās varas kalpu Saeimā (latviski kangaru). Savu īsto dabu tie parādīs (un parāda) tad, kad izšķirsies Latvijas liktenis daudz nopietnākās lietās. Priekšā būs daudz grūtu dienu.

    • Latviskie Saeimas kangari ir nob’edzin’aju’si savu priek’sg’aj’eju OKUP’ACIJAS DEKLAR’ACIJU – K’AP’EC ! ?

  12. Tikai mieru un pacietību.
    Neizdevās šogad – izdosies citu gadu.

  13. Paldies par rakstu! Labs!

  14. Un kā tad NA to dara? Atbalstot latviešu pamatvērtības – latviešu valodu, kultūru un uzdrošinoties
    apgalvot, ka pamatnācija Latvijas valstī ir latvieši? Iestājoties par latviešu valodu, kā vienīgo valsts valodu?
    Vai godinot Latvijas neatkarības cīņās kritušos patriotus un karavīrus?

  15. “Saskaņa” taisa kārtējo teātri, un pareizi Dzintra raksta: šķeļ sabiedrību.

    • Nu, tā kā sabiedrību šķeļ NA, tā neviens “Saskaņas” pārstāvis to nedara…

      • Īstā saskanēšana “po putinski”sāksies tad,kad visi latvieši sāks vervelēt “po russki”,aizmirsīs par 1940.gadu,aizmirsīs kādēļ tika veidota Latvijas valsts,samierināsies ar to,ka tie,kuri pēc “brīvprātīgās pievienošanās”sabraukuši ir “korjanije žiķeļi”,kuriem jāatdod tiesības lemt Latvijas lietas līdz pat atkalapvienošanai ar “mātušku”,9.maijā svinēs “atbrīvošanu”un atdošanos sovjetu apkampienos,slavēs ukraiņu slaktēšanu un galvaspilsētas mēra saliedējošos pasākumus atbilstoši Vienotās Krievijas uzstādījumiem.Un nekādus NA vienoto latvijcu sabiedrību šķeļošos pasākumus!

        • “PO RUSKI”vervelēt ir slikti, bet vai glaudīt galviņas tiem, kuri vervelē jeņķu mēlē???? Tad nosodīsim arī tos un pieprasīsim TĪRU latviešu valodu gan radio, gan televīzijā, gan veikalu reklāmās! NELĒKSIM NO VIENA GRĀVJA OTRĀ!

          • Tie,kuri “vervelē”jeņķu mēlē,nepieprasa lai visās Latvijas valsts institūcijās noteicošā loma būtu “jeņķiskai vervelēšanai” kā to dara uz saskaņu aicinātāji-putinisti ar savu vienīgo zināmo valodu,rīkodami referendumus PRET latviešu valodu Latvijā.Tiem grāvjiem nav nekā kopīga!

    • Un kāda sabiedrība tiek šķelta? Tā, ko veido no vienas puses 18.novembra Latvijas patrioti un otrā pusē no PSRS ieklīdušie krievruņu okupanti, kolonisti un šo noziedznieku pēcteči?
      Es negribu integrēties ar okupantiem un kolonistiem! Tāpēc esmu par šķelšanos, jo tā vieglāk būs veikt deokupāciju un dekolonizaciju.

      • Ir jau vēl 4.maija patrioti un viņu skaits kopā ar saskaņu varētu būt ietekmigāks.

        • esmu 4. maija patriote un lepojos ar to, lepojos, ka varēju kaut mazliet pielikt plecu kopā ar tautu, lai šī diena pienāktu. 18. novembri izcinīja mūsu vecvectēvi, 4. maijs ir mūsu izcinīts.
          Un visa tā vervelēšana, pretstatot 4. maiju 18. novembrim, ir vai nu tiešā veidā krievu apmaksāta vai manipulācija ar ne visai saprātīgiem cilvēkiem.

          • Būtu jau labi, ja mēs to 4. maija republiku būtu izcīnījuši. Taču mēs to neizcīnījām. MUms to iedeva. Iedeva tā vienkāršā iemesla dēļ, ka nevarēja neiedot. Mums tikai radija iespaidu, ka mēs kaut ko esam izcīnījuši. Un tas, ko mums iedeva tika izgreznots ar Latvijas brīvvalsts karogu, ģērboni, himnu. Un mēs noticējām šim pievilcīgajam iesaiņojumam un nepamanījām, ka iekšējais saturs ir palicis tas pats vecais. Tāpēc jau tagad esam tur, kur esam.

          • Tauta brīvību izcīnija gan 18.11. gan 4.05. Tikai puskoka lēcējiem, jeb kā vectēvs teica, visādiem perdeļiem viss atkal ticis par brīvu, tāpēc nespēj to novērtēt.

        • 1990.g. 4.maijā stāvēju Krastmalā un priecājos par katru balsi par labu neatkarības deklarācijai. Tam nav nekāda sakara ar SC (kas lielos vilcienos ir PSRS nomenklatūristu partija). Man 4.maijā ir ko atzīmēt – un tā ir pirmkārt cieņa pret to, ko es un mani līdzpilsoņi ir paveikuši kopš tā laika.
          Pļāpas par 18.novembra un 4.maija pretnostatīšanu ir vajadzīgas tikai kaut kādiem pedantiem, kuri uzskata, ka vienīgi viņi māk īsteni pareizi uzsiet prievīti.

        • Tik tie’s’am Janka, 4.maija ” patrioti” b’utu patrioti, ja varu atdotu PILSO’NU KOMITEJ’AM !

Draugiem Facebook Twitter Google+