Padomi iepirkumiem un Latvijas vārda nešanai pasaulē 0

Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs (LLKC) ar padomu aktīvi iesaistījies iepirkumu rīkošanā, palīdzot pašvaldībām un lauksaimniekiem vietējo produktu pārdošanā. Tas svarīgi tāpēc, ka vietējie produkti iepirkumu konkursos dod ekonomisku un sociālu labumu. Uzņēmēji arī izmanto LLKC piedāvāto iespēju gatavoties pasaulē vislielākajai pārtikas produktu izstādei “Zaļā nedēļa” Berlīnē, kas notiks nākamā gada janvāra otrajā pusē.

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Notriektā tautumeita 6
Lasīt citas ziņas

LLKC iesaiste samezglojuma risināšanā ir svarīga tāpēc, ka pašvaldībām nereti nav informācijas, kādi produkti ir pieejami no vietējiem saimniekiem. Turklāt iepirkumu komisijas rīko konkursus ļoti dažādiem produktiem un pakalpojumiem, bet pārtikas iepirkumu gatavošana ir ļoti specifiska un prasa lielu iedziļināšanos. Ne vienmēr ir interese ieguldīt papildu darbu un laiku.

Latvijā audzēto produktu pārdošana valsts un pašvaldību iepirkumos patlaban nav populāra, tomēr situācija mainās. “Pirmais un vislielākais šķēr­slis pārtikas produktu iepirkšanā no vietējiem ražotājiem ir iepirkumu konkursu rīkošana, nedalot vai nepietiekami izdalot iepirkuma priekšmetu lotēs. Piemēram, Latvijā izaudzējami dārzeņi tiek salikti vienā daļā ar bakaleju vai eksotiskiem augļiem. Tas nozīmē, ka šajā konkursā var uzvarēt vien vairumtirdzniecības bāze (var rakstīt arī – vietējie ražotāji ir izslēgti no konkurences). Tātad pie pasūtītāja nokļūst tie produkti, kas tobrīd ir bāzē, un netiek daudz pētīts – piens Lietuvā vai Igaunijā ražots, cepumi cepti Polijā vai citviet. Ja vēlamies atbalstīt vietējo ražotāju un ēst vietējo produktu, tad iepirkums ir jādala lotēs atbilstoši tirgus izpētē iegūtajai informācijai,” skaidro Valsts lauku tīkla sekretariāta projektu vadītāja Guna Šulce. Viņa teic, ka lauku attīstības konsultantiem visā Latvijas lauku teritorijā ir arī jāiedrošina saimnieki dalībai iepirkumu konkursos.

CITI ŠOBRĪD LASA

11. novembrī LLKC sadarbībā ar veikalu tīklu “Top!” Ozolniekos rīkoja semināru par produktu realizāciju veikalos. “Ikvienam zemniekam pat nelielu daudzumu ražotās produkcijas ir iespēja realizēt “Top!” veikalos. Tomēr, kā izrādās, patlaban daudzi saimnieki nezina par šādām sadarbības iespējām,” atzīst “Top!” līdzīpašniece Dace Broka. Šādi semināri nākamā gada sākumā notiks visā Latvijā.

G. Šulce stāsta, ka vietējās produkcijas izplatību kavē augstas loģistikas izmaksas, īpaši ja nepieciešami mazi apjomi. Risinājums varētu būt mazo ražotāju kooperācijas formu attīstība. Šobrīd mazo kooperatīvu atzīšana ir ļoti problemātiska un atbalsts ierobežots, tāpēc nākamā gada laikā mēģinās rast risinājumus šajā jomā, lai kopīgiem spēkiem sasniegtu labākus vietējās produkcijas pārdošanas rezultātus.

Zemkopības ministrs Jānis Dūklavs norāda, ka mācību rīkošana kopā ar vietējo veikalu tīklu, kuram ir vairāk nekā 200 veikali visā Latvijā, ir iespēja uzrunāt vietējos ražotājus, kas turpmāk varēs savu produkciju piedāvāt veikaliem.

“Šādas mācības vienlaikus pilda divas svarīgas funkcijas, tostarp izglīto lauksaimniekus un rosina viņu sadarbību ar veikaliem, nodrošinot lielāku vietējās produkcijas pārdošanu tirgū,” uzsver Dūklavs.

Valsts Lauku tīkla pasākuma ietvaros LLKC ar četru semināru ciklu palīdzēja uzņēmējiem gatavoties “Zaļās nedēļas” izstādei Berlīnē, kas notiks nākamā gada sākumā. LLKC izglītības projektu vadītāja Jolanta Sūna-Strautiņa teic, ka semināros izstādes dalībniekiem stāstīts par produktu iepakojumu dizainu un zīmola attīstību, lai varētu labāk noformēt savu produktu iepakojumu, par eksporta iespējām un atbalsta pasākumiem, kā arī notika “Zaļās nedēļas” izstādes komandas saliedēšanas pasākums. J. Sūna-Strautiņa atklāj, ka īpaši noderīgi bija Vācijas–Baltijas Tirdzniecības kameras Latvijā pārstāvja sniegtie padomi par pārtikas un lauksaimniecības produktu tirdzniecības iespējām Vācijas tirgū.

Reklāma
Reklāma

SIA “Rozīne” “Zaļajā nedēļā” piedalīsies pirmo reizi. Berlīnieši un citi izstādes viesi 17. janvārī varēs baudīt Skrīveros gatavoto ēstgribas modinātāju – “Veldzējošu alus saldējumu”, kura gatavošanā izmantots arī “Valmiermuižas alus”, ziemas gaidītāko – “Satriecošu ķirbju saldējumu ar cidonijām”, prinču, princešu un visu sapņotāju saldējumu – “Valdzinošu zemeņu jogurta saldējumu” un “Balto vislabāko saldējumu” (tautā dēvēts par plombīru), un visu latviešu lepnumu un Sotnieku ģimenes oriģinālizgudrojumu – “Pacilājošu biezpiena saldējumu ar fantastiskām avenēm”. “Priecājamies, ka piedalīsimies un iepazīstināsim Eiropu ar latviešu saldējumu latvisko mantojumu,” teic Lelde.

Pavisam Berlīnes “Zaļajai nedēļai” veltīto LLKC četru semināru ciklu apmeklēja aptuveni 35 uzņēmumu 100 pārstāvji.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.