Mobilā versija
+7.3°C
Urzula, Severīns
Sestdiena, 21. oktobris, 2017
27. septembris, 2017
Drukāt

“Paldies Dievam, nebija ziņu par pašnāvību!” Aija Dzērve emocionāli par atlaistajiem kolēģiem (10)

Foto: LETA, Dailes teātra un JRT arhīvsFoto: LETA, Dailes teātra un JRT arhīvs

“Zinot, cik skatuves cilvēki ir emocionāli, tad faktiski, paldies Dievam, ka nebija nevienas ziņas par pašnāvību. Mēs ļoti labi zinām, ka pie apstākļu sakritības maztalantīgs aktieris tiks augšā, bet tajā pašā laikā ļoti talantīgs aktieris var palikt neievērots,” žurnāla “Kas Jauns” intervijā modes māksliniekam Dāvidam saka Dailes teātra aktrise Aija Dzērve, un turpina: “Patiesībā jau visos lielajos teātros cilvēki, kas tur ir, kas ir noturējušies, a priori ir labi, talantīgi un ar kvalitātes zīmi. Tas, ka apstākļi nav labvēlīgi sakrituši vai tajā brīdī konkrētais pie varas esošais direktors vai galvenais režisors redz citus, nevis tevi, nenozīmē, ka tu esi slikts vai ka tev nepaveiksies kādā citā iestudējumā vai projektā.”

Zināms, ka šis rudens atnāca ar visai ievērojamām izmaiņām vairāku Latvijas lielo teātru štatā. Visbūtiskākās izmaiņas skāra Jauno Rīgas teātri, kura mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis ārštatā pārcēla sešus aktierus – Edgaru Samīti, Gati Gāgu, Ivetu Poli, Lieni Šmuksti, Vari Piņķi un Andi Strodu. Savukārt štatā uzņemts viens jauns aktieris – Toms Veličko, kuru skatītāji iepazinuši Valmieras Drāmas teātra (VDT) izrādē “Pazudušais dēls”, tāpat ar šo sezonu darbu sākusi literārās daļas vadītāja Margarita Zieda.

Arī VDT štatu skārušas nozīmīgas izmaiņas. Trīs aktieri no darba atlaisti. Teātra direktore viņu vārdus nenosauc, taču divi no aktieriem – Oskars Morozovs un Ģirts Rāviņš – atklājuši domas un izjūtas pēc notikušā. Rāviņš secinājis, ka “ka aktieri netiek atlaisti tādēļ, ka viņus kāds ienīstu, bet gan tālab, lai celtu teātra latiņu”. Štatā pieņemti pieci jauni aktieri – Pauls Iklāvs, Uldis Sniķers, Klinta Leja, Kārlis Arnolds Avots un Elīna Dambe –, tāpat teātrim izveidots mākslinieciskā vadītāja amats, kurā strādā režisore Indra Roga.

Dailes teātra štata mākslinieku sarakstā vairs nav atrodami skatītāju iemīļotie aktieri Jānis Paukštello un Juris Kalniņš, savukārt teātris darbā pieņēmis jaunos talantus Niklāvu Kurpnieku, Aneti Krasovsku un Ievu Florenci.

Pievienot komentāru

Komentāri (10)

  1. Latvijā darbojas vairāku veidu teātri – valsts dibinātie, nevalstiskie jeb neatkarīgie, projektu un amatierteātri. Valsts dibinātos teātrus finansē valsts, taču finansējumu var iegūt arī neatkarīgie teātri, piedaloties Valts Kultūrkapitāla fonda (VKKF) un Kultūras ministrijas (KM) rīkotajos konkursos.

    Vai tad ārzemēs arī nav dažādi – tostarp repertuāra un projektu teātri?
    Dailes teātrī atceros aktrisi E.Krastiņu, kas spēlēja lielas lomas, bija laba aktrise, tagad viņa zem zemes, vai tad viņa būtu viduvējībās ierakstāma? Interesanti bija filmu Džimlairūdi rallalā paskatīties, tur daudzo “viduvējību” sejās Latvijas kapitālisma zīmes ierakstītas… Medijos ik pa brīdim parādās ziņas par tiem, kas aizgājuši, tā I.Andriņa arī aizgāja… Vai tie, kas palika štatā vienmēr bija izcilības, bet tie, no kuriem atbrīvojās, viduvējības? Režisori un mākslinieciskie vadītāji, kas bez jebkādiem skaidrojumiem pēkšņi un voluntāri lemuši par cilvēku likteņiem, vai to jāpieņem kā normu? Bet PSRS atliekas gan vairāk liecina par partejiskās piederības privilēģijām, ko arī Neatkarīgajā Latvijā dažiem indivīdiem izdevies saglabāt.

  2. ĀRZEMĒS nav …štata aktieru- kā tas bija PSRS-, bet tur slēdz līgumu uz 1 sezonu!
    Ja esi bijis …PROFESIONĀLI aizvadījis sezonu, tad līgumu …pagarina!
    Kā tas ir noticis ar Rīgas Jaunā teātra izcilo aktieri Gundaru Āboliņu,
    kurš jau 2.sezonu(!!!) ir angažēts Minhenes teātrī …
    Dzērve laikam labāk pazīst Latvijas …MĪKSTMIEŠUS aktierīšus, kas gatavi savu VIDUVĒJĪBU …tā risināt …

  3. Visam savs laiks! Ir daudz darbavietu, kur cilvēki tiek atlaisti vecuma vai citu iemeslu dēļ. Kāds sakars ar pašnāvību! Vai aktieri ir garīgi nelīdzsvaroti? Tas ir parasts darbs nevis kaut kas īpašs. Vienam tāds talants un spējas citam cits. Bez tam bez aktieriem varētu arī mierīgi iztikt… Mūsdienās māksla vairs nav māksla, bet kaut kas šausmīgs un nebaudāms… Un vēl tie atbaidošie seriāli!!!!

    • pati esi, kaut pašdarbnieka līmenī, pamēģinājusi to “parasto darbu” ?
      Tā nemāksla atkarīga no netradicionāli orientēta režisora, nevis no aktieriem.
      Ja nedarīsi ko režisors liek – darba nebūs…

  4. Satikties ar Dalailamu un sludināt kapitālismu Latvijā piedzeroties, laikam jau tas viss iet kopā. Par visiem iejūtīgajiem režisoriem un direktoriem jādomā, kad viņi bez sagatovašanas tā pēkšņi atbrīvojas no darbiniekiem. Jautājums, cik vērta viņu cilvēcība un iejūtība viņu pašu radītajos mākslas darbos.

  5. Pretīgi tas ir! Kaut kāda direktore var atlaist Paukštello. Savulaik paši aizgāja Harijs Liepiņš,Eduards Pāvuls,Varis Vētra,Ivars Kalniņš.Bet tāds Džin-dzin-džillin darbojas.Tāpēc jau labi sen kā uz Daili nav ko iet.

  6. jāsameklē 2 – 3 režisorus ar “tradicionālo orientāciju” un sākumā kaut teltī jāizrāda. Skatītāji jau būs, ja necentīsies izpatikt aipadu debīlīšiem.

    • Alunāns ar esot laidis 4 – 5 izrādes nedēļā uz suflieriem.
      Ja atmet simtlīmenīgās vispasaules sāpes,
      bet paliek tikai pie cilvēces sāpēm, tagad un šodien,
      tai lietai vajadzētu iet.
      Galvenais, nenonākt izsalkušu izīrētāju varā .

    • Alunāns ar esot laidis 4 – 5 izrādes nedēļā uz suflieriem.
      Ja atmet simtlīmenīgās vispasaules sāpes,
      bet paliek tikai pie cilvēces sāpēm, tagad un šodien,
      tai lietai vajadzētu iet.
      Galvenais, nenonākt izsalkušu izīrētāju varā .

  7. Paaudzes mainīt vajag…
    Atlaistajiem no tā vieglāk nepaliek…
    Naudas valstij pietiekami, ja var visādiem “vērtīgiem” šoferu dēliem padomēs maksāt desmitiem tūkstošus mēnesī(!)…

Draugiem Facebook Twitter Google+