NEDĒĻAS FILMA: Reiz Ņujorkā 0

Kannu kinofestivāla iemīļotais amerikāņu režisors Džeimss Grejs radījis filmu par Amerikas imigranti no Polijas un vienlaikus arī kandidējis uz “Zelta palmas zaru”. Pateicoties aktieriem Marionai Kotijārai, Vākinam Fēniksam un Džeremijam Renneram, uz ekrāna atdzīvojies no režisora vecvecāku pieredzes aizlienēts stāsts, kas pelnīti guvis labas atsauksmes.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai 188
Lasīt citas ziņas

Eva un Magda ir starp tiem tūkstošiem emigrantu, kas jaunu dzīvi vēlas sākt visu iespēju zemē Amerikā, taču Elisas salā, kur atrodas pasaules slavenākais imigrācijas birojs, Magdu ievieto karantīnas nodaļā, bet Eva, iepazinusies ar Bruno, notic, ka viņas tantei un tēvocim par atbraukušajām meitenēm ir vienalga, un dodas līdzi labi ģērbtajam vīrietim, kuram, kā izskatās, sakari ir visur, taču viņas “amerikāņu sapnis” pārvēršas ne par ko citu kā par murgu. Nonākusi pieticīgā dzīvoklī un cerot uz šuvējas darbu, jaunā sieviete drīz saprot, ka naudu nāksies pelnīt pavisam citādi – pārdodot savu miesu –, jo sieviešu iespējas darba tirgū 20. gadu sākuma Amerikā bija ļoti ierobežotas, un naudu viņai vajag kaudzēm, lai no Elisas salas izpirktu savu māsu. Tāpēc, nokļuvusi nelegālā pusbordelī, kur, par spīti prohibīcijai, alkohols pludo straumēm un vēl vairāk uzkurina uz puskailām sieviešu miesām lūrošos vīriešus, kuru vidū ir arīdzan likuma kalpi, viņa ir spiesta aizmirst par vecāku ieaudzinātajām vērtībām un kā verdzene izpilda visu, ko vien manipulators Bruno viņai uzdod. Un tad Magdas dzīvē parādās saulstariņš – iluzionists Orlando, kurš, kā izrādās, ir arī Bruno brālēns un greizsirdības iemesls, attiecību trijstūrī iesaistītie labi nojauš, ka līdz traģiskai drāmai nav tālu.

Tāpat kā iepriekšējās filmās Džeimss Grejs, kuram “Reiz Ņujorkā” ir vien piektā pilnmetrāžas filma, atkal sastrādājies ar Vākinu Fēniksu (“Jardi”, “Mums pieder nakts”, “Divi mīlētāji”), aktierim, kurš pirms dažiem gadiem pajokoja, ka pametīs kino, un jau trīskārtējam “Oskara” nomināciju kandidātam iedalot lomu, kurā dēmoni ņēmuši virsroku pār saprātu un jebkādām civilizētām saskarsmes izpausmēm. Viņa cienīgi pretinieki ir oskarotā un šobrīd starptautiskajā kino visaktuālākā francūziete Mariona Kotijāra, kā arīdzan divu “Oskaru” nominants Džeremijs Renners, kuri atdzīvinājuši Ukrainas ebreju emigrantu pēcteča Džeimsa Greja ģimenes stāstu, protams, tajā ne jau simtprocentīgi pārrakstot dzimtas grāmatas lappuses, kā arī mainot režisora ierastos principus, proti, šoreiz galveno lomu uzticot sievietei. Un rezultātā Grejs ir radījis emocionālu, ne-biogrāfisku melodrāmu, kuras stāsts, kaut arī labi pazīstams no ne tikai kino par emigrantiem, izklāstīts bez sentimentalitātes un gandrīz obligātā “viss būs labi” noskaņojuma, galvenās varones tēlā sakausējot kā mazohismu, tā optimismu, ko ideāli iemieso Kotijāras-mēmā kino aktrišu līdzinieces izteiksmīgās acis. Un kurā ir ne mazums atsauču ne tikai uz amerikāņu kino (“Krusttēvs”, “Reiz Amerikā”), ko Grejs iekausē filmas materiālā, palīdzot arī vizuāliem trikiem. Sēpija un tumšie, drūmie toņi ir vien daži piemēri viņa plašajā pārliecināšanas ieroču arsenālā, kuram piestāv arīdzan literatūras klasikas citēšana un – galu galā – Čārlija Čaplina un viņa “Imigranta” pieminēšana, taču ne uz mirkli nepiemirstot par reālismu, kas šādā formā Holivudas kino izpaudās jau 70. gados, kas savukārt Greja melodrāmai “Reiz Ņujorkā” piekabina gandrīz obligātās noskatīšanās nosacījumus.

UZZIŅA:


“Reiz Ņujorkā”/”The Immigrant”


2013, ASV

Režisors: Džeimss Grejs

CITI ŠOBRĪD LASA

Galvenajās lomās: Mariona Kotijāra, Vākins Fēnikss, Džeremijs Renners

No 14. marta “Kino Citadele”, “Splendid Palace”